۶۵۸۳۶۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

این جا مادرید است و هوا ابری...

حمیدرضا صدر به چالش‌های رئال مادرید در نیم فصل دوم پرداخته، به منگنه ای که زیدان در آن گرفتار آمده.

ورزش سه: حمیدرضا صدر به چالش های رئال مادرید در نیم فصل دوم پرداخته، به منگنه ای که زیدان در آن گرفتار آمده...

پیش پرده

دیدار سلتا ویگو - رئال که پایان یافت، مادریدی ها دو امتیاز از دست داده بودند و فاصله شان با بارسلونا عمیق تر شده بود. بارسا همان بعد از ظهر، لوانته را با سه گل خرد کرده و چند ساعت پیش از آن کوتینیو را در نوکمپ به عنوان بازیکن تازه واردش معرفی کرده بود. هوای بارسلونا آفتابی بود و هوای مادرید، ابری.

پرده یک: از آن فصل تا این فصل

او پارسال در چنین روزهایی بر فراز ابرها پرواز می کرد، بالای بالا. رئال نیم فصل اول در لیگ را بی شکست سپری کرده بود و در صدر جدول قرار داشت، با یازده پیروزی و چهار تساوی. سپید پوش ها در نوکمپ با گل دیرهنگام سرجیو راموس، رویای پیروزی بارسا را هم به هیچ گرفته بودند و بارسای زانو زده برابر آلاوز و سلتا ویگو پشت سر رئال می دوید، بی ثمر و بی اثر. آن روزها زیدان در اوج قرار داشت، بالای بالا... حالا همه چیز وارونه شده. قهرمان لیگ و قهرمان اروپا در رده چهارم جدول لیگ ایستاده و نیم فصل را با شکست ۰-۳ برابر کاتالان ها سپری کرده. با یک بازی کمتر در فاصله شانزده امتیازی بارسای صدرنشین قرار گرفته و پایین تر از آتلتیکو و والنسیا. بارسا، دشمن قدیمی که معیاری برای ارزیابی شرایط رئال بشمار می رود، تنها تیم اروپایی شده که تاکنون در این فصل شکست نخورده (منچستر سیتی در لیگ نباخته، ولی در لیگ قهرمانان برابر شاختار شکست خورده) و رئال در همین برهه سه بار برابر بتیس، ژیرونا و بارسلونا در لیگ زانو زده، زخم پذیر شده و شکننده، چنان که دو گل گرت بیل برابر سلتا ویگو در نیمه اول گره گشا نشدند و رئال طی تساوی ۲-۲ در نیمه دوم از نفس افتاد، خسته شد و سردرگم.

دو: بنزما در کسوت قربانی

تمرینات پس از کریسمس که آغاز شدند او در صف سپیدپوش ها غایب بود: کریم بنزما. می گفتند با آسیب دیدگی دست و پنجه نرم می کند بی آن که جزئیات مصدومیتش عیان شوند. بنزما در این فصل در دوازده دیدار لیگ راهی میدان شد و فقط بیست و شش شوت روانه دروازه ها کرد، فقط دو گل زد که آخرینش روزهای پایانی نوامبر به ثمر رسیدند. در عین حال او که همیشه در خدمت دیگران بوده فقط سه پاس گل در لیگ ارسال کرد، آن هم برابر دپورتیوو لاکرونیا، ایبار و سویا که رئال حاکم میدان بشمار می رفت. تعداد تکل هایش به متوسط ۳/۰ تکل در هر بازی کاهش پیدا کرده اند (محض نمونه متوسط تعداد تکل های روبرتو در هر بازی این فصل ۱/۱ تکل بوده)... زیدان از بنزما حمایت کرد، ولی آمیخته به سیاست باره گی. بنزما در ال کلاسیکو راهی میدان شد، در حالی که گرت بیل، مارکو آسنسیو و ایسکو روی نیمکت نشسته بودند، ولی وقتی کارواخال برابر بارسا اخراج شد بنزما به بیرون فراخوانده شد تا ناچو جایش را بگیرد. بنزما مرز سی سالگی را پشت سر گذاشته و همه می دانند در مادرید به پایان راه رسیده.

سه: معمای خریدهای زمستانی

گرت بیل تا پیش از دیدار با سلتا ویگو در شش بازی لیگ به میدان رفته و فقط دو بار دروازه ها را باز کرده بود. رونالدو در بیست و دو بازی شانزده گل زده، ولی در لیگ چهار بار دروازه ها را گشوده، فقط چهار بار. بنابراین زمان خریدهای جادویی فلورنتینو پرس فرا رسیده و نام ها تکرار شده اند و تکرار: هری کین، مائورو ایکاردی، پائولو دیبالا، تیمو ورنر، ادن هازارد... ولی این که آنها در ژانویه راهی برنابئو شوند در هاله ای از ابهام قرار دارد و در کنار همه اینها خاطره های خریدهای زمستانی رئال شیرین نبوده اند.

رئال از سال ۱۹۹۵ که لالیگا جواز انتقالات ژانویه را صادر کرد برای هجده بازیکن جمعا صد و چهل و سه میلیون یورو پرداخته اند که اکثرشان خوش فرجام نبوده اند: کلاوس یان هانتلار در ژانویه ۲۰۰۸ با بیست میلیون یورو از آژاکس آمد و یک سال بعد که رفت طی بیست بازی فقط هشت گل زده بود. امانوئل آدبایور در ژانویه ۲۰۱۱ از منچسترسیتی راهی مادرید شد و در پایان فصل به سیتی بازگشت. ژولین فوبر از وستهام آمد و فقط پنجاه و چهار دقیقه در لیگ بازی کرد. آنتونیو کاسانو از ایتالیا بار سفر بست و در برنابئو گم شد. لوکاس لیوا چهارده میلیونی، نیامده به خانه بازگشت. بهترین خرید های زمستانی رئال احتمالا سه تن بوده اند: هیگواین میان مهاجمان، کاسمیرو در جبهه مردان میانی و مارسلو در صف مدافعان.

چهار: قربانگاه برنابئو

کلیدی ترین جمله زیدان در این فصل جمع بندی موجزی از روزگار مربیان رئال بود "... غم انگیزه، ولی در رئال هرگز در نمی یابید چه خواهد گذشت. من فقط به چند ماه پیش رو می نگرم". او در رئال هم بازیکن بوده، هم کمک مربی و هم مربی. او قاعده بازی سانتیاگو برنابئو را می شناسد. می داند مادرید همان قلمرویی است که از یک سو مربیانش را به عرش می برد و از سوی دیگر راهی مسلخ می کند. می داند برنابئو، قربانگاه ستاره های پرشماری بوده. می داند آن جا هر چیزی جز قهرمانی یعنی وداع، ولو تلخ، ولو بیرحمانه، حتی برای زیزو.

پنج: مرهم اروپایی

"رئال بیدار شو": این بود تیتر مارکا پیش از دیدار با سلتا ویگو... آخرین باری که رئال جایی در صف چهار تیم اول جدول لیگ قرار نگرفت فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ بود. زمانی که کاسیاس، هلگرا، سالگادو، روبرتو کارلوس، مک منمان، ردوندو، رائول، مورینتس و آنلکا سپیدپوش بودند. قهرمانی آن فصل به دپورتیوو لاکرونیا تعلق گرفت و رئال به رتبه پنجم قناعت کرد. با این وصف همان رئال نزول کرده در لیگ قهرمانان پرواز کرد. به رهبری ویسنته دل بوسکه راهی فینال شد، والنسیا را به زانو درآورد و برای هشتمین بار جام قهرمانی اروپا را به چنگ آورد.

جادوی سپید از نوع رئالی معمولا در نبردهای اروپا گره گشا بوده و طلسم ها را باز کرده. مردان زیدان در دیدارهای گروهی لیگ قهرمانان طی دو دیدار برابر تاتنهام طعم پیروزی را نچشیده اند، چهار گل خورده و دو گل زده اند، ولی به فتح لیگ قهرمانان می نگرند، به تکرار سه قهرمانی پیاپی در اروپا که پس از حاکمیت بایرن مونیخ سال های ۷۶-۱۹۷۴ تکرار نشده. در چنین حال و هوایی نبرد چهارده فوریه پاری سن ژرمن در برنابئو سرنوشت ساز شده. همان آوردگاهی که زیدان می تواند در آن به زندگی بازگردد یا به ته چاه سقوط کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج