۶۶۲۴۲۰
۵۰۴۷
۵۰۴۷
پ

گرفتن وام دانشجویی و مصائب آن

اگر دانشجو باشید، حتما با بعضی از هزینه ها دست و پنجه نرم می کنید؛ غذا، رفت و آمد، خوابگاه، خرید کتاب، تولدهای دوستانه و ... برای تامین هزینه ها سه راه پیش روی تان است؛ یا از پدر بزرگوار کمک خرجی بگیرید یا سر کار بروید یا از وام های دانشگاه استفاده کنید...

هفته نامه همشهری جوان - نفیسه مصیبی: اگر دانشجو باشید، حتما با بعضی از هزینه ها دست و پنجه نرم می کنید؛ غذا، رفت و آمد، خوابگاه، خرید کتاب، تولدهای دوستانه و ... برای تامین هزینه ها سه راه پیش روی تان است؛ یا از پدر بزرگوار کمک خرجی بگیرید یا سر کار بروید یا از وام های دانشگاه استفاده کنید.
گرفتن وام دانشجویی و مصائب آن

دو راه اول آموزش دادنی نیستند اما برای گرفتن وام باید چیزهایی را بدانید، مخصوصا اگر دانشجوی تازه وارد هستید. صندوق رفاه دانشجویی تحت نظارت وزارت علوم وام هایی به دانشجویان می دهد که سود ندارند و بازپرداخت شان هم بلندمدت و بعد از فارغ التحصیلی است. در روزهای امتحانات این مطلب را بخوانید و به فرداها و به روشنی ترم بعد بیندیشید. ان شاءالله از این به بعد اول هر ترم بروید وام بگیرید، خرج اعطینا کرده و لذت ببرید.

درخواست وام: موفق ها از اول ترم آغاز می کنند

مهلت درخواست وام دانشجویی عموما کم است؛ همان یکی دو هفته اول ترم. پس باید سریع از طریق سایت درخواست بدهید. اگر بار اول تان باشد که وام می گیرید، باید مدارکی را به امور دانشجویی تحویل بدهید. بسته به نوع وام تان مدارک مورد نیاز فرق دارد. اما به کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، تعهدنامه محضری، شماره حساب بانک مورد نظر دانشگاه و آخرین حکم استخدامی ضامن یا گواهی کسر از حقوقش برای هر نوع وامی نیاز دارید.

تعهدنامه محضری چیز خاصی نیست. همراه ضامن تان و مدارک شناسایی به دفتر اسناد می روید و می گویید تعهدنامه وام دانشجویی می خواهید با مبلغی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان و صرف نیم ساعت وقت آن را دریافت می کنید. در ترم های بعد دیگر لازم نیست دوباره مدارک را تحویل بدهید و پر کردن فرم درخواست کافی است. ضامن هم چیز عجیب و غریبی نیست. در کلیشه ای ترین حالت به کارکنان رسمی و پیمانی دولت گفته می شود اما علاوه بر آن جانبازان، خانواده شهدا و آزادگان و همچنین کارمندهای نهادهای عمومی غیر دولتی مثل شهرداری، هلال احمر، سازمان تبلیغات اسلامی و ... هم می توانند ضامن باشند.

انواع وام: همه وام ها در جیب من

بیشتر از ۲۰ نوع وام در سامانه صندوق رفاه ثبت شده است مثل وام روزانه، شهریه، ازدواج، ودیعه مسکن، مخصوص دانشجویان روشندل، استعدادهای درخشان، خوابگاه، ویژه دکتری، ضروری و ... اگر اوضاع و احوال مالی دانشگاه خوب باشد، انواع آن قابل دریافت است ولی اگر مثل دیگر قسمت های کشور به کمبود بودجه برخورد کرده باشند، این انواع فقط روی کاغذ معنا دارند. البته وام تحصیلی روزانه همیشه پرداخت می شود و می توانید از آن استفاده کنید اما طبیعی است که هر وامی به دسته خاصی از دانشجویان تعلق بگیرد.

اگر در طول دوران تحصیل ازدواج کنید و خود و همسر هر دو دانشجو باشید می توانید با عقدنامه به امور دانشجویی مراجعه کنید و وام ازدواج بگیرید. برای وام مسکن هم باید اجاره نامه یا سند به اسم خودتان باشد. یعنی نمی توانید بروید صندوق رفاه و برای خانه ای که اجاره نامه اش به اسم دوست تان است وام بگیرید. فلذا اگر دانشجوی شهر دیگری هستید موقع نوشتن اجاره خط به این نکته هم توجه کنید که بعدا پشیمانی سودی ندارد.

نکته دیگر هم این که بازپرداخت وام مسکن مثل بقیه وام ها نیست و زمان فارغ التحصیلی باید آن را یکجا پرداخت کنید. یکی دیگر از وام های رایج وام ضروری است که نباید گول اسمش را بخورید. یعنی لازم نیست خدای نکرده رو به موت باشید تا وام را دریافت کنید. با داشتن مدرکی مثل فاکتور خرید لپ تاپ هم می توانید این وام را بگیرید. مبلغ وام ها از ۳۰۰ هزار تومان برای دوره تحصیلی کارشناسی روزانه آغاز می شود و به چند میلیون برای وام مسکن می رسد. وام دوره کارشناسی ارشد هم یک میلیون تومان است. در طول تحصیل هشت بار در دوره کارشناسی و چهار بار در دوره ارشد می توانید از وام استفاده کنید. دکتری هم که وام مخصوص به خودش را دارد، البته دانشگاه آزاد مبالغ بیشتری وام می دهد.

بازپرداخت: یوم الحساب

پرداخت وام دانشجویی شرایط سختی ندارد. بعد از پایان دوره تحصیل وقتی برای انجام کارهای پایانی به دانشگاه می روید، امور دانشجویی به شما برگه ای می دهد که مهلت پرداخت و تعداد قسط ها را مشخص می کند. تاریخ سررسید اولین قسط نه ماه بعد از فارغ التحصیلی است. مبلغ قسط ها کم است و چنانچه پرداخت نکنید از حقوق ضامن کسر می شود. البته اکثر دانشگاه ها مشکل نقدینگی دارند و برای بازپرداخت اسمس باران تان می کنند. یعنی آنقدر روی مخ تان می روند که خودتان با دست ادب می روید بانک و پول را برای شان واریز می کنید. شاید هم طبق حرف های بقیه فکر کنید قوانین بازپرداخت شل و ول است اما از این خبرها نیست. جدا از حق الناسی که گردن تان است، جاهای دیگری هم هست که گیر می کنید. مثلا زمانی که بخواهید مدرک تان را بخرید یا از آن بدتر اگر مدت زیادی از تمام شدن درس تان گذشته باشد و دنبال کارهای فارغ التحصیلی نرفته باشید باید مبلغ وام را یکجا پرداخت کنید. کلا هم برای اطلاع از چم و خم تسهیلات دانشجویی می توانید به سایت صندوق رفاه دانشجویی به نشانی www.swf.ir مراجعه کنید و از تازه ترین اخبار این آب باریکه کم سود و طولانی مدت آگاه شوید.

نکته:

زمان واریز وام های دانشجویی بی حرف پس و پیش، تقریبا یک ماه بعد از شروع ترم است.

درس بخوانید!

اگر یک ترم مشروط شدید یا مرخصی گرفتید یا کمتر از حد مجاز (14 واحد برای کارشناسی و هشت واحد برای کارشناسی ارشد) واحد دارید، نمی توانید از وام دانشجویی آن ترم استفاده کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج