جاباما
۶۵۹۵۲۵
۲ نظر
۵۰۱۹
۲ نظر
۵۰۱۹
پ

پديده نسل دهه هشتاد و آنارشيسم پسامدرن

احمدصالح صفار در روزنامه اعتماد نوشت: دهه شصتي‌ها بعضا خود را نسل سوخته مي‌خوانند، دهه هفتادي‌ها هم خود را نسل نو ناميده‌اند. اما در اين ميان، دهه هشتادي‌ها هنوز به تعريف دقيقي از هويت مشترك خود دست نيافته‌اند!

احمدصالح صفار در روزنامه اعتماد نوشت: دهه شصتي‌ها بعضا خود را نسل سوخته مي‌خوانند، دهه هفتادي‌ها هم خود را نسل نو ناميده‌اند. اما در اين ميان، دهه هشتادي‌ها هنوز به تعريف دقيقي از هويت مشترك خود دست نيافته‌اند!
آن دسته از اعضاي نسل هشتاد كه اكنون در سنين ۱۴ تا ۱۶ سالگي هستند را مي‌توان تا حدودي به عنوان نقطه تمركز مطالعات پژوهشي براي شناخت و توصيف «هويت» اين نسل نسبتا پرشمار جمعيتي در نظر گرفت. نتايج بسياري از مطالعات پژوهشي و ميداني درباره اين نسل، توصيفات و ويژگي‌هاي عجيب، متناقض و نامتعارفي را گزارش مي‌دهد. بطور مثال، دهه هشتادي‌ها بيشتر از ساير نوجوانان و جوانان، تمايل بيشتري به استفاده از لباس‌هاي به اصطلاح «پاره و دوخت ناقص» دارند. گرايش بسيار به شنيدن موسيقي‌هاي «فرا رپ» غربي و توصيفات ديگري كه بيان آن در روزنامه شايسته نيست، از جمله ويژگي‌هاي نسل دهه هشتاد است. نسلي كه به قول برخي جامعه‌شناسان جايگزين نسل سوم يا مدل جديدتري از آن شده است.
تغييرات بين‌نسلي و برخي تعارضات ميان نسلي پديده‌اي طبيعي است كه اكثريت جوامع بشري نيز آن را تجربه مي‌كنند اما سوال اصلي اينجاست كه اين مقدار تفاوت و تعارض بين دهه هشتادي‌ها با ديگر نسل‌هاي نزديك به آنها چه علتي دارد ؟ البته آنچه گفته شد قطعا تمام اعضاي نسل دهه هشتاد را دربر نمي‌گيرد و توصيفات مذكور نشانگر «بحران هويتي» است كه بخشي از نوجوانان را درگير خود ساخته است.
لذا بايد براي آن چاره‌اي انديشيد. متاسفانه گسترش استفاده از ماده مخدر «گل» و توزيع انواع تصاوير و فيلم‌هاي پورنوگرافيك و خشن توسط برخي افراد سودجو ميان تعدادي از نوجوانان، منجر به وقوع انواع درگيري نوجوانان با والدين خويش و ايجاد فاصله و تفاوت بيشتر ميان نسل ايشان و خانواده‌ها شده است.
در اين رابطه اخيرا برخي پژوهشگران به وجود نوعي «آنارشيسم پنهان» ميان دهه هشتادي‌ها كه روز به روز نيز بر نافرماني آنها افزوده مي‌شود، اشاره دارند كه به زعم آنها امروز به تقابل اين نسل با خانواده‌ها محدود شده و در فردايي نزديك به مقابله‌اي آشفته، خشن و بي‌هدف با جامعه مدني و دولت منجر خواهد شد.
البته مي‌توان گرايشات آنارشيستي مذكور را محصول و پديده ورود نامتوازن و غير اصولي فرهنگ پسامدرن به داخل كشورمان و عدم انطباق آن با فرهنگ بومي و ايراني - اسلامي دانست اما حال با اين بحران هويت ناقص و آشفته برخي نوجوانان دهه هشتادي چه بايد كرد ؟ بدون شك امروز ديگر كاربرد نظريات كنترل و برخورد شديد با نوجوانان به كج كاركرد بدل شده است و نمي‌توان نتيجه مطلوبي را از آن حاصل كرد. نظريه اعطاي آزادي‌هاي بي‌حد و مرز (اما طبق قانون و عرف اجتماعي) نيز كه امروز در تعدادي از جوامع مدرن به كار گرفته مي‌شود، گفته شده كه حداقل در جامعه ما نتايج منفي بسياري را به بار آورده و بر آشفتگي هويتي هرچه بيشتر اين نسل و طرد اجتماعي ايشان از جامعه و خانواده خواهد افزود.
براي رفع اين مشكل مي‌توان از برخي نظريات بومي، آزمون شده و نتيجه‌بخش در حوزه جامعه‌شناسي كاربردي و اخلاقي و برخي از رويكردهاي تربيتي و دستورالعمل‌هاي فرهنگي (مطابق با عرف جامعه و قوانين موجود) بهره‌گيري كرد. به بياني ديگر مي‌توان با كاربست رويكردهاي مربوط به سياست «شمول و ادغام اجتماعي» و واگذاري برخي مسووليت‌هاي اجتماعي به نوجوانان (به ويژه در مدرسه و نهادهاي محلي) به كنترل هدفمند و اثربخش ورود جريانات ضدفرهنگي به جامعه و جلوگيري از شيوع منفي و گسترده افكار منفي و ضداجتماعي آن در ميان نسل‌هاي هفتاد و هشتاد اقدام كرد. بي‌گمان طرح احتمال نزديكي هويت نوجوانان در آينده به فرهنگ آنارشيستي نيازمند انبوهي از مطالعات پژوهشي بنيادين و اصولي است.

اما هويت پست‌مدرنيستي بسياري از نسل دهه هشتاد قابل انكار نيست. در نتيجه آنچه مي‌تواند امروزه به بحران فرهنگي و هويتي نوجوانان پايان بخشيده يا حداقل تاحدودي آن را تحت كنترل خويش قرار داده و كاهش يابد، استقرار نظام سياستگذاري اجتماعي جوانان و نوجوانان در بطن دولت و جامعه است تا بتوان با استفاده از راهكارهاي تخصصي آن، اعضاي نسل جديد را مقيد و متعهد به اصول اخلاقي، فرهنگي و اجتماعي كرد. هرچند امروز جامعه ما در محاصره انواع و اقسام «ايسم»‌هاي نوظهور است كه هركدام براي غلبه بر اگزيوم ذهني نوجوانان ايراني، در جست‌وجوي راهي مخفي يا آشكار هستند كه بايد تدبيري راهبردي براي آن در نظر گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما نباید خودتان فقط نظر بدهید این تحقیقات را باید از خود خانواده ها شروع کنید وعلت ها را از خود انها بپرسید ببینید چه چیز باعث این اختلاف شده به نظر من تربیت دوگانه ودو دسته کردن مردم وبی احترامی این دو گروه به همدیگر وتربیت دوگانه خانواده ومدرسه باعث سردر گمی این نسل میباشد .این دو برخورد دوگانه باعث پریشانی وپرخاشگری نسل جدیدومسئله دیگر اینکه انسان در زندگی احتیاج به تنوع دارد وقتی این تنوع وتخلیه انرژی به هیچ وسیله ای صورت نگیرد مقاومت منفی رخ میدهد.وبدانید اگر فنر را با فشار نگه دارید بالاخره بافشار بیشتری در خواهد رفت.مانند فرزندان جامعه ما که به جای ایجاد تفریح انها را تحت فشار درس خواندن قرار داده ایم.

      پاسخ ها

      • Shqaw

        میتونم بپرسم شما چند سالته؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج