جاباما
۶۶۵۲۲۶
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

زندگی زوج معلول در کنار هم

عصای دست هم هستند. هر کجا به یکدیگر نیاز داشته باشند مانند دستان پرتوان کارآگاه گجت به سراغ هم می‌آیند و به‌هم کمک می‌کنند. ۱۵ سال می‌شود که یکدیگر را می‌شناسند و از ۱۲ سال پیش هم زندگی مشترک‌شان را شروع کرده‌اند. حالا هم صاحب شغل هستند، هم زندگی و هم یک پسر ۱۱ ساله.

روزنامه آسمان آبی - آزاده باقری: عصای دست هم هستند. هر کجا به یکدیگر نیاز داشته باشند مانند دستان پرتوان کارآگاه گجت به سراغ هم می‌آیند و به‌هم کمک می‌کنند. ۱۵ سال می‌شود که یکدیگر را می‌شناسند و از ۱۲ سال پیش هم زندگی مشترک‌شان را شروع کرده‌اند. حالا هم صاحب شغل هستند، هم زندگی و هم یک پسر ۱۱ ساله.
زندگی زوج معلول در کنار هم
روایت رضا

47 سال پیش در شهر سمنان خانواده پرجمعیتی زندگی می‌کردند که با‌وجود مشکلات مالی پدر و مادر این خانواده متوجه می‌شوند که میهمان دیگری در راه است. آن‌ها که صاحب چهار فرزند، ‌نمی‌خواستند فرزند پنجمی داشته باشند. برای همین تصمیم به سقط جنین می‌گیرند. ابتدا برای این کار باید یک آمپول زده می‌شد و دو هفته دیگر آمپول بعدی تا سقط به طور کامل صورت گیرد. بعد از زدن آمپول اول بود که «ننه آقا» یعنی مادرشوهر متوجه می‌شود و با آن‌ها صحبت می‌کند که این کار گناه است و نمی‌گذارد آمپول دوم زده شود. برای همین آن‌ها هم از این کار منصرف می‌شوند و بچه پنجم هم پا به دنیا می‌گذارد. پسربچه‌ای که کمی سرش بزرگتر از نوزادهای عادی بود. نامش را رضا گذاشتند. رضا خودش می‌گوید: «مادر و پدرم آمپول دوم را نزدند و من هم عاشق زندگی بندناف را محکم گرفتم و خودم را به این دنیا رساندم، اما غافل از آن‌که‌ آمپول اول کار خودش را کرده بود...»
عشقی که نتیجه ناتوانی بود

حدود ۱۵ سال پیش زندگی جدیدی پیش روی رضا باز می‌شود. او که چند وقتی بیکار بوده و شغل مناسبی نداشته که بتواند با آن امرارمعاش کند متوجه می‌شود یک تیم که اکثرشان معلول هستند در روزنامه «همشهری» و در صفحه معلولانش مشغول به‌کارند... چه اتفاقی بهتر از این می‌توانست شکل بگیرد؟ او همراه سایر کسانی که می‌شناخته راهی ساختمان «همشهری» می‌شود و با خانمی که مسئولیت این صفحه را برعهده داشته آشنا می‌شود. خانم راضیه کباری، کسی که نابیناست و درباره دغدغه و مشکلات معلولان به‌ویژه نابینایان می‌نویسد، اتفاقا مخاطب‌های خوبی هم پیدا کرده است.
آن‌ها به مرور با هم کار را آغاز می‌کنند و به تهیه گزارش‌های مختلف در این زمینه می‌پردازند. تا جایی که رضا و راضیه متوجه می‌شوند که چقدر خوب می‌توانند مشکلاتی را که در جسم‌شان وجود دارد با هم برطرف کنند و یک تیم خوب و تمام‌عیار هستند و از پس خیلی کارها برمی‌آیند. تقریبا حدود دو سال به همین صورت می‌گذرد و به مرور در وجود آن‌ها علاقه‌ای شکل می‌گیرد و این علاقه ثمره‌اش می‌شود ازدواجی که دیگر از آن ۱۲ سال می‌گذرد و یک پسر به اسم فرزاد دارند و حالا ۱۱ ساله است.

رضایت رضا و راضیه

با آن‌که مشکلات همچنان برقرار است، اما دیگر زندگی روی خوشش را نشان می‌دهد. زندگی مشترکی که به سادگی آغاز شده و با‌وجود تمام سختی‌هایی که دو معلول در زندگی با هم دارند به‌خوبی پیش می‌رود و چه چیزی بهتر از این؟ راضیه روح به زندگی رضا می‌بخشد و رضا هم چشم‌هایش می‌شود. برای همین با هم تصمیم می‌گیرند صاحب فرزند شوند و شیرینی زندگی‌شان را این‌‌گونه بیشتر کنند. با این‌که هنوز هم با فراز و نشیب‌های زندگی می‌جنگند، اما برای چیزی می‌جنگند که برایشان ارزش فراوانی دارد.

روایت راضیه

زندگی عادی تا ۲۶ سالگی. راضیه تا ۲۶سالگی زندگی‌اش مانند تمام آدم‌های معمولی بود. پرستاری می‌خواند و بعد از آن هم سر کار رفت و در بیمارستان مشغول به‌کار شد. نامزد پسرخاله اش شده بود و همه‌چیز به‌خوبی و خوشی پیش می‌رفت تا این‌که شبکیه‌های چشمش ساز ناسازگاری را آغاز کرد. شبکیه‌ها عمرشان را کرده بودند و به‌سرعت از بین می‌رفتند. راضیه دیگر حتی جلویش را نمی‌توانست ببیند. خواندن و نوشتن برایش غیرممکن شده بود. دیگر پیدا‌کردن رگ و انجام کارهای روال یک پرستار پیشکش. او دیگر نمی‌دید. نابینایی که در جوانی به‌سراغش آمد و همه‌چیز را از او گرفت. شغلش را، رنگ‌ها را، اطرافش را و... دیگر همه‌چیز سیاه شده بود. چاره‌ای نداشت باید به‌نابینایی و هیچ‌چیز ندیدن خوش‌آمد می‌گفت. میهمان زشت و ناخوانده‌ای که چاره‌ای جز پذیرشش وجود نداشت.

شروع خبرنگاری از روزنامه «همشهری»

کلاس خبرنگاری برایش سخت است. بااین‌حال انگیزه زیادی دارد. نمی‌تواند به درستی امتحان بدهد؛ اما کم نمی‌گذارد. شده زمین را به‌زمان برساند؛ اما تلاش می‌کند تا در امتحان‌ها قبول شود که اتفاقا قبول هم می‌شود. حالا باید به‌‌دنبال کار بگردد. باید صدای معلول‌ها را به‌گوش خیلی‌ها برساند. کسانی که نمی‌دانند معلول یعنی‌چه؟ ‌ای‌کاش یکی از مسئولان تصمیم می‌گرفت یک روز با ویلچر به سطح خیابان بیاید. یک‌بار چشم‌هایش را ببند و با عصای سفید روزش را آغازکند. آیا می‌تواند؟ باید شرایط و مشکلات را داشته باشی تا آن را درک کنی. وگرنه غیر‌ممکن است. اتفاقی که این روزها هم در سطح شهر شاهد آن هستیم و کمتر معلولی توان این را دارد تا از خانه بیرون بیاید و به‌کارهای روزمره‌اش به‌تنهایی برسد. با این‌حال باید از خودمان شروع‌کنیم. راضیه از خودش شروع می‌کند و به‌روزنامه «همشهری» می‌رود.
زندگی زوج معلول در کنار هم

فرزاد را ما به این دنیا آوردیم؛ باید مراقبش باشیم

این زوج صاحب یک فرزند هستند. فرزندی که برایشان از دنیا عزیزتر است. آن‌ها فرزاد را به این زندگی آورده‌اند و باید از او مراقبت کنند. حالا ۱۱ سال از زندگی اش می‌گذرد. او در ابتدا برایش سوالات زیادی مطرح می‌شد که چرا پدرش چشم‌های بزرگ و سر عجیبی دارد؟ مادرش مانند مادرهای دیگر نمی‌بیند. چرا می‌تواند مانند سایر مادرها املا بگوید و نقاشی‌هایش را ببیند. چرا دست‌های مادرش می‌بینند؟ و... هزار سوالی که الان پاسخ خیلی از آن‌ها را می‌داند و برای گرفتن بسیاری پاسخ دیگر هنوز کوچک است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حدفاصل چهارراه جهان کودک تا سر گاندی مسیر مشخص شده برای روشندلان به باکس برق برخورد می کنه. مسیر فقط برای خالی نبودن عریضه موزاییک مخصوص گذاشته شده ، اگرنه یه شخص روشندل اگه تو این مسیر قرار بگیره با مغز میخوره به این باکس. آدمای سالم تو این مملکت جایگاهی ندارن چه برسه به افرادی که مشکل جسمی دارن.
      برای اقا رضا و راضیه خانم آرزوی خوشبختی می کنم و امیدوارم یه روزی مبلمان و فضای شهری و شرایط جامعه طوری باشه که شما و بقیه همه در اون فضا راحت باشن

    • پری

      زیبا و تاثیر گذار

    • مهدي نظر

      عالي بود .من خيلي دوست دارم با جامعه معلول بيشتر اشنا بچشم و حتي با يك خانم معلول ازدواج كنم.چون بر اين باور و ايمانم كه جامعه معلول بسيار با ارزش و پر بركت هست.شاد باشيد در دستان پر مهر خداوند

    • امین

      من با اینکه معلولیتی ندارم ولی دلم میخواد با خانم معلولی که درکم کنه عشق وانرژی بهم بده و همچنین این عشق و انرژی رو من بهش منتقل کنم ازدواج کنم ..تجربه زندگی به من یاد داده که با یه خانم چطور باید رفتار کرد .خانمها خیلی لطیفو مهربانو حساسو دل نازک و دلسوزند چه معلول چه غیر معلول .قدره مادر و همسرتون رو بدونید

    • بدون نام

      منم دوست دارم با یه خانم معلول ازدواج کنم نه زیبایی برام مهمه البته به نظره من همه دخترها زیبا هستن نه معلولیت مهمه زندگی اینقدر با من بد تا کرده که انسانیت رو ترجیح میدم به یه دختره سالم و زیبا عشق واقعی خیلی شیرینتره ، برام ثابت شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج