۶۵۷۲۵۲
۱ نظر
۵۰۶۷
۱ نظر
۵۰۶۷
پ

کاج مطبق در دکوراسیون، سلام کاج بود و خنده ستاره‌ها

اولین بار که چشمم به قد و قامت زیبایش افتاد را خوب به یاد دارم. گوشه‌ ای از خانه، کنار پنجره ایستاده بود و نور کمرنگی از خورشید روی بدنش نمایان بود.

وب سایت چیدانه: اولین بار که چشمم به قد و قامت زیبایش افتاد را خوب به یاد دارم. گوشه‌ ای از خانه، کنار پنجره ایستاده بود و نور کمرنگی از خورشید روی بدنش نمایان بود. همه‌ چیز به نظر مرتب و آراسته می‌ آمد. اول که فکر کردم یک گلدان مصنوعی را خانم‌ بزرگ به‌ تازگی خریده است، ولی کمی که فکر کردم دیدم او اصلا اهل این حرف‌ ها نبود!
مگر می‌ شد برگ‌ های تازه و سبز و همیشه شاداب گیاهان زیبا را رها کند و گلدانی با برگ‌ های پلاستیکی به خانه‌ اش بیاورد؟ خب پس آخر چگونه می‌ شود یک گلدان تا این حد طبقه‌ بندی‌ شده و منظم باشد؟ چه خلقتی دارد خدا! یک کاج در خانه و آن هم از نوع مطبقش! چه دنیای زیبایی داریم...
کاج مطبق در دکوراسیون، سلام کاج بود و خنده ستاره‌ها

شناسنامه‌ کاج مطبق

نام : کاج مطبق
نام علمی: Araucaria excelsa
نام انگلیسی : Norfolk Island Pine
خانواده : Araucariaceae

مشخصات کلی کاج مطبق

خاستگاه کاج مطبق را می‌ توان جزیره نورفولک در اقیانوس آرام و در نزدیکی استرالیا معرفی کرد. این گیاه سوزنی‌ برگ دارای شاخه‌ های طبقه‌ ای بوده و به همین دلیل نام کاج مطبق را به خود گرفته است. این گیاه در آپارتمان رشد کمی دارد و به همین دلیل به‌ عنوان درختچه آپارتمانی نیز شناخته می‌ شود. رشد آن به‌ طور متوسط سالی یک طبقه است! برگ‌ های سوزنی شکل کاج مطبق، براق و زیباست و جلوه بسیار خوبی به این گیاه همیشه‌ سبز می‌ بخشد. کاج مطبق به‌ طور متوسط یک الی دو متر رشد می‌ کند. با رشد این گیاه، شاخه‌ های زیرین خشک‌ شده و می‌ ریزند.

خاک، آب، نور و مواد غذایی مورد نیاز کاج

برای تأمین نور مورد نیاز کاج مطبق، نور متوسط کافی است. بدانید که آفتاب مستقیم به‌ خصوص در فصل گرم برای گیاه مشکل‌ آفرین است، ولی می‌ تواند سایه را تحمل کند. در نور کم‌، رشد آن کاهش می‌ یابد. برای این که رشد طولی کاج مطبق بیش تر شود، نیاز به نوری دارید که بر جوانه انتهایی آن و از بالا بتابد. نور مایل و از یک سمت، باعث گستردگی و رشد عرضی کاج مطبق می‌ گردد، پس این نکته را در خاطر داشته باشید که برای حفظ فرم متعادل گیاه باید گلدان را با فاصله زمانی مشخص بچرخانید تا به همه قسمت‌ های آن، نور رسیده و رشد یکسانی داشته باشد.

کاج مطبق می‌ تواند درجه حرارت پایین را تا ۵ درجه سانتی‌گراد و درجه حرارت بالا را تا حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد تحمل کند. این گیاه، هوای خنک را بیش تر دوست دارد و بهتر است در تابستان در فضای خنک‌تری نگهداری شود. خاک مورد نیاز مغذی، سبک و کمی اسیدی است. دو قسمت خاک‌ برگ، یک قسمت تورب و یک قسمت ماسه، ترکیب مناسبی برای کاج مطبق خواهد بود.

آبیاری کاج مطبق را در تابستان هفته‌ ای دو بار و در زمستان ۱۰-۷ روز یک‌ بار انجام دهید. بهتر است خاک همیشه مرطوب باشد. برای تأمین رطوبت و شادابی برگ‌ ها هم می‌ توانید هرروز، اسپری برگی را انجام دهید. فراموش نکنید که این گیاه هم مانند هر گیاه دیگری به کوددهی نیاز دارد. تغذیه کاج مطبق را در فصل بهار و تابستان، هر سه هفته یک‌ بار و با کود محلول در آب انجام دهید، البته باید گفت که نصف میزان توصیه‌ شده کافی است.
کاج مطبق در دکوراسیون، سلام کاج بود و خنده ستاره‌ها

نکات مهم در نگهداری و علائم کاج مطبق

  • در سال‌ های اولیه رشد گیاه، هرسال گلدان را با یک اندازه بزرگ‌ تر تعویض نمایید.
  • هر چند ماه خاک رویی گلدان را برداشته و با خاک مغذی جدید پر کنید.
  • از اسپری و مواد شیمیایی برای برق انداختن برگ‌ها استفاده نکنید.
  • رشد کاج مطبق متوقف شده : ریشه‌ ها متراکم شده‌ اند و وقت تعویض گلدان رسیده است.
  • برگ‌ها زرد و قهوه‌ ای شده و ریزش دارند : دما بالا و رطوبت کم است. گلدان را به محل خنک‌ تر برده و اسپری برگی انجام دهید.
  • خراش و زخم سفید در انتهای برگ، علائم حضور آفت است: با سم حشره‌ کش وارد عمل شده و هر دو هفته یک‌ بار طبق دستور عمل کنید.
  • شاخه‌ها رو به پایین خم‌ شده‌ اند : گلدان را به محل گرم‌ تری ببرید.
  • رنگ برگ‌ها بسیار روشن شده است: نور آفتاب بیش‌ازحد انتظار گیاه است. آن را به محلی با نور غیرمستقیم ببرید.
  • شاخه‌ها باریک شده‌اند: وقت کود دهی فرا رسیده است، دست به کار شده یا میزان آن را بیشتر کنید.
  • برگ‌ های سبز ریزش دارند : آبیاری را کم کنید تا سطح خاک خشک شود.
  • برگ‌ های پایینی می‌ ریزند: سن گیاه بالا رفته، شاخه‌ های خشک را جدا کنید و اگر محل تاریک است، گلدان را به فضای پرنورتر منتقل نمایید.
  • حشرات سبز رنگ کوچک، برگ‌ها را چسبناک کرده‌ اند: سم حشره‌ کش نفوذی را هر دو هفته یک‌ بار استفاده کنید.
کاج مطبق در دکوراسیون، سلام کاج بود و خنده ستاره‌ها

این سوزنی‌ برگ چگونه تکثیر می‌ شود؟

به‌ طور کلی سوزنی‌ برگان سخت‌ تر از گیاهان پهن‌ برگ تکثیر می‌ شوند و کاج مطبق هم از این قاعده مستثنا نیست. تکثیر این گیاه با کمک کشت بذر از اردیبهشت تا تیرماه انجام می‌ شود. پایه‌ های بذری طبقات چندان منظمی نخواهند داشت. قلمه گیری نیز از دیگر روش‌ های تکثیر است. قلمه از انتهای ساقه یا شاخه انجام شود تا فرمی مرتب و عمودی در آینده داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من سه ساله یه کاج مطبق دارم یک سانت هم رشد نکرده!!!!! گلدونش رو عوض کردم آبیاریش به موقع است کود هم دادم ولی اصلا رشد نمیکنه فقط برگهاش پهن میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج