جاباما
۶۶۲۳۰
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

غذاهای خوب برای پوست‌های بد

پوست شفاف مال هرکس نیست

یکی از رایج ترین سوالاتی که افراد بالای ۲۰ سال از پزشکان خود می‌پرسند این است که برای جوان نگه داشتن و سفتی پوست از چه محصولات و کرم هایی باید استفاده کنند. حقیقت این است که کرم‌های ضد چروک در جوان ماندن پوست نقش مهمی دارند اما کافی نیستند.

پوست شفاف مال هرکس نیست
مجله زندگی ایده آل: یکی از رایج ترین سوالاتی که افراد بالای 20 سال از پزشکان خود می‌پرسند این است که برای جوان نگه داشتن و سفتی پوست از چه محصولات و کرم هایی باید استفاده کنند. حقیقت این است که کرم‌های ضد چروک در جوان ماندن پوست نقش مهمی دارند اما به خودی خود کافی نیستند. چرا؟ زیرا با بالارفتن سن و ورود به 30 سالگی، کلاژن (ماده‌ای که پوست را سفت و محکم نگه می‌دارد) و بافت ارتجاعی پوست (بافتی که پوست را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند) به تدریج از بین می‌روند و در نتیجه پوست نازک و چروک می‌شود. برای جلوگیری از این روند و ترمیم پوست باید از یکسری نکات در رژیم غذایی پیروی کرد که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

پوست شفاف مال هرکس نیست

با چه غذاهایی جوان و زیبا می‌مانید؟

مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی در شادابی و طراوت پوست، رشد مو و ناخن و جلوگیری از پیری زودرس و افتادگی پوست دارند. برای مثال در بیماری آکنه مصرف کافی میوه و سبزیجات از هر نوع می‌تواند در درمان و حتی بهبود ضایعات آکنه موثر باشد. در کل کسانی که مصرف میوه و سبزیجات‌شان بیشتر است کمتر جوش می‌زنند. علاوه براین، کسانی که تغذیه خوبی دارند در دراز مدت قوام و شادابی پوست شان بیشتر خواهد بود. برای این منظور و بهبود ديگر مشکلات پوستی تغذیه باید شامل پروتئین و میوه و سبزیجات کافی باشد. از طرف دیگر کسانی که رژیم‌های سفت و سخت می‌گیرند و وزن شان را خیلی پایین می‌آورند از آنجایی که بدن‌شان دچار کمبود عناصر ظریف و میکرومکمل‌ها می‌شود افتادگی پوست بیشتری پیدا می‌کنند و تا موقعی که رژیم درستی نگیرند پوست‌شان به حالت عادی بر نمی گردد.

تفاوت بین میوه‌ها و سبزیجات چیست؟

تمامی میوه‌ها از جمله آناناس، سیب، هلو، پرتقال و ... می‌توانند بر سلامت پوست تاثیرگذار باشند و نمی‌توان تفاوت زیادی بین انواع میوه‌ها و سبزیجات قائل شد. برای مثال ویتامین C در شادابی پوست بسیار موثر است و در خیلی از داروها به کار می‌رود.

میوه‌های زیادی از جمله پرتقال حاوی مقادیر بالایی از این ویتامین هستند و شما می‌توانید به راحتی با مصرف آنها شادابی پوست خود را افزایش دهید. سبزیجات نیز هر یک به دلیل فیبر، ویتامین‌های مختلف و مشخصه‌های خاصی که دارند در سلامت پوست موثرند.

خونرسانی به پوست را چگونه تقویت کنیم؟

مصرف کافی غلات و حبوبات در استحکام بخشی، قوام و شادابی پوست نقش مهمی دارد و خونرسانی به پوست را بهبود می‌بخشد. از طرفی یکی از مشکلات همیشگی افراد مصرف کم مایعات از جمله آب، آب میوه، چای، چای سبز و ... است. پوست این افراد به طور حتم طراوت لازم را ندارد و چروک‌های سطحی شان مشخص تر و خشکی پوست شان بیشتر است. هرچه پوست بیشتر تحت تاثیر روند اکسیده شدن قرار بگیرد پیری زودرس سلول و چروک‌خوردگی نیز بیشتر می‌شود، درحالی که می‌توان با مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان از جمله میوه‌ها، سبزیجات و چای سبز از این روند جلوگیری كرد. امروزه حتی داروهای خوراکی مختلفی برای این منظور طراحی شده که اثر آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند این پروسه را به عقب بیندازند.

کدام ویتامین‌ها در پیشگیری از پیری پوست نقش حیاتی دارند؟

کمیت و کیفیت خوراک هردو روی سلامتی تمام اندام‌ها از جمله پوست تاثیرگذارند. از نظر کمی، کسانی که به اندازه کافی پروتئین و انرژی دریافت نمی کنند و مبتلا به لاغری مفرط یا بی‌اشتهایی عصبی هستند بیشتر دچار شاخی شدن سلول‌های پوست و در نهایت مرگ این سلول‌ها و درماتیت‌های شدید پوستی می‌شوند. از طرف دیگر کمبود خیلی از ویتامین‌ها مثل ویتامین‌های گروه B می‌تواند به شدت روی سلامت پوست و مو اثر داشته باشد. برای مثال برخی درماتیت‌های شدید ناشی از کمبود نیاسین یا ویتامین B۲ و B۱ است. در ویتامین‌های گروه B بیشترین ویتامینی که با سلامت پوست و مو ارتباط دارد بیوتین است، طوری که کمبود شدید بیوتین می‌تواند منجر به آلوپسیا یا کچلی شود. در ویتامین‌های محلول در چربی هم بیشتر از همه ویتامین‌های A، D و E در سلامت پوست و مو نقش دارند. کمبود ویتامین A با ضایعات شدید و عفونت‌های پوستی در ارتباط است. ویتامین E نیز به عنوان مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان تغذیه ای در سلامت کلی بافت مخاطی و پوست شناخته شده است. بسیاری از پمادهای موضعی نیز با ویتامین‌های محلول در چربی غنی می‌شوند زیرا این ویتامین‌ها به میزان زیادی می‌توانند از طریق پوست جذب شوند. بعد از ویتامین E مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان خوراکی ویتامین C است. از آنجایی که خیلی از آسیب‌های پوستی به دلیل رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو ایجاد می‌شوند دریافت کافی ویتامین C به طور قابل توجهی از این آسیب‌ها پیشگیری می‌کند.

پوست شفاف مال هرکس نیست

رابطه تغذیه با جوش زدن چیست؟

سبب شناسی و دلایل جوش زدن خیلی متنوع است. از چاقی و اضافه وزن گرفته تا تغییرات هورمونی، سن و مسائل تغذیه ای و محیطی همگی می‌توانند باعث ایجاد جوش شوند. بنابراین تغذیه نقش اولیه را در این موضوع ندارد. برای مثال اگر فرد تحت تاثیر مسائل هورمونی باشد و از نظر آب و هوا در محیط نامناسبی قرار گرفته باشد و همزمان از خوراکی‌های نامناسب استفاده کند احتمال جوش زدن پوستش بیشتر خواهد شد. بعضی خوراکی‌ها از نظر فیزیولوژی ترشح هورمون انسولین و هورمون‌های تیروئیدی را بیش از حد تحریک می‌کنند که در طب سنتی با عنوان خوراکی‌های گرم از آنها نام برده می‌شود. این خوراکی‌ها می‌توانند در افراد مستعد، زمینه ساز جوش‌های شدید تر و بیشتر شوند. مصرف بیش از اندازه کالری و غذاهای پرچرب و پر پروتئینی و کمبود مصرف میوه و سبزیجات هم می‌توانند زمینهساز جوش باشند. درواقع میوه‌ها و سبزیجات و صیفی‌جات بیشترین نقش پیشگیری‌کننده در جوش صورت را دارند. البته منظور میوه‌ها و سبزیجات تازه و سالم و دست اول است نه به صورت آب میوه، میوه‌های خشک و کمپوت زیرا تراکم کالری اینها بالاتر است و می‌توانند توازن کالری را به هم بریزند و خود از این طریق زمینه‌ساز جوش شوند.

گیلاس، آلبالو،توت و انگور قرمز بی‌نظیرند!

مهم ترین نکته برای جلوگیری از آسیب‌های موضعی پوست مصرف خوراکی‌هایی است که منبع خوب آنتی‌اکسیدان باشند. البته بعضی خوراکی‌ها مثل چای سبز و حتی شکلات تازه نیز ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دارند. الان در فصل تابستان گیلاس، آلبالو، انواع توت‌ها و انگور قرمز غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان به شمار می‌روند، طوری که معادل‌شان در طبیعت اصلا وجود ندارد. درمورد چای و قهوه نیز اگرچه دارای آنتی اکسیدان هستند اما باید د ر مصرف شان اعتدال را رعایت كرد چراکه مصرف زیاد آنها می‌تواند سم باشد. درکل کسی که روزانه چای می‌خورد اگر چایش را با چای سبز که در واحد وزنی مقدار آنتی اکسیدان بیشتری دارد، جایگزین کند تصمیم بسیار خوبی گرفته است.

پوست شفاف مال هرکس نیست

اسموتی‌های آسان و بی نظیر برای پوست و موی شما

یک راه خوشمزه برای تامین پروتئین و سبزیجات مورد نیاز بدن، درست کردن اسموتی‌های خوشمزه است. در اینجا به ۲ نمونه از این اسموتی‌های بهشتی اشاره می‌کنیم. کافی است تمامی مواد را به همراه یخ در مخلوط کن ریخته و با یکدیگر مخلوط كنيد. بهترین زمان برای مصرف این اسموتی‌ها نیم ساعت قبل از خوردن صبحانه است. شما می‌توانید با انواع میوه‌ها و سبزیجات مورد علاقه تان به همراه ماست، شیر، دارچین، خاکشی، پودر کاکائو، لیمو و ... اسموتی مخصوص خودتان را درست کنید.

خنک کننده پروتئینی + آنتی اکسیدان

  • آب نارگیل (رطوبت رسانی سلول‌های پوست)/۳۰۰ میلی لیتر
  • شاتوت (آنتی اکسیدان مورد نیاز برای شفافیت و محافظت از پوست) / ۱/۲ پیمانه
  • پودر کاکائو (آنتی اکسیدان)/ ۲ قاشق چایخوری
  • پودر پروتئین شاهدانه (کلاژن ساز)/ ۱/۲ و یک ‌قاشق سوپخوری

لذت عصرانه

  • خیار کوچک / یک عدد
  • گلابی / یک عدد
  • سیب / یک عدد
  • جعفری خرد شده / یک مشت
  • لیموترش / یک عدد (پوست گرفته و بدون هسته)
  • آب / 2 پیمانه
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mehdi

      مطالب بسیار مفید و اموزنده هستند . با تشکر از کلیه عوامل محترم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج