۶۵۸۹۴۳
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

نقش اشکنه و آبدوغ خیار در فضای سیاسی ایران

سیاست یک علم است اما در بسیاری از جوامع نیازی به آموختن این علم احساس نمی‌شود و افراد جامعه بر حسب اتفاقات ناخواسته با علم سیاست آشنا می‌شوند. جالب است در این جوامع سیاستمداران نه بر اساس میزان آشنایی با علم سیاست بلکه بر اساس پیشنهادات خود برای پیروزی یک حزب یا جریان سیاسی طبقه بندی شده و به عنوان سیاستمدار خوب یا سیاستمدار تازه کار و آماتور شناخته می‌شوند.

روزنامه آرمان نوشت: سیاست یک علم است اما در بسیاری از جوامع نیازی به آموختن این علم احساس نمی‌شود و افراد جامعه بر حسب اتفاقات ناخواسته با علم سیاست آشنا می‌شوند. جالب است در این جوامع سیاستمداران نه بر اساس میزان آشنایی با علم سیاست بلکه بر اساس پیشنهادات خود برای پیروزی یک حزب یا جریان سیاسی طبقه بندی شده و به عنوان سیاستمدار خوب یا سیاستمدار تازه کار و آماتور شناخته می‌شوند.

سیاست آبدوغ خیاری

گاهی سیاست القابی را به خود اختصاص می‌دهد و یا اینکه موضوعاتی به این سیاست وارد می‌شود که قابل تامل است مانند سیاست آبدوغ خیاری! این عنوان به روش کار سیاسیونی اطلاق می‌شود که برنامه مشخصی در ذهن ندارند و یا اینکه برای رسیدن به هدف خودشان در وادی سیاست به هر ترفندی و روشی متوسل می‌شوند به عنوان مثال به ناگاه در عین دارا بودن برچسب تعلق به یک جریان خاص سیاسی برای جلب آرای بیشتر اظهاراتی می‌کنند که تناسبی با تعلقات جریانی ندارد که به آن منصوب است. سیاست آبدوغ خیاری در مورد تصمیمات برخی سیاسیون و یا احزاب سیاسی هم به‌کار می‌رود مانند زمانی که یک حزب بدون برنامه وارد یک رقابت سیاسی می‌شود و پیرو «هر چی پیش آید، خوش آید» می‌شود. سیاست آبدوغ خیاری ثمرات و منافع زیادی ندارد اما یکی از بارزترین ضررهای آن از بین بردن اعتماد به فرد یا یک حزب و جریان است که بدون برنامه‌ریزی وارد رقابت شده است.

سیاست کوچه بازاری

سیاست کوچه بازاری شباهت زیادی به سیاست آبدوغ خیاری دارد. در سیاست کوچه بازاری تصمیمات بر اساس روابط و بدون در نظر داشتن چارچوب‌های مشخص اجرا می‌شود. در این نوع سیاست‌ورزی اگر سوال شود که نقشه یا برنامه کار برای نیل به هدف چیست تنها پاسخی که دریافت می‌شود چنین است که راه‌های مختلفی طی می‌شود تا در نهایت یک راه به مقصد برسد! در سیاست کوچه بازاری زمان حال دارای اهمیت است و دارندگان این نوع رفتار دغدغه زیادی درباره آینده و نتایج تصمیمات کوچه بازاری خود ندارند.

سیاست اشکنه‌ای

اخیرا یک نوع سیاست ورزی به کتاب دایره المعارف سیاست ورزی افزوده شده است که «سیاست اشکنه‌ای» نام دارد. این سیاست در مواقعی اتخاذ می‌شود که کمبود برخی مواد غذایی سبب نارضایتی جامعه شده باشد و در حالی که مسئولان رسمی دولت در حال یافتن راهکارهایی برای رفع این مشکل هستند، برخی توصیه می‌کنند که مردم اشکنه بخورند. مردم ایران صبور هستند و در زمان جنگ تحمیلی نشان دادند عزت کشور را فدای نبودن برخی اقلام در بازار و یا گران بودن نرخ کالاها نمی‌کنند اما همین مردم اعتراض قانونی را حق خود می‌دانند و به‌صورت مسالمت آمیز انتقادات خود را به مسئولان منتقل می‌کنند که این امر جدا از فرصت‌طلبی برخی از اعتراضات اخیر مردم شهرهای مختلف است. در هفته‌های گذشته نرخ تخم مرغ روند افزایشی داشت که همین سبب شد تا آیت‌ا... علم الهدی بگوید: «امكانات غذايي زندگي خودتان را تهيه كنيد؛ بنا نيست زندگي شما هر جور كه قبلا مي‌گذشته الان هم همان طور باشد. اگر مرغ در دسترس نيست آن را با يك ماده پروتئيني ديگر جايگزين كنيد. مشهدي‌ها مگر اشكنه پياز داغ را يادتان رفته و آن زندگي را فراموش كرده‌ايد؛ مگر قرار است برنامه همان باشد كه قبلا ‌بوده است. شما مردم قدرت داريد تا وارد ميدان كار شويد و نيازهايتان را برطرف كنيد.
افغانستان انبار جوي دنياست. جو را از افغانستان وارد كنيد و كارشناسان خوراك ابتكار كنند و براي خوراك مرغ چاره ديگري بينديشند. دشمن مي‌خواهد به خاطر شكم ما را از پا درآورد. چرا توكلتان از خدا قطع شده است؛ مگر به خدا معتقد نيستید.» روز گذشته هادی غفاری از سیاسیون روحانی گفت: «مسئولان باید مشکلات اقتصادی مردم را حل کنند. برخی ائمه جمعه مطالبی را بیان می‌کنند که درست نیست. مثلا آیت‌ا... جنتی در نمازجمعه گفت «اگر سه وعده نتوانستیم غذا بخوریم دو وعده یا یک وعده غذا بخوریم!» مگر ما انقلاب کردیم که ۲ وعده غذا بخوریم، خیر ما انقلاب کردیم ۳ وعده غذا بخوریم، یک وعده غذا هم در یخچالمان باشد! یا امام جمعه مشهد گفته است «مردم اشکنه بخورند» مگر الان دوره اشکنه‌خوری است؟ به یک جوان که تحصیلات عالیه دانشگاهی دارد نمی‌توان گفت «برو اشکنه بخور».
این راهپیمایی‌های اعتراضی اخیر زخمی بود که سر باز کرد و نشان داد راهی که می‌رویم درست نیست. بنابراین نباید در تحلیل وقایع اخیر به بیراهه رفت.» البته این سیاست به اشکنه پیاز داغ محدود نمی‌شود چنان که در خاطر بسیاری افراد هست که محمود احمدی‌نژاد تصویری از خود بر سر سفره‌ای را منتشر کرده بود که نان و پنیر درآن بود تا اینگونه به القای ساده‌زیستی خودش بپردازد. همان ساده زیستی که چندی پیش جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت درباره آن گفت: «۷۹۰۰ سکه در دولت مدعی پاکدستان توزیع شده است؛ آنها جلوی دوربین نان و پنیر می‌خوردند و پشت دوربین سکه توزیع می‌کردند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه گیری دادین به این 7900 سکه!!!!!بابا کلش با سکه دونه ای یک میلیون تومان میشه هفت میلیارد و نهصد میلیون تومان دیگه،این در برابر اختلاسهای هزار هزار میلیاردی که رقمی نیستش که!!!!!!!

    • محمدرضا فضلعلی

      آقا ما نفهمیدیم روزنامه آرمان چی میگه اول میگه اعتراضات (اغتشاش) برای نان نبود و روحانی محبوبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج