۶۶۴۷۷۶
۹ نظر
۵۰۰۲
۹ نظر
۵۰۰۲
پ

سال آینده تورم دو رقمی خواهد بود؟

مرکز پژوهش های مجلس، رکود تورمی در سال آینده را افزایشی پیش بینی کرده است. در این گزارش تأکید شده، به دلیل آنکه لایحه بودجه سال ۹۷ انقباضی بسته شده است، سال آینده رکود خواهیم داشت.

تابناک در گزارشی نوشت: مرکز پژوهش های مجلس، رکود تورمی در سال آینده را افزایشی پیش بینی کرده است. در این گزارش تأکید شده، به دلیل آنکه لایحه بودجه سال ۹۷ انقباضی بسته شده است، سال آینده رکود خواهیم داشت.

با این حال، برخی دولتمردان بر این باورند که نه تنها تورم در سال آینده کاهش خواهد یافت، بلکه راهکارهایی برای کنترل رکود هم دارند؛ اما این ادعا در حالی مطرح می شود که تقریبا تمام نماینده های اقتصاد مجلس با آن مخالفند و برخی، تورم سال آینده را نه تنها دو رقمی بلکه عدد درشتی نیز پیش بینی می کنند.

در این میان، برخی نمایندگان اما به قضیه با عینک خوش بینی می نگرند و با وجود تأیید افزایش تورم و نرخ دو رقمی تورم، همه چیز را منوط به تصمیمات روزهای پایان سال در مجلس می دانند. به اعتقاد این دسته از نمایندگان، اگر لایحه بودجه دولت دست نخورده در مجلس تصویب شود، رشد ۶ تا ۷ درصدی تورم را انتظار دارند، در غیر این صورت، احتمال می دهند که تورم تا ۳ درصد رشد داشته باشد.

عبدالرضا مصری در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: میزان تورم در سال آینده بستگی به خروجی مجلس دارد. اگر پیشنهاد دولت در لایحه بودجه رأی بیاورد، قطعا تورم کشور حدود ۶ درصد افزایش پیدا خواهد کرد، ولی اگر این لایحه در مجلس کم یا زیاد شود، طبعا اثر تورمی آن کمتر تغییر خواهد کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه افزود: دو ماده قانونی در این لایحه وجود دارد که تعیین کننده بخش عمده تورم سال آینده خواهند بود؛ یکی بحث حامل های انرژی و دیگری حذف یارانه هاست. اگر این دو موضوع به قوت خود، مانند سال ۹۶ دست نخورده بمانند، با نقدینگی که تزریق می شود، حدود یک یا دو درصد افزایش تورم خواهیم داشت؛ اما اگر این دو موضوع در مجلس دستخوش تغییر و خواسته دولت محقق شود و حامل های انرژی افزایش پیدا کند و همزمان نیز یارانه ۴۰ میلیون تن قطع شود، پیش بینی ما این است که بیش از ۶ درصد تورم خواهیم داشت.

مصری ادامه داد: با اما و اگر نمی شود حرف زد. باید منتظر بمانیم تا خروجی کمیسیون تلفیق آماده شود و بعد از آن هم این موضوع در صحن علنی احتمال تغییر دارد و ممکن است نماینده ها پیشنهاد هایی داشته باشند که باعث بازگشت نظر دولت به مجلس شود؛ بنابراین باید منتظر خروجی مجلس ماند.

این نماینده در پاسخ به این که کمیسیون تلفیق مصوب کرده تا یارانه ها حذف نشود و قیمت حامل های انرژی تغییر پیدا نکند، در این صورت وضع به چه شکل خواهد بود، گفت: از بحث یارانه ها دو نوع برداشت می توان کرد؛ یکی اینکه مجلس قبلا به دولت اجازه داده بود که افراد پردرآمد را حذف کند و دیگر آنکه دولت یکباره یارانه افراد را قطع کند.

این نماینده گفت: حذف یارانه افراد توانمند اثر تورمی چندانی ندارد و در اقتصاد و معیشت مردم تأثیرگذار نیست؛ اما دومین برداشت می تواند خطرناک باشد و اثرات تورمی جبران ناپذیری داشته باشد؛ بنابراین، باید تا تمام شدن بررسی بودجه صبر کرد. احتمال دارد یک نفر در مجلس پیشنهاد جایگزینی لایحه دولت را در مورد یارانه ها و حامل های انرژی بدهد و اگر رأی بیاورد، نظر دولت انجام می شود. ما افزایش قیمت حامل های انرژی و بخصوص با افزایش قیمت ۵۰ درصدی بنزین همچنین قطع یارانه ۴۰ میلیون تن در شرایط موجود موافق نیستیم. دولت فرصت های خود نسبت به افزایش حامل های انرژی را از دست داده و تکلیف قانون عمل نشده است.

وی در پایان یادآور شد: بنا بر قانون پنجم توسعه، به دولت تکلیف شده بود که ظرف مدت برنامه یعنی تا پایان سال گذشته، قیمت آن را به فوب خلیج فارس برساند؛ اما به دلیل انتخابات و موارد دیگر نمی خواستند این قیمت ها را افزایش دهند، ولی اکنون می خواهند یکباره قیمت ها را افزایش دهند و کار پنج سال را در یک روز انجام دهند. این کار قطعا ایجاد تورم می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بینام

      به قول خودشون الان مهار تورم به خوبی انجام شده وتک رقمیه. وای به به اونوقتی که تورم دورقمی. باشه دیگه بالا تر ازسیاهی رنگی نیست. دیگه سیاهه سیاهه! !!!

    • بدون نام

      بی خیال فقط یکی داره میبینه

    • i.r

      همین الانش رو ۹۰ هستش تو خابید

    • بدون نام

      هرروزبدترازدیروز

    • بدون نام

      دورغ میگوید بعد نمیتوانید جمعش کنید مردم حق دارند دشنام دهند

    • بی نام

      اگر پر درامدهای دولتی حقوق یا پاداشهای کمی بگیرند وریخت و پاشهای انها کمتربشه دیگه تورم کمتری در جامعه اتفاق میافته .

    • بدون نام

      به جای تورم رادورقمی میکنید قیمت گوشت را دورقمی کنید

    • بدون نام

      شایدهم سه رقمی

    • بدون نام

      دو. رقمی. یا. سه رقمی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج