جاباما
۶۵۵۹۳۱
۷ نظر
۵۰۰۵
۷ نظر
۵۰۰۵
پ

لطفاً میکروفن را به میان معترضان ببرید

احسان‌ اقبال سعيد در رو.زنامه قانون نوشت: تجمعات و حرکات اعتراضی فارغ از هر نوع قضاوت و باور درباره آن چند روزی است ادامه پیدا کرده است و قابل انکار هم نیست. نکته خاص و جالب توجه این است که برخلاف ناآرامی‌های سال‌هاي ۷۸ و ۸۸ هیچ رهبری ،خواسته و حتی همگونی در میان جماعت نسبتا عاصی به چشم نمی خورد.

احسان‌ اقبال سعيد در رو.زنامه قانون نوشت: تجمعات و حرکات اعتراضی فارغ از هر نوع قضاوت و باور درباره آن چند روزی است ادامه پیدا کرده است و قابل انکار هم نیست. نکته خاص و جالب توجه این است که برخلاف ناآرامی‌های سال‌هاي ۷۸ و ۸۸ هیچ رهبری ،خواسته و حتی همگونی در میان جماعت نسبتا عاصی به چشم نمی خورد.
البته این مدل اعتراض مختص به ایران نبوده و سابقه دار است. در ایتالیا که به داشتن دولت های ضعیف چند ماهه معروف است، چندی است جنبشي به نام پنج ستاره به راه افتاده که علیه همه احزاب ،دسته‌ها و شخصیت هاست، ولی در عین حال هیچ خواسته و برنامه مشخصی هم ارائه نمی دهد و فقط با دشنام منتقد همه چیز و همه کس است و نهایت چهره شناخته شده اش یک کمدین بنام بپه گریلو است.

نخستين بار در بهار عربی شاهد تکامل این جنبش های بی سر بودیم تا جایی که تا کنون به‌درستی و قطعیت نمی توان نام پنج نفر از رهبران اعتراضات به سياست ها در مصر و تونس را نام برد. اما واقعیت سیاسی این بود که وقتی اتحاد مردم بی رهبر برای تغيير در سياست هاي موجود دیرپا به پایان رسید، در عمل نه برنامه‌ای وجود داشت و نه سیاسیون نامداری که سیاست خارجی و اقتصاد را بشناسند و حداقل شأنیت رهبری یک کشور داشته باشند و نهایتا از مرسی تا سیسی زودتر از آنچه تصور می شد طی شد و تنها حاصل آن همه جانبازی تنها مدل جوان‌تر مبارک جناب سیسی بود.

در مورد اعتراضات اخیر در ایران روایت رسانه های رسمی همان روایت تکراری همیشگی است که عده اي با تحریک بیگانگان به میدان آمده اند و البته این بار اصلاح‌طلبان نيز کنار گفتمان رسمی هستند و نمی توانند از ملاقات با جورج سوروس در دالان های تاریک حرفی به میان بیاورند! البته با توجه به شرایط خاص ایران و کشورهای متخاصم اطراف که عملا در اسناد افشاشده ویکی‌لیکس خواهان محو وتجزیه ایران شده بودند، دست های خارجی در توطئه وجود دارد اما ربط آن به این گونه مسائل صرفا تقلیل مساله است. حالا که کار به این نقطه رسیده است کسانی که رشته امور را در اختیار دارند اگر نخواهند طبق عادت صاحب منصبان ایرانی ژست اپوزیسیون ومخالف بگیرند باید بی پیرایه دست به اقداماتی شفاف بزنند تا سره از ناسره و مرز معترض و خرابکار مشخص شود.

۱- راهکار قانونی و تجمعات با مجوز دقیقا کدامند؟در مواقع این چنینی مقامات رسمی مدام از تجمعات با مجوز و راهکارهایی در چارچوب قانون دم می زنند و عموم را از خلاف آن برحذر می‌دارند اما در تمام مدت حتی یکبار مصادیق تجمعات قانونی و راهکارهای قانونی را بیان نکرده اند و بخشی از معترضان آن را چیزی شبیه نخود سیاه ارزیابی می کنند وجدی اش نمی گیرند. این بار آشکار و واضح توضیح بدهند راهکار وچارچوب قانونی اعتراض چیست؟ و برای نمونه در همین روزهای نسبتا ملتهب مجوز تجمع قانونی در ساعت و مکان‌های مشخص با وعده تامین امنیت صادر کنند تا هم معترضان باور کنند چارچوب قانونی اعتراض را و هم از تخریب و تقابل وانباشتگی خشم جلوگیری شود.

۲- میکروفن را به میان معترضان ببرید: صدا و سیما یا به بیان خود اهالی آن، رسانه ملی نقش مهمی در انباشت خواست‌ها و گاه تحریک ناراضیان در ادوار گوناگون داشته است. رسانه ای که در مصاحبه ها عموما متن نوشته شده به دست مخاطبان می دهد و همه عین ضبط صوت یک مطلب را تکرار می کنند!! همه جلو دوربین شرکت در انتخابات را وظیفه و حق ملی و شرعی می‌دانند و حتی یک نفر نظر دیگری ندارد اما چند میلیون نفر نهایتا رای نمی دهند.!

رسانه باید در این بزنگاه رفتار خود را اصلاح کند. به‌جای آوردن افراد تکراری که حرف های اعصاب خردکن را تکرار کنند و خشم را فزونی بخشند و مصاحبه های دیکته ای میکروفن را به وسط خیابان ومیان معترضین بیاورد!بله درست متوجه شدید به‌جای فرستادن تعدادی جوان ونوجوان احساساتی و بعضا تند برای تقابل و دوربین و میکروفن و مجریان صدا و سیما در شهرهای مختلف به میان مردم بروند و بخواهند به جای خشم وویرانگری آشکارا مطالبات خود را بیان کنند و مستقیم با صاحب منصبان سخن بگویند.
این گونه هم مجال بی پیرایه و مدنی بیان اعتراض پدید میآید و هم به جای شیوه‌های بعضا مغرضانه ومغشوش از رسانه های مشکوک ناراضیان صدا و تصویر بی واهمه خود را از صدا وسیما خواهند شنید و البته این شیوه برای اولین بار در ایران اتفاق خواهد افتاد و اوج رفتار مدنی و خویشتنداری ملت و حکومت را نشان خواهد داد و البته آن گاه کسانی که برای شکستن میکروفن و ابراز خشونت اصرار داشته باشند حکایت جدایی خواهند داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باریکلا که حرف حسابو زدی

    • بدون نام

      انصافا صدا و سیما یکطرفه ترین رسانه ی دنیاست و جای شبکه های خصوصی برای عرضه ی دیدگاههای متفاوت خالیه

    • بدون نام

      بیخود. میخوایین با اینکار مردم عادی رو هم به اغتشاشات دعوت کنید

    • بدون نام

      صدا وسیما کاراش خیلی مضحکه. یه بچه 2 ساله هم متوجه میشه

    • مرتضی

      فقط شنیدن مهم نیست عمل کردن مهمه

    • بدون نام

      حیف که دولت چنین کاری نمی کنه.ولی احسنت.مقاله خوبی بود.

    • بدون نام

      فکر کنم مردم به اندازه کافی حرف زده اند لطفا بگویید وقت عمل کردن مسئولین است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج