جاباما
۶۵۷۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

CNN: اغتشاشات ایران نمی‌تواند به تغییر رژیم منجر شود

دیپلماتهای غربی با افشای اختلاف نظر بین واشنگتن و اتحادیه اروپا درباره چگونگی واکنش نشان دادن به آشوب‌های ایران، گفتند مواضع آمریکائی‌ها درباره تحولات اخیر ایران پایه ای در واقعیت ندارد.

خبرگزاری فارس: مقامات و دیپلمات‌های آمریکایی از تنش در روابط واشنگتن و اتحادیه اروپا بر سر اینکه چه واکنشی به آشوب‌های اخیر در ایران نشان دهند، خبر می‌دهند.

منابع مختلفی به شبکه «سی‌ان‌ان» گفتند در حالی که اروپا و آمریکا اساسا از حق اعتراض مسالمت‌آمیز در ایران حمایت می‌کنند اما در تحلیل اینکه وضعیت کنونی به کجا ختم خواهد شد و همچنین ارزش استراتژیک حمایت علنی از معترضان دچار اختلاف هستند.

در حالی که دولت آمریکا از ابتدای بروز آشوب‌ها در برخی شهرهای ایران، شدیدا از آن حمایت کرده اما اختلاف نظرها با اروپا شاید در جلسه امشب (جمعه) شورای امنیت درباره ایران آشکار شود.

مقامات ارشد آمریکایی می‌گویند از نظر کاخ‌سفید حمایت از اغتشاشات اصولا اقدامی درست است زیرا در جهت منافع ملی آمریکا و «برای تضعیف رژیم است که به عنوان حامی دولتی تروریسم شناخته می‌شود».

بر این اساس، کشورهای اروپایی واکنش ستیزه‌جویانه و مداخله‌گرانه دولت آمریکا در آشوب‌های ایران را به معنای تمایل و حمایت کاخ‌سفید از تغییر حکومت ایران تعبیر کرده‌اند.

یک دیپلمات غربی به سی‌ان‌ان گفت: «برای غرب مفید است که مردم ایران آشکارا از سیاست‌های رژیمی که ما به آن علاقه‌ای نداریم، انتقاد می‌کنند...اما سیاست ترامپ و لحنی که استفاده می‌کند، بیش از حد ایدئولوژیک است.»

این دیپلمات با تاکید بر اینکه اغتشاشات کنونی، سرنگونی رژیم نیست، تاکید کرد: «پس امید آنها پایه‌ای در واقعیت ندارد. البته با اینکه این اعتراضات انقلابی نیست، اما مشکلی واقعی برای دولت ایران است و به سیاستگذاران آمریکایی و اروپایی فرصتی می‌دهد تا روی آن کار کنند.»

به نوشته «سی‌ان‌ان» عدم قطعیت درباره اینکه اعتراضات به چه میزان به طول خواهد انجامید، باعث شده اروپایی‌ها با رویکرد محتاطانه‌تری نسبت به آمریکا درباره آشوب‌های ایران واکنش نشان دهند و فقط از اصول آزادی بیان و حقوق بشر حمایت می‌کنند.

دیپلمات‌های اروپایی نیز با تاکید بر اینکه همه آنها منتظر آن اتفاق نهایی در ایران هستند (تغییر حکومت) اما افزود که اختلاف‌نظر با آمریکا بر سر آن است که چگونه این هدف محقق شده و چه واکنش علنی به آن نشان داده شود.

یک مقام اروپایی دیگر می‌گوید بدترین کار برای افراد در کنار ترامپ ایستادن است و بهترین کاری که ما می‌توانیم اکنون انجام دهیم، ساکت شدن است.

بر این اساس، کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و وزارت خارجه آمریکا قصد داشتند روز سه‌شنبه به صورت مشترک دولت ایران را قویا محکوم کنند اما این طرح به دلیل اینکه اروپایی‌ها نمی‌خواستند به سیاست کاخ‌سفید متصل شوند، فرو پاشید.

یک منبع در دولت آمریکا به سی‌‌ان‌ان گفت اتحادیه اروپا چند روز است به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی خود فشار می‌آورد تا بیانیه‌ای در محکومیت خشونت علیه آشوبگران صادر کند اما او ۶ روز است که سکوت کرده و همه عصبانی و ناامید هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر. یاد امام بخیر که بدرستی گفت هرچه فریاد دارید سر امریکا بکشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج