۶۵۸۲۶۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

نگاهی به فروش پایین پاپ خوان ها در جشنواره

سامانه فروش سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر تا به این لحظه نشان می‌دهد پاپ‌خوان‌ها توفیق لازم را در فروش بلیت‌های خود نداشته‌اند.

خبرگزاری ایسنا: سامانه فروش سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر تا به این لحظه نشان می‌دهد پاپ‌خوان‌ها توفیق لازم را در فروش بلیت‌های خود نداشته‌اند.

چند سال اخیر بخش پاپ در جشنواره موسیقی فجر به بخش جنبی رانده شده است اما مسوولان جشنواره هیچ‌گاه از درآمدزایی آن چشم نپوشیدند.

یک کارشناس حوزه موسیقی دراین زمینه معتقد است: «بخش پاپ در جشنواره موسیقی فجر به‌صورت جنبی وارد شده و اتفاقا از نگاه مدیران و برگزارکنندگان اصلی‌ترین بخش است، زیرا برای برگزارکنندگان درآمدزایی دارد. فکر می‌کنم به این بخش به‌صورت جدی نگاه نمی‌شود، در حالی که باید این اتفاق بیفتد، زیرا نیاز جامعه چنین ایجاب می‌کند.»

ایسنا در گزارشی که پس از سی‌ویکمین دوره این رویداد منتشر کرد، اشاره کرده بود که «آمار فروش بلیت‌ها در سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر و همین‌طور سالن‌های میزبان نشان داد که این بخش مثل سابق و به‌صورت مطلق پررونق نیست، به‌طوری که هیچ‌یک از خوانندگان پاپ، به‌جز "احسان خواجه‌امیری" نتوانستند به‌طور کامل بلیت‌های‌شان را به فروش برسانند. وب‌سایت‌ بلیت‌فروش بخش موسیقی پاپ جشنواره تا آخرین لحظات باز و مشغول بلیت‌فروشی بود و مخاطبان این بخش، تا آخرین لحظات امکان خریدن بلیت کنسرت‌های پاپ را داشتند.»

جدول بخش پاپ سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر که معمولا تنها نگاه درآمدزایی به آن وجود دارد در حالی بسته شده است که از نسل‌های قدیمی این حوزه مانند محمد اصفهانی، خوانندگانی مانند محسن یگانه که رکورددادر حضور در این بخش بودند یا افرادی مانند احسان خواجه‌امیری که توانسته بود تمام بلیت‌های جشنواره را در دوره سی‌ویکم سولد اوت کند؛ خبری نیست.

در حالیکه بلیت‌فروشی سی‌وسومین دوره این رویداد هفتم دی‌ماه در دو سامانه کار خود را آغاز کرده است (ده روز از آغاز فروش بلیت می‌گذرد و تنها سه روز به آغاز رویداد باقی مانده)؛ نگاهی به حتی گذرا به این سامانه‌ها نشان می‌دهد به غیر از سه خواننده، بقیه خوانندگان پاپ نتوانسته‌اند فروش خوبی داشته باشند و هیچ‌کدام از آن‌ها تا به این لحظه بلیت‌های خود را «سولد اوت» نکرده‌اند.

یکی از ضرب‌المثل‌های معروف ما ایرانی‌ها می‌گوید «سالی که نکوست از بهارش پیداست»، حال با آماری که فروش این ژانر در روزهای منتهی به جشنواره نشان می‌دهد، این پرسش به ذهن می‌رسد که آیا استراتژی مسوولان برگزار کننده جشنواره موسیقی فجر برای درآمدزایی از بخش پاپ رو به شکست است؟

به‌نظر می‌رسد علاوه بر نگرش درآمدزایی از این بخش، برخی خوانندگان پاپ نیز از روی اجبار و به‌دلیل مجوز کنسرت‌های‌شان به اجرا می‌پردازند و شاید به فکر اجرای بهترین‌های‌شان در جشنواره موسیقی فجر نباشند.

رسول ترابی - تهیه‌کننده موسیقی - در این‌باره گفت: «خوانندگان نوپا قصد دارند با حضور در جشنواره، بستری برای‌شان فراهم شود که کارهای‌شان به‌شکل مجوزدار بیرون بیاید.»

***

علیرضا عصار ـ خواننده موسیقی پاپ ـ در این زمینه معتقد است: «اینکه جشنواره یکسری خواننده پاپیولار را که می‌توانند برای جشنواره درآمدزایی کنند دعوت کند امری است طبیعی. اما در کنار این موضوع، جشنواره باید به جایی تبدیل شود که فرصت دیده شدن را در اختیار افراد بااستعداد قرار بدهد. یا پیش از آغاز آن داوری وجود داشته باشد که اجراهای خوب به جشنواره بیایند. اگر بتوان از پتانسیل جشنواره استفاده و جریان‌سازی کرد، بهتر است.»

***

کامبیز روشن‌روان - آهنگساز و استاد دانشگاه - که بخش پاپ برای اولین‌بار در دوره دبیری او به جشنواره موسیقی فجر اضافه شد، در این‌باره اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی که بر مبنای آن قرار شد بخش موسیقی پاپ در جشنواره حضور پیدا کند، این بود که بتوانیم این موسیقی را به‌شکل ساماندهی‌شده به سمت تعالی و کیفیت ببریم .‌به همین دلیل، موسیقی پاپ را در بخش مسابقه نیز قرار دادیم، به این معنی که گروه‌های غیرحرفه‌ای و کمتر شناخته‌شده در بخش رقابتی و گروه‌های حرفه‌ای‌ در بخش جنبی شرکت کنند. ما ضوابطی را از همان جلسه اول تعیین کردیم تا مشخص شود این گروه‌ها با چه نوع موسیقی‌ای به جشنواره وارد می‌شوند. این موضوع هم به نفع خود گروه‌ها و هم به نفع موسیقی کشور بود.

***

محسن رجب‌پور ـ تهیه‌کننده موسیقی و صاحب یکی از سامانه‌های بلیت‌فروشی سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر ـ سال گذشته دراین‌باره به ایسنا گفت: روند این بخش در سال‌هایی که به جشنواره آمده، یکنواخت بوده، موسیقی پاپ یا باید در بخش اصلی شرکت کند یا باید جشنواره‌ای جدا برای آن برگزار شود. هنرمند موسیقی پاپ نباید فکر کند که بخشی از هزینه‌های جشنواره فجر را تامین می‌کند، اما او را در بخش اصلی راه نمی‌دهند، یا تصور نکند پیشکسوت‌ها و بزرگترهای او در جشنواره کمک می‌کنند، اما او راهی برای بیان خودش ندارد.

او نوع نگاه مسئولان جشنواره به موسیقی پاپ را این‌گونه ریشه‌یابی کرد: جشنواره فجر از ابتدا، جشنواره موسیقی سنتی ایران بوده که فرمتی بین‌المللی با شرکت برخی از گروه‌های خارجی نیز داشته است. هنرمندان موسیقی سنتی و موسیقی نواحی این‌گونه برداشت می‌کنند که نباید در جشنواره فجر، پاپ حضور داشته باشد. حالا مسئولان در یک دوگانگی تصمیم‌گیری‌ گیر کرده‌اند که اگر قرار باشد خیلی به بخش پاپ بپردازند یا آن را در بخش اصلی قرار بدهند، جوابی برای دیگر بخش‌های ارکسترال، سنتی و نواحی ندارند، زیرا هرکدام از این بخش‌ها باید مسئول خودش را داشته باشد.

رجب‌پور بیان کرد: من موافق هستم زمانی که بخش پاپ برای جشنواره درآمدزایی می‌کند مطابق با آن خودش را بازسازی کند و به نسل بعدی سمت و سو بدهد. این جای خالی است که در جشنواره حس می‌شود و امیدوارم که در سال‌های آینده همکارها و دوستان خوب ما در جشنواره به این نتیجه برسند که همانقدر که بخش موسیقی پاپ هم از نظر مالی و هم از نظر جمعیتی به رونق جشنواره کمک می‌کند، بتواند برای خوانندگان و نوازندگان پاپی که قرار است جای کنونی‌ها را بگیرند، راهگشای مسیری باشد.

این تهیه‌کننده موسیقی تاکید کرد: از همان دوره بیست‌وسوم که من خودم مسئول برگزارکننده بخش پاپ بودم، این بخش برای کمک به رونق جشنواره به آن اضافه شد. اگر به طور کلی قرار باشد همواره پاپ در بخش جنبی باشد، هیچ اتفاقی در آن نمی‌افتد.

او اظهار کرد: درستش این است که پاپ یک جشنواره جدا با تمام اتفاقاتی که می‌تواند در آن رخ بدهد و معرفی هنرمندان و بخش رقابتی داشته باشد. ما این کار را در صنف جلو می‌بریم و به‌دنبال این هستیم که با صنف تولیدکنندگان آثار موسیقی، همکاری خانه موسیقی و حمایت وزارت ارشاد، نمایشگاه «موسیقی و ادوات و تجهیزات وابسته آن» را برگزار کنیم و همزمان با آن جشنواره‌ای را برای معرفی هنرمندان جدید در موسیقی پاپ و اجرای هنرمندان پیشکسوت‌تر برگزار کنیم.

***

البته نباید از این نکته غافل شد تمامی اجراهایی که تا به حال توانسته‌اند بلیت‌های خود را به طور کامل بفروشند به هفت اجرا می‌رسد؛ که دو اجرای آن در سالن برج آزادی با ظرفیت ۳۰۰ نفره به روی صحنه می‌رود. یک اجرا در تالار رودکی توانسته بلیت‌های خود را کامل بفروشد که ظرفیت این سالن نیز به ۲۰۰ نفر می‌رسد. همچنین تا به حال چهار اجرا، از میان ۲۰ اجرای تالار وحدت بلیت‌های خود را سولد اوت کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج