۶۵۸۳۷۲
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

فرصت‌های درآمدزایی جدید در شهر تهران

روزنامه صبح نو نوشت: طرح دوفوریتی شورای شهر تهران روز گذشته با الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی فضاهای پارک حاشیه‌ای معابر اصلی و فرعی تهران به تصویب رسید تا براساس آن حاشیه‌هایی که به محل پارک خودروها تبدیل شده‌اند محل درآمدی برای شهر شوند.

روزنامه صبح نو نوشت: طرح دوفوریتی شورای شهر تهران روز گذشته با الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی فضاهای پارک حاشیه‌ای معابر اصلی و فرعی تهران به تصویب رسید تا براساس آن حاشیه‌هایی که به محل پارک خودروها تبدیل شده‌اند محل درآمدی برای شهر شوند.

شهر تهران یکی از شلوغ‌ترین شهرهای کشور است که روزانه خودروهای زیادی در آن تردد می‌کنند، برخی از ترددها مربوط به شهروندان آن و برخی هم مربوط به خودروهای عبوری است اما نیازمندی اصلی همه آنها وجود جای پارک است. حاشیه‌های خیابان‌ها معمولاً در قرق خودروهای است که عوارضی را متوجه این شهر می‌کند ولی به یاد نداریم که طرحی برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای اجرا شده باشد.
به گفته کارشناسان حوزه شهری عدم ساماندهی پارک حاشیه‌ای روزانه ۱۱ میلیارد تومان به پایتخت ضرر می‌زند یا بهتر بگوییم ۱۱ میلیارد تومان از کفش می‌رود، این شهر کم خودرو ندارد که اگر عوارض پارک کنار خیابانی را بدهند و این عوارض در راه درست توسعه شهری خرج شود می‌توان منتظر نتایج خوب آن بود.
یکی از موضوعات مهم در این بین نبود آمار دقیق از تعداد خودروهایی است که در شهر تهران تردد دارند. برخی آن را ۶ و برخی هشت برابر ظرفیت خیابان‌های شهر می‌دانند. برنامه‌ریزی‌های دقیق نیاز به آمار درست و موثق دارد اما این آمارهای متناقض می‌تواند برنامه اصلی را دچار مشکل کند.
سردار محمدرضا مهماندار به ایسنا گفته بود: «بیشتر از چهار میلیون خودرو در تهران شماره گذاری شده و علاوه‌بر این تعداد خودرو روزانه ۲۰ تا ۲۵ درصد خودروهای موجود از شهرهای اقماری وارد تهران می‌شوند. سال ۸۳ حدود ۱۴میلیون سفر را روزانه در تهران شاهد بودیم اما اکنون این میزان به ۱۸ میلیون سفر رسیده است.» وی در واکنش به مباحث مطرح‌شده پیرامون قفل شدن شهر تهران در پی ترافیک اضافه کرد: «نمی‌توان به تمام ترافیک ایجاد شده در تهران عنوان قفل شدن را داد و درخواست ما این است که مردم از واژه قفل شدن پایتخت استفاده نکنند.»
مهماندار با تاکید بر اینکه نمی‌توان تهران را با روش سنتی اداره کرد ادامه داد: «باید از سیستم‌های نوین در کنترل خودروها استفاده کرد.»
آقای مازیار حسینی معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره میزان ظرفیت شهر تهران برای حمل‌ونقل نیز به ایسنا گفته بود: «تهران به اندازه ۷۵۰ هزار وسیله ظرفیت دارد درحالی‌که روزانه بیشتر از چهار میلیون خودرو یعنی بیش از ۶ برابر ظرفیت تهران در حال تردد هستند.» مازیار حسینی در مورد چالش‌های نهادینه کردن موضوع آموزش ترافیکی در جامعه با بیان اینکه مساله ترافیک به پیش از انقلاب بر می‌گردد، اضافه‌کرد: «علت ترافیک در تهران این است که تهران، شهری پیاده مدار بود و دوچرخه به‌عنوان یکی از وسایل اصلی حمل‌ونقل در زمان پدربزرگ‌ها در کنار درشکه استفاده می‌شد. بنابراین خیابان‌ها و بسیاری از معابر برای ماشین طراحی نشده بودند.»

وی به تولید زیاد خودرو در کشور اشاره کرد و ادامه داد: «متاسفانه در تولید و واردات خودرو، رابطه‌ای بین عرضه و تقاضا ایجاد نشد و در سال ۸۴ تعداد خودروهای پلاک تهران حدود ۵/۱ میلیون بود اما در‌حال‌حاضر حدود چهار میلیون خودرو وجود دارد و این به جز تعداد موتورسیکلت‌ها و خودروهای پلاک‌های شهرستانی است که در تهران رفت و آمد می‌کنند.»

در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا شهرداری‌ها از محل پارک خودرو با استفاده از دستگاه‌های پارکومتر پول درمی‌آورند و در بخش توسعه شهری و ارائه خدمات بهتر به شهروندان استفاده می‌کنند. این در حالی است که در شهر تهران با توجه به تردد روزانه میلیون‌ها خودرو در روز و حتی شب و نیازمندی آنها به جای پارک و با توجه به فضاهای موجود در شهر برای پارک، به نظر می‌رسد جای این درآمد در شهر خالی است.
آقای محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفته است: «در تهران ۹۰۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای وجود دارد که اگر فضای پارک حاشیه‌ای منطقه ۲۲ را نیز حساب کنیم به یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای در معابر اصلی و فرعی می‌رسیم.» وی ادامه داد: «پارک دوبله در حاشیه خیابان‌ها مشکلات ترافیکی زیادی را ایجاد کرده است و عملاً اشغال یک لاین از خیابان پیمایش خودروها را با کندی مواجه کرده، مصرف سوخت را بالا برده و سبب آلودگی هوا شده است.»
وی با اشاره به اینکه استفاده رایگان از پارک حاشیه‌ای حضور بخش خصوصی در ساخت پارکینگ‌های عمومی را محدود کرده است، گفت: «با وجود فضای رایگان پارک توجیه استفاده از پارکینگ‌های عمومی غیرمنطقی است. ۱۵ هزار پارکومتر نیز از گذشته در شهر تهران فعال بوده که درحال‌حاضر از مدار خارج شده است.»
وی با اشاره به استفاده پارکبان‌ها از پارک‌های حاشیه‌ای اضافه کرد: «در این طرح نیز عملاً خیابان را به مردم می‌فروختند و پارکبان‌ها بدون حساب و کتاب از مردم پول می‌گرفتند در حالی که تعرفه ساعتی ۳۰۰ تومان بود تا ۵۰۰۰ تومان نیز از مردم پول می‌گرفتند و پولی نیز به شهرداری تهران نمی‌رسید.»

علیخانی با بیان اینکه درحال‌حاضر شهرداری در حال بازنگری طرح ترافیک است، ادامه داد: «ساماندهی پارک حاشیه‌ای بخشی از بازنگری طرح ترافیک است که در کنترل ورود خودروها اثرگذار است و با اجرایی شدن این طرح دو هزار و ۶۰۰ نفر از پرسنل شهرداری که کارایی ندارند به کار گرفته می‌شوند.» رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران تاکید کرد: «عدم ساماندهی پارک حاشیه‌ای روزانه ۱۱ میلیارد تومان خسارت به پایتخت وارد کرده است. وی درخواست کرد طی ۳۰ روز کاری آینده شهرداری لایحه‌ای در این رابطه به شورا ارائه کند که اعضای شورا با ۱۵ رأی این دو فوریت را به تصویب رساندند.» به‌هر‌حال این شهر با ترافیک خودرویی زیادی روبه‌روست، حمل و نقل عمومی آن تکمیل نشده و هنوز جای کار دارد، از طرفی با پا برجا بودن فرهنگ غلط استفاده از خودروی شخصی مسلماً استفاده از خودرو بیشتر خواهد شد، این استفاده نیازمند جایی برای پارک است. همین فرصت‌های درآمدزایی برای توسعه شهری می‌تواند ضمن برطرف‌سازی بدهی‌های شهرداری به روند توسعه شهری کمک کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما که تموم برنامه ریزی تون بر حسب تهران هست.یه کار کنید ماها که در شهرهای کوچک و کم جمعیت زندگی میکنیم هزینه پارک پرداخت کنیم تا به حساب شهرداری تهران واریز شود.و کمی به پایتخت کمک کنیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج