۶۶۳۰۸۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

تلاش ایران برای جهانی کردن کلیسای «وانک»

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران بعد از ثبت سه کلیسای ارزشمند در فهرست میراث جهانی، تلاش می‌کند سایر کلیساهای ارامنه مانند «وانک» اصفهان را نیز به این پرونده اضافه کند.

خبرگزاری ایسنا: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران بعد از ثبت سه کلیسای ارزشمند در فهرست میراث جهانی، تلاش می‌کند سایر کلیساهای ارامنه مانند «وانک» اصفهان را نیز به این پرونده اضافه کند.

محمدحسن طالبیان، امشب سه‌شنبه ۲۶ دی، در آئین اختتامیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان خاطره یک سرزمین» و شب فرهنگی ارمنستان در موزه ملی ایران، گفت: اشتراکات فرهنگی ایران و ارمنستان سابقه‌ای عمیق و طولانی دارد، ما فهرست بلندی از کلیساهای ارامنه داریم که سه اثر از این میراث ارزشمند در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. تلاش داریم که سایر کلیساهای مهم ارامنه مانند کلیسای وانک اصفهان نیز به این پرونده اضافه شود.

او بیان کرد: ما ظرفیت‌های زیادی برای همکاری داریم، اما باید اراده بیشتری برای اجرای برنامه‌های مشترک به‌ وجود بیاید. ما آمادگی خود را در زمینه چاپ و نشر، حفاظت و مرمت، کارگاه‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و... بین ایران و ارمنستان اعلام می‌کنیم.

وی افزود: همچنین صحبت‌هایی با هیأت میراث‌ ناملموس یونسکو برای پرونده‌های مشترک انجام شده است و تهیه پرونده‌ای برای مسجد کبود ایروان و بحث مرمت آن نیز آغاز شده، اما نیازمند همکاری شهرداری ایروان هستیم، زیرا اطراف این مسجد به‌لحاظ منظر میراثی نیازمند سامان‌دهی است. هم به‌لحاظ سیاسی و هم فرهنگی کشور در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و همراهی سفیر ایران در ارمنستان نیز در زمینه پرونده‌های مشترک می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

ایران و ارمنستان باز هم نمایشگاه مشترک برگزار می‌کنند

او افزود: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بهترین و موفق‌ترین مسیر برای معرفی فرهنگ مشترک است. میراث فرهنگی حلقه اتصال ملت‌ها و زمینه‌ساز تعاملات مؤثر و نزدیکی ملت‌هاست، ما برای داشتن آینده‌ای روشن‌تر نیازمند درک و تفاهم هستیم و موزه‌ها در این میان نقش تأثیرگذاری دارند.

طالبیان با بیان این که دو کشور همسایه ایران و ارمنستان بر اساس این اندیشه نمایشگاه مشترک را برگزار کردند، ادامه داد: این نمایشگاه تأکیدی بر اهمیت این میراث مشترک، گامی برای تعاملات بیشتر و تأکیدی بر ریشه‌های مشترک دو کشور است. معرفی این میراث گامی در راستای حفظ بهتر و معرفی میراث‌ فرهنگی به همگان است.

وی افزود: ‌ما باور داریم این نمایشگاه گامی مهم در گسترش ارتباطات فرهنگی بین ایران و ارمنستان بود و توانسته هموطنان ما را با این میراث آشنا کند. برای گسترش این ارتباط پویا تشکیل نمایشگاهی از آثار ایران در ارمنستان می‌تواند بسیار مؤثر باشد، مقدمات برگزاری این نمایشگاه در حال انجام است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد برگزاری این نمایشگاه باشیم.

مشاهیر فرهنگی هیچ‌گاه آماج حملات سیاسی نیستند

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این آئین گفت: ثروت‌های پایدار جامعه ثروت‌های اجتماعی هستند، ثروت‌هایی که هیچ‌گاه هیچ قدرتی قادر به از بین بردن آن‌ها نیست. مشاهیر و داشته‌های فرهنگی ما و ارمنستان با حملات سیاسی آسیب نمی‌بیند اما دیگر ثروت‌ها همیشه در معرض نابودی و تهدید هستند.

او با بیان این که سازمان میراث‌فرهنگی این افتخار را دارد که از این ثروت‌های بزرگ اجتماعی پاسداری کند، افزود: راهی که امروز تا حدودی شاهد نتایج پیمودن آن هستیم، راهی طولانی است، زیرا تغییر دادن فرهنگی نادرست در جامعه‌ای، بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۱ با تصویب سال "گفت‌وگوی تمدن‌ها" در سازمان ملل زمانی که قرار شد داشته‌های فرهنگی جوامع به اشتراک گذاشته شود، بخش زیادی از جامعه این مفهوم و اشتراک‌گذاری ثروت‌های فرهنگی را مذمت می‌کرد ولی با استمرار و مقاومت بخش‌های مربوط به‌ویژه تلاش‌های معاون میراث‌فرهنگی‌ و مدیر موزه ملی شاهد این هستیم که این دیدگاه تغییر کرده است.

او این نمایشگاه را نمونه‌ای از سفرای فرهنگی جامعه دانست و افزود: این سفیران پیام صلح و دوستی را به‌همراه دارند، این نمایشگاه‌ها نیز پنجره‌ای را به فرهنگ و تمدن جامعه باز می‌کند. چنین رویدادهایی یک نیاز اجتماعی است. مردم ایران و ارمنستان قطعا احساس کردند که باید بیشتر به‌هم نزدیک شوند.

کارگر با بیان این‌که امروز فرهنگ‌ها نیاز به این دارند که بیشتر هم را بشناسند و انسان‌های کشورهای مختلف نیاز به بستری دارند که بیشتر با هم آشنا شوند، ادامه داد: ارمنستان این دست دوستی را به سمت ما آورد. ما نیز در مقام میزبانی تلاش کردیم امانت‌دار خوبی برای داشته‌های فرهنگی ارمنستان باشیم. قطعا امروز ارمنستان برای ما و مردم جایگاهی دارد که پیش از نمایشگاه صاحب این جایگاه نبود.

هر فعالیت و رویداد صحیح موزه‌ای یک هم‌گرایی نزدیک است

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم نیز در ادامه این مراسم گفت: در دو دهه گذشته ایکوم محور فعالیت‌های خود را در همه کشورهای دنیا حول دو مسئله اساسی قرار داده، یعنی محیط‌زیست و صلح.

او هم‌گرایی بین گروه‌های اجتماعی را از مهم‌ترین فعالیت‌های ایکوم دانست و ادامه داد: هر فعالیت و رویداد صحیح موزه‌ای یک هم‌گرایی نزدیک است که کینه‌ها را از بین می‌برد. موزه‌ها نیز از طریق برگزاری رویدادهایی از این دست از تمام نهادهای فرهنگی برای رسیدن به این مهم، مؤثرتر عمل می‌کنند. در واقع موزه‌ها غبار فراموشی را از پیشینه فرهنگ‌ها می‌زدایند.

او با بیان این‌که ایکوم در طول سال‌های گذشته با همکاری موزه‌داران ایرانی، موفق به عضویت موزه‌داران ارمنستان در ایکوم جهانی شده است، توضیح داد: موزه‌داران ارمنستان نخست عضو کمیته ایکوم ایران شدند تا بتوانند ایکوم ارمنستان را تشکیل دهند، این یعنی همکاری بین‌موزه‌ای رخ داده است، این هم‌گرایی خاطره‌ی مشترک امری طبیعی در تاریخ این دو کشور است.

محیط طباطبایی ادامه داد: اگر فرهنگ ارمنستان را از فرهنگ ایران و فرهنگ ایران را از فرهنگ ارمنستان جدا کنیم، فرهنگ‌هایمان دچار خسران می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در پایان این آئین؛ دو کتاب از «کتیبه‌های میخی اورارتور» و «کاتالوگ نمایشگاه مشترک ایران و ارمنستان: خاطره یک سرزمین» رونمایی شدند، همچنین گروه موسیقی کُر ارمنستان سه قطعه از جمله قطعه «ایران» را اجراء کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج