۶۵۵۵۶۸
۱۰ نظر
۵۰۰۸
۱۰ نظر
۵۰۰۸
پ

مردم نگران مصرف مرغ و تخم مرغ نباشند

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار با اعلام اینکه بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی دام تاکنون سویه ای از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که قابل انتقال به انسان باشد در کشور ثبت نشده، گفت: مردم برای مصرف مرغ و تخم مرغ نگرانی نداشته باشند.

خبرگزاری ایرنا: دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار با اعلام اینکه بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی دام تاکنون سویه ای از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که قابل انتقال به انسان باشد در کشور ثبت نشده، گفت: مردم برای مصرف مرغ و تخم مرغ نگرانی نداشته باشند.

«سید فرزاد طلاکش» در خصوص انتشار فیلمی در شبکه های اجتماعی مبنی بر وجود سویه جدیدی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با قابلیت انتقال به انسان و تاکید بر عدم مصرف مرغ و تخم مرغ، افزود: تاکنون گزارشی در این ارتباط نداشته ایم و این موضوع صحت ندارد.
وی اظهار داشت: پیش از این نیز در مقالات سازمان بهداشت جهانی دام موضوعی در خصوص انتقال بیماری آنفلوانزای پرندگان به انسان ناشی از خوردن مرغ و تخم مرغ نداشته ایم.
او تصریح کرد که ویروس فعلی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شامل H۱N۵ و H۱N۸ قابل انتقال به انسان نیست مگر اینکه افراد به طور مستقیم با لاشه یا مدفوع پرندگان آلوده در تماس باشند.
دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار یادآور شد: به همین منظور با بروز و شیوع این بیماری در سالهای اخیر اقدامات قرنطینه ای و عملیات دفن و معدوم سازی بهداشتی پرندگان مبتلا، مطابق ضوابط سازمان دامپزشکی کشور انجام می شود.
«طلاکش» گفت که عملیات معدوم سازی بهداشتی برای جلوگیری از انتشار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، در واحدهای پرورش مرغ تخمگذار، گوشتی صنعتی و سنتی انجام می شود.
وی توصیه کرد: مردم هیچ نگرانی بابت مصرف مرغ و تخم مرغ نداشته باشند، اما باید برای حفظ سلامتی و بهداشت جامعه، مرغ را حداقل در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد و تخم مرغ را به شکل کاملا آب پز مصرف کنند تا مشکلی پیش نیاید.
بر اساس آمارها ۱۶۰۰ واحد مرغ تخم گذار در کشور فعال است که روزانه ۲۶۰۰ تن تخم مرغ تولید و به بازار عرضه می کنند.

ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که بین انسان و پرندگان مشترک است، در آغاز ماه ژوییه سال ۲۰۰۵ میلادی و بر اساس گزارش های رسمی از جانب دولت ها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) مبنی بر همه گیری ویروس H۵N۱ در نواحی مرز برخی کشورها اعلام شد.

در پایان همان ماه روسیه و قزاقستان نیز گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود گزارش کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.
از زمان نخستین گزارش های شیوع این ویروس در میان پرندگان در روسیه که دامنه شیوع آن فقط به صورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد به طوری که در قزاقستان و چند روستای مجاور مناطق آبی این کشور نخستین بخش هایی بودند که شیوع این ویروس را تجربه کردند.
با وجود آنکه شیوع آنفلوانزای پرندگان به شدت شیوع آنفلوانزای انسانی در بین انسان ها نیست و بسیار سخت از پرنده به انسان منتقل می شود؛ اما در صورت انتقال، درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری بسیار تاکید دارند.
در همین ارتباط و در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک توافق هایی میان سه سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) صورت گرفته است.
چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی از شیوع این بیماری در یکی از مزارع پرورش طیور آلمان خبر داده شد و همزمان این بیماری در چند کشور دیگر از جمله فرانسه نیز مشاهده شد.

به گفته برخی کارشناسان، در سالهای 2014 -2015 صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا 2.3 میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش بیاید، از نظر اقتصادی و از منظر سلامت، دچار زیان های فراوانی خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • i.r

      نه اصلا نگران نیستیم کی گفته نگرانیم ما هچ مشکل نداریم کی گفته مشکل داریم شهردار شمایید شما شهردار بمن نشون بده

    • بدون نام

      اولین نگران نیستیم چون قدرت خرید نداریم.ثانیا آخه همش از رسانه ها می شنویم علت گرانی تخم مزغ بخاطر تلفات آنفلوآنزا بوده که معدوم شدند.یکنفر حرف درست بزنه بدونيم جریان چی هستش

    • بدون نام

      میتوانیم بخریم که نگران خوردنش بشیم

    • بدون نام

      تخم مرغ بشه شونه دوهزازتومن هم پول نداریم
      بیکاریم زور بزنه کرایه خونه وخرج تحصیل بجه ها رو بدیم....

    • بدون نام

      مشکل جوانان واقعا تخم مرغه؟

    • بدون نام

      نه اصلان نگران نیستیم کی گفتی نگرانیم آقایان نجومی بگیر تخم مرغ دونه ای ۱۰۰۰تومان

    • بدون نام

      لعنت به تخم مرغ و خود مرغ ما که کلا خرید تخم مرغ و مرغ را تعطیل کردیم دیگه نمیخریم تا قیمتاش نجمومی بیاد پایین

    • بدون نام

      مردم نگران تخم مرغ نباشید نگران مرغ باشید

      پاسخ ها

      • جواد

        بخدارحم کنید من با2تافرزند نه توان اجاره خونه دارم نه قدرت خرید مرغ وتخم مرغ .... اگه میتونی کمکم کنید

    • بدون نام

      چشم فعلا سیب زمینی ارزانه می خوریم تا بعد خدا کریمه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج