۶۵۸۶۷۴
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

سیاست خارجی را سیاه و سفید نبینید

روزنامه آفتاب یزد نوشت: نشست شورای امنیت سازمان ملل که جمعه شب برگزار شد بار دیگر بر اهمیت تقویت و همسویی روابط ایران با کشورهای اروپایی افزود. کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و سوئد در این جلسه به تفکیک موضوع برجام با موضوعات حقوق بشری یا داخلی ایران پرداختند.

روزنامه آفتاب یزد نوشت: نشست شورای امنیت سازمان ملل که جمعه شب برگزار شد بار دیگر بر اهمیت تقویت و همسویی روابط ایران با کشورهای اروپایی افزود. کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و سوئد در این جلسه به تفکیک موضوع برجام با موضوعات حقوق بشری یا داخلی ایران پرداختند. درحالی که آمریکا از این نشست به دنبال ایجاد یک اجماع علیه ایران به بهانه حقوق بشری برای تحت الشعاع قرار دادن برجام بود اما این توافق بار دیگر اهمیت خود را نشان داد و مقامات اروپایی بر حفظ آن تاکید کردند.
اروپا با رئیس جمهور آمریکا همچنان برسر مسئله برجام اختلاف نظر دارد و در شرایطی که ایالات متحده با خط اسرائل و عربستان به دنبال تنش زایی در منطقه است اما اتحادیه اروپا چنین مسیری را دنبال نکرده است. اتحادیه اروپا به دلیل بهره مندی از فناوری و اقتصاد پویا به دنبال تامین نیازهای خود از خاورمیانه و به ویژه ایران است. کشورهای اروپایی به نفت و گاز ایران و همچنین بازار بزرگ ایران نیاز دارند و از سوی دیگر کشورمان نیز به فناوری و قدرت نفوذ سیاسی اتحادیه اروپا نیاز دارد. در واقع یک وابستگی متقابل میان دو طرف شکل گرفته است. ذیل همین موضوع با نگاهی به مواضع متعادل کشورهای اروپایی و عدم همراهی آنها با سیاست های ترامپ در جلسه اخیر شورای امنیت باید به برخی مسائل که به عنوان ارزش ها و هنجارهای بین المللی شناخته می شوند توجه بیشتری کنیم.
اهمیت افکار عمومی و دیپلماسی عمومی امروز بر کسی پوشیده نیست و ایران باید از همین مسیر به تقویت وضعیت بین المللی خود بپردازد. اروپا تلاش کرده بعد از توافق هسته‌ای نگاهی واقع بینانه و معتدل را به ایران داشته باشد و ما در کشور نیز نباید سیاست خارجی را سیاه یا سفید ببینیم.
سیاست خارجی نباید بر اساس بازی با حاصل جمع صفر پیش رود ونمی توانیم انتظار داشته باشیم قدرت های غربی به طور کامل خواسته های ما را بپذیرند. این رویکرد احساسی و آرمان گرایانه است. به نظر می رسد نوعی ضعف در کارشناسی سیاست خارجی در مدیریت ما وجود دارد. ما باید بر مسیر برجام که همان تقویت روابط با کشورهای جهان است حرکت کنیم و اروپا را در این میان جدای از آمریکا درنظر بگیریم. مواضع نماینده ایران در نشست اخیر سازمان ملل آن گونه که باید در جهت بهره مندی از طرفیت همسویی با اروپا استفاده نکرد و بیانگر یک رویکرد احساسی بود.
درباره مواجهه با برجام حتی بریتانیا نیز در کنار ایران و مقابل آمریکا قرار گرفته است و این ظرفیتی است که باید ادامه دهنده مسیر ما در روابط بین الملل باشد. باید از این پتانسیل پسا برجامی استفاده کنیم و در دوران اختلافات اروپا و ایالات متحده منافع حداکثری خود را دنبال کنیم. بنابراین لازم است همچون رویه توافق هسته ای به دنبال یک بازی برد-برد باشیم. نباید فراموش کرد هرچقدر از اروپا فاصله بگیریم به روسیه نزدیک می شویم، درحالی که مسکو در وضعیت ضد سیستم قرار دارد و منافع خاص خود را در بزنگاه های سیاسی پیگیری می‌کند و نمی تواند برای ما یک متحد استراتژیک همیشگی محسوب شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در سیاست خارجی ،اگر نیت خیر و بشردوستانه خود را به دنیا نشان دهیم موفق تر خواهیم بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج