۶۶۵۳۵۹
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۴)

در طول این چند سال شاهد طلوع و غروب برند های متعددی در دنیای فناوری بوده ایم و این چرخه همچنان ادامه دارد؛ در ادامه شما را با شرکت هایی آشنا می کنیم که روز های شکوه و جلالشان در دنیای فناوری به پایان رسیده و جای خود را به دیگر برند ها داده اند.

برترین ها - ترجمه از سینا اشتری: در طول این چند سال شاهد طلوع و غروب برند های متعددی در دنیای فناوری بوده ایم و این چرخه همچنان ادامه دارد؛ در ادامه شما را با شرکت هایی آشنا می کنیم که روز های شکوه و جلالشان در دنیای فناوری به پایان رسیده و جای خود را به دیگر برند ها داده اند. تحولات دنیای فناوری بسیار سریع و به طور مداوم اتفاق می افتند؛ تحولاتی که شرایط بازار را دچار دگرگونی کرده و رقابت در این حوزه را برای شرکت ها سخت تر خواهد کرد.

حوزه فناوری یکی از غیر قابل پیش بینی ترین حوزه های زندگی امروزی است؛ تاریخ و پیشینه این حوزه نشان می دهد که حتی قوی ترین و سر شناس ترین شرکت ها و برند ها هم می توانند به یکباره به حاشیه رانده شده و حتی برای همیشه از بین بروند.
22- SyQuest

• محدوده زمانی فعالیت: ۲۰۰۹-۱۹۸۲

• سرانجام: مشکلات مالی و فروش ناموفق محصولات، نهایتا در سال 1998 باعث ورشکستگی این شرکت شد.

• شهرت: یکی از اولین تولید کنندگان حافظه هارد دیسک برای کامپیوتر های خانگی.
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۴)

SyQuest یکی از اولین تولید کنندگان حافظه هارد دیسک برای کامپیوتر های خانگی و شخصی بود که با تولید لوازم جانبی پرینتر های حرفه ای مانند Cartridge Disk Drive توانست تا محبوبیت زیادی را در بازار بدست آورد. در اواخر دهه ۹۰ میلادی و با درخشش محصولاتی مانند Zip Drive و CD، شرکت SyQuest از مرکز توجه کاربران خارج و درگیر مشکلات مالی شد و با ابداع راه هایی جدید برای انتقال اطلاعات مانند FTP شاهد ورشکستگی کامل SyQuest در سال ۱۹۹۸ بودیم.

23- Blockbuster Video

• محدوده زمانی فعالیت: ۲۰۱۰-۱۹۸۵

• سرانجام: عدم توان رقابت با سرویس هایی مانند Netflix این برند را دچار مشکلات مالی کرد و نهایتا در سال 2010 شاهد ورشکستگی کامل آن بودیم.

• شهرت: سرویس اجاره فیلم های اکران خانگی و بازی های ویدئویی.
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۴)

Blockbuster یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه اجاره فیلم های سینمایی اکران خانگی و بازی های ویدئویی بود که به صورت فروشگاه های زنجیره ای و شعبات متعدد در سطح کشور فعالیت می کرد و در اواخر دهه ۹۰ میلادی همه با نام این برند آشنایی کامل داشتند. پس از پیدایش سرویس هایی آنلاین مانند Netflix، Blockbuster روز به روز ضعیف تر شد و پس از رد پیشنهادی ۵۰ میلیون دلاری از سوی شرکت Netflix در سال ۲۰۱۱ به صورت رسمی اعلام ورشکستگی نمود.

24- The Globe.com

• محدوده زمانی فعالیت: ۲۰۰۸-۱۹۹۴

• سرانجام: بحران اقتصادی پس از ترکیدن حباب Dot-com در سال 1999 گریبان گیر گسب و کار این برند شد و در سال 2000 تقریبا به تعطیلی آن انجامید؛ البته این پایان کار The Globe.com نبود و فعالیت این شبکه اجتماعی تا سال 2008 ادامه داشت.

• شهرت: یکی از اولین شبکه های اجتماعی.
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۴)

وبسایت TheGlobe.com در سال ۱۹۹۴ فعالیت خود را به عنوان یکی از اولین شبکه های اجتماعی آغاز کرد؛ وضعیت اقتصادی این برند به حدی مطلوب بود که در ابتدای بحران اقتصادی ترکیدن حباب Dot-com نیز جان سالم به در برد و حتی به گسترش فعالیت ها و کسب و کار خود پرداخت. البته TheGlobe.com هم با کمی تاخیر و در سال ۱۹۹۹ قربانی تاثیرات سوء اقتصادی بحران حباب Dot-com واقع شده و با افت مداوم ارزش سهام خود مواجه شد.

پس از آن درگیری های حقوقی زیادی برای این برند ایجاد شد که از جمله مهم ترین آنها می توانیم به اتهام ارسال ایمیل هایی آلوده به بد افزار ها و اتهام سوء استفاده از پتنت دیگر رقبا اشاره کنیم؛ نتیجه این اتفاقات به پایان عمر 14 ساله TheGlobe.com در سال 2008 منجر شد.

۲۵- Minolta

• محدوده زمانی فعالیت: 2006-1928

• سرانجام: در سال ۲۰۰۳ با شرکتی به نام Konica ادغام شد و پس از فروش ناموفق در حوزه محصولات عکاسی به اجبار تمامی دوربین های عکاسی و تاسیسات مربوط به آنها را در سال ۲۰۰۶ به شرکت سونی فروخت.

• شهرت: تولید دوربین های عکاسی
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۴)

Minolta نام یک شرکت ژاپنی فعال در حوزه تولید دوربین های عکاسی و لوازم جانبی آنها بود؛ این شرکت در سال 1928 فعالیت خود را آغاز کرده و بیشتر شهرتش را به خاطر تولید اولین دوربین 35 میلی متری SLR مجهز به فناوری فوکوس خودکار بازار بدست آورد. این شرکت در بازه زمانی ما بین دهه های 50 و 90 میلادی که کارشناسان از آن به عنوان روز های اوج Minolta یاد می کنند، عنوان آینده نگرانه ترین شرکت تولید کننده دوربین های عکاسی را به خود اختصاص داده بود.

بزرگ ترین ضربه وارد شده به کسب و کار این برند مربوط به ضرر ۱۲۷.۶ میلیون دلاری نتیجه شده از یک درگیری حقوقی است که Minolta در آن به کپی برداری غیر قانونی از پتنت شرکت Honeywell متهم گردید و مشکلات مالی پس از این اتفاق مدیران Minolta را بر آن داشت تا با مذاکره با شرکت Konica، برند خود را با Konica ادغام کرده و در سال ۲۰۰۳ شرکتی واحد را تشکیل دهند.

البته شرکت جدید هم نتوانست تا به وضعیت Minolta سر و سامان خاصی ببخشد و بدهی های گسترده، این شرکت را مجبور به فروش کلیه محصولات حوزه عکاسی به شرکت سونی کرد؛ البته برند Minolta به طور کامل از بین نرفت اما فعالیت آن در حوزه صنعت عکاسی به کلی متوقف شد.

۲۶- Gizmondo

• محدوده زمانی فعالیت: 2006-2005

• سرانجام: قبل از شروع فعالیت، گمانه زنی های مثبتی درباره احتمال موفقیت محصولات Gizmondo در بازار می شد؛ اما کنسول بازی قابل حمل این شرکت هیچ گاه فرصت رقابت با محصولات شرکت هایی مانند سونی و یا نینتندو را پیدا نکرد و Gizmondo در سال ۲۰۰۶ به طور رسمی اعلام ورشکستگی کرد.

• شهرت: تولید کنسول های بازی قابل حمل.
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۴)

Gizmondo نام یک کنسول بازی قابل حمل است که قرار بود تا صنعت بازی های کامپیوتری سال 2005 را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ این کنسول در مقایسه با محصولات شرکت های سونی و نینتندو ویژگی های بیشتری داشت و تقریبا همه کارشناسان از احتمال فروش موفق آن سخن می گفتند؛ رویایی که به یک کابوس تبدیل شد. مدیران شرکت Gizmondo به قدری از فروش موفق محصول خود مطمئن بودند که بودجه های سنگینی را به تبلیغات و بازاریابی آن اختصاص داده و در همان ابتدای کار شرکت را زیر قرض بردند.

فروش ۲۵۰۰۰ عدد از این کنسول آن را به نا موفق ترین کنسول دستی بازی های کامپیوتری تبدیل کرد و ضرری معادل ۳۰۰ میلیون دلار را به شرکت Gizmondo وارد کرد و اثبات رابطه مدیران این شرکت با مافیای سوئدی و گذشته قانون گریزانه آنها موجی رسانه ای را به راه انداخت که بر اثر آن شرکت Gizmondo در سال ۲۰۰۶ به طور رسمی اعلام ورشکستگی کرد.

27- Vertu

• محدوده زمانی فعالیت: ۲۰۱۷-۱۹۹۸

• سرانجام: پس از روند نزولی در فروش محصولات در سال 2017 اعلام ورشکستگی کرد.

• شهرت: تولید گوشی های هوشمند لوکس و گران قیمت.
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۴)

Vertu در سال 1998 و به عنوان یک شرکت بریتانیایی فعال در حوزه تولید گوشی هایی لوکس و گران قیمت آغاز به کار کرد؛ جالب است بدایند که بنیانگذار اولیه این برند شرکت فنلاندی نوکیا بوده است، گرچه مقر اصلی شرکت Vertu در انگلستان بنا نهاده شد. هدف و برنامه اصلی این برند تولید گوشی های همراهی بود که بیشتر از کارایی و ویژگی های آن به جنبه ظاهری آن توجه شود و بیشتر استفاده های تشریفاتی داشته باشد.

Vertu در سال ۲۰۰۳ اولین محصول خود که در تولید صفحه کلید آن از یاقوت ۵ قیراط استفاده شده بود را روانه بازار کرد؛ چندی بعد و در سال ۲۰۱۰ این شرکت اولین گوشی هوشمند خود را با دکمه هایی از جنس یاقوت کبود تولید و به بازار عرضه کرد؛ گوشی هوشمندی گران با قیمتی بین ۵ الی ۱۷ هزار پوند.

محصولات این شرکت همیشه از کمبود ویژگی های فناورانه و به روز موجود در محصولات سایر رقبا رنج می بردند؛ اما شرکت Vertu در سال 2013 توانسته بود تا تعداد 350 هزار نفر مشتری را به خود اختصاص دهد و این رقم در تعداد مشتریان به منزله موفقیتی بزرگ برای Vertu تلقی می شد؛ اما کاهش در فروش محصولات و بدهی های معوقه، مدیران این شرکت را مجبور کرد تا در سال 2017 به فعالیت این برند پایانی رسمی دهند.

۲۸- eToys.com

• محدوده زمانی فعالیت: 2009-1997

• سرانجام: پس از اعلام ورشکستگی در سال ۲۰۰۱ توسط شرکتی آمریکایی به نام Toys "R" US خریداری شده و هم اکنون به عنوان یکی از زیر مجموعه های این شرکت به کار خود ادامه می دهد.

• شهرت: یکی از اولین فروشگاه های اسباب بازی آنلاین.
۲۸ برند مشهوری که از دنیای فناوری محو شدند (۴)

eToys.com فروشگاهی اینترنتی در حوزه اسباب بازی بود و پس از تاسیس در سال 1997 فعالیت رسمی خود را در سال 1999 آغاز کرد؛ از شانس بد این برند، شروع رسمی فعالیتش با بحران اقتصادی ناشی از ترکیدن حباب Dot-com تداخل پیدا کرده و در همان ابتدای کار ضرر های جبران نا پذیری را به سرمایه هی آن وارد کرد.

پس از اعلام ورشکستگی در سال ۲۰۰۱، شرکتی به نام KB Toys آنچه از شرکت eToys.com باقی مانده بود را خریداری کرد؛ برند eToys.com در این سال ها بار ها دست به دست شد و اکنون به عنوان یکی از زیر مجموعه های شرکتی به نام Toys "R" US فعالیت می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج