۶۶۴۷۳۸
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

سرنوشت دولت تعطیلِ ترامپ!

چالش دموکرات ها با جمهوریخواهان بر سر طرح بودجه موقت به تعطیلی دولت فدرال آمریکا منجر شد؛ رخدادی که در سال نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برای طیف سیاسی وی پر هزینه خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا: چالش دموکرات ها با جمهوریخواهان بر سر طرح بودجه موقت به تعطیلی دولت فدرال آمریکا منجر شد؛ رخدادی که در سال نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برای طیف سیاسی وی پر هزینه خواهد بود.

به رغم تلاش ترامپ و اکثریت جمهوریخواه در کنگره آمریکا اما طرح پیشنهادی بودجه موقت دولت رای لازم را به دست نیاورد و دولت این کشور تعطیل شد؛ طرحی که برای ادامه کار دولت تا شانزدهم فوریه (بیست وهفتم بهمن ماه)، بودجه ای موقت در نظر رفته بود.
بنابراین، اکثریت دو مجلس سنا و نمایندگان که در اختیار جمهوریخواهان قرار دارد، نتوانست در برابر دموکرات ها موفق عمل کند. دیروز جمعه بیست ونهم دی ماه اختلاف بین جناح در سنا به نتیجه نرسید و در نهایت، روند تعطیلی دولت فدرال آغاز شد که بر اساس آن بیش از یک میلیون نفر از کارمندان خانه نشین و بخش های مرتبط با حوزه عمومی کشور از خدمات دهی بازخواهند ماند.
در مدت تعطیلی دولت فدرال تنها بخش های ویژه ای مانند مراکز امنیتی، بهداشتی- پزشکی، خدمات هوایی و حمل و نقل عمومی و همچنین ادارات پست به فعالیت خود ادامه خواهند داد. بی تردید تعطیلی بخش های گسترده دولت از پارک ها، موزه ها گرفته تا ابتدایی ترین خدمات عمومی مانند جمع آوری زباله ها وجهه دولت ترامپ که به طور دایم شعار «نخست آمریکا» را سر می دهد، زیر سوال می برد. ضمن این که پیشبرد سیاست های کاخ سفید را نیز با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

این رخداد، تکرار رویداد مشابهی است که در سال ۲۰۱۳ و دوره زمامداری «باراک اوباما» رییس جمهوری قبلی آمریکا اتفاق افتاد؛ تعطیلی که در نتیجه اختلاف بین جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر تامین بودجه طرح بهداشتی درمانی با عنوان «اوباماکر» حاصل شد و به تعطیلی ۱۶ روزه دولت فدرال منجر شد. با تعطیلی دولت ترامپ، این نوزدهمین بار در چهار دهه گذشته است که دولت ایالات متحده برای مدتی از ادامه کار باز می ماند.
در این که چرا دولت فدرال پس از مدت ها بحث و گفت وگو بین دو جریان اصلی در کنگره تعطیل شده، نظرات مختلفی وجود دارد که مهمترین دلیل به «قانون داکا» موسوم به «برنامه رویاپردازان» برمی گردد.

** قانون داکا؛ مهمترین دلیل تعطیلی دولت

درعمر دولت یکساله ترامپ، قانون داکا مصوب سال 2012 در ارتباط با مهاجران همواره موضوعی مورد مشاجره بین دموکرات ها و جمهوریخواهان و به ویژه شخص ترامپ بوده تا جایی که شهریورماه امسال رسانه ها آمریکایی از لغو این قانون توسط رییس جمهوری جدید خبر دادند.

بر مبنای قانو
ن داکا، کودکانی که پیش از ۱۶ سالگی و بدون مدرک وارد خاک آمریکا می‌شدند و افرادی که در سال ۲۰۱۲ زیر ۳۱ سال بودند، از این کشور اخراج نمی‌شدند و اجازه داشتند به کار و تحصیل ادامه دهند. زمان تصویب این طرح، بیش از ۸۰۰ هزار نفر آن را امضا کردند تا همچنان در آمریکا بمانند؛ اما گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ به کنگره یک مهلت شش ماهه داد تا جایگزینی را برای آن پیشنهاد کند.
در ماه های گذشته که ترامپ انگشت اتهام خود را به سوی مهاجران و قوانین مرتبط با آنها نشانه رفته است، نه تنها دموکرات ها که برخی نمایندگان جمهوریخواه نیز مواضعی علیه سیاست های کاخ سفید اتخاذ کرده اند که «پل رایان» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سناتور «مک کین» در آن زمره جای می گرفتند. با ادامه کشمکش ها اما آنها ضمن انتقاد از رویکرد دموکرات ها، از این موضوع به عنوان گروکشی یاد می کنند که مخالفان دولت در کنگره در ازای امتیازهای گوناگون، به بودجه پیشنهادی دولت رای خواهند داد.
سیاست مهاجرتی دولت ترامپ مبنی بر منع صدور روادید برای کشورهای عمدتا مسلمان که چندی پیش با اجرایی شدن، موج وسیعی از اعتراضات و نارضایتی ها را رقم زد اما عمق آن برای آمریکایی ها به اندازه اخراج مهاجرانی نیست که بر پایه قانون داکا در این کشور مجوز تحصیل و کار دریافت کرده اند. این در حالی است که ترامپ، اوباما را به سوء استفاده از قدرت محکوم و تاکید کرد که مهاجران غیرقانونی باید به کشورهای خود برگردند.
اصرار بیش از حد ترامپ برای مقابله با ورود مهاجران و پناهجویان به آمریکا و همچنین تلاش وی برای برون راندن آنها از خاک ایالات متحده به هر قیمتی، باعث شده که رییس جمهوری این کشور از هر ابزاری برای توهین به جمعیت مهاجر بهره گیرد. همان طور که وی بیست و یکم دی ماه در جلسه‌ ای با حضور نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات کنگره به مهاجرانی که از کشورهای هائیتی، السالوادور و برخی کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند توهین کرد.

مخالفت جدی ترامپ با قانون داکا نقطه عکس خواست عمومی و شهروندان این کشور است. مهرماه امسال «اِی بی سی نیوز» گزارش داد که ۸۶ درصد آمریکایی‌ها از قانون داکا به عنوان قانون حمایت از مهاجران غیرقانونی که از کودکی در آمریکا اقامت داشته‌اند، حمایت می‌کنند.

از طرفی تصمیمات ضدمهاجر و نژادپرستانه رییس جمهوری ایالات متحده، تاثیر قابل توجهی بر کاهش محبوبیت وی گذاشته است؛ موضوعی که در نظرسنجی مرکز تحقیقاتی «پیو» برجسته بود. به عنوان نمونه بر پایه این نظرسنجی محبوبیت ترامپ در بین سیاه پوستان از 14 به 7 درصد کاهش یافته است؛ کاهش محبوبیتی که به موازات افزایش فشار بر مهاجران و اقلیت های قومی- نژادی و مذهبی ادامه خواهد یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همه بدن فق ماخوبیم:)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج