جاباما
۶۶۵۱۰۲
۲ نظر
۵۰۷۰
۲ نظر
۵۰۷۰
پ

سرفه‌های خشک؛ علل، علائم و درمان آن‌ها

در هوای سرد، اغلب مردم از یک سرفه مزمن رنج می‌برند که می‌تواند سرفه خشک یا سرفه سینه باشد. سرفه خشک هم به عنوان سرفه ماندگار، سرفه تحریک کننده یا سرفه‌ای که شب هنگام رخ می‌دهد، شناخته شده است.

وب سایت نبض ما: سرفه خشک و پی در پی می تواند احساس خستگی در فرد ایجاد کرده و گاهی اوقات نیز با دندان درد همراه بوده و راه های هوایی شما بیشتر تحریک می شود.

سرفه هنگامی رخ می دهد که سلول ها در امتداد عبور هوا تحریک شده و موجب بروز این مشکل می شود. نتیجه آن است که هوا در ریه ها تحت فشار زیاد بوده و مجبور است با فشار خارج شود.

در هوای سرد، اغلب مردم از یک سرفه مزمن رنج می برند که می تواند سرفه خشک یا سرفه سینه باشد. سرفه خشک هم به عنوان سرفه ماندگار، سرفه تحریک کننده یا سرفه ای که شب هنگام رخ می دهد ، شناخته شده است. سرفه کولیت هم به عنوان یک سرفه خفیف یا سرفه مولد توصیف شده است.

نشانه های سرفه خشک چیست؟

  • احساس تنگی در راه های هوایی
  • عدم وجود مخاط همراه با سرفه
  • عدم خس خس قفسه سینه و یا تراکم

سرفه های مضر و خشک ممکن است درهنگام شب بیشتر شود. گاهی اوقات سرفه خشک می تواند به مدت چند روز یا ۱-۲ هفته دارای علائمی مانند سرفه سرماخوردگی باشد.

علائم سرفه خفیف با علائم سرفه سینه متفاوت است، به عنوان مثال قفسه سینه پر شده، مشکلات ناشی از سرفه کردن و مخاط وجود دارد. برای درمان موثر سرفه خشک، تشخیص و تفاوت بین سرفه های مختلف مهم است. به این ترتیب شما می توانید درمان مناسبی برای سرفه خود داشته باشید.

سرفه‌های خشک؛ علل، علائم و درمان آن‌ها

چه چیزی باعث ایجاد سرفه خشک می شود؟

سرفه خشک اغلب به علت عفونت مجرای هوایی فوقانی با ویروس ها ایجاد می شود. گاهی اوقات نیز، سرفه خشک می تواند به دنبال سرفه خفیف سرماخوردگی ایجاد شود. سرفه خشک همچنین می تواند به علت سوزش بر اثر مصرف سیگار، گرد و غبار و آلودگی و ایجاد سوزش دستگاه تنفسی باشد.

علل سرفه خشک

سرفه های حاد و خشک را می توان به دو دلیل عفونت (ناشی از عفونت) و علل غیر عفونی تقسیم کرد. علل عفونی سرفه حاد و خشک شامل عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی (سرماخوردگی)، عفونت های سینوسی، برونشیت حاد و پنومونی هستند.

علل سرفه غیر عفونی شامل برانگیختگی بیماری های مزمن مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، آسم و آلرژی های محیطی است.

علل سرفه خشک بستگی به عواملی مانند عوامل محیطی، شرایط درون ریه ها، شرایط عبورهوا از ریه ها به خارج ، شرایط درون حفره قفسه سینه، ریه و علل گوارش دارد.

همچنین مواد شیمیایی و مصرف سیگار هم رایج ترین علت سرفه مزمن است. از دیگر عوامل تحریک کننده سرفه عبارتند از گرد و غبار، گرده، حیوانات خانگی، مواد معدنی، مواد شیمیایی صنعتی و آلودگی، دود و رطوبت پایین.

همچنین مشکلات مربوط به ریه ها،از موارد شایع و غیر معمول سرفه مزمن است. شایع ترین علت سرفه مزمن ناشی از سرطان ریه ، سارکوئیدوز، بیماریهای بافت ریه و نارسایی احتقانی قلب یا ایجاد مایع مضر در ریه ها است.

عفونت مزمن سینوسی، سرفه های مزمن پس از زایمان، بیماری های گوش خارجی، عفونت های گلو و استفاده از داروهای مهارکننده ACE برای فشار خون بالا، در سرفه مزمن دخیل هستند.

علاوه بر فرآیندهای بیماری در ریه و هوا، علائم و نشانه های بیماری در سایر نقاط داخل حفره قفسه سینه نیز ممکن است منجر به سرفه شود.

شرایط درون قفسه سینه که باعث سرفه مزمن می شوند شامل سرطان، رشد غیرمعمول گره لنفاوی و افزایش غیر طبیعی آئورت است.تنها علت سرفه مزمن که اغلب نادیده گرفته میشود شامل ریفلاکس معده است یعنی زمانی که اسید از معده به مری می آید.

این وضعیت غیرطبیعی می تواند باعث تحریک مری و حنجره شده و منجر به تولید رفلکس سرفه می شود.

درمان سرفه خشک

در صورتی که بیمار مبتلا به سرفه حاد و خشک بوده و به پزشک مراجعه نکرده باشد، ممکن است تلاش کند تا از داروهای سرماخوردگی برای کاهش سرفه استفاده کند.

اگر بیمار، مشکوک به سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، ممکن است سرفه، تا زمان رفع خودبخودی عفونت، برطرف شود. سرفه حاد و خشکی که از طریق آلرژی ایجاد می شود اغلب با داروهای آلرژیک رفع می شود زیرا سرفه به علت تحریک کننده های محیطی ایجاد شده و با از بین رفتن عامل تحریک کننده ، رفع می شود.

برای درمان سرفه مزمن با علت شناخته شده، بهتر است که با پزشک یا متخصص مشورت شود. درمان سرفه به شدت و علت اصلی آن بستگی دارد. به طورکلی، در درمان و کاهش سرفه، علاوه بر درمان ،علت اصلی هم بررسی می شود.

در برخی موارد سرفه شدید را می توان با داروهای ضد سرفه درمان کرد. سرفه شدید و یا سرفه هایی که هنگام خواب تشدید می شوند، ممکن است نیاز به درمان هایی داشته باشند که حاوی داروهای مخدر هستند. در صورت تجویز این داروها ،بهتر است از مصرف الکل و رانندگی پرهیز کنید.

در صورتی که بیمار مشکوک به عفونت باکتریایی باشد، پزشک اغلب آنتی بیوتیک تجویز می کند. افرادی که مشکوک به عفونت ویروسی هستند، از آنتی بیوتیک سودی نخواهند برد ونیاز به درمان قوی تر و موثر تری دارند.

افراد سالمند، افراد مبتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی قوی و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند ، تا مشکل اصلی توسط پزشک بررسی شود.

درمان گیاهی و سنتی سرفه خشک

عسل درمانی موثر برای گلو درد است. بر طبق مطالعات انجام شده ، این دارو همچنین می تواند به طور موثری باعث کاهش سرفه شود.

عسل درمان بسیاری از بیماری ها بوده و شما می توانید روزانه عسل مصرف کرده و ایمنی بدن را تضمین کنید. پروبیوتیک ها، میکروارگانیسم هایی هستند که دارای خواص موثری در سلامتی هستند.

آنها به طور مستقیم سرفه را تسکین نمی دهند، اما در تنظیم دستگاه گوارش کمک رسان هستند. این گیاهان گوارشی باکتری هایی هستند که در روده شما وجود دارند.

بروملین، در درمان سرفه خشک موثر است شاید نام آن را نشنیده باشید؛ اما باید گفت که بر طبق شواهد موجود در بروملین ، آنزیمی وجود دارد که تنها در ساقه و میوه آن یافت شده و می تواند مشکل سرفه خشک را در گلو کاهش دهد.

به منظور کسب نتیجه بهتر، از ترکیب آناناس و برملائین استفاده کنید. یک تکه برملائین را با ۳٫۵ اونس آب آناناس سه بار در روز بنوشید.

برگ های نعناع، دارای خاصیت شفابخشی در درمان سرفه هستند. مواد مرطوب کننده موجود در نعناع ، گلو را آرام کرده و به عنوان یک ضد انعقاد عمل می کند و همچنین به شکستن موکوس کمک می کند.

سرفه‌های خشک؛ علل، علائم و درمان آن‌ها

شما می توانید با نوشیدن چای نعناع یا استفاده از بخور نعناع، از شدت سرفه خود بکاهید. برای تهیه یک بخور نعناع، برای هر ۱۵۰ میلی لیتر آب گرم ۳ یا ۴ قطره روغن نعناع اضافه کنید. حوله را بر روی سر خود بکشید و نفس های عمیق بکشید. یک بار در روز این بخور را انجام دهید.

برگ آووکادو برای درمان بیماری های تنفسی استفاده می شود.مطالعات نشان می دهد که جوانه و برگ های آووکادو می تواند به کاهش سرفه و همچنین برونشیت کوتاه مدت کمک کند. برگ آووکادو حاوی ترکیبات فلاونوئید است که عضلات گلو را مرطوب و سرفه و التهاب ناشی از آن را کاهش می دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • K

      سلام خسته نباشید ،عالی بود

    • Akram

      سلام .
      همسر من مدتی که سرفه های خشک میزنه .
      بخاطر چیه ؟دکتر هم رفته ولی هنوز خوب نشده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج