۶۶۱۱۱۷
۵ نظر
۵۰۱۵
۵ نظر
۵۰۱۵
پ

جا‌های دیدنی استانبول

استانبول شهری است که فرهنگ و تاریخ خود را حفظ کرده، و تبدیل به شهری هیجان انگیز شده که دیدنی های بسیاری برای ارائه به مسافران از سراسر جهان دارد.

برترین ها - ترجمه از حمید پاشایی: استانبول شهری است که فرهنگ و تاریخ خود را حفظ کرده، و تبدیل به شهری هیجان انگیز شده که دیدنی های بسیاری برای ارائه به مسافران از سراسر جهان دارد.
استانبول در دوران نوسنگی بنا نهاده شد و امروز شهری مدرن است که میراث تاریخی خود را از طریق مساجد، بازیلیکاها و کلیساهای جامع، و بازارهای سنتی حفظ کرده است. بزرگترین شهر ترکیه که بین شرق و غرب قرار گرفته، رایحه و جذابیتی رمزآلود ارائه می دهد که به مذاق تمام بازدیدکنندگان خوش می آید.
در اینجا، نگاهی داریم به برترین جاذبه های گردشگری در استانبول:

10. برج گالاتا (Galata Tower)
جا‌های دیدنی استانبول

برج گالاتا با 67 متر ارتفاع بر خط افق استانبول حکمرانی می کند و چشم اندازهایی تماشایی از شهر قدیم و پیرامون آن ارائه می دهد. این برج سنگی قرون وسطایی که با نام برج مسیح نیز شناخته می شود، در هنگام ساخته شدن در سال 1348 میلادی بلندترین بنا در استانبول بود. این برج هنوز هم بر فراز استانبول قامت برافراشته است. کاربرد برج گالاتا بارها در طول قرن های مختلف تغییر پیدا کرده، و زمانی به عنوان برج دیدبانی برای شناسایی آتش ها مورد استفاده قرار گرفت. امروزه، قسمت های بالایی آن شامل کافه، رستوران و باشگاه شبانه است که از طریق آسانسور در این بنای 9 طبقه قابل دسترسی است، و می توانید چشم اندازهایی فوق العاده را از آنجا تماشا کنید.

۹. موزه باستان شناسی استانبول (Istanbul Archaeological Museum)
جا‌های دیدنی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول یکی از مهم ترین موزه ها در استانبول است که در واقع شامل ۳ موزه می شود: موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان و موزه کیوسک کاشی کاری شده. این سه موزه روی هم حاوی بیش از ۱ میلیون اشیاء از تمدن های مختلف در سراسر جهان هستند. این موزه در سال ۱۸۹۱ به عنوان اولین موزه ترکیه ای تأسیس شد و در نزدیکی زمین های کاخ توپ‌قاپی قرار دارد. تاریخ کیوسک کاشی کاری شده به سال ۱۴۷۲ باز می گردد. این موزه ها شامل هزاران آثار دست ساز ارزشمند از جمله تابوت‌دان اسکندر مقدونی هستند.

8. کلیسای چورا (Chora Church)
جا‌های دیدنی استانبول

کلیسای چورا شاید کمی خارج از مسیر معمول گردشگران قرار داشته باشد، ولی بازدیدکنندگان می گویند که هنر بیزانسی زیبای آن ارزش زحمت برای رفتن به آنجا را دارد. موزائیک ها و دیواره نگاره های باشکوه نمایانگر زندگی حضرت عیسی و مادرش حضرت مریم هستند. این کلیسا که با نام کلیسای ناجی مقدس شناخته می شود، به عنوان یکی از زیباترین آثار باقی مانده از معماری بیزانس مورد توجه است. چورا در سال های اولیه در زمان کنستانتین یک صومعه بود. چند قرن بعد تبدیل به مسجد شد، و در سال 1948 به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت.

۷. بازیلیکا سیسترن (Basilica Cistern)
جا‌های دیدنی استانبول

بازیلیکا سیسترن از قرن ششم که ژوستینین یکم امپراتور رومی دستور ساخت آن را داد، آب را برای ساکنین استانبول فراهم کرده است. بازدید از آن، مسافران را در مورد فناوری استفاده شده به وسیله رومی های باستان برای ساخت این شگفتی معماری که نسبت به آن زمان بسیار پیشرفته بود، بهت زده می کند. این آب انبار زیرزمینی که تنها چند پله با مسجد سلطان احمد فاصله دارد، در مکان بازیلیکایی ساخته شد که در قرن سوم بنا نهاده شده بود. این آب انبار می تواند تا ۷۹ هزار متر مربع آب را نگه دارد. این آب انبار یکی از مکان هایی است که در فیلم جیمز باندی «از روسیه با عشق» در سال ۱۹۶۳ مورد استفاده قرار گرفت.

6. کاخ دلما باغچه (Dolmabahce Palace)
جا‌های دیدنی استانبول

مجلل، باشکوه و زیبا تنها چند تا از صفات مورد استفاده برای کاخ دلما باغچه هستند، که با کاخ ورسای در فرانسه مقایسه شده است. شگفت انگیزترین کاخ ترکیه که در قرن نوزدهم با 14 تُن طلا ساخته شد، معماری عثمانی را با سبک های اروپایی نئوکلاسیک، باروک و روکوکو ترکیب می کند. این کاخ از سال 1856 تا 1926 خانه چهار سلطان بود و همچنین بزرگترین لوستر کریستال بوهمین، هدیه ای از ملکه ویکتوریا، نیز در آنجا قرار دارد. کاخ دلما باغچه در امتداد تنگه بسفر ساخته شد و محیط پیرامون آن فوق العاده تماشایی است.

۵. مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Mosque)
جا‌های دیدنی استانبول

بازدیدکنندگان مسجد سلیمانیه می گویند که زیبایی و آرامش آن حسی از معنویت به آن ها انتقال می دهد. این مسجد که روی تپه سوم استانبول واقع شده، در سال ۱۵۵۰ به دستور سلطان سلیمان محتشم ساخته شد. این مسجد باشکوه بهترین معماری اسلامی و بیزانسی را با هم ترکیب می کند. این مسجد در طول سال ها به شدت تخریب شد، به ویژه در حین جنگ جهانی اول که باغ ها به عنوان انبار مهمات استفاده می شدند و آتشی در آنجا شعله ور شد. مسجد سلیمانیه در قرن بیستم بازسازی شد. این مسجد دارای چهار مناره است تا نشان داده شود که به وسیله یک سلطان ساخته شد. در زمان ساخت، گنبد آن مرتفع ترین گنبد در امپراتوری عثمانی بود.

4. بازار بزرگ (Grand Bazaar)
جا‌های دیدنی استانبول

مسافرانی که عاشق خرید هستند نباید بازدید از بازار بزرگ را از دست دهند، که با 5000 مغازه یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده در جهان است. این بازار که روزانه از بیش از یک چهارم میلیون بازدیدکننده استقبال می کند، دارای اقلامی همچون جواهرات، فرش، ادویه جات، عتیقه جات و سرامیک های نقاشی شده با دست است. تاریخ این بازار به سال 1461 بر می گردد و امروز محل قرارگیری دو مسجد، چهار آب نما، دو حمام بخار و بازار جواهر است که کمیاب ترین و با ارزش ترین اقلام در آنجا یافت می شود. در اینجاست که خریداران می توانند سکه های قدیمی، جواهراتی با گوهرهای ارزشمند، اسلحه های منبت کاری شده و مبلمان عتیقه را پیدا کنند.

۳. کاخ توپ‌قاپی (Topkapi Palace)
جا‌های دیدنی استانبول

کاخ توپ‌قاپی یکی از جاذبه های فوق العاده زیبا در استانبول است که تاریخ و منظره تماشایی را به گونه ای فوق العاده با هم ترکیب می کند. کاخ توپ‌قاپی غنی از تاریخ امپراتوری عثمانی به وسیله پنج کیلومتر دیوار سنگی با ۲۷ برج احاطه شده است.
توپ‌قاپی که تاریخ آن به قرن پانزدهم بر می گردد، روی تپه ای در بالای دریای مرمره، تنگه بسفر و مدخل آبی شاخ طلایی واقع شده است. این کاخ زمانی کاخ اقامتی رسمی دربار برای سلطان های امپراتوری عثمانی و مرکز حکومت ترکیه بود، ولی حالا موزه ای است که بزرگترین و قدیمی ترین کاخ در جهان به شمار می رود. بازدیدکنندگان می توانند از بخش های حرم سرا، محل کار دولت، کلکسیونی از اسلحه های قدیمی مورد استفاده سلطان ها، آشپزخانه کاخ با مجموعه ای از ظروف پرسلان، و خزانه داری با مجموعه جواهرات و ساعت هایش دیدن کنند.

2. مسجد سلطان احمد (Blue Mosque)
جا‌های دیدنی استانبول

مسجد سلطان احمد که در قرن هفدهم ساخته شد، همچنان محلی برای عبادت باقی مانده است. این به معناست که بازدیدکنندگان باید زمان بازدید خود را با دقت انتخاب کنند، چرا که مسجد در هنگام نمازهای پنج گانه مسلمانان در طول روز به روی گردشگران بسته است.
تمام بازدیدکنندگان باید کفش های خود را از پا در بیاورند و زنان باید موهای خود را بپوشانند. این مسجد زیبا دارای 20 هزار کاشی سرامیکی در طرح های مختلف لاله و 200 پنجره شیشه رنگی با طراحی های ظریف است. به این مسجد که به دستور سلطان احمد ساخته شد، مسجد آبی نیز می گویند که این نام از کاشی های آبی رنگ روی گنبد و قسمت های فوقانی داخل آن برگرفته شده است.

۱. ایا صوفیه (Hagia Sophia)
جا‌های دیدنی استانبول

ایا صوفیه زمانی به مدت چندین قرن محل عبادت مذاهب مختلف بود. این مکان ابتدا به عنوان بازیلیکای ارتدکس شرقی یونانی استفاده می شد که در هنگام ساخت در سال ۵۳۷، محل زندگی بزرگ خاندان قسطنطنیه بود. سپس به مدت شش دهه در قرن دوازدهم، کلیسای کاتولیک رومی بود. در سال ۱۴۵۳ مسجد شد، و تا سال ۱۹۳۱ هنگام تعطیلی همانطور باقی ماند. این مکان در سال ۱۹۳۵ به عنوان موزه مجدداً گشایش یافت.
ایا صوفیه زمانی بزرگترین کلیسای جامع در جهان بود و به عنوان منبع الهامی برای دیگر مساجد از جمله مسجد سلطان احمد به شمار می رفت، چرا که نمونه ای عالی از معماری بیزانسی بود. ایا صوفیه بیش از همه به خاطر موزائیک هایش که صحنه های مختلف مذهبی را به تصویر می کشد، معروف است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Hani

      نمایانگر زندگی عیسی و مادرش مریم هستند!!!!!!
      حضرت عيسي و حضرت مريم

    • Hani

      ببينم حضرت محمد رو هم در متن هايتان "محمد" مينويسيد؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در واقع نیازی به این همه پسوند و پیشوند نیست دوست عزیز. هم عیسی هم محمد اومدن که انسانیت و اخلاق رو رواج بدن نه این همه تعصبات و رسم و رسومات بی دلیل رو ؛الان بیشتر مذهبیا(تو دینای مختلف) اصل رو ول کردن چسبیدن به فرعیات

    • بدون نام

      برای ما ایرانیان پاساژ ها مهمه

    • بدون نام

      هانی جان آنقدر که قرآن حضرت مریم (س)و حضرت عیسی (ع)، رو ستایش کرده فکر نکنم جای دیگه ستایش شده باشند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج