۶۶۲۵۳۶
۲۷ نظر
۵۰۰۳
۲۷ نظر
۵۰۰۳
پ

عیدی امسال کارمندان و بازنشستگان چقدر است؟

عیدی و پاداش پایان سال، یکی از دغدغه‌های شیرینی است که بیشتر کارمندان و کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران این روزها دارند و هرچه به آخر سال نزدیک تر می‌شویم، اشتیاق برای شنیدن مبلغ عیدی و زمان دریافت آن بیشتر می‌شود.

ایسنا: عیدی کارکنان دولت همه ساله بر اساس مصوبه دولت تعیین می‌شود؛ مبلغ قطعی آن باید به تصویب هیات وزیران برسد و نحوه پرداخت آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ شود. به گفته سخنگوی سازمان برنامه و بودجه با توجه به رشد ۱۰ درصدی حقوق‌ها در سال ۱۳۹۷، عیدی کارمندان دولت ۹۳۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

سال گذشته هیات دولت، پاداش پایان سال کارکنان را ۷۷۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده بود. این رقم در سال ۱۳۹۵ حدود ۶۸۸ هزار تومان بود.

آنچه مسلم است هرگونه تصمیم‌گیری درباره رقم عیدی کارکنان دولت در مورد بازنشستگان کشوری نیز اعمال خواهد شد؛ به این معنا که در صورت تصویب عیدی ۹۳۰ هزار تومانی برای کارکنان دولت، همه بازنشستگان کشوری نیز این میزان عیدی را دریافت خواهند کرد.

مبلغ عیدی و پاداش پایان سال مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی نیز همه ساله توسط هیات وزیران مشخص و معمولا در بهمن ماه اعلام می‌شود که به محض ابلاغ، سازمان تامین اجتماعی آن را به حساب مستمری بگیران واریز می‌کند.

اما سال گذشته پرداخت عیدی و پاداش بازنشستگان و مستمری بگیران در نیمه دوم اسفند ماه بر اساس حروف الفبا (اولین حرف نام خانوادگی) و روزهای پرداخت حقوق صورت گرفت.

علیرغم آنکه سازمان تامین اجتماعی در سالهای اخیر با محدودیت منابع مواجه بوده، اما تلاش کرده با تامین اعتبار مناسب، عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را در سریع‌ترین زمان ممکن به حسابهای آنها واریز کند.

سال گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی همچون بازنشستگان کشوری ۷۷۰ هزار و ۵۰۰ تومان عیدی گرفتند.

مبنای پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران مشمول قانون کار نیز هر سال بر مبنای قانون مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد که بر اساس آن کارفرمایان موظفند دست کم دو ماه حداقل حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق و دستمزد را به عنوان عیدی و پاداش پایان سال به کارگران خود پرداخت کنند.

بر اساس قانون کار، میزان عیدی و پاداش پایان سال کارگران، معادل دو ماه حداقل حقوق مصوب وزارت کار و سه ماه حداکثر حقوق است و کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد ایام خدمت، معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هریک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

سال گذشته حداقل حقوق کارگران ۸۱۲ هزار تومان بود و کارفرمایان با احتساب دو ماه ‌پایه حقوق، حداقل یک میلیون و ۶۲۴ هزار تومان و با احتساب سه ماه پایه حقوق، حداکثر دو میلیون و ۴۳۶ هزار تومان عیدی به کارگران خود پرداخت کردند.

رقم دستمزد امسال کارگران ۹۳۰ هزار تومان است که بر مبنای آن حداقل یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان و حداکثر دو میلیون و ۷۹۰ هزار تومان عیدی باید به کارگران پرداخت شود.

مقامات کارگری همواره پرداخت به موقع عیدی و پاداش پایان سال توسط کارفرمایان را خواستار شده و تاکید دارند که به جهت کاهش قدرت خرید و عدم تامین نیازهای معیشتی کارگران، عیدی و پاداش تا قبل از پایان سال پرداخت و به بعد از ایام عید موکول نشود.

به زعم آنها هیچگونه تفاوتی میان کارگر قراردادی و کارگر رسمی در بحث پرداخت عیدی وجود ندارد و طبق سنوات و کارکرد ایام خدمت باید عیدی خود را دریافت کنند.

هرچند که برخی کارفرمایان به دلیل نبود نقدینگی یا بضاعت کم از پرداخت به موقع عیدی باز می‌مانند اما برخی دیگر نیز به تناسب تمکن مالی خود و با درک شرایط دشوار زندگی خانوارهای کارگری، عیدی و پاداش پایان سال کارگران خود را می پردازند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی رجائی نژاد

      کسی نیست از اینا بپرسه که عیدی چرا تبعیض بازنشسته بیچاره که ۳۰ عمر خود ودر این هنگام که اوج هزینه چرا با ماهانه یک ملیون و ۵ نفر ائعاله چکار کنه کمی انصاف. .........

    • یعقوب

      بازنشسته دولتم کری چنددرصد به حقوق اضافه میشه اقازاده نیسنیم الهی انهایی که حق مردمو پایمال میکنند درد بی درمان بگیره حالا هرکه میخاد بشه وزیر نماینده مجلس وهرکسی که درابننظام پست مقامی داره

    • بدون نام

      بخدااینهم یک ظلم وبیعدالتی دیگردرحق کارمندان کمخصوصابازنشستگان باطبقه کارگر می باشد مگراجناس برای مابازنشستگان اررانترازطبقه کارگراست چراآنهابایدمعادل سه ماه عیدی دربافت کنند درحالیکه مابازنشسته هابا آن همه مشکلات فقط ۹۳۰ هزارتومان دریافت کنیم آقایان دولتمردخداوکیلی حداقل اندازه یک ماه حقوق به ماکه بجزحقوق هیج منابعی،نداریم ودارای عروس ودامادونوه ونتیجه که همه انتظارازمادارندپرداخت وجلوی این تبعیض وبی عدالتی رابگیری آقایان بخداقسمتان میدهم خود شما بااین عیدی ناچیز جلوی خانواده سرافکنده نمیشوید لطفا دررقم پرداختها تجدیدنظرکنید این شرشگگی کارخواست تمام کارمندان وبازنشستگان می باشد امیداست دولت ثابت کندطرفدارقشرضعف کارمندوبازنشسته می باشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درست فرمودید بنده هم با انتقاد شما موافقم۰

    • عسل

      خیلی دقیق حساب میکنن .۷۷۰ هزار و پانصد !!!
      باعث خجالته واقعا .حداقل باید به اندازه ۱ ماه حقوق دریافتی پول بدن

    • بدون نام

      این خیانت وظلم است که حقوق کارمند لیسانسه اموزش وپدورش حقوقش از یک کارگر اومل ودهاتی وبیسواد پایین تر باشد.دهاتی همیشه تو سری خور خواهد بود تا قیامت.

      پاسخ ها

      • تهرانی

        اگر لیسانس آموزش و پرورش داشتی غلط املایی نداشتی، میتونی دقیقا بگی پدورش چیه؟ بعد به کارگر توهین میکنی که امل و بیسواده؟ با اینکه من کارگر نیستم ولی ادبیاتت حالمو به هم زد. لطف کن دیگه نظر نده که باعث بی احترامی جمعی از کارگران به تو که ارزش علمی نداری خواهد شد

      • بدون نام

        این حرفا درست نیست همه بنده خدا هستن چه کارمند و چه گارگر همه زندگی و خرج دارن بظر بنده همه باید یکسان باشند!!

      • بدون نام

        واییییییییییییییی خدا از ادمایی که به قشر پاینن توهین میکنند نگذر۰

      • بدون نام

        توهین نکن

      • یکی بود یکی نبود

        دهاتی شرف داره به تو سوسول شهری کو....

    • دلخون

      ارسال نظر هیچ تاثیری ندارد...فقط وقت تلفی هست.وبس

    • بدون نام

      عیدی کارمندان قابل مقایسه با کارگران عزیز نیست این هم یه بی عدالتی دیگه در حق کارمندان

    • خسرو

      باسلام بازنشسته هستم من این عیدی رو میدم به اقای نوبخت ببینم میتونه عید منو بگذرونه ؟ایا خودشم مثل من عیدی میگیره؟خدا ازشون نگذره منکه شب وروز نفرین میکنم.

    • بدون نام

      باسلام،ان شخصی که به شخصیت و حرمت کارگران زحمتکش توهین کرده براش متاسفم،و خواهشا ادب را رعایت فرمایید،کارگری هست که لیسانس دارد ولی حکمش کارگریست،چه اشکالی دارد، مهم اینست نان باید از راه حلال بدست اید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت بنده هم موافقم چرا توهین!!!!!!!!!

    • بدون نام

      ان عزیزانی که فرق ببن عیدی کارمند وکارگر اعتراض دارند منهم بعنوان یه کارمند باعقیده تون مخالفم چون کارگر واقعاکارش سخت تر است وخیلیها حقوق ناچیز مثلا یک میلیون میگیرند،انصافا حق انها بیشتر از اینست،پس به حق انها اعتراض نکنیم وبگیم دریافتی ما کم است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حقوق یک کارگر باید ده ملیون باشد نه یک ملیون

      • د

        درحق همه اجهاف میشه دیگه میشه چکار کرد

    • بدون نام

      آخه این عیدی انصاف برای مستمری بگیر. ?

    • بدون نام

      خوش بحالشون بخدا ....همسر من بدبخت از ساعت پنج صبح میره نانوایی چهار سال هستش یه قرون حقوقش اضافه نشده که هیچ تازه کار فرماش هم عیدی هرسال 150هزارتومان میده بهش ........کارمندی که فقط تو اداره مگس میپرونه سه میلیون عیدی باید بگیره ...اه بعد همسر من بدبخت با دوتا بچه 150هزارتومان عیدیش هستش ....خداازتون نگذر مسولین

    • امیر

      به انسانیت قسم من سی سال کارمند یک اداره بود م اگر در عمق صد متری زمین شب و روز تونل می کندم خیلی بهتر بود از کارم که اسم کارمندی داشت با ماهی یکو نیم م دارم مردگی میکنم نه زندگی

      پاسخ ها

      • اوس تقی بازنشسته

        افرین به شما هموطنان بااین آظهارنظراتون، بروید از كافرایادبگیریدکه با کارگرچگونه رفتارمیکنند وچگونه حق وحقوق کارمندوکارگررا برداخت میکنند. باید برسرمان چماق بزنند. شما كه وحدت واحترام متقابل رارعایت نمیکنید از دیگران چه توقعی داریدکه کقؤق حقه شما ا پ داخت کنند؟

    • بدون نام

      اصلا خوب نیست به طبقه پایین توهین بشه .هر کس برای خانواده اش تلاش میکنه و لقمه حلال در میاره .در نظر خدا عزیز .همین ها هستند که وقتی به پست و مقامی میرسن بجای اینکه به فکر مردم باشن اونهارو امل و بیسواد تلقی میکنن و راه رو برای اختلاس خودشون باز می کنن.(کارشناس آسیب شناسی از شهریار)

    • بدون نام

      چه کارگر چه کارمند وچه نظامی حتی یک ایرانی بیکار زندانی ومعتاد حق زندگی دارد اکر در کشور ما ایران عزیزم مدیری سرکار باشد که به فکر دزدی وحرام خوری نباشد الان سرزمین من ایران بود نه ویران اکر یک نفر آدم سالم وبا ایمان وبا وجدان سرکار باشد همه چیز درست می بود این عیدی هم گم وزیاد مهم نیست مهم هم دردی ما مردم باهم بودن واحساس یک خانواده واحد بودن هست

    • خانم

      شما دارین یه ماه عیدی را میبینید و یه سال حقوق کارگر و همینطور برخی کارمندا را نادیده میگیریم.
      ...

    • بیچاره

      خواهشن به وجدانتون رجوع کنید اصلا کاری ندارم که چرا کارگر بیشتر عیدی میگیره یانه من باحقوق 1/300ملیون ماتم گرفتم
      عید 4 تا فرزند دارم هرکدوم یهبچه دارن یکیشون 2تا روی هم فعلا 5 تانوه دارمهمه ازشهرهای دیگه میان خونم با این حقوق منبازنشسته راه بکجا میتونم ببرم فقط آهم دنبالتونه همین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج