۶۶۲۲۳۴
۲۲ نظر
۵۰۰۴
۲۲ نظر
۵۰۰۴
پ

وزارت خارجه: در حادثه «سانچی» کوتاهی نشد

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که مقصد نفت‌کش سانچی کره جنوبی بوده و شایعات منتشر شده در فضای مجازی در این خصوص کذب و مردود است.

خبرگزاری فارس: بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن تسلیت به مردم ایران و خانواده‌های جان باختگان نفت‌کش سانچی درباره اخبار مطرح شده مبنی بر اینکه نفت‌کش مزبور به مقصد کره شمالی و نه کره جنوبی در حال حرکت بوده، بیان کرد: همانگونه که از ابتدا پس از وقوع این حادثه تلخ بارها بیان شد، مقصد نفت‌کش مزبور کره جنوبی بوده و هرگونه شایعه و اخباری که غیر از این در فضای مجازی مطرح می‌شود، کاملا کذب، مردود، غلط و ناصحیح است.

وی همچنین عنوان کرد که تلاش‌ها برای یافتن بقایای اجساد قربانیان در حال انجام است و سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری جمهوری اسلامی در شانگهای و همچنین ستاد تشکیل شده در وزارت خارجه کشورمان کماکان به وظایف خود در این زمینه با تمام توان ادامه می‌دهند.

قاسمی در عین حال بیان کرد: با توجه به یافتن جعبه سیاه و بازخوانی آن که احتمالا می‌تواند سرنخ‌هایی را درباره چگونگی حادثه روشن کند، منتظر نظر کارشناسی دستگاه‌های فنی خواهیم ماند.

*هیچگونه کوتاهی توسط وزارت خارجه صورت نگرفته

وی بیان کرد که وزارت خارجه از ابتدای این حادثه با تشکیل ستاد در مرکز و ارتباط مستمر روزانه بین تهران، پکن و شانگهای کار را دنبال کرده و به بهترین شکلی که می‌توانسته این پیگیری‌ها را انجام داده و هیچگونه کوتاهی در این زمینه صورت نگرفته است. اگرچه متاسفیم جان انسان‌های بیگناه و هموطنان ما در این حادثه از دست رفت، ولی ما قدردان همکاری‌های خوب نمایندگی‌های خود در شانگهای و پکن و ستاد مربوطه در وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های ذیربط کشور هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچینن عنوان کرد: دولت چین هم از ابتدای این قضیه و بعد از برقراری تماس‌های ما، اقدام به تشکیل ستاد بحران کرد و همکاری بسیار خوبی را با ما داشت، ولی نوع حادثه و میزان حرارت و ارتفاع آتش و مجموعه حجم میعانات به قدری بود که امکان هرگونه دسترسی و نزدیک شدن به نفت‌کش را غیرممکن می‌کرد.

قاسمی بیان کرد: ما از امکانات و کانال‌های موجود در این زمینه استفاده کرده و از ابتدای این حادثه با دولت ژاپن، کره جنوبی و سازمان بین‌المللی دریانوردی (ایمو) که در لندن مستقر است، در تماس بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه در توضیح بیشتر عنوان کرد: براساس توافقات و مذاکرات صورت گرفته با چین و ژاپن قرار بود که صبح یکشنبه (دیروز) عملیات مشترکی توسط گروه‌های امداد و نجات سه کشور (ایران، چین و ژاپن) انجام شود و بر همین اساس از روز شنبه گروه امداد و نجات سه کشور در محل حضور داشتند و بررسی‌های لازم صورت گرفت که این عملیات با حضور گروه‌های امداد و نجات سه کشور و با تجهیزات ژاپن صورت گیرد که به دلیل افزایش دما و انفجاری‌هایی که صورت گرفت، کشتی غرق شد و عملا این عملیات انجام نشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایران را دوست بداریم

      شد آقا شد خیلی ام کوتاهی شد

    • سالار

      فقط یک سوال اون کشتی چینی که با نفتکش برخورد کرد چه شد و کجا رفت؟ اگر شعله های آتش اینهمه زیاد بوده که نمیشده کسی رونجات داد چطور کشتی چینی با خدمه نجات پیدا کردند؟

    • یحیی

      بروعاموکشکت بساب. جرات نداری سفیر چین ر احضار کنی بزنی پس گردنش. کوتاهی چین نامرد مسجله. چون محتاجشون هستین جون ایرانی برتون ارزشی نداره نامردا.

    • بدون نام

      هیچ بقالی نمیگه ماستش ترشه

    • بدون نام

      از قصد اینقد کوتاهی کردید که پیکر سوختشونم بدست خانواده هاشون نرسید. فقط خدا بهشون صبر بده

    • سالار

      من نفهمیدم چرا پرچم پاناما داشته!!!!

    • علی

      این آقا( سخنگو) چند روزه کجا بودن

    • بدون نام

      باشه شما راست میگید فقط تو دنیا

    • بدون نام

      به خدا دروغ میگی ..........

    • بدون نام

      چینی ها که عاطفه ندارن,یکی هم باید دولت روحانی حولش بده

    • بدون نام

      همیشه واسه کشف جنازه زرنگ میشید

    • بدون نام

      من میگم شد.حرف گوش کن

    • بدون نام

      برو خجالت بکش ،اگه کوتاهی نشد چرا روزهای اول که هنوز آتش قابل خاموش کردن بود اقدامی صورت نگرفت

    • بدون نام

      کوتاهی خاعنانه شد ،چین وقتی دید مسولان ایرانی اهمیتی به موضوع نمیدن حتی اجازه حضور کشتی های امدادی کره و ژاپن رو نداد

    • بدون نام

      اینها لکه ننگی برای دولت ..... من باب اطلاع، حادثه پلاسکو، حادثه قطار شاهرود مشهد، سیل در آذربایجان، معدن یورت گلستان، زلزله کرمانشاه، اینها بخشی از کارنامه ننگین این دولت بی کفایت، بی عرضه، با بدبختی و ذلت تا۱۴۰۰

    • بدون نام

      پرچم کشتی که متعلق به کشور پاناما بود: این موضوع به مباحث بازرگانی برمی‌گردد. شرکت‌ها و کشتی‌ها برای ملاحظات مسائل بازرگانی و تجاری، مجاز هستند کشتی‌ها را در هر کشوری به ثبت برسانند و با پرچم آن کشور حرکت کنند. این موضوع یک امر کاملا عادی در امور دریایی است و هیچ ارتباطی هم با تحریم و غیره ندارد.

      معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شایعاتی که اخیر در خصوص نفت‌کش «سانچی» در فضای مجازی دست به دست می‎شود، خاطرنشان کرد: شایعاتی مانند قطع شدن ارتباط رادیویی کشتی پیش از تصادف دست به دست می‌شود و نمی‌توانم بگویم هم که ارتباط کاملا برقرار بوده است، اما باید منتظر بمانیم تا جعبه سیاه نفت‌کش را رمزگشایی و بازخوانی کنیم تا اطلاعات صحیح و دقیق را در خصوص کشتی به دست بیاوریم و تا قبل از این کار نمی‌توانیم پیش داوری و قضاوتی انجام دهیم.

      او همچنین درباره این ادعا که مقصد اصلی کشتی نه کره‎جنوبی بلکه کره‎شمالی بوده است هم گفت: این ادعا هم اساسا کذب محض است و ارسال محموله کشتی به کره شمالی هم از آن دست شایعات عوامانه‌ای است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود. مقصد نهایی کشتی داسان کره جنوبی بوده است.

    • بدون نام

      اخه یکی نیست بگه که باشه تو کوتاهی نکردی... ولی آخرش چیشد، حیف نام ایران که بی اعتبار شد

    • بدون نام

      کشتی نفتکش ایرانی سانچی که پس از روزها سوختن، سرانجام در آب های دریای چین غرق شد٬ متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم مصلحتی پاناما در حرکت بود.

      در حال حاضر، قسمت عمده ای از تجارت جهانی دریائی توسط کشتی های حامل پرچم مصلحتی صورت می گیرد. صاحبان پرچم های مصلحتی مثل پاناما و لیبریا گرچه روی کاغذ دارای عظیم ترین ناوگان های دریائی دنیا هستند در عمل هیچ نقشی در فعالّیت این کشتی ها ندارند.

      کشورهای دیگر به لحاظ استفاده از شرایط ساده تر و ضعیف تر مقررات مربوط به هزینه های ثبت، مالیات، کنترل امکانات دریانوردی و شرایط ایمنی در دریا برای خدمه و تجهیزات کشتی های تجاری اقدام به استفاده از این روش می کنند.
      در مورد تصادف سانچی هنوز عوامل زیادی در دست نیست که بتوان بر اساس آن ارزیابی دقیقی از موضوع به دست داد. اطلاع از محل دقیق وقوع حادثه از لحاظ مناطق دریائی که می تواند روی مسؤلیت های دول صاحب پرچم های کشتی ها مؤثر باشد، یکی از موضوعات تعیین کننده است.

      نحوه برخورد دو کشتی هم موضوعی مهم در ارزیابی حادثه است. ظاهرا کشتی چینی از طرف جلوی تیز خود به پهلوی نفتکش ایرانی اصابت کرده است و بایستی دید که او‌لا چرا کشتی چینی پس از برخورد در محل نمانده است٬ چگونه از نفتکش جدا شده است و به چه نحوی به سفر خود ادامه داده؛ مثلا خودش حرکت کرده یا یدک کشیده شده است.

      این دو موضوع همراه با میزان تجهیزات پیش بینی شده نجات و آمادگی خدمه نفتکش برای برخورد با وضعیت اضطراری و نحوه فعالیت های کمک رسانی، مسائلی است که روشن شدن آنها برای ارزیابی فنی این حادثه بر اساس قوانین دریانوردی، لازم و البته تکمیل آن بر اساس جعبه سیاه نفتکش کاری زمانبر است.

    • بدون نام

      کوتاهی می دانی چیه

    • بدون نام

      کوتاهی ک شد هیچی،جریان خیلی مشکوکه، چطور اگه با انفجار اولیه این عزیزان به شهادت رسیدن، اون کشتی چینیه هیچیش نشده و همشونم سالمن؟
      چرا دولت چین شبانه روزی اقدام نکرد؟

    • بدون نام

      lهمال از کشتی چینی است که دررفته.کوتاهی از مسئولین نیست. اعتماد زیاد به چینیهاست. آنقدر جمعیت انجا زیاد است که جان هزار نفر برایشان مهم نیست.

    • بدون نام

      چرا وزیر نفت پیگیر ماجرا نبود؟ کشتی سانچی متعلق به سازمان تامین اجتماعی بود و به همین جهت وزیر کار و رفاه مسئول اصلی پیگیری ماجرا بود.

      چرا سانچی با پرچم پاناما تردد می کرد؟ پاسخ دکتر محمد هادی ذاکر حسین، دکترای حقوق کیفری بین المللی مدرس دانشگاه تیلبرگ هلند: سانچی در سال ٢٠٠٨ میلادی توسط كره ای ها برای شركت ملی نفتكش ایرآن ساخته شد. نامش سامان بود؛ تحریم ها كه شروع شد مجبور به تغییر نام و تغییر پرچم شد تا بتواند نفت ایران را جابجا كند. از پرچم مصلحتی استفاده می كرد. نامش نیز فرنگی شد از سامان و سپید به اسب دریا و سانچی تغییر یافت. مدتی پرچم تانزانیا را حمل می كرد؛ امریكایی ها فهمیدند و تانزانیا را تحت فشار قرار دادند. بعد از آن زیر پرچم پاناما رفت و از حیث قانون رسمی، ثبت شده این كشور و در مالكیت آن بود. عرصه كشتی، در صلاحیت دولت صاحب پرچم است. برای همین است كه جعبه سیاه سامان/سانچی را نزد صاحب قانونی اش یعنی پاناما بردند. ایران برای دور زدن از تحریم ها مجبور بود كه سامان را عروس هزار دامادی سازد كه هر جایی راهش بدهند. استفاده از پرچم مصلحتی امر رایجی است كه پاناما در آن بیشترین سهم را دارد؛ بیشتر برای فرار مالیاتی و استثمار كارگران اما گاهی هم برای رفع تحریم های ظالمانه. می گویند ایران ماجرای حریق سانچی را در ابتدا رسانه ای نكرد. این بی توجهی شاید دلیلش ترس از افشای هویت ایرانی آن بوده باشد. مصلحت اندیشی ای كه اگر چنین بوده باشد خلاف تدبیر بوده است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج