جاباما
۶۶۳۶۴۲
۲۴ نظر
۵۰۰۹
۲۴ نظر
۵۰۰۹
پ

معتضد: آقای روحانی، به تاريخ ايران توجه ندارید

خسرو معتضد در روزنامه جوان نوشت: جناب آقاي رئيس‌جمهور چند روز پيش ضمن اظهاراتي بليغ در خصوص فايده نداشتن فيلتر کردن فضاي مجازي که به نظر من حق با مشاراليه بود.

خسرو معتضد در روزنامه جوان نوشت: جناب آقاي رئيس‌جمهور چند روز پيش ضمن اظهاراتي بليغ در خصوص فايده نداشتن فيلتر کردن فضاي مجازي که به نظر من حق با مشاراليه بود و اينکه جلوگيري از ماهواره نتيجه نداشته و امروز ميليون‌ها نفر در ايران به برنامه‌هاي ماهواره‌اي نگاه مي‌کنند که در اين مورد هم باز به نظر من اصل واقعيت را گفتند، اشاره‌اي به زماني دورتر کردند و فرمودند در زمان شاه هم روي امواج راديوهاي خارجي، رژيم سابق پارازيت مي‌گذاشت، ولي فايده‌اي نداشت و مردم راديوهاي فارسي زبان خارجي را گوش مي‌دادند.
من با اين قسمت از فرمايش‌هاي آقاي دکتر روحاني که با حقيقت در تاريخ منطبق نيست، مخالفم و تکذيب مي‌کنم، زيرا تشکيلات وزارت پست و تلگراف و اداره کل انتشارات و تبليغات سابق و اداره کل انتشارات و راديوي سال‌هاي ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۲ که بعد از وزارت اطلاعات (و جهانگردي) از دل آن برآمد فاقد تجهيزات و دستگاه‌هايي بود که بتواند بر راديوهاي مجهز به فرستنده‌هاي قوي شوروي، انگليس، آلمان و امريکا که در سال‌هاي بعد از جنگ صداي امريکا تأسيس شد و حتي راديوهاي جمهوري متحد عربي (مصر) در راديوهاي بغداد و دمشق و راديو پيک ايران در آلمان شرقي و سپس در بلغارستان و راديوي مخفي (که خود و محلش را معرفي نمي‌کند) صداي ملي ايران را در مسکو، پارازيت بگذارد و تمام آن برنامه‌ها به گوش مردم مي‌رسيد.

لابد مقصود ايشان دوراني است که شنيده‌اند راديو در ايران ممنوع بود و آن دوران سلطنت رضاشاه پهلوي است که چون شاه وقت مي‌انديشيد راديو دستگاه جاسوسي است، هر گيرنده‌اي را مي‌توان به فرستنده تبديل کرد، از سال ۱۳۰۳ هـ.ش تا سال ۱۳۱۹ هـ.ش که اولين فرستنده راديوي دولتي تهران به کار افتاد، استفاده از راديو در ايران قدغن بود. راديو را در آن زمان راديو کنسرت مي‌خواندند و خريد آن از نمايندگي‌هاي فروش راديو آزاد بود، ولي بايد دستگاه گيرنده را به اداره سياسي شهرباني محل کشور که از سال ۱۳۱۵ ه.ش نام آن اداره به اداره کارآگاهي (نه آگاهي) تبديل شده بود و وظايف سياسي و ضدجاسوسي و امور امنيتي با آن بود، مي‌بردند و پلمب و مهر و موم مي‌کردند و استفاده از آن تا راه‌اندازي راديوي ايران ممنوع بود و اگر پاسبان‌ها آنتن راديويي را بر فراز خانه‌اي مي‌ديدند وارد مي‌شدند و آنتن را مي‌کندند.

نمونه‌هايي از جواز داشتن راديو و تعهد اينکه از آن استفاده نکنم هنوز موجود است، اما مردم کلک مي‌زدند و مهر و موم را باز مي‌کردند و راديو را مي‌شنيدند زيرا واله خبرهاي تازه بودند. دولت ايران فاقد فرستنده بود که بتوانند پارازيت روي امواج قوي راديوهاي دنيا بيندازند. چه در دوران رضاشاه که ابتدا راديو بي‌بي‌سي فارسي در آبان ۱۳۱۸ ه.ش و چند ماه بعد راديو برلين فارسي و سپس بخش فارسي راديو توکيو در سال ۱۳۲۱ و سپس بخش فارسي راديو رم راه‌اندازي شد. روي اصوات آنها از سوي فرستنده‌هاي پست و تلگراف پارازيت انداخته نمي‌شد. دولت ايران هرگز نتوانست روي امواج قوي راديو‌هاي مسکو (پنج برنامه در روز)، راديو باکو، راديو دوشنبه (استالين‌آباد) که به زبان‌هاي فارسي و ترکي آذربايجاني و کردي پخش مي‌شد پارازيت بيندازد. در دوران پس از پيشه‌وري روس‌ها راديويي به نام صداي فرقه دموکرات در باکو راه‌اندازي کردند که امواج آن به راحتي در ايران شنيده مي‌شد و دولت جز اعتراض کاري نمي‌کرد. در دوران بالا گرفتن جنگ تبليغاتي بين ايران و شوروي بر سر پيوستن ايران به پيمان بغداد از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۴۰ راديوهاي «صداي ملي ايران» در مسکو و «پيک ايران» در برلين شرقي راه‌اندازي شدند. دولت هم بلندگوهايي در مرز کار گذاشت و به فارسي و ترکي مطالب ضد روسي بيان مي‌شد که شنونده‌اي نداشت زيرا فرستنده‌هاي قوي شوروي پارازيت مي‌فرستادند.

عبدالحسين مسعود انصاري سفير ايران در شوروي در کتاب زندگينامه خود مي‌نويسد، آن کار بي‌فايده بود، زيرا تا چندفرسنگي مرز ايران و شوروي کسي که فارسي يا ترکي بداند، زندگي نمي‌کرد. عراق پس از کودتاي ۲۳ تير ۱۳۳۷ قاسم و مصر پس از تيره شدن روابط ايران و مصر بر سر شناسايي غيرضروري دولت اسرائيل بخش فارسي راه‌اندازي کرده و به رژيم سلطنتي حمله مي‌کردند. حتي عراق که از سال ۱۳۳۴ داراي فرستنده‌هاي تلويزيوني شده بود، تلويزيون بصره را که قابل رؤيت در خوزستان بود، به بخش فارسي مجهز کرد که توده‌اي‌هاي فراري از اروپا به عراق آمدند، در بغداد بخش فارسي و در بصره تلويزيون فارسي را راه‌اندازي کردند و دولت ناچار شد در راديو اهواز از بخش فارسي مفصلي تأسيس کند و گذشته از آن از تلويزيون خصوصي حبيب حمايت بخواهد در آبادان تلويزيون دوم خود را راه‌اندازي کند که مردم تلويزيون بصره را تماشا نکنند.
رژيم شاه در دوران انقلاب منجر به سقوط هم نتوانست جلوي پخش صداي بي‌بي‌سي را بگيرد. پرويز راجي، سفير شاه در لندن که دست‌پرورده مشترک هويدا و اشرف بود چون شنيده بود دستگاه‌هاي تقويتي راديو بي‌بي‌سي در ساحل رأس‌المسندام در عمان جنوب خليج‌فارس است به دولت پيشنهاد کرد عده‌اي از تکاوران و غواصان نيروي دريايي بروند و از زير آب تأسيسات تقويتي بي‌بي‌سي در ساحل سلطنت‌نشين عمان را منفجر کنند که اين پيشنهاد رد شد. بنابراين با نهايت ادب به حضرت دکتر روحاني عرض مي‌کنم اطلاعات ايشان درست نيست و خوب به تاريخ ايران توجه نمي‌فرمايند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مش قاسم

      آقای معتضد سپاس از توضیحات شما. اما به نوعی سخنان رئیس جمهور را تایید کردید

    • بدون نام

      اقای معتضد نه اینکه شما در بیان تاریخ خیلی صادق هستید...

    • بدون نام

      حتما فکر کردی شما مورخ هستی و مردم هم قبولت دارند...

    • بدون نام

      من نمیدونم این معتضد چکاره مملکت هست که در مورد همه چیز نظر می دهد؟
      کی اجازه می داهد همچین فردی که تاریخ را دستکاری می کند و به خورد مردم میدهد را بیاورند و حرفهایی بزند که نه ارتباط با تخصصش را دارد و نه چیزی از انها می داند
      فقط برای مطرح شدن می اید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نخود هر آش و البته منفعت طلب هستند

    • بدون نام

      باز این(تاریخ تحریف کن)اومد!!!!!

    • بدون نام

      جاعل تاریخ

    • بدون نام

      در بین آقایون فقط معتضد به روحانی تذکر نداده بود که بالاخره ایشون هم دادن

    • مرتضی

      شما توجه دارید بسه!!!!

    • abc

      یک کلمه از مادر عروس

    • بدون نام

      همه گیر دادن به روحانی که ۲۴ میلیون رای آورده ..اگه بازم میشد که شرکت کنه بازهم بیشتر از این رای میاره چون بهتر از روحانی تو ایران نداریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای معتضد تاریخ توراهم خواهدنوشت از ادعایت بیشترمواظبت کن

    • بدون نام

      آقای معتضد زبان بازکردی!! کاش اون زمانی که بابت داستانهای شاه ورضاشاه هم توtv تاریخ میگفتی وسانسورت کردند همین دل وجرأت راداشتی وادامه میدادی!!تاحالاکدوم دولت اینقدر آزادی داده؟بجز خاتمی که اوله.همیشه حرفتوبزن ولوبه ضرر باشه.

    • قاسم

      وقتی آدم اندک سوادی داشته باشد و منافع مادیش توسط دولتی با دسته ای با گرکه ای زیر و زبر شود به هر موضوعی گیر می دهد که ضمن مطرح کردن خود طرف مقابل را نیز تخطئه کند. این حال امروز جناب معتضد است.تاریخ دانی که چندصباحی در ویرانه های دولت قبل ارتزاق میکرد و اکنون دکانش تخته شده است به هر موضوعی از سخنرانی رئیس جمهور ورود میکند و دلیل و برهان می آورد که تو غلط میکنی و غلط اضافه را آن کرده که تو را انتخاب کرده و همیشه حق با من است و روزنامه جوان که سنگرگاه من است. اما آقای معتضد تاریخ هرچه باشد کودک خم فهمیده است که با یانسور و فیلتر نمیشود جلوی انتشار اخبار درست و غلط را گرفت حال میخواهدزمان رضا شاه هر اتفاقی افتاده باشد و درست و غلطش هم دیگر مهم نیست.

    • بدون نام

      اقای معتضد خود شما که بخاطر پول تاریخ روتحریف کردی

    • بدون نام

      خسرو معتصد توهم احمدی نژادی داره

    • بدون نام

      معلوم نیست تو این وسط چکاره ای وسرت تو آخور کیه؟

    • یوناس حقی

      استااااااااد، ای تاریخ دان ، ای مورخ ، فدای اون سرت روزنامه جوان و دارودسته اش، من فکر میکنم بعضی ها اگر حرف نزنند مردم میگن طرف لاله ، نه داداش لازم نیست.
      از سخنان شما مریدان سینه دریده اند

    • بدون نام

      درود بر مورخ بزرگ پارسی ..

    • بدون نام

      مورخی که گفته ها و داستان سرایی هایش برای هیچ کس جزابیت ندارد رادیو انگلیس و غیره در زمان شاه فعال بود

    • بدون نام

      حرف حساب گفتی خسرو جان طبق اسناد تاریخی.

    • بدون نام

      جناب معتضد تو در مورد آقای روحانی و دولتش به حق یا ناحق نظر نده.حرف های شما دیگر خریدار ندارد.

    • دیده بان

      بیسوادانِ مجازی گردی که تمام علم آنها به شبکه های مجازی محدود می شود و حتی زحمت خواندن گفته های آقای معتضد را نکشیده اند طبق همان شنیده های تخریبی از معتضد بد گفته اند. حرف های ایشان عین صداقت است. ما سنمان به آن دوران قد می دهد،یک رادیو پارس داشتیم که بدون زحمت یا پارازیت رادیو اسرائیل و آمریکا را گوش می دادیم.

    • فری

      اقای معتضد نون به نرخ روز خوردن که کاری نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج