۶۶۴۷۳۱
۳۰ نظر
۵۰۰۴
۳۰ نظر
۵۰۰۴
پ

پاسخ جبرائیلی به اعتراض برجامیِ وزارت خارجه

سیدیاسر جبرائیلی؛ کارشناس مسائل سیاسی به اعتراض وزارت امور خارجه به مناظره تلویزیونی صریح درباره برجام واکنش نشان داد و گفت که تردستی ژورنالیستی و صحنه‌سازی سیاسی، پیوندزدن برجام به آب خوردن مردم و ادعای لغو همه تحریم‌ها بود.

خبرگزاری تسنیم: سیدیاسر جبرائیلی؛ کارشناس مسائل سیاسی به اعتراض وزارت امور خارجه به مناظره تلویزیونی صریح درباره برجام واکنش نشان داد و گفت که تردستی ژورنالیستی و صحنه‌سازی سیاسی، پیوندزدن برجام به آب خوردن مردم و ادعای لغو همه تحریم‌ها بود.
برنامه تلویزیونی ثریا در قسمت اخیر خود مناظره زنده‌ای با حضور مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق و سیدیاسر جبرائیلی پژوهشگر به‌مناسبت دوسالگی توافقنامه برجام برگزار کرد. دو طرف در این برنامه دیدگاه‌های خود نسبت به برجام را مطرح کردند؛ جبرائیلی منتقد برجام و معتقد بود که این توافقنامه تقریباً هیچ کمکی به اقتصاد کشور نداشته بلکه ضررهایی را نیز به ایران وارد کرده است و در مقابل رحمانیان از این توافقنامه دفاع می‌کرد.
جبرائیلی همچنین در بخشهایی از این برنامه با نمایش دادن تیترهای روزنامه‌های اصلاح‌طلبان پیش و پس از برجام از اغراقهای فراوانی که نسبت به برجام صورت گرفته بود شدیداً انتقاد کرد و گفت که اصلاح‌طلبان با این کار مردم را رسماً فریب داده‌اند. او همچنین در بخشی از این برنامه گفت که متن برجام همان متن یک مؤسسه آمریکایی است که 14 ماه پیش از توافق برجام منتشر شده بود.

پس از این مناظره روابط عمومی وزارت امور خارجه بیانیه‌ای صادر و نسبت به این برنامه شدیداً اعتراض کرد. وزارت امور خارجه در جملاتی علیه یاسر جبرائیلی نوشت که "‎زمان این تردستی‌های ژورنالیستی مدت‌ها است که گذشته و مردم ما فریب این صحنه‌سازی‌های سیاسی توسط تازه از راه رسیدگان ناشی و کم‌اطلاع را نخواهند خورد".

بعد از انتشار این بیانیه وزارت امور خارجه، سید یاسر جبرائیلی نیز متعاقباً جوابیه‌ای به آن منتشر کرده و رونوشتی از آن را برای انتشار در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است. متن کامل جوابیه جبرائیلی به وزارت امور خارجه به‌شرح ذیل است:

پیرو مناظره روز چهارشنبه 27 دی‌ماه 96 اینجانب با آقای مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق در برنامه ثریا، وزارت امور خارجه دولت آقای روحانی بیانیه‌ای صادر کرده و ضمن ایراد ناسزاهایی چون «تازه از راه رسیده»، «کم‌اطلاع»، «عقده‌گشا»، «مغرض سیاسی و جناحی»، «مصاحبه سخیف ساختگی»، «همنوایی با دشمنان» و...، مسائلی را مطرح کرده است که لازم می‌دانم نکاتی را درباره آنها متذکر شوم.

اولاً از خواندن متن این بیانیه حقیقتاً بسیار خوشحال شدم. وقتی شنیدم وزارت خارجه علیه این حقیر بیانیه داده، با خود گفتم لابد چونان همه بیانیه‌هایی که از آن دستگاه صادر می‌شود، مرا نیز به «خویشتن‌داری» توصیه کرده‌اند. اما با مطالعه بیانیه دیدم که خیر، وزارت خارجه ما هم می‌تواند مواضع آتشین اتخاذ کند؛ اما ظاهراً آن کلی‌گویی‌های دیپلماتیک، مصرف خارجی و این ناسزاگویی‌ها، مصرف داخلی دارد.

ثانیاً جای خشنودی است که این بیانیه درباره 90 درصد اظهارات این حقیر در برنامه ثریا سخنی برای گفتن نداشته و صرفاً درباره یک نکته بیانیه داده است که آن هم نه‌تنها تکذیبیه نیست، بلکه تأییدیه است. آن نکته، اشاره حقیر به انتشار متن برجام توسط اندیشکده آمریکایی International Crisis Group چهارده ماه پیش از توافق بود که دوستان وزارت خارجه ضمن تأیید این سخن، در کمال تعجب آن را نقطه قوت مذاکره کنندگان دانسته‌اند: «اینکه در میانه راه یک مؤسسه مطالعاتی پیشنهادهایی را برای پایین آمدن مذاکره کنندگان آمریکایی از مواضع خود مطرح نماید و آنها هم قبول نمایند، اتفاقاً نقطه قوت مذاکره کنندگان ایرانی است». همان‌طوری که مشاهده می‌کنید، آقایان تکذیب نکرده‌اند که مفاد پیشنهاد ICG در برجام تکرار شده است، اما حقیقتاً جای سؤال است که؛ تکرار متن پیشنهادی یک اندیشکده وابسته به دولت آمریکا ــ که جرج سوروس از اعضای اصلی آن است ــ در برجام، چگونه نقطه قوت مذاکره کنندگان ایرانی است؟

ثالثاً، وزارت خارجه اظهارات این جانب را «تردستی ژورنالیستی» خوانده و گفته است «مردم فریب صحنه‌سازی‌های سیاسی مخالفان برجام را نخواهند خورد». برادران گرامی! تردستی ژورنالیستی و صحنه‌سازی سیاسی را کسانی انجام دادند که مدعی شدند تمامی تحریم‌ها در روز اجرای برجام لغو ــ و نه تعلیق ــ خواهد شد. کسانی مردم را فریب دادند که آب خوردن مردم را هم به برجام پیوند دادند. لیست این تردستی‌ها و صحنه‌سازی‌ها فراوان است، مکرر درباره آنها سخن گفته‌ایم و صدای مقامات دولت هنوز در گوش مردم است. از دیگر سو، همه گفته‌ها و نوشته‌های منتقدان در طول مذاکرات و ادعاهای شما عالیجنابان موجود است. مردم خوب می‌فهمند چه‌کسانی دغدغه منافع ملی را داشتند و درباره این روزها انذار می‌دادند و چه‌کسانی عده‌ای را با «یک دلاری و هزار تومانی» وسط خیابان‌های تهران رقصاندند.

رابعاً، این پرسش از جناب آقای دکتر ظریف بسیار جدی است که؛ آمریکایی‌ها، چه امیدی به حضور طیف سیاسی جنابعالی در قدرت داشتند و پیروزی شما در انتخابات چه‌نفعی برایشان داشت که به شورای روابط خارجی آمریکا رفتید و آنها را تهدید کردید که اگر توافق نشود، مردم به افراد دیگری رأی خواهند داد. «همنوایی با دشمنان قسم‌خورده ملت»، این رفتارهای حیرت‌انگیز شما سیاسی است یا نقدهای مستند ما بر برجام؟

خامساً، بارها گفته‌ایم و باز هم تکرار می‌کنیم که دو برجام وجود دارد؛ یکی برجام آمریکایی که متن برجام موجود با همه سوابق درخشانش است، و دیگری برجام نظام جمهوری اسلامی که اجرای آن، مشروط به شروط 9گانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی است، که دولت اغلب آنها را رعایت نکرده است. لذا دولت آقای روحانی حق ندارد توافق خود با آمریکایی‌ها را به‌پای نظام بنویسد. طبق شروط رهبر انقلاب، اقداماتی نظیر تصویب تحریم کاتسا، نقض برجام است و باید روال مصوب مجلس درباره تعهدات ایران طی شود. دولت آقای روحانی اگر مجری برجام نظام بود، تاکنون این روال مصوب را طی کرده بود.

سادساً، وزارت امور خارجه در پایان بیانیه خود، این حقیر را به پیگیری حقوقی تهدید کرده است. من حتماً از شکایت این دستگاه استقبال می‌کنم تا در یک دادگاه علنی، ناگفته‌های دیگری را نیز بازگویم.

سابعاً، در بیانیه وزارت خارجه ادعا شده است صدا و سیما با این حقیر «مصاحبه سخیف ساختگی» کرده است. ظاهراً آقایان تفاوت مناظره و مصاحبه را نمی‌دانند. برنامه ثریا مصاحبه یک‌طرفه مانند تمام مصاحبه‌های مقامات دولتی نبود، بلکه یک مناظره میان این حقیر و یکی از بزرگترین بزک‌کنندگان آمریکا یعنی مدیرمسئول روزنامه شرق بوده است. اگر تصور دوستان وزارت خارجه این است که مدیرمسئول روزنامه شرق «نقش ساختگی» داشته است، این را باید از وی سؤال کنند، اما پیشنهاد اینجانب این است که در برنامه‌ای دیگر، یکی از مسئولان وزارت خارجه به مناظره بیایند تا مناظره، به‌زعم آنان، «واقعی» شود.

نهایتاً از مسئولان محترم سازمان صدا و سیما درخواست می‌کنم به این نکته توجه داشته باشند که امروز، روز نتیجه گرفتن از تجربه برجام است. تجربه برجام، همان بی‌فایده بودن مذاکره با آمریکا و ضرورت بازگشت به خویشتن برای رسیدن به عزت و پیشرفت و تعالی ملت ایران است. جز با این قبیل برنامه‌ها، تجربه گران‌سنگ برجام به دست نخواهد آمد. صدا و سیما اگر در این برهه، به درس‌ها و تجربه‌های برجام نپردازد، وظیفه خود را در حق ملت ادا نکرده است.

والعاقبة للمتقین

سید یاسر جبرائیلی

30 دی‌ماه 96
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پیمان مهرابی

      زنده باد آقای جبرئیلی که با اندیشه ی درست و ارائه ی اسناد بالادستی برگ دیگری از خیانت به این ملت و کشور را افشا کردند .
      به امید نابودی ظلم و خیانت در کشور عزیزمان ایران

    • بدون نام

      ایشان عین واقعیت رو گفتند

    • رسول رسولی

      آقایان با برجام روح ناصرالدین شاه قاجار را سفید کردن

    • جانم فدای ایران

      زنده باد علامه جبرائیلی
      تا کور شود هر آنکه نتواند دید.

    • reza

      اسناد جبرئیلی هم مثل اسناد صدا و سیما مونتاژ و تقطیع شده بود و اسناد کتبی هم مثل اسناد شریعتمداری همه تایپی و غیر مستند وجعلی که فقط تو صدا وسیمای ما اجازه پخش پیدا میکنه . و تعداد بینندگان برنامه هم بیشتر از انگشتان دست نمیشه .

    • reza

      آقای جبرئیلی جزء اون چند نفری که لیست حامیان آقای رئیسی رو امضاء کردن نیستن ؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      از همون روز اول سنگ بنای لجبازی و مخالفت رو با برجام گذاشتید و مداااام برجام رو کوبیدید .متاسفانه افکار و مغزتون منجمده و امیدی هم به تغییر تون نداریم..صدا وسیمای میلی هم دراختیارتونه و هر طور دلتون بخاد جولان میدید ..99درصد مردم صدا وسیمای یک طرفه رو تحریم کردن و رو آوردن به ماهواره ..بسه دیگه خجالت بکشید و دست از عقده ای بازی هاتون بردارید

      پاسخ ها

      • سعید

        بجای این حرفا اگه میتونی اسناد رو رد کن!!

    • بدون نام

      کاربر محترم 17:9
      حتما حتما اوضاعت رو به راهه
      اگر بجای ما کارگران که الان 6 ماهه حقوق نگرفتیم بودی میفهمیدی اونم در جایی که قطب اقتصاد کشور بحساب میاد یعنی عسلویه
      اگر یک سری بیایید عسلویه و شاهد اعتراض و اعتصاب کارکنان شوید مطمئنم نظرتون تغییر خواهد کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما باید ببینید اگر برجام نبود الان چه وضعیتی داشتید !

    • علی مشهد

      اینکه برجام نتونسته اقتصاد ورشکسته ما راسامان دهددرسته و مطمئن نیستم اگه کل بازارهای دنیا هم بروی ما باز شود مشکل اقتصاد ورشکسته ما درس شده چون ریشش جای دیگه ای امامطمئنماا گه تحریم ها به همان شکل قبلی که شامل تحریم شدید پولی ونفتی بود نان شب هم پیدا نمیکردیم

    • علی مشهد

      اینکه برجام نتونسته اقتصاد ورشکسته ما راسامان دهددرسته و مطمئن نیستم اگه کل بازارهای دنیا هم بروی ما باز شود مشکل اقتصاد ورشکسته ما درس شده چون ریشش جای دیگه ای امامطمئنماا گه تحریم ها به همان شکل قبلی که شامل تحریم شدید پولی ونفتی بود نان شب هم پیدا نمیکردیم

    • سعید

      سلام آقای جبرائیلی لطفاً راه بهتر از برجام رو بگید ممنون شما میشیم البته غیر از جنگ و ....

    • بدون نام

      آقای جبرائیلی این آتشی که در این مملکت افتاده حاصل کار تو و امثال تو و تندروهایی مانند احمدی نژاده. یک دیوانه سنگی در چاه می اندازه که صد عاقل نمیتونند درش بیارند. اگر با بی تدبیری شما نبود ما نباید تحریم میشدیم و گوشه رینگ می افتادیم که بخواهیم حالا توافق نامه بنویسیم یا ننویسیم. شما رسما مغولهایی هستید که این سرزمین را شخم زدید و همچنان به کار کثیفتان ادامه میدهید.

    • بدون نام

      سلام اقای 99درصدی ،اگر فقط 1درصد صدا وسیما رامیبینند !! پس شما چطور متوجه شدید؟شماها چشم تان را بسته اید،و پیشرفت مملکت را فقط و فقط وصلت با کد خدا می دانید ونه تکیه بر قدرت مردم و امکانات داخل کشور

    • بدون نام

      جبرائیلی انصافا عالی بود
      مناظره بود دیگه اگه راست میگن یکی از رو از وزارت خارجه دوباره با آقای جبرائیلی مناظره کنه
      به جای این فرافکنی ها

    • چفته

      درود خدا بر سرباز ملت و ولایت جبرائیلی عزیز بد جوری به بدنه زنبور لیبرالها زدی خدا پشت و پناهت

    • بدون نام

      این جماعتی که هنوز میگن چرا فلان عده از اول با برجام مخالف بوده اند، چرا برجام را کوبیدید، واقعا مثال واضح برای عبارت حیف نان هستند.
      زبان قاصر است در بیان این همه حماقت

    • hamed

      دمت گرم جبرائیلی ضربه فنی کردی

    • بدون نام

      درووود بر جبرایلی

    • بدون نام

      احسنت بر کارشناس برنامه که واقعیت رو گفته

    • حامد

      خدا قوت جبرایلی دلاور، حتی متن برجامی که امضا کردن را هم نخوندن برای مردم عیان کردی و اون هایی که میگن اگر برجام نبود الان محتاج نون شب بودیم رو هم آگاه کردی البته اگه ....

    • بدون نام

      ... فراموش کردی در دولت تحریم و کاغذ پاره چقدر عزت مردم پایمال شد تا جائی که هر روز تو فکر گرون شدن مایحتاج اولیه زندگی بودیم ..چه زودفراموش کردی

    • بدون نام

      کاربر عزیز:17:23
      من منکر مشکلات شماکارگران شریف وزحمت کش نیستم.خودم هم بازنشسته هستم و دوتا جون بیکار دارم و هزار جورمشکل..ولی اینکه ما بی کفایتی مسولین و بی وجدانی اختلاسگران رو گردن برجام بزاریم کم لطفیه .اقتصادکشورما بیماره ونیاز جدی به رسیدگی داره .گفتن فایده نداره برادر عزیزم ماقشرکارگرو کم درآمد هستیم که زیر بار این اقتصاد خورد شدیم

    • بدون نام

      کاربر 19:14
      دمت گرم و شیر مادر حلالت .دنبال کلمات میگشتم که شما حرف دل ما رو زدید و کار مرا راحت کردید ..درود

    • دریا

      درود بر آقای جبرائیلی.
      کسانی که به ایشون یا صدا و سیما و غیره توهین میکنن به جای اینکه ذهنتون رو از چرت و پرت های ماهواره و رسانه های دشمن پر کنید کمی تعقل کنید.
      احمدی نژاد به وزیرهاش و هیئت دولتش حقوق هم نمیداد و به جاش یارانه نقدی برا مردم واریز کرد این دولت حتی یارانه معلولها رو قطع کرده بعد از اون طرف هر روز خبر اختلاس و دزدی یکی دیگه از مسئولین دولتی شنیده میشه!

    • آریایی

      خیییلی حرف میزنی بابا آقای جبرائیلی... شکر کنید ک حداقل برای رفع تحریم ها اینکارو کردن ، هرچند مفید بودنش برای مدت کوتاهی بود... اگ ن الان دگ دیدن داشت وضع مملکت !!
      شما ک بلدی میگفتی بجز توافق برجام چکار کنن... هه!


      ازاین شما خوشحالی ک باتغییر دولت در آمریکا و برهم خوردن فعلی برجام توسط رییس جمهوره دیوانه ش شما الان میتونی روی این موضوع مهم مانور بدی و تیم روحانی و ظریف رو ک در جبهه ی مقابل شما هستن تو سیاست زیر سوال ببری!! از مردم دگ حداقل استفاده نکن برای سیاست خودت و نفع خودتون...
      ظریف بهترین کار رو در زمان خودش کرد و برجام درصورت نبود ترامپ هنوز برجامه و کارایی خودش رو داره!

      ...

      زنده باد وزیرخارجه ی فهمیده و کاردان دکتر ظریف...

      از کاربران عزیز میخوام منطقی و تحقیق شده درمورد افراد و قسمتهای دولتی مربوط نظر بدید...

    • بدون نام

      بعضیا خیلی رو دارن بابا این همه دروغ گفتین به ملت بسه دیگه فتح الفتوح تون رو هم دیدیم بعدا گندش درمیاد چه ها که نکردین با اون برجامتون

    • مسعود

      طبق حرف آقای روحانی معصوم رو میشه نقد کرد اونوقت نقد برجام تشویش اذهان عمومیه؟
      عجبا

    • بدون نام

      درود بر سیدیاسر جبرائیلی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج