۶۵۷۴۵۰
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهند شد

سال ۲۰۱۸ جهان شاهد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در نقاط مختلف دنیاست که هر یک می‌توانند به‌عنوان نقطه‌عطف مهمی در عرصه بین‌الملل قلمداد شوند.

روزنامه آسمان آبی - محسن حسینی: سال ۲۰۱۸ جهان شاهد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در نقاط مختلف دنیاست که هر یک می‌توانند به‌عنوان نقطه‌عطف مهمی در عرصه بین‌الملل قلمداد شوند. برخی از این رأی‌گیری‌ها به‌عنوان همه‌پرسی در کشور موردنظر در نظر گرفته می‌شوند و در برخی سرزمین‌ها انتخابات برای اولین‌بار پس از دهه‌ها رأی‌گیری فرمایشی برگزار خواهد شد. سال ۲۰۱۸ سالی حساس برای سرزمین پر آشوب خاورمیانه است.
لبنان و عراق در این سرزمین در انتظار برگزاری انتخابات پارلمانی هستند و مردم سوریه بعد از سال‌ها نبرد و جنگ، خود را برای آینده‌ای سیاسی و گذار از صندوق رأی آماده می‌کنند. در سوی دیگر افغانستان برای برگزاری انتخاباتی به تعویق افتاده، آماده می‌شود و پاکستان نیز در سال آینده میلادی میزبان برگزاری انتخابات عمومی است.
مصر که پس از دوران حکومت چند دهه‌ای حسنی مبارک شرایط ناآرامی را پشت سر می‌گذارد در سال ۲۰۱۸ قرار است انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند. لیبی به‌عنوان دیگر کشور آفریقایی شرایط مشابهی را پیش رو دارد. در میان قدرت‌های جهانی، روسیه خود را برای چهارمین دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین آماده می‌کند. از این‌رو سال ۲۰۱۸ را می‌توان به‌عنوان سال تحولات بین‌المللی از مسیر صندوق رأی شناخت.

مصر
انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهند شد

در عصر جدید، فراعنه جایگاهی در سرزمین باستانی مصر نخواهند داشت. پس از انقلاب مردمی مصر که منجر به پایان حکومت سه دهه‌ای حسنی مبارک شد، محمد مرسی به‌عنوان ناکام بزرگ انقلاب از سمتش برکنار شد. ژنرال عبدالفتاح سیسی نیز لباس نظامی‌گری از تن به در کرد و در کسوت چهره‌ای سیاسی قدم به میدان گذاشت. اکنون او تلاش می‌کند تا در فوریه سال ۲۰۱۸ برای دور دوم ریاست جمهوری قدم به میدان بگذارد.
او در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ای مصری گفت در صورتی به‌عنوان نامزد ثبت‌نام خواهد کرد که احساس کند مردم مایل به حضور او هستند. مهم‌ترین رقیب سیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ حمدین صباحی است. او از تمام طیف‌های مخالف سیسی دعوت کرده که به میدان بیایند و با ایجاد اتحادی منسجم علیه او اقدام کنند. دیگر نامزد مطرح در میان نامزدهای ریاست جمهوری سال آینده می‌توان به انور عصمت سادات، برادرزاده انور سادات سومین رئیس‌جمهوری مصر اشاره کرد.

افغانستان
انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهند شد

انتخابات پارلمانی در افغانستان قرار است در جولای سال ۲۰۱۸ برگزار شود. این انتخابات البته قرار بود در تاریخ اکتبر سال ۲۰۱۶ برگزار شود که با اختلافات مطرح شده در ارتباط با قوانین برگزاری انتخابات به تعویق افتاد. آغاز اختلافات در سال ۲۰۱۴ بود که عبدالله عبدالله، رئیس هیئت اجرایی افغانستان، نسبت به قوانین انتخاباتی انتقاداتی را مطرح کرد. مسئولان افغانستان اعلام کردند تا بازنگری و اصلاح قوانین در این زمینه صورت نگیرد رأی‌گیری جدیدی در این کشور برگزار نخواهد شد.
کمیسیون اصلاح انتخابات در آگوست سال ۲۰۱۵ پیشنهادهایی را مبنی بر تغییر قوانین انتخابات مطرح کرد. این پیشنهادها در بر گیرنده خواسته‌های عبدالله عبدالله بود؛ البته این پیشنهادات هنوز به‌صورت قانونی به تصویب مجلس نرسیده است. افغانستان یکی از کشورهایی است که در سال ۲۰۱۷ میلادی با گسترش فزاینده فساد اداری و اقتصادی روبه‌رو بوده و از سوی دیگر خطر ظهور و قدرت گرفتن تروریست‌ها همچنان در این کشور وجود دارد.

لبنان
انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهند شد

انتخابات پارلمانی لبنان که قرار بود در سال ۲۰۱۴ برگزار شود تا کنون بارها به تعویق افتاده است. عدم موفقیت نمایندگان مجلس برای انتخاب رئیس جمهوری در سال ۲۰۱۴ موجب شد تا این مجلس تا سال ۲۰۱۷ تمدید شود، اما تاریخ تصویب شده برای برگزاری انتخابات بار دیگر به تعویق افتاد و می‌۲۰۱۸ تاریخ بعدی برای برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان اعلام شده است. مجلس لبنان دارای ۱۲۸ کرسی است که هر جریان برای آن‌که بتواند اکثریت را در مجلس در اختیار داشته باشد باید ۶۵ کرسی را در انتخابات به دست آورد.
براساس آخرین انتخابات برگزار شده در لبنان هیچ‌یک از جریان‌های سیاسی در این کشور نتوانسته بود اکثریت مطلق را در اختیار داشته باشد. رهبر جریان سیاسی المستقبل با ۲۶ کرسی درنهایت توانست نخست وزیر لبنان را تعیین کند. سعد حریری رهبر المستقبل است که البته نخست‌وزیری او در سال ۲۰۱۷ با چالش‌های فراوانی از جمله دخالت‌های عربستان سعودی همراه بود.

زیمبابوه
انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهند شد

تحولات زیمبابوه در سال ۲۰۱۷ سریع‌تر از تصور کارشناسان و تحلیلگران پیش رفت. رئیس جمهوری و دبیرکل حزب زانو پی‌اف در پی اقدام ضربتی ارتش این کشور ناچار به کناره‌گیری از قدرت شد. رابرت موگابه ۹۳ ساله که نزدیک به ۴۰ سال قدرت را در دست داشت با اقدام ارتش مجبور به استعفا شد و معاون اخراجی‌اش امرسون منانگاگوا، تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور قدرت را در اختیار خواهد داشت.
انتخابات ریاست جمهوری در زیمبابوه قرار است در سپتامبر سال ۲۰۱۸ برگزار شود. این انتخابات از آن جهت مهم است که بعد از دهه‌ها قرار است نخستین انتخابات بدون حضور رابرت موگابه در این کشور برگزار شود. سیستم انتخاباتی ریاست جمهوری در زیمبابوه دو مرحله‌ای است و نامزدی که اکثریت قاطع آرای مردمی در دور اول را به خود اختصاص دهد به‌عنوان رئیس جمهوری کشور شناخته خواهد شد. نام منانگاگوا به‌عنوان نامزد اصلی این انتخابات که مورد تایید حزب زانو پی اف است تاکنون مطرح است.

پاکستان
انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهند شد
شهباز شریف

پس از انتشار اسناد پاناما و روشن شدن ابعاد فساد اداری مالی و سوءاستفاده خانواده نواز شریف از منابع تحت اختیارشان، او ناچار به استعفا و کناره‌گیری از قدرت شد. پس از این اتفاق در عرصه سیاسی پاکستان، این کشور در جولای سال ۲۰۱۸ شاهد برگزاری انتخابات عمومی خواهد بود. در انتخابات سال ۲۰۱۸ قرار است از نرم‌افزاری جدید برای اخذ و شمارش آرا استفاده شود که بنا به ادعای مسئولان این کشور به شفافیت انتخابات کمک فراوانی خواهد کرد.
سن واجدین شرایط برای انتخابات سال ۲۰۱۸ پاکستان، ۱۸ سال است.
انتخابات پارلمانی در این کشور برای تعیین نماینده برای ۳۴۲ کرسی برگزار می‌شود که از این تعداد ۶۰ کرسی برای زنان و ۱۰ کرسی برای اقلیت‌های مذهبی در نظر گرفته شده است. شهباز شریف، عمران خان و بلاول بوتو زرداری مهم‌ترین نامزدهای حاضر در انتخابات پیش رو محسوب می‌شوند.

روسیه
انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهند شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خود را برای چهارمین دوره ریاست جمهوری آماده می‌کند. این انتخابات قرار است در سال ۲۰۱۸ برگزار شود. الکسی ناوالینی مهم‌ترین رقیب پوتین از ثبت نام در انتخابات منع شده و براساس رأس کمیسیون انتخاباتی روسیه امکان ثبت‌نام به‌عنوان نامزد ریاست جمهوری را نخواهد داشت. به‌دنبال این تصمیم کمیسیون انتخاباتی در روسیه، ناوالینی از هوادارانش خواسته‌ که انتخابات ریاست جمهوری در روسیه را تحریم کرده و برای اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات به خیابان‌ها بیایند.
با حذف ناوالینی از عرصه رقابت کسینا سابچاک خبرنگار و مجری برنامه‌های تلویزیونی در روسیه به‌عنوان مهم‌ترین رقیب پوتین معرفی می‌شود که به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران در این زمینه شانس پیروزی نخواهد داشت. منتقدان پوتین را متهم می‌کنند که برای تضمین پیروزی در چهارمین دوره ریاستش اقدام به مهره چینی برای نامزدهای رقیب کرده است.

لیبی
انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهند شد

مردم لیبی در جریان وقایع بهار عربی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ علیه معمر قذافی دیکتاتور ریشه‌‌داری که دهه‌ها بر مسند قدرت نشسته بود، قیام کردند. انقلاب مردمی منجر به سقوط دولت قذافی شد، اما ساختار قدرت در این کشور که تشکیل یافته از قبایل و طایفه‌های مختلف بود موجب شد پس از سقوط دولت، قبایل مختلف و جریان‌های گوناگون در شهرهای مختلف کشور به سهم‌خواهی بپردازند.

شورشیان در شهر بنغازی در روزهایی که قذافی هنوز قدرت را در اختیار داشت، اقدام به تشکیل دولت موقت کردند و پس از سقوط او نیز همچنان این روند را ادامه دادند، اما در سال ۲۰۱۸ قرار است انتخابات پارلمانی در لیبی برگزار شود تا شاید راهی برای اتحاد میان جریان‌های مختلف در مجلس باشد تا در اثر این همگرایی لیبی به وحدتی برای اداره کشور برسد. لیبی همچنان توسط شورای ملی انتقالی
اداره می‌شود.

عراق
انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهند شد

سال ۲۰۱۷ سال سرنوشت‌سازی برای عراق بود. تروریست‌های داعش سرزمین‌های تحت تصرف‌شان را در این سال از دست دادند. از این رو سال ۲۰۱۸ سالی سرنوشت‌ساز برای عراق خواهد بود. براساس مصوبه کابینه دولتی عراق قرار شد تا انتخابات پارلمانی در این کشور در می‌۲۰۱۸ برگزار شود. قرار است حکومت فدرال زمینه‌ را برای برگزاری انتخابات آزاد و بازگشت آوارگان به سرزمین‌های خود فراهم کند. براساس مصوبه دولت، انتخابات سال ۲۰۱۸ به‌صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.
همچنین در این مصوبه آمده است که گروه‌ها و جریان‌های سیاسی شرکت‌کننده در انتخابات نباید شاخه نظامی مسلح داشته باشند. براساس قانون اساسی عراق، رئیس جمهوری و نخست‌وزیر براساس رأی نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند. سه طیف اصلی شیعیان، اهل سنت و کردها بخش‌های مختلف قدرت را در این کشور در اختیار دارند. رئیس مجلس، رئیس جمهوری و نخست وزیر عموما از این سه گروه اصلی در صحنه سیاسی عراق تشکیل می‌شوند.

ونزوئلا
انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهند شد

ونزوئلا پس از مرگ هوگو چاوز چالش‌های فراوانی را تجربه کرد. ازجمله چالش‌های پیش روی ونزوئلا باید به مسائل اقتصادی اشاره کرد. بروز قحطی و کمبود مواد غذایی موجب شد کشور فضای بحرانی را پشت سر بگذارد. از این رو نیکولاس مادورو در سال ۲۰۱۸ چالش مهمی را پیش رو خواهد داشت. ونزوئلا پس از بحران اقتصادی مرزهایی را که سال‌ها با همسایگان بسته بود، گشود و سیل مردم ونزوئلا به سوی کشورهای همسایه حرکت کردند.

انتخابات ونزوئلا با استفاده از فناوری‌های لمسی برگزار شده و رئیس جمهوری با آرای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. مجلس موسسان ونزوئلا چندی پیش حکم داد که جریان‌های سیاسی که انتخابات محلی را تحریم کردند حق حضور در انتخابات ریاست جمهوری را نخواهند داشت. این حکم اقدامی برای حذف نامزدهای مخالفان دولت در انتخابات سال ۲۰۱۸ خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مقیم

      واقعا سایتون خیلیییییییییییییییییییییییییی ناقصه
      فنلاند هم 2018 انتخابات داره چرا نزدی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج