۶۶۳۱۹۰
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

صرفه جویی اقتصادی در استفاده از ابزارها و لوازم خانگی؛ چگونه؟!

یکی از بیشترین هزینه های مصرف انرژی در طول سال، هزینه های گرمایش خانه و گرم کردن آب است. هزینه هایی که در زمستان به خاطر نیاز به روشنایی زیاد در داخل خانه و سرما، باعث می شوند شاهد قبض برق و گاز نجومی باشیم. در بین لوازم خانگی که هر روز با آنها سر و کار داریم، چند گزینه هستند که بیشتر با گرم کردن آب و بحث گرمایش درگیر هستند و می توانند به راحتی از بی توجهی ما استفاده کرده و سالانه هزینه زیادی به ما تحمیل کنند.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: یکی از بیشترین هزینه های مصرف انرژی در طول سال، هزینه های گرمایش خانه و گرم کردن آب است. هزینه هایی که در زمستان به خاطر نیاز به روشنایی زیاد در داخل خانه و سرما، باعث می شوند شاهد قبض برق و گاز نجومی باشیم. در بین لوازم خانگی که هر روز با آنها سر و کار داریم، چند گزینه هستند که بیشتر با گرم کردن آب و بحث گرمایش درگیر هستند و می توانند به راحتی از بی توجهی ما استفاده کرده و سالانه هزینه زیادی به ما تحمیل کنند.
از لامپ گرفته تا لباسشویی و آبگرمکن هرکدام می توانند به تنهایی بار هزینه ای زیادی برای ما ایجاد کنند. به همین خاطر قبل از خرید هرکدام باید به نکات ریزی توجه کنیم تا از این اتفاقات جلوگیری کنیم؛ نکاتی که شاید بسیاری از مواقع متوجه آنها نشده و اصلا به فکرمان نرسد ولی بسیار کاربردی بوده و باعث صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی می شوند.
صرفه جویی اقتصادی در استفاده از ابزارها و لوازم خانگی؛ چگونه؟!

لامپ LED یا لامپ فلورسنت؟

بعد از کنار رفتن لامپ های قدیمی و آمدن لامپ های فلورسنت که با اسم کم مصرف می شناسیم، مصرف انرژی به حدی کاهش پیدا کرد که شاید کسی فکر نمی کرد گزینه کم مصرف تر دیگری نیز در بازار موجود باشد. به همین خاطر بسیاری از خانواده ها از وجود لامپی به اسم لامپ LED بی خبر بوده و نمی دانند که می توانند تا نصف هزینه های حال حاضر روشنایی خود را در جیب بگذارند. برای این که دقیقا بفهمید داستان چیست ابتدا باید با نحوه کار این دو لامپ آشنا شوید.
در لامپ LED وقتی جریان برق از LED عبور می کند روشنایی ایجاد می شود. در لامپ فلورسنت باید جریان برق بین دو دیود که در انتهای یک لوله گازی قرار گرفته اند جریان داشته باشد تا روشنایی ایجاد شود. این اتفاق باعث می شود گرما و نور ایجاد شود که بعد به خاطر ترکیب شدن با فسفر درون لامپ آن نوری که ما می بینیم تولید می شود. در حال حاضر لامپ های فلورسنت حدود ۳۵ درصد لامپ های قدیمی برق مصرف می کنند ولی اگر می خواهید یک گزینه بسیار کم مصرف در خانه داشته باشید باید به سراغ مدل های LED بروید. این لامپ ها حدود ۷۵ درصد کمتر از لامپ های معمولی انرژی مصرف کرده و عمرشان ۲۵ برابر آن هاست.
صرفه جویی اقتصادی در استفاده از ابزارها و لوازم خانگی؛ چگونه؟!

آبگرمکن دیواری یا آبگرمکن مخزنی

گرم کردن آب یکی از هزینه برترین مصارف خانگی است. به صورت معمول حدود 13 تا 15 درصد کل پولی که برای برق و گاز می دهید خرج گرم کردن آب شده است.به علاوه آبگرمکن ها عمری حدود 10 سال دارند که باعث می شود در طول یک چرخه زندگی مجبور به حداقل یک بار تعویض آنها شویم. ولی در هنگامی که می خواهم تعویض کنیم کدام گزینه بهتر است؟ دیواری یا مخزنی؟ تفاوت اصلی آبگرمکن های مخزنی و دیواری این است که یکی فقط در مورد نیاز آب را گرم می کند و دیگری مخزنی از آب گرم دارد تا هر وقت به آن نیاز داشتید به سراغش بروید.
در همین جا مزیت استفاده از انرژی مشخص است. ولی یک نکته باعث شده هنوز هم آبگرمکن های مخزنی جایی در دل ها داشته باشند. این مدل ها می توانند مشکل فشار آب شما را حل کرده و با هر توانی آب گرم را به شما بدهند. در حالی که مدل های دیواری محدودیت فشاری دارند. با این حال بحث هزینه و دوام کاملا متفاوت است. در بحث دوام اوضاع به وفق مراد آبگرمکن های دیواری با 20 سال است. در حالی که مدل های مخزنی تنها 10 سال عمر می کنند.
از لحاظ هزینه خرید مدل های مخزنی قیمتی تقریبا نصف مدل های دیواری دارند و به همین خاطر به صرفه تر هستند. در بحث مصرف انرژی تقریبا هر دو به یک میزان انرژی برای گرم کردن آب مصرف می کنند. ولی مدل مخزنی باید انرژی جداگانه ای برای گرم نگه داشتن آب مصرف کند که باعث می شود مدل دیواری تا 34 درصد مصرف انرژی کمتری داشته باشد.
صرفه جویی اقتصادی در استفاده از ابزارها و لوازم خانگی؛ چگونه؟!

لباسشویی دربالا یا لباسشویی درجلو

با این که رگ بازار در دست لباسشویی های درجلو است ولی با این حال لباسشویی های دربالا هم مزایای خودشان را دارند و هنوز هستند خریدارانی که به دنبال آنها باشند. حتی اگر مقایسه برترین ماشین لباسشویی های سال را نیز نگاه کنید متوجه می شوید برنده مصرف انرژی یک مدل دربالا است. اول بهتر است نگاهی به روش شست و شوی این دو مدل بیندازیم تا دلیل این امر را متوجه شویم. در مدل دربالا، لباس ها روی آب شناور می شوند و لباسشویی کافی است تا یک جریان چرخشی در آب بسازد تا لباس ها شسته شوند.
در حالی که در لباسشویی های درجلو یک مخزن شست و شوی فلزی باید لباس های سنگین و خیس را به صورت مداوم در جهت های مختلف بچرخاند. احتمالا در همین قسمت متوجه تفاوت در نوع مصرف این دو مدل شده اید. یکی برق کمتر و آب بیشتر و دیگری برعکس. به صورت کلی لباسشویی های درجلو تا 50 درصد برق کمتری مصرف می کنند. به خصوص وقتی کار به گرم کردن آب می رسد. از طرفی لباس هایی که توسط این مدل ها شسته می شوند حدود 10 درصد خشک تر از مدل های دربالا هستند. از طرفی بحث خم شدن و لباس گذاشتن دارند که خیلی مطابق میل بعضی افراد نیست و هزینه خرید آنها نیز معمولا بیشتر از مدل های دربالا است.

در لباسشویی های دربالا طبق تحقیقات شما شاهد شست و شوی بهتر لباس ها هستید ولی چرخش سریع این مدل ها کار دست شما داده و به خاطر پیچیده شدن لباس ها به یکدیگر، لباس ها کمتر خشک می شوند. اگر به دنبال ظرفیت زیاد و لرزش کم هستید نیز این مدل ها به صورت کلی عملکرد و مشخصات بهترین نسبت به مدل های درجلو دارند. همچنین احتمال خراب شدن این مدل ها نیز بیشتر بوده و ممکن است چندین بار متحمل هزینه تعمیر شوید. در مجموع می توان گفت که هزینه مصرف انرژی هر دو تقریبا در یک سطح است و بیشتر به رتبه مصرف انرژی و میزان ظرفیت این مدل ها بر می گردد.

شومینه گازی یا شومینه برقی و شومینه چوبی

در خانه هایی که از طراحی مدرنی بهره می برند تقریبا همیشه یک شومینه پیدا می شود در حالی که در خانه های قدیمی بیشتر شاهد استفاده از بخاری هستیم. همه این روش های گرمایشی مزایا و معایب خود را دارند ولی وقتی پای مصرف انرژی در میان باشد کاملا قضیه فرق می کند. اول از همه به سراغ شومینه چوبی در مقابل شومینه گازی می رویم. از آنجایی که بخاری انرژی پاک مصرف کرده و در مقابل گرمایی که تولید می کند آلودگی کمتری ایجاد می کند، برنده این تقابل از قبل مشخص است. اگر بخواهیم از لحاظ مصرف انرژی این دو را مقایسه بکنیم شومینه گازی تقریبا 99 درصد به صرفه تر از سوزاندن چوب است. ولی در مقایسه شومینه گازی و شومینه برقی نمی توان به سرعت گفت کدام یک مقرون به صرفه تر است.
مسلما مدل برقی پاک ترین انرژی ممکن را مصرف می کند و در این قسمت برنده مسابقه است. مدل برقی امنیت بیشتری هم دارد و برای کودکان خطری ایجاد نمی کند. از آن جایی که در بخاری برقی شاهد تبدیل کل انرژی به گرما هستیم و چیزی در این میان هدر نمی رود، مصرف انرژی نیز پایین تر است. در حقیقت در شومینه های برقی مصرف انرژی بسته به مدل تا 50 درصد کمتر از مدل های گازی است و هزینه کمتری برای شما می تراشد. البته در ایران که هزینه گاز ارزان تر است این دو تقریبا در یک سطح درآمد هستند و خیلی برای ایرانی ها فرقی نمی کنند.
صرفه جویی اقتصادی در استفاده از ابزارها و لوازم خانگی؛ چگونه؟!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج