۶۶۳۴۸۱
۵ نظر
۵۰۱۹
۵ نظر
۵۰۱۹
پ

چه کسی «بی نظیر بوتو» را کشت؟

سعید سبحانی در نامه نیوز نوشت: با گذشت ده سال از ترور نخست وزیر فقید پاکستان ، همچنان معمای این قتل به قوت خود باقی مانده است. بی نظیر بوتو حدود ۱۰ سال قبل در ایالت راولپندی پاکستان ترور شد و درگذشت. متعاقب این حادثه، دولت پاکستان القاعده و طالبان را نسبت به ترور نخست وزیر پیشین پاکستان متهم کرد. با این حال طالبان و القاعده قویا این موضوع را رد کرده و آن را با خود بی ارتباط دانستند. همچنین طی ده سال اخیر هیچ گروه،فرد و تشکیلاتی رسما مسئولیت ترور بوتو را بر عهده نگرفته است.

سعید سبحانی در نامه نیوز نوشت: با گذشت ده سال از ترور نخست وزیر فقید پاکستان ، همچنان معمای این قتل به قوت خود باقی مانده است. بی نظیر بوتو حدود ۱۰ سال قبل در ایالت راولپندی پاکستان ترور شد و درگذشت. متعاقب این حادثه، دولت پاکستان القاعده و طالبان را نسبت به ترور نخست وزیر پیشین پاکستان متهم کرد. با این حال طالبان و القاعده قویا این موضوع را رد کرده و آن را با خود بی ارتباط دانستند. همچنین طی ده سال اخیر هیچ گروه،فرد و تشکیلاتی رسما مسئولیت ترور بوتو را بر عهده نگرفته است.
با این حال اخیر یکی از رهبران طالبان پاکستان به نام "ابومنصور آسیم مفتی نورولی" در کتابی اردوزبان به «انقلاب محسود وزیرستان جنوبی» مسئولیت این اتفاق را به عهده گرفته است. هنوز منابع رسمی طالبان در خصوص ادعای ابو منصور آسیم موضعی اتخاذ نکرده اند اما به نظر می رسد این اعتراف بزرگ، می تواند به معمای ترور بوتو پایان دهد. این کتاب در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ در ولایت پکتیکای افغانستان منتشر شده و حاوی ۵۸۸ صفحه بوده است.

این کتاب در حالی منتشر شده است که "بلال بوتو" فرزند بی نظیر بوتو در مراسم دهمین سالگرد مادرش، پویز مشرف رئیس جمهور وقت پاکستان را نسبت به تروروی متهم کرده است. مشرف بارها این موضوع را رد کرده است. البته رئیس جمهور تبعیدی پاکستان اذعان کرده است که امکان دخالت برخی عناصر سرکش نظامی در این حادثه وجود داشته است. در هر حال، منازعه میان فرزند بی نظیر بوتو و پدرش آصف علی زرداری با پرویز مشرف طی ده سال اخیر و در خصوص ترور بی نظیر بوتو به قوت خود باقی بوده است.

طی ماههای گذشته، مشرف نیز در اقدامی متقابل، حزب مردم و رهبران آن را نسبت به ترور بی نظیر بوتو متهم کرد. در این خصوص رئیس جمهور اسبق پاکستان انگشت اتهامش را به سوی "آصف علی زرداری" نشانه گرفت. اخیرا نیز مشرف بار دیگر ادعای خود را در این خصوص تکرار کرده است. مروری بر اظهارات مشرف نشان می دهد که وی به شدت نسبت به اتهامات وارده به خود در خصوص ترور بوتو عصبانی است. مشرف در خصوص نقش آصف علی زرداری در ترور همسرش بی نظیر بوتو مدعی شده است :

" نواز شریف و بلال بوتو دست‌به‌دست هم می‌خواهند به ارتش پاکستان فشار وارد کنند و از این رو بازهم داستان ترور بی‌نظیر بوتو را مطرح می‌کنند. چه کسی شاهد ماجای ترور بوتو را به قتل رساند؟ تمام این‌ها نشان می‌دهد که زرداری در این ترور دست داشته‌است. حزب مردم بدون اینکه دلیلی ارائه کند صرفاً دیگران را متهم می‌کند ولی اگر بخواهیم به صورت واقعی دادگاهی تشکیل دهیم در پرونده قتل بی‌نظیر بوتو خود آنها بیش از دیگران متهم خواهند شد.دولت من به‌صورت کامل موارد امنیتی را در خصوص بی‌نظیر بوتو رعایت کرده بود ولی این اعضای حزب مردم بودند که پس از ترور او متواری شدند."

در شرایطی که منازعه مشرف و خانواده بی نظیر بوتو بر سر حادثه ترور نخست وزیر فقید پاکستان ادامه دارد، انتشار کتاب اخیر تا حدودی می تواند به این مناقشه پایان دهد. البته امکان دارد طی روزهای آتی، اعضای طالبان پاکستان این ادعا را رد کرده یا مطالب کتاب منتشر شده از سوی "ابو منصور آسیم" را تحریف شده جلوه دهند. در هر حال این نخستین بار طی ده سال اخیر می باشد که یکی ازمقامات طالبان پاکستان رسما و به صورت مکتوب نسبت به ترور بی نظیر بوتو اعتراف کرده است. آیا این اعتراف می تواند به مناقشه ده سال اخیر میان مشرف و زرداری پایان دهد؟ اگرچه منازعه این دو سیاستمدار سابق پاکستانی با یکدیگر هیچ گاه پایان نخواهد یافت، اما مختومه شدن پرونده ترور بی نظیر بوتو می تواند از شدت و دامنه این منازعه تا حدود زیادی بکاهد. نکته دیگر اینکه مقامات پاکستانی نیز هنوز موضعی رسمی در خصوص انتشار کتاب "ابو منصور آسیم" نگرفته اند. این موضوع نشان می دهد که دستگاه امنیتی و سیاسی پاکستان هنوز در حال بررسی موضوع مطرح شده و چگونگی طرح آن از سوی رهبران طالبان پاکستان می باشد.
در هر حال،در آینده ای نزدیک شاهد موضع گیری رسمی دولت پاکستان و دستگاه امنیتی این کشور در خصوص ترور بی نظیر بوتو خواهیم بود. معمایی که اکثر مردم پاکستان پس از ده سال خواستار حل و فصل آن هستند. همچنین در جریان ترور بوتو، صدها نفر دیگر نیز کشته و زخمی شدند که بازماندگان آنها در صدد یافتن عوامل واقعی کشتار این افراد هستند. انتشار کتاب اخیر، بار دیگر خشم شهروندان پاکستانی را از طالبان افزایش خواهد داد. موضوعی که باید در انتظار آثار و تبعات آن طی ماهها و بلکه هفته های آینده ماند. آنچه در این میان بلاتکلیف خواهد ماند، ادعاهایی است که طی سالهای گذشته از سوی مشرف و زرداری علیه یکدیگر مطرح شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ترور بینظير بوتو به دستور امريكا صورت گدفت وهم حزبی های خانم بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان با وي تسويه حساب سياسي كردند گر چه اصف علي زرداري در كنار مشرف متهم رديف اول در ترود همسرش می باشد.پول وقدرت همه کار مي كند.

    • ایرانی

      پدربزرگ. مادربزرگ دختر خاله. دوستم. هه هه هه ااصلا این چه سوالی? به ما ایرانیان چه ربطی داره بیکارید بابا ماخودمون اینقدر مشگل ومشغله داریم که وقت فکر کردن. به این مسایل رونداریم

    • بدون نام

      بی نظیر بوتو تنها کسی در پاکستان بود که میتوانست مسلمانان شیعه وسنی را متحد کند واز افراط گرایی سنی ها جلوگیری کند لذا سازمان سیاه با هم کاری اطلاعات عربستان وافراط گرایان پاکستان دست به ترور خانم بوتو زد در واقع طرح اصلی ترور در سازمان سیا ریخته شد

    • رضا

      برترینها عزیز کاری به قاتل بوتو ندارم
      خواستم بگویم حلالم کن که اینقدر بهت زحمت میدم برای تمام نظرات با ربط و بی ربطی که براتون میفرستم
      از مزایای جامعه خوب این است که ماهیانه ۴۵تومن میدهند برای شارژ اینترنت تا که بنشینم به خبرها نظر بدهم
      کار هم که مال تراکتور است،البته اگر تراکتور هم کاری داشته باشد
      فقط کمی گرسنه ام،کاش خدا طوری خلق مان میکرد که گرسنه نمی شدیم،کاش
      خلاصه از نظراتم ساده نگذر من چه روزهایی که بین غذا و اینترنت،اینترنت را انتخاب کرده ام،و امروز هم از آن روزهاست
      در آخر:
      پدرم فقیر بود،پدربزرگم نیز فقیر بود،!من فرزندی ندارم..شاید فقر تمام شود!!!

    • بدون نام

      قاتلین بی نظیربوتو؛؛ازاطرافیان پرویزمشرف بودندکه به نظامیان نزدیک تربودندوبادستگاه اطلاعاتی پاکستان درارتباط؛؛؛به احتمال زیاددستگاه اطلاعاتی عربستان هم بی اطلاع نبوده--فقط تاریخ خواهدنوشت-

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج