گرم کردن در جای خودرو واقعا درست است؟
۶۵۶۵۵۳
۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
۹۲۹۳ 
بعضی‌ها می‌گویند بوگاتی هم داشته باشند در روزهای سرد نیم‌ساعت در جا می‌گذارند ماشین گرم شود. به صورت یک سنت قدیمی خیلی‌ها عادت دارند که در زمستان بعد از استارت زدن خودرو چند دقیقه‌ای را به صورت درجا برای به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند. اما این کار واقعا علمی است؟
 خبرگزاری ایسنا: بعضی‌ها می‌گویند بوگاتی هم داشته باشند در روزهای سرد نیم‌ساعت در جا می‌گذارند ماشین گرم شود. به صورت یک سنت قدیمی خیلی‌ها عادت دارند که در زمستان بعد از استارت زدن خودرو چند دقیقه‌ای را به صورت درجا برای به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند. اما این کار واقعا علمی است؟

خبرآنلاین نوشت: «در این تفکر قدیمی تصور می‌شود که گرم کردن خودرو در زمستان به صورت درجا باعث می‌شود تا موتور بهتر کار کند و سلامت قلب تپنده خودرو تضمین شود. به گزارش ساینس آلرت اما تحقیقات نشان داده که این کار نه تنها سودی به حال موتور ماشین ندارد بلکه حتی می‌تواند به موتور صدمه برساند. در واقع در زمان خودروهای کاربراتوری شاید این مسئله نیاز بود اما اکنون به صورت کامل باید آن را برای موتورهای انژکتوری فراموش کرد.

استفان سیاتی، مهندس مکانیک که ۲۶ سال است درباره موتورهای احتراقی کار می‌کند، می‌گوید گرم کردن موتورهای بنزینی در جا نه تنها تلف کردن سوخت است بلکه باعث می‌شود که روغن از روی سیلندر و پیستون‌ها به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو داشته باشد. به گفته این مهندس مکانیک در موتورهای انژکتوری یا سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد می‌شود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب می‌شوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر به صورت پودر شده پاشیده می‌شود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی به دست می‌آید.

در زمان سردی هوا بنزین به راحتی تبدیل به بخار نمی‌شود و به همین خاطر بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمی‌شود. همین مسئله باعث می‌شود احتراق به خوبی صورت نگیرد اما موتور خودروهای انژکتوری طوری طراحی شده‌اند که در زمان سرد بودن موتور برای احتراق مناسب مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه می‌کند. در این وضعیت گرم کردن خودرو به صورت درجا باعث می‌شود که مقدار زیادی سوخت اضافی وارد محفظه احتراق شود و بخشی از آن به دیواره‌های سیلندر برسد و روغن موجود در پیستون‌ها را با خود بشوید. این روند به تدریج کاهش عمر موتور را به دنبال دارد.

یک راه حل ساده: حرکت آرام به جای گرم کردن در جا

راه حل مقابله با این مسئله ساده است: حرکت کنید. در صورتی که پس از روشن کردن خودرو شروع به حرکت آرام کنید گرمای رادیاتور و خود موتور به چرخش در می‌آید و باعث می‌شود تا با گرم شدن تدریجی سنسور ارسال سوخت میزان تزریق سوخت را به تدریج کم کند. در ابتدای حرکت اما نباید فشار زیادی به موتور وارد کنید و سعی کنید حرکت آرام داشته باشید تا همه چیز برای موتور عادی شود.»
برچسب ها:
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 4
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
12:35 - 1396/10/14
به نظر من که بیست سال است راننده و مکانیک هستم این نظریه اشتباه است ، این جناب مهندس، ایمیل بزند تا دلیل رد نظریه اش را بدهم.
پاسخ ها
جواد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
لطفا دلیلش بفرمایید تا همه استفاده کنند
فرخ زاد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
من 25ساله که رانندم و فکر می کنم درست باشه.
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
دلیل داشت که بجای ایمیل و.. ‌ گفته بود. ‌ منم موافق اون مهندس ایتالیایی هستم.. البته اگه تعمیرکارای ما دنبال کاسبی بیشتر نباشن!!!!
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج