۶۶۵۳۳۸
۵۰۲۶
۵۰۲۶
پ

۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۳)

در طول این چند سال شاهد طلوع و غروب برند های متعددی در دنیای فناوری بوده ایم و این چرخه همچنان ادامه دارد؛ در ادامه شما را با شرکت هایی آشنا می کنیم که روز های شکوه و جلالشان در دنیای فناوری به پایان رسیده و جای خود را به دیگر برند ها داده اند.

برترین ها - ترجمه از سینا اشتری: در طول این چند سال شاهد طلوع و غروب برند های متعددی در دنیای فناوری بوده ایم و این چرخه همچنان ادامه دارد؛ در ادامه شما را با شرکت هایی آشنا می کنیم که روز های شکوه و جلالشان در دنیای فناوری به پایان رسیده و جای خود را به دیگر برند ها داده اند. تحولات دنیای فناوری بسیار سریع و به طور مداوم اتفاق می افتند؛ تحولاتی که شرایط بازار را دچار دگرگونی کرده و رقابت در این حوزه را برای شرکت ها سخت تر خواهد کرد.

حوزه فناوری یکی از غیر قابل پیش بینی ترین حوزه های زندگی امروزی است؛ تاریخ و پیشینه این حوزه نشان می دهد که حتی قوی ترین و سر شناس ترین شرکت ها و برند ها هم می توانند به یکباره به حاشیه رانده شده و حتی برای همیشه از بین بروند.
15- Kodak

• محدوده زمانی فعالیت: از سال ۱۸۸۸ تا کنون.

• سرانجام: در سال 2012 و در نتیجه ورشکستگی اکثر فعالیت های خود از قبیل تولید دوربین های عکاسی دیجیتال و فریم های عکس دیجیتال را متوقف و بسیاری از پتنت های خود را به شرکت هایی مانند اپل، گوگل و ... فروخت و اکنون در حوزه تولید لوازم جانبی حوزه عکاسی فعالیتی محدود دارد.

• شهرت: تولید دوربین های عکاسی و فیلم دوربین های قدیمی.
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۳)

شرکت Kodak یکی از قدیمی ترین و سر شناس ترین برند های جای گرفته در این لیست است؛ این شرکت در سال ۱۸۸۸ تاسیس و تا پایان قرن بیستم به قدرتمند ترین شرکت فعال در حوزه تولید دوربین ها و لوازم عکاسی تبدیل شد. متاسفانه این شرکت نتوانست محصولات و سرویس های خود را متناسب با نیاز های دوره عکاسی دیجیتال تغییر دهد و همین عامل باعث ایجاد مشکلات مالی و نهایتا ورشکستگی اش در سال ۲۰۱۲ شد.

مدیران این شرکت برای بیرون آمدن از ورشکستگی مجبور به فروش اکثر پتنت های ثبت شده توسط Kodak به شرکت هایی مانند اپل، گوگل و فیسبوک شدند؛ اقدامی که درآمدی 525 میلیون دلاری را برای این شرکت رقم زده و باعث شد تا Kodak بتواند به صورت محدود به فعالیت هایی از قبیل تولید لوازم جانبی صنعت عکاسی ادامه دهد.

۱۶- Polaroid

• محدوده زمانی فعالیت: 2008-1937

• سرانجام: اولین بار در سال ۲۰۰۱ اعلام ورشکستگی کرد، پس از آن با تغییر کلی در سیاست هایش سعی در گسترش کسب و کار داشت که نهایتا در سال ۲۰۰۸ به طور کلی ورشکست شد.

• شهرت: تولید دوربین های عکاسی فوری.
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۳)

Polaroid شرکتی آمریکایی است که در سال 1937 پایه گذاری شد و در حوزه تولید دوربین های عکاسی فوری فعالیت می کرد؛ این شرکت در زمان اوج خود برای 21000 نفر شغل ایجاد کرده بود و همچنین درآمدی معادل 3 میلیارد دلار در سال را بدست می آورد.

شرکت Polaroid در زمان جنگ جهانی دوم تجهیزات زیادی را برای متحدین تولید کرد که از جمله تاثیر گذار ترین آنها می توانیم به دوربین دید در شب با استفاده از فناوری مادون قرمز اشاره کنیم؛ اما آنچه که باعث شهرت جهانی Polaroid شده بود تخصص این شرکت در تولید دوربین های عکاسی فوری بود.

تولید دوربین های عکاسی دیجیتال و تحول ناشی از آن در دنیای عکاسی ضربه بزرگی را به شرکت Polaroid وارد و باعث شد تا این شرکت در سال 2001 به صورت رسمی اعلام ورشکستگی کند و با وجود اینکه Polaroid تغییراتی کلی را در روند سیاست کسب و کار خود اعمال کرد اما در سال 2008 شاهد توقف کلی فعالیت های این شرکت بودیم.

۱۷- AltaVista

• محدوده زمانی فعالیت: 2013-1995

• سرانجام: در سال ۲۰۱۳ و به دلیل عدم توانایی در رقابت با موتور های جست و جویی مانند گوگل دچار توقف فعالیت شد.

• شهرت : یکی از اولین موتور های جست و جو.
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۳)

AltaVista در سال 1995 تاسیس و به عنوان یکی از اولین موتور های جست و جوی اینترنتی کار خود را آغاز کرد؛ روند پیشرفت این موتور جست و جو به جایی رسید که شرکت یاهو در سال 2003 امتیاز این برند را خریداری کرد؛ اما پیدایش و تکامل موتور جست و جوی گوگل به تدریج همه موتور های جست و جوی دیگر و از جمله آنان AltaVista را به حاشیه رانده و در نتیجه، فعالیت این موتور جست و جو در سال 2013 متوقف شد.

۱۸- Netscape

• محدوده زمانی فعالیت: 1999-1994

• سرانجام: شرکت AOL به طور رسمی برند Netscape را خریداری کرد؛ اما بنیانگذاران Netscape با استفاده از کد های منبع این مرورگر، شرکتی به نام Mozilla را به راه انداختند که نتیجه آن انتشار یکی از محبوب ترین مرورگر های کنونی است.

• شهرت: یکی از اولین نرم افزار های مرورگر اینترنت.
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۳)

Netscape یکی از اولین و محبوب ترین مرورگر های اینترنتی بود؛ اواسط دهه 90 میلادی را می توان به عنوان روز های اوج این مرورگر در نظر گرفت؛ در آن دوران و بر طبق آمار های منتشر شده، Netscape 90 درصد از کل کاربران شبکه اینترنت را به خود اختصاص داده بود اما کمی بعد تر و با پیدایش مرورگر اختصاصی شرکت مایکروسافت و یا Internet Explorer، سهم Netscape از کاربران اینترنت به شدت کاهش یافت؛ به طوری که آمار های منتشر شده در سال 2006 سهم Netscape از کل کاربران اینترنت را 1 درصد عنوان کرده اند.

این شرکت توسط یکی از غول های دنیای مجازی به نام AOL خریداری و توسعه آن تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت؛ اما AOL پس از سال ۲۰۰۷ توسعه آن را متوقف کرد؛ با اینکه سالهاست که کسی از این برند خبر ندارد اما باید بدانید که Netscape هیچگاه به طور کامل از بین نرفت؛ این شرکت هم اکنون به عنوان یکی از برند های زیر شاخه شرکت Facebook به صورت محدود فعالیت می کند.

19- Sinclair

• محدوده زمانی فعالیت: از سال ۱۹۷۳ تا کنون.

• سرانجام: در سال 1985 و به دلیل مشکلات مالی حق امتیاز این برند به شرکتی به نام Amstrad فروخته شد و در حال حاضر نیز به صورت محدود فعالیت می کند.

• شهرت: سه چرخه الکتریکی C۵ و کامپیوتر ZX Spectrum.
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۳)

Sinclair یک شرکت انگلیسی فعال در حوزه تولید وسایل الکترونیکی است که کار خود را از سال ۱۹۷۳ شروع کرد؛ این شرکت در طول عمر فعالیت خود نام های زیادی داشت اما موفقیت عظیم یکی از محصولات این شرکت در دهه هشتاد میلادی باعث شد تا نام Sinclair یک بار برای همیشه در ذهن کاربران ثبت شود.

کامپیوتر محبوب این شرکت و یا ZX Spectrum می توانست این شرکت را به اوج قله های موفقیت برساند؛ اما مشکلات عدیده مالی این برند در دهه هشتاد، مانع تحقق این رویا شد و نهایتا در سال 1986 شرکتی به نام Amstrad با پیشنهادی 5 میلیون پوندی توانست تا برند Sinclair و همه محصولات و تاسیسات آن را از آن خود کند.

روند نزولی موفقیت این شرکت تا سال ۱۹۹۷ ادامه داشت و کار به جایی رسید که در این سال آقای کلایو سینکلیر (بنیانگذار این برند) به صورت یک نفره فعالیت شرکت را ادامه می داد که از نتایج آن می توان به تولید سه چرخه ای الکتریکی به نام C۵ و برخی محصولات و اختراعات دیگر اشاره کرد.

20- Palm

• محدوده زمانی فعالیت: ۲۰۱۱-۱۹۹۲

• سرانجام: در سال 2010 توسط شرکت HP خریداری شد اما مشکلات مالی باعث شد تا HP در سال 2011 تمامی فعالیت های شرکت Palm را متوقف کند.

• شهرت: تولید گجت های الکترونیکی همراه
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۳)

Palm نام شرکتی فعال در حوزه تولید گجت های الکترونیکی همراه و از جمله آنان PDA ها بود؛ از جمله افتخارات طول عمر ۱۹ ساله این برند می توان به تولید اولین PDA جهان و نیز تولید و عرضه اولین نسخه های سیستم عامل WebOS اشاره کرد. شرکت HP در سال ۲۰۱۰ توانست تا با صرف هزینه ای ۱.۲ میلیارد دلاری برند Palm را از آن خود کند؛ اما فروش ضعیف محصولات این برند و مشکلات مالی شرکت HP در آن برهه زمانی، مدیران شرکت را مجبور به توقف کلیه فعالیت های برند Palm در سال ۲۰۱۱ نمود.

21- Pebble

• محدوده زمانی فعالیت: ۲۰۱۶-۲۰۱۲

• سرانجام: مشکلات مالی باعث توقف فعالیت های این شرکت در سال 2016 شد؛ بعد از یک وقفه کوتاه مدت برند و کلیه تاسیسات این برند توسط شرکتی به نام Fitbit خریداری و حتی برخی از کارکنان آن نیز به استخدام شرکت جدید در آمدند.

• شهرت: تولید ساعت های هوشمند.
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۳)

این شرکت در سال ۲۰۱۲ و با هدف تولید ساعت های هوشمند فعالیت خود را آغاز و در همان ابتدای کار توانست تا توجه همگان را به خود جلب کند؛ تا سال ۲۰۱۶ شرکت Pebble موفق به فروش بیش از یک میلیون دستگاه از محصولات خود شده بود و طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بود تا در سال ۲۰۱۵ شاهد عرضه دو محصول جدید از این برند باشیم؛ اما مشکلات مالی به شدت این برند را تحت فشار گذاشت و نهایتا در سال ۲۰۱۶ منجر به توقف کلیه فعالیت های آن شد. پس از آن شرکت Fitbit امتیاز برند Pebble و کلیه تاسیسات آن را خریداری کرده و حتی برخی از کارکنان سابق این شرکت را نیز به استخدام خود در آورد؛ اما نام Pebble برای همیشه به فراموشی سپرده شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج