۶۵۶۴۶۳
۴ نظر
۵۰۰۰
۴ نظر
۵۰۰۰
پ

ناآرامی‌ های اعتراضی، آرامش بازار ارز را ربود

طی هفته اخیر، بازارها روزهای ناآرامی را پشت سر گذاشتند و بازار طلا و ارز با نوسان همراه بود. طی کمتر از یک هفته، دلار صد تومان افزایش قیمت داشت. روز یکشنبه، دلار با ۵۷تومان افزایش به قیمت ۴ هزار و ۲۹۷ تومان رسید که بیشترین افزایش قیمت روزانه طی سال ۹۶ بود.

روزنامه ایران: طی هفته اخیر، بازارها روزهای ناآرامی را پشت سر گذاشتند و بازار طلا و ارز با نوسان همراه بود. طی کمتر از یک هفته، دلار صد تومان افزایش قیمت داشت. روز یکشنبه، دلار با ۵۷تومان افزایش به قیمت ۴ هزار و ۲۹۷ تومان رسید که بیشترین افزایش قیمت روزانه طی سال ۹۶ بود.
پس از آن نیز طی سه روز اخیر روند افزایشی قیمت دلار ادامه یافت تا در روز گذشته دلار به قیمت ۴۳۸۶تومان رسید. بازار سکه نیز تحت تأثیر ناآرامی‌های اخیر نوساناتی داشت. هفته گذشته قیمت یک سکه طلا در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی بود اما در این هفته به بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.
تزریق دلار برای کنترل بازار
قیمت دلار تنها طی سه روز اول هفته، ۲.۲ درصد رشد کرد و نوسانات تنها محدود به بازار این ارز نبود. یورو افزایش قیمت بیشتری داشت و تنها در سه روز اول هفته بیش از ۷ درصد قیمت آن افزایش پیدا کرد. قیمت این ارز اروپایی روز شنبه ۴۲ تومان افزایش پیدا کرد و وارد کانال ۵ هزار و ۱۰۰ تومانی شد. افزایش قیمت آن در تمام طول این هفته ادامه پیدا کرد و در معاملات روزگذشته قیمت ۵ هزار و ۲۵۴ تومان را به ثبت رساند.
احمد وفادار، عضو هیأت امنای صنف طلا و جواهر ایران درباره این نوسانات به ایلنا گفته است: «اغتشاشات اخیر باعث شد تا برخی از مردم اقدام به خروج سپرده‌های خود از بانک‌ها و خرید دلار و سکه کنند. ضمن آنکه در امریکا و اروپا نیز نرخ برابری دلار با بقیه ارزها تفاوت زیادی پیدا کرده است و قیمت دلار در برابر سایر ارزها افزایش داشته است.از سوی دیگر کاهش قیمت سهام در امریکا سبب شد تا سرمایه‌گذاران به طرف سرمایه‌گذاری در طلا روی آورند.»
بر اساس صحبت‌های او، در ایران به‌دلیل اینکه مردم پول‌های‌خود را از بانک‌های خصوصی خارج می‌کنند و بیشتر به سمت خرید سکه و دلار روی‌آورده‌اند، قیمت طلا و دلار در روزهای اخیر بالا رفته است. وفادار پیش‌بینی می‌کند که رشد قیمت‌ها با توجه وضعیت موجود ادامه دار باشد مگر اینکه این اعتراضات خیابانی کم شود و بازار سمت ثبات حرکت کند.
البته بانک مرکزی نیز برای مدیریت بازار ارز وارد عمل شده و سعی کرده است با تزریق دلار، عرضه و تقاضا را برابر کند تا بر اثر بالا رفتن تقاضا و کمبود عرضه، نظم بازار مختل نشود. در همین راستا روز سه‌شنبه اطلاعیه‌ای به این شرح برای صرافی‌های مجاز ارسال شد:«تمام صرافی‌های مجاز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای خرید اسکناس دلار، می‌توانند هم‌اکنون جهت خرید دلار به‌محل شرکت صرافی ملی ایران، باجه فروش اسکناس مراجعه کنند.» گفتنی است بالاترین نرخ به ۴۳۶۰ تومان از سوی صرافی‌ها به خریداران اعلام شد. به این ترتیب، بانک مرکزی از دو روز پیش ارز بیشتری را وارد بازار کرد و بعد از تزریق ارز به بازار از شتاب افزایش قیمت دلار کمی کاسته شده است.
تغییرات بازار طلا متأثر از نوسان‌های جهانی
محمد محمدولی، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر نیز بر این باور است که ناآرامی‌ها، آرامش را از بازار نیز ربوده است. او به ایسنا گفته است: «در روزهای گذشته وضعیت سیاسی کشور تا حدی باعث بالا رفتن نرخ ارز شده است که افزایش نرخ ارز در قیمت طلا هم تأثیر‌گذار است.به‌عنوان یک شهروند از وضعیت موجود که عده‌ای محدود، مشکلات متعددی را برای جامعه درست کرده‌اند رضایت نداشته و بر این باورم که چنین اقداماتی به صلاح مردم و مملکت نبوده و تأثیراتی هم روی اقتصاد بازار و اصناف می‌گذارد.»
او درباره رکود بازار می‌گوید: «هر هیجانی یک رکود به‌دنبال خواهد داشت و صنف ما هم از این قاعده مستثنی نیست. در این روز‌ها در بسیاری از صنوف نوعی رکود نسبی وجود دارد که صنف ما هم از این قاعده جدا نیست اما امید داریم این مشکلات هرچه سریع‌تر حل شده و در بازار ارز و طلا شاهد ثبات قیمت باشیم.»

البته بر اساس صحبت‌های او گرانی ایجاد شده در بازار طلا بیشتر از همه به‌قیمت اونس جهانی مربوط می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به حرف کی گوش کنیم طلا چه بدرد مردم میخوره بالا بره یا نره هر خانواد ببیند چند نفر کار داره

    • وحید

      تو این جامعه کلا چیزی آرامش نداره.
      تحریم میشیم: گرانی
      تحریم برداشته میشه: گرانی
      زلزله: گرانی
      عطسه ببر جزایر مائو مائو: گرانی
      کوفت و درد: گرانی

      کاری نداریم چی شده. فقط گرون میکنیم.
      مردم روی آسایش رو نمیبینن

    • بدون نام

      ازخدامیخواستن قیمتها ببرن بالا

    • بدون نام

      اين كه با دوتا فرياد و سطل آشغال سوزاندن دلار غيرقابل محار شد پس خدايي نكرده با جنگ چه اتفاقي رخ خواهدداد؟!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج