جاباما
۶۵۵۴۲۹
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

ماهی گیری از آب گل آلود ناآرامی های اخیر

روزنامه همدلی نوشت: اعتراضات ایران در بسیاری شهرها، حالا بهانه‌ای به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها داده است که با اظهارات مداخله‌جویانه خود، در امور ایران دخالت کنند.

روزنامه همدلی نوشت: اعتراضات ایران در بسیاری شهرها، حالا بهانه‌ای به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها داده است که با اظهارات مداخله‌جویانه خود، در امور ایران دخالت کنند؛ غافل از اینکه مردم و گروه‌های سیاسی، بر سر هرچه اختلاف‌نظر داشته باشند، در یک معنا اتفاق‌نظر دارند و آن اینکه که سرنوشت مملکت باید به دست مردم ایران نوشته شود و نه از سوی خارجی‌ها. تجارب تاریخی پرحجمی از خیانت روس، انگلیس و آمریکا در لایه‌های زیرین هویت ایرانی نهفته است که در این بزنگاه‌ها خود را نشان می دهد.
در راستای همین دخالت‌ها، دونالد ترامپ در جدیدترین پیام توئیتری خود در اظهاراتی خصمانه گفت ایران با وجود توافق وحشتناکی که با دولت اوباما حاصل کرد، در حال شکست خوردن در تمام سطوح است. جمعیت زیادی از مردم ایران سال‌هاست که هدف سرکوب قرار گرفته‌اند. آنها برای غذا و آزادی گرسنه هستند. علاوه بر حقوق بشر، ثروت آنها نیز در حال غارت شدن است. اکنون زمان تغییر است.
وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز به اعتراض‌های ایران واکنش نشان داد. هیلاری کلینتون در توئیتر خود نوشت: «مردم ایران خواستار آزادی و آینده‌ای هستند که لیاقت آن را دارند. امیدوارم که دولت ایران به خواسته‌های آنها به‌طور صلح‌آمیز پاسخ دهد.»
اما اسرائیلی‌ها در حمایت از اعتراضات موضع محتاطانه‌ترین نسبت به آمریکایی‌ها گرفتند. وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با اعلام حمایت از اعتراضات در ایران مدعی شد سیاست اسرائیل دخالت در امور داخلی ایران نیست. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه رادیو ارتش به حمایت از اعتراضات در ایران پرداخت و گفت: من تنها می‌توانم برای مردم ایران که برای آزادی و دموکراسی مبارزه می‌کنند، آرزوی موفقیت کنم.
وی ادامه داد: اگر مردم در دستیابی به آزادی و دموکراسی موفق شوند، بسیاری از تهدیدات علیه اسرائیل و جهان ناپدید خواهد شد.
این وزیر صهیونیستی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا بنیامین نتانیاهو به حمایت‌های رئیس‌جمهور آمریکا به اعتراض‌ها در ایران نپیوسته است، گفت: اسرائیل قصد ندارد در امور داخلی ایران دخالت کند. رویکرد سخت ترامپ در قبال تهران که شامل تهدید تحریم‌های آمریکا می‌شود، توهم دولت ایران درباره بهبود وضعیت اقتصادی را از بین برده است.
دیگر دیپلمات غربی که در باب تحولات ایران اظهارنظر کرد، وزیر امور خارجه انگلستان بود. به گزارش ایلنا، «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه، یکشنبه گذشته در توئیتر خود نوشت: «با نگرانی نظاره‌گر تحولات ایران هستیم. مهم است که شهروندان حق اعتراض مسالمت‌آمیز داشته باشند.»

وزارت خارجه کانادا نیز در موضعی مداخله‌جویانه با صدور بیانیه‌ای از اعتراض‌های چند روز اخیر در ایران حمایت کرد. ایلنا به نقل از سی‌تی‌وی نیوز گزارش کرده است که وزارت خارجه کانادا با انتشار بیانیه‌ای به اعتراض‌های ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد: «اتاوا از این‌که مردم ایران به دنبال حق اساسی‌ خود برای اعتراض‌های مسالمت‌آمیز هستند، دلگرم شده است.»

در ادامه بیانیه وزارت خارجه کانادا آمده است: «از مقام‌های ایران می‌خواهیم به حقوق دموکراتیک و حقوق بشر احترام بگذارند. کانادا به حمایت خود از حقوق اساسی مردم ایران از جمله آزادی بیان ادامه خواهد داد.»
اما در این میان موضع روس‌ها جالب توجه بود. رئیس کمیته امور بین‌المللی در شورای فدراسیون روسیه با اشاره به شعارهای تکرار شده در جریان اعتراضات اخیر در برخی شهرهای ایران، نقش عوامل خارجی در این آشوب‌ها را متذکر شد. به گزارش ایلنا، «قسطنطین کوساچف»رئیس کمیته امور بین‌المللی در شورای فدراسیون روسیه، یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی»، اظهار داشت که هر چند عوامل داخلی در شکل‌گیری اعتراضات اخیر در برخی شهرهای ایران در جایگاه نخست قرار دارد، ولی عوامل خارجی نیز در پشت پرده این آشوب‌ها قرار دارند.
سناتور کوساچف اظهار داشت: «عوامل اقتصادی، اجتماعی از جمله میزان بیکاری و تورم پول ملی در ایران از دیگر عواملی هستند که بر اوضاع در این کشور تاثیر می‌گذارند ولی با این حال، جایگاه اقتصادی ایران در منطقه پایین نیست.»
با این حال، این سناتور روسی خاطرنشان کرد: « دلایلی وجود دارد که دست‌داشتن عوامل خارجی مشخص در پشت این اتفاقات را تایید می‌کند؛ به‌عنوان مثال شعارهایی در جریان اعتراضات در برخی شهرهای ایران داده می‌شود و در آن، مشارکت‌کنندگان خواستار پایان حمایت ایران از مردم سوریه، لبنان و نوار غزه هستند. این شعارها در واقع انتقاد تند از سیاست خارجی تهران است.» رئیس کمیته امور بین‌المللی در شورای فدراسیون روسیه متذکر شد که اعتراضات در ایران آن‌قدر گسترده نیست که مقام‌های واشنگتن در اظهاراتی مداخله‌آمیز، خواستار حمایت از معترضان ایرانی شده‌اند.
گفتنی است بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه کشورهای خارجی گفت: مردم رشید ایران وقعی به شعارهای فرصت‌طلبانه و ریاکارانه مقامات آمریکا نمی‌گذارند.
وی تاکید کرد: مردم ایران بزرگ‌ترین پشتوانه امنیت و پیشرفت کشور هستند و مشارکت مردم در انتخابات برای تعیین سرنوشت شان و حضور فعال آحاد ملت در نظارت و نقد دستگاه‌های اداره کشور ضامن شکوفایی و بالندگی کشور و انقلاب اسلامی است و حضور هوشمندانه همین مردم مهمترین عامل مقاومت در برابر بدخواهان کشور و مردم است که دولت آقای ترامپ ثابت کرده در راس این بدخواهان قراردارد.

قاسمی اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ساختارهای دموکراتیک را برای حمایت قانونی از خواسته‌های مدنی مردم پیش بینی کرده است و پیگیری این خواسته‌ها در چارچوب قانون کاملا امکان‌پذیر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهترین مقابله با آمریکا ، ایجاد تولید و اشتغال و رفع گرانی و تورم و خدمت رسانی مسولین به مردم است.

    • جواد

      خدالعنت کنه هرچه منافق تروریست هس که میخان دخالت کنن توکشورعزیزمون وبین مردم هستن مردم بی گناه مارومیکشن

    • بی نام

      بیاییددست دردست هم دهیم به مهرمیهن خویش راکنیم اباد گول عده ای اغتشاشگرکه ازبیرون هدایت می شوندنخوریم اینها فرصت طلبن وبه خاطرتورم وگرانی اعتراض نمیکنند و..........

    • بدون نام

      مرگ برآمریکا ومرگ براسراییل

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج