۶۵۹۴۹۴
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

برزگر: مربي‌گري را جدي گرفته‌ام

ستاره‌هاي پرسپوليس در دهه ۸۰ به مرور وارد چرخه مربيگري شده‌اند و برخي از آن‌ها نيز سال‌هاست در ليگ برتر به عنوان سرمربي مشغول به كار هستند.

روزنامه قانون: ستاره‌هاي پرسپوليس در دهه ۸۰ به مرور وارد چرخه مربيگري شده‌اند و برخي از آن‌ها نيز سال‌هاست در ليگ برتر به عنوان سرمربي مشغول به كار هستند. قديمي‌ترها محمد برزگر را خوب به خاطر دارند؛ بازيكني كه نه در سال‌هاي دور كه در نخستين دوره‌اي كه پرسپوليس قهرمان ليگ‌برتر شد، يكي از بازيكنان اين تيم بود. همان بازيكني كه گفته مي‌شد آمده جاي مهدوي‌كيا را بگيرد اما چرخ روزگار به كام برزگر نچرخيد و او را از سرخ‌پوشان دور كرد. در ادامه حاشيه‌هايي دامن‌گيرش شد كه خودش دوست ندارد چندان درباره آن‌ها صحبت كند. مي‌گويد از اين موضوع بگذريد؛ گويي نگاه به گذشته‌ آزارش مي‌دهد. برزگر دو سال است كه به صورت حرفه‌اي مربيگري مي‌كند و در حال حاضر نيز مربي جوانان پرسپوليس شده است. با انگيزه بسيار به آينده مي‌نگرد و اميدوار است بتواند از اين راه دوباره نام خود را بر سر زبان‌ها بيندازد. آنچه مي‌خوانيد، خلاصه‌اي از گفت‌وگوي مفصل محمد برزگر با «قانون» است.

نام محمد برزگر، بي اختيار هواداران را به سمت روزهاي گذشته هل مي‌دهد؛ روزهايي كه در اوج بوديد و مي‌درخشيديد. اكنون چه مي‌كنيد؟

در حال حاضر حدود ۱۰ ماه است مربي جوانان پرسپوليس هستم و يك آكادمي فوتبال در اسلامشهر دارم كه به بازيكنان با استعداد كمك كنم.

كار كردن در آكادمي تيم‌هايي مثل پرسپوليس دشوار نيست؟

يكي از بزرگ‌ترين ايرادات فوتبال ما اين است كه به زيرساخت‌ها هيچ اهميتي نمي‌دهيم. ساليان سال است كه از پرسپوليس يك بازيكن به تيم بزرگسالان معرفي نشده كه بگوييم محصول آكادمي باشگاه است. اگر فوتبال ايران دچار نوسانات شديد مي‌شود به دليل آن است كه به مهم‌ترين جايي كه بايد اهميت بدهيم، توجهي نمي كنيم. بايد بهترين زمان، زمين و مربي‌ها را براي آموزش اختصاص بدهيم زيرا بازيكن از رده‌هاي پايين ساخته مي‌شود. به عنوان مثال در پرسپوليس يك مديرعامل انتخاب مي‌شود و بعد از مدتي كنار مي‌رود. چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟ او تلاش مي‌كند در تيم بزرگسالان تحولاتي اتفاق بيفتد تا تماشاگران راضي باشند.

مدت‌هاست كه به ياد نداريم بازيكني از جمع پايه‌هاي پرسپوليس به تيم بزرگسالان منتقل شود و بدرخشد؛ درحالي‌كه شرايط استقلال بهتر است. بازيكني مثل سيد حسين حسيني را آكادمي اين باشگاه به تيم بزرگسالان معرفي كرد. چرا در پرسپوليس چنين بازيكناني رشد نكرده‌اند؟

من پنج سال در پرسپوليس بودم و به خاطر دارم هادي عقيلي را از تيم پايه‌ها به تيم بزرگسالان منتقل كردند تا انگيزه بگيرد. او در تمرين شركت مي‌كرد ولي هيچ‌كس توجهي نداشت. حتي برخي مواقع پشت دروازه روپايي مي‌زد اما از اين تيم جدا شد و به سپاهان رفت و اسطوره اين تيم شد. ساليان سال در فوتبال ايران درخشيد، چرا به او توجهي نشد؟

در سال‌هاي گذشته بازيكنان زيادي از آكادمي پرسپوليس به تيم‌هاي رقيب رفته و ستاره شده‌اند.

بله، خسرو حيدري، روزبه چشمي و امير روستايي از آكادمي‌هاي پرسپوليس رشد كردند اما در تيم‌هاي ديگر چهره شدند. بايد به آكادمي‌ها اهميت داده شود تا بتوان از آن‌ها محصول برداشت كرد. در حال حاضر شرايط به گونه‌اي شده كه مديران عامل تصميم مي‌گيرند در تيم اصلي بيش از پيش هزينه كنند و به آكادمي‌ها كمتر توجه مي‌شود. مطمئن باشيد هرچقدر به تيم‌هاي پايه توجه شود، تيم‌هاي قدرتمندتري در بزرگسالان ساخته خواهد شد. من محصول باشگاه بانك ملي بودم و در كنار ليث ناصري، محمد نوازي،‌ جواد كاظميان، مهدي و هادي مهدوي‌كيا از اين تيم به تيم‌هاي بزرگ ايران رسيدم. علي دوستي‌مهر (سرمربي وقت بانك ملي) كارش بازيكن‌سازي است و حضور مربياني مثل او به رشد فوتبال كشورمان كمك مي‌كند. اما در حال حاضر او كجاست؟ چرا به او توجهي نمي‌شود؟

از اين موضوع بگذريم، چرا محمد برزگر هيچ‌گاه به جايگاهي شايسته توانايي‌هايش نرسيد؟

من سختي‌هايي زيادي را تحمل كردم.به تيم‌ملي دعوت مي‌شدم و براساس سلايق و علايقي كه بود، خط مي‌خوردم. در پست‌هايي بازي مي‌كردم كه نمي‌توانستم آنجا توانايي‌هاي خودم را نشان بدهم.

جدايي از پرسپوليس آسيب زيادي به فوتبال شما وارد كرد و ديگر نتوانستيد به سطح اول فوتبال بازگرديد. چه شد كه آن تصميم را گرفتيد؟

من يك اشتباه بسيار بزرگ كردم و از پرسپوليس جدا شدم. سال ششم علي پروين گفت رانر سوبل سرمربي تيم‌ خواهد شد و تو بايد بماني اما من گفتم قصد دارم به تيمي بروم كه بيشتر ديده بشوم و به تيم‌ملي بروم، نمي‌خواهم در پرسپوليس بمانم. آن روز حميد استيلي به من چشمك مي‌زد كه قبول كن و در اين تيم بمان. با صباباطري به توافق رسيدم اما رضايتنامه‌ام صادر نشد. از ذوب‌آهن پيشنهاد داشتم اما رد كردم و به صنعت‌نفت آبادان پيوستم. در ابتداي فصل دچار يك مصدوميت از ناحيه مچ پا شدم و يك سال از فوتبال دور بودم. در واقع مصدوميتم اين‌قدر طولاني نبود اما خودم يك مقدار طولاني‌اش كردم. سال بعد در ليگ يك، كاپيتان، مربي ، بازيكن كوثر و به اين شكل وارد چرخه مربيگري شدم. در تيم‌هاي داماش و راه‌آهن به عنوان مربي حضور داشتم و مي‌خواهم اين كار را به صورت جدي ادامه بدهم. پيگير كلاس‌هاي مربيگري نيز هستم و سعي مي‌كنم هر روز مسائل جديدتري را بياموزم. اين حرفه را دوست دارم و با جان و دل در خدمت بازيكنانم هستم.

پيشنهادي از تيم‌هاي ليگ برتري براي مربيگري داشته‌ايد؟

از ليگ برتر خير ولي ليگ‌هاي يك و دو پيشنهادهايي به عنوان كمك مربي داشتم. بدون شك در چند سال آينده در ليگ برتر حاضر خواهم شد و اميدوارم بتوانم شرايط خودم را بهتر كنم.

زندگي شما در گذشته حاشيه‌هايي را به همراه داشت. مي‌دانم دوست نداري درباره آن‌ها صحبت كني اما شايد بتواني به علت بازگشت از شرايطي كه براي خودت رقم زدي، اشاره كني.

به هر حال دچار يك‌سري اشتباهات شدم و منكر آن‌ها نيز نمي‌شوم. چند سالي است كه به روش درست زندگي مي‌كنم و يك‌سري اصول و برنامه‌ها را وارد زندگي‌ام كرده‌ام. هر روز صبح تا شب براي زندگي‌ام برنامه دارم و هرگز از كارهايم عقب نمي‌مانم.

در دو سال گذشته به صورت حرفه‌اي وارد دنياي مربيگري شده‌ام و مي‌خواهم با همين روش زندگي‌ام را ادامه بدهم تا بتوانم در آينده پيشرفت كنم و به آرزوهايم برسم. سعي كرده ام از اشتباهات گذشته درس بگيرم.

بدون شك روزهاي سختي را پشت سر گذاشته‌اي، چه شد كه متوجه اشتباهت شدي؟

به هر حال وقتي كسي راه خطا مي‌رود، خودش متوجه مي‌شود و تمام زندگي‌اش را تحت تاثير قرار مي‌دهد. شخصيت، ادب، احترام و زندگي‌ شخصي كه اشتباه مي‌كند، دچار مشكلاتي مي‌شود كه خودش نيز متوجه آن‌هاست. بنابراين من تصميم گرفتم زندگي‌ام را تغيير بدهم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج