۶۵۵۳۶۷
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

انصافی: به سیاه بازی اهمیت داده نمی شود

جواد انصافی نویسنده و کارگردان نمایش سیاه بازی «جوحی و کدخدا» گفت: نمایش «جوحی و کدخدا» برگرفته از قصه های مثنوی معنوی است که مولوی ده قصه از شخصیت جوحی در کتابش دارد.

بانی فیلم: جواد انصافی نویسنده و کارگردان نمایش سیاه بازی «جوحی و کدخدا» گفت: نمایش «جوحی و کدخدا» برگرفته از قصه های مثنوی معنوی است که مولوی ده قصه از شخصیت جوحی در کتابش دارد.
انصافی: به سیاه بازی اهمیت داده نمی شود
وی در ادامه افزود: فضای نمایش به طور کامل سیاه بازی بوده و با پژوهش هایی که در این زمینه داشتم و شخصیت هایی که در طول تاریخ نزدیک به سیاه بازی ما بودند را همچون عمو نوروز و حاجی فیروز (قبل اسلام) شخصیت تلخک دوره (سلطان محمود)، جوحی (مثنوی معنوی) کل عنایت دوران (شاه عباس) و لوطی صالح دوران ( کریم خان زند و محمد خان قاجار) نیز را مورد بررسی قرار دادم.
نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش هایی همچون کلاس هنرپیشگی، یک شب در مهمانخانه، با گروه سالمندان وشال جادویی بیان کرد: در این نمایش فضای کار به طور کامل سیاه بازی بوده و در این اثر سه نسل در کنارم حضور داشتند، نسل اول از سال ۵۳ ، نسل بعدی یک دهه بعد از ما حدود ۴۰ الی ۴۵ ساله و نسل جوان ۲۵ الی ۳۵ ساله هستند که به جرات میتوانم بگویم که این سه نسل سالیان سال این کار را میکنند و نسل سوم از شاگردانم هستند که در این چند سالی که آموزش دیده اند کاملا با این فضا آشنایی دارند.
نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی افزود: فضای نمایش «جوحی و کدخدا» فضایی کاملا شاد و موزیکالی که در نوع سیاه بازی نمایش شادی آور است و به همین دلیل در کنار صحنه موسیقی زنده داریم.
وی در پاسخ به سوال اینکه چرا این نوع نمایش سیاه بازی ها در این دوره آنطور که باید از آن حمایت نمی شود و نمایش این نوع سیاه بازی ها کمرنگ شده، گفت: اجرای این نوع نمایش ها به نوعی سخت بوده و خیلی از جوان ها آشنایی ندارند و من در حدود ۱۵ سال آموزش درکنار اساتیدی چون فتحعلی بیگی ، ناصر بخت، و صالح پور تلاش میکنیم تا سیاه بازی حفظ شود.
و نبود علاقه بین جوانان و نبود حمایت از این حوزه یکی از مشکلات عدیده ای است که با آن دست و پنجه نرم میکنم.
وی تاکید کرد: جشنواره آئینی - سنتی در گذشته سالی یکبار بوده اما در حال حاضر دو سال یک بار برگزار میشود و از آن حمایت نمی شود و متا سفانه سالن ثابت برای اجرای اینگونه نمایش ها نداریم.
اگر یک مهمان از خارج از کشور بیاید و بخواهد یک نمایش ایرانی ببیند جایی را نداریم که مختص به این نوع نمایش ها باشد اما در گذشته درلاله زار دو سالن که یکی نثر (سعدی افشار ) و دیگری سالن دهقان (سید حسین یوسفی) بود که هر شب نمایش های آئینی - سنتی کشورمان به روی صحنه میرفت.
چندین بار خواهش کردیم که یک ساختمان قدیمی که شامل یک سالن سیاه بازی و یک سالن مختص خیمه شب بازی، نقالی و پرده خوانی برای این نوع نمایش ها اهدا کنند اما تاکنون محقق نشده است.

در سفری که به هندوستان در منطقه تاج محل داشتم نیزبه سالن نمایشی دعوت شدیم که اجرای نمایش در آن سالن به ۶ زبان زنده دنیا بود و من خجالت کشیدم و واقعا تاسف خوردم.

در بخش هایی از این نمایش شاهد اجرای زیبای اوستا - عبدلی هستم در خصوص آن توضیح می دهید : نمایش اوستا - عبدلی را در تلویزیون راه انداختیم ولی به دلیل محدودیت هایی که راجع به نمایش سیاه بازی داشتیم مجبور بودیم آن و فضا را کاملا سفید کردیم ، اسم ها را تغییر داده و حجره راه انداختیم.
وی خاطر نشان کرد: آرزو دارم مسئولین مربوطه در دانشگاه ۱۰ واحد سیاه بازی بگذارند تا جوانان با این مقوله بیشتر آشنا شوند.

در نمایش «جوحی و کدخدا»بازیگرانی چون جواد انصافی، امیر پارسی، محمد نصر، فریبا مهدیه ، احمد آهسته ، محمد رضا قربانی ، حمید رئوف ، رضا معراجی ، امیر محمد انصافی ،محمد رضا لوانی ، ابوالفضل عشرب ، شیرین کاشفی و فروغ یزدان ایفای نقش می‌کنند.
بقیه عوامل این اثر عبارتند از: گروه موسیقی:حسن مصطفی پور ، رامین عبدالهی و احسان سامانی، طراح دکور:ساسان فرهاد پور ، طراح صحنه و لباس:فروغ یزدان ، طراح پوستر و بروشور:سپیده نجاتی، مدیر صحنه:مهدی سراح، روابط عمومی:محمد(مانی) حق جو.
نمایش سیاه بازی«جوحی و کدخدا» به نویسندگی و کارگردانی جوادانصافی از ۳۰ آذر تا ۲۷ دی ماه در تماشاخانه سنگلج ساعت:۲۰:۱۵ روی صحنه می رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر سنّتی که ریشه در باورهای نژادپرستانه و زن ستیزانه داره باید از بین بره.یعنی چی سیاه بازی؟!! رنگ پوست عده زیادی از مردم جهان باید موجبات تحقیر و تمسخر شما باشه؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج