۶۵۷۵۷۶
۱۲ نظر
۵۰۱۱
۱۲ نظر
۵۰۱۱
پ

اما و اگرهای اخذ مالیات از سپرده های بانکی

تابناک در گزارشی نوشت: بار دیگر زمزمه های اخذ مالیات از سپرده های بانکی در بهارستان که نخستین بار، حدود یک سال و نیم پیش از سوی وزیر اقتصاد دولت یازدهم مطرح شده بود، در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است.

تابناک در گزارشی نوشت: بار دیگر زمزمه های اخذ مالیات از سپرده های بانکی در بهارستان که نخستین بار، حدود یک سال و نیم پیش از سوی وزیر اقتصاد دولت یازدهم مطرح شده بود، در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است.

طیب نیا بر این باور بود که سود سپرده بانکی، نباید از مالیات مبرا باشد و باید معافیت های غیر ضروری حذف تا فشار از روی گروه های خاص و کم درآمد برداشته شود.

بنا بر این گزارش، هم اکنون بیشتر تولیدکننده ها توانایی کار با ظرفیت کامل را ندارند؛ از بیمه و جرایمی که بلای جانشان شده تا بهره مرکب بانک ها و مالیات هایی که نقره داغشان کرده است و سایر بلایای طبیعی و غیر طبیعی از جمله واردات بی رویه و قاچاق کالا باعث می شود که حداکثر سود تولید در بهترین شرایط به ۲۵ درصد برسد.

حال با این سختی ها، افراد ترجیح می دهند درگیر سرمایه گذاری نشوند و سرمایه آنها در بانک ها بدون کوچکترین زحمتی، سود کلان را به آنها برساند.

بنابراین مالیات بر سپرده با این استدلال می تواند عاملی برای هدایت سرمایه به سمت تولید شود، ولی برخی از اقتصاددانان بر این اعتقاد هستند که انجام این کار باعث خواهد شد تا این سرمایه ها به سمت اقتصاد پنهان و سرمایه گذاری های زیر زمینی سوق پیدا کند و یا بازارهای مسکن و دلار را به هم بریزد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع گفته است: هر تصمیمی که در حوزه سود بانکی گرفته شود، عملا رفتار سپرده گذاران را از بخش شفاف اقتصاد کشور ـ که بازار متشکل پولی است ـ به سمت بازار غیر متشکل می برد؛ این موضوعی است که شکی در آن وجود ندارد و بارها ما این موضوع را تجربه کرده ایم.

همچنین به تازگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گزارشی در خصوص این موضوع ارائه کرده است. در این گزارش افزون بر اینکه مزایای زیادی برای این کار عنوان شده، به مخاطرات آن نیز اشاره شده است؛ اما نکته ای که در این گزارش وجود دارد، اشاره مرکز پژوهش ها به اختلاف عقیده بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

بانکی ها می گویند، اگر اخذ مالیات صورت گیرد، سپرده گذاران همین مبالغی را هم که در بانک ها دارند خارج خواهند کرد و باعث ورشکستگی بانک های کشور که در کار روزانه خود هم لنگ هستند شده و باعث اختلال در سیستم اقتصادی کشور می شوند.

گفتنی است، با چرتکه ای که نهاد پژوهشی مجلس بر این موضوع انداخته و با فرض اینکه در بلند مدت نرخ مالیات ۱۰ درصد تعیین شود، بر اساس حجم سپرده های فعلی، درآمد حاصل از مالیات بر سپرده، بالغ بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می شود.

چنین رقم وسوسه انگیزی باعث شده تا کمیسیون تلفیق این بار کمی جدی تر به این موضوع ورود کند، و نیم نگاهی نیز بر این موضوع داشته باشد؛ اما بیم خروج سپرده های بانکی و سرازیر شدن این سرمایه ها به سمت بازارهای مسکن و ارز و یا طلا می رود و به نظر می رسد، این اقدام ترمزی برای این کار خواهد بود و امکان تصویب آن در مجلس را کم می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اکثر کسانی که در بانک سپرده گذاری می کنند بی بضاعت و قشر فقیر جامعه هستند و چون نمی توانند کار کنند مجبور شده‌اند تن به سپرده گذاری بدهند در واقع تمام مایملک خود را فروخته اند و در بانک سپرده کرده آند به امید درآمدی ناچیز

    • بدون نام

      واقعا هیچ برنامه ای جز بدبخت تر کردن مردم ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      هر روز بدتر از دیروز
      یعنی میشه یه روز خبری خیلی خوب بشنویم
      مثلا بگن پراید دوباره به قیمت اصلیش برگشت همون 5 میلیون و چیزای دیگه

    • بدون نام

      این مسئولین چقدر حریصن که هرچی میخورن کمشونه!

    • بدون نام

      دوباره دست به جیب مردم یکم فکر کنید مردم ازکجابیارن باچه شغلی درامدی

    • بدون نام

      خلاصه تا می توانید عرصه را به قشر ضعیف ، تنگ کنید....چرا حالا که رجیستری اجرا می شه به برخی موبایل ها مالیات نمی بندین؟....موبایلهای بالاتر از معمولی......بیایید به نوشابه های شیرین و ماالشعیر ها مالیات گزاف ببندید....مالیات خروج از کشور را برای غیر سفر های خارجی ، زیاد کنید کسی که داره میره زیارت خارجی....اگر نه همین جا مرقد معصوم ع داریم....

    • ع

      من به بانک مرکزی ووزارت اقتصاد نوشتم که مالیات نگیرن بله ما خارج میکنیم سودام بانکی راچراپایین نمیارن بعدا انتطار دارین ماتجمع نکنیم بدمیگم حال ماخرابه

    • بینام

      وقتی میگیم وعده های دولت. کذب محض ابنه. پس ابن دیگه چه صیغه جدیدیه هان..........

    • اکبری

      آخه درسته که یک نفر که سرمایشا به کار می اندازه و تلاش میکنه وهزار ریسک کاری را میپذیره مالیات بده اما اون که فقط در بانک پولش را گذاشته و هیچ مشکلی نداره تازه رروی بهره بانکیش مالیات هم نده

    • احمد

      فکر کنین یک میلیون تومان پس انداز کردی برای روز مبادا انقد مالیات بهش می خوره آخرش یک چیزی به بانک بدی چیزی که مشخصه بیشتر دارای های بانک ها دست 100-200 نفر و نمی تونن پولشون برگردونند حالا مردم بد بخت بایستی جور اینها بکشن

    • بدون نام

      همه می دانندپرسودترین وبدون ریسکترین درامدسودسپرده است چراازمالیات معاف است اصلاقابل قبول نیست اقتصادراباهمین سودسپرده بالاومعاف ازمالیات نابودکردیدهمه تولیدکنندگان یاورشکست شدندیاسرمایه اشان رابه سپزده بانک گذاشتند تکلیف ماکه نه پولی برای سرده داریم وکارمان هم نابودشده چیست تولیدپوشاک ورشکست شده ازبی لیاقتی مسولین

    • بدون نام

      نه ماشاله بانکها سود کلان میدن شماها بیاین سود به صورت مالیات ببرید آخه ۱۰ درصد و۱۵ درصد چقدر سودمیشه بابا دست بردارید ازسرمردم بی چارهابدبختشان کردید کم مانده کاسه خالی بگیرید وگدایی کنند ماهاهم شدم مثل مردم افریقا کاسم خالیست

    • بدون نام

      نه ماشاله بانکها سود کلان میدن شماها بیاین سود به صورت مالیات ببرید آخه ۱۰ درصد و۱۵ درصد چقدر سودمیشه بابا دست بردارید ازسرمردم بی چارهابدبختشان کردید کم مانده کاسه خالی بگیرید وگدایی کنند ماهاهم شدم مثل مردم افریقا کاسم خالیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج