۶۶۵۹۹۰
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

سفری که تحولی در روابط تهران و اربیل ایجاد کرد

سفر دو روزه هیأت حکومت اقلیم کردستان به تهران به ریاست نیچیروان بارزانی، نخست وزیر کردستان و استقبال رسمی و معنادار مسئولان جمهوری اسلامی ایران از او که به حل بسیاری از چالش های بغداد و اربیل منجر خواهد شد، آن را به سفری تاریخی تبدیل کرد.

دیپلماسی ایرانی: سفر دو روزه هیأت حکومت اقلیم کردستان به تهران به ریاست نیچیروان بارزانی، نخست وزیر کردستان و استقبال رسمی و معنادار مسئولان جمهوری اسلامی ایران از او که به حل بسیاری از چالش های بغداد و اربیل منجر خواهد شد، آن را به سفری تاریخی تبدیل کرد.

بعد از برگزاری رفراندوم برای استقلال کردستان عراق و فاصله ای که بین ایران و اقلیم کردستان بوجود آمده بود با سفر ماه گذشته سردار قاسم سلیمانی به کردستان و دیدار با مسعود بارزانی و سفر دیروز نیچروان بارزانی به تهران روابط دو طرف به روزهای اوج خود نزدیک می شود و برخلاف نظرات مخالفین جمهوری اسلامی و اقلیم کردستان دو طرف مصمم هستند این روابط تاریخی را همچنان در اوج قرار دهند و روابط استراتژیک را جایگزین کدورتهای مقطعی کنند.

سخن دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه ایران و کردستان یک رابطه راهبردی با هم دارند و باید این راهبرد ارزشمند حفظ شود، اندیشه ای استراتژیک است و حلقه ی مفقوده ی این سال های ایران و کردستان، که می توان آن را بر همه ی مناسبات تاریخی، فرهنگی و دیپلماسی تعمیم داد و ایران و کردستان همچنان در کنار هم بر مشکلات و اختلافات خود نائل و روابط دیرین تهران و اربیل را تبیین کنند و خلاء روابط بعد از رفراندوم را پر کنند چرا که ایران در حل بحران اربیل ـ بغداد می تواند از نقشی تاریخی و تعیین کننده ایفاد نماید.

ایران و اقلیم کردستان می توانند بغداد را از بحران پیش رو در انتخابات آینده در برابر رقبای سنتی ایران، ترکیه و عربستان که متفاوت تر از ایران، تحولات در عراق را دنبال می کنند عراق را از بحران انتخابات عبور دهند چرا که ترکیه و عربستان با حمایت از سنی ها در عراق به دنبال تضعیف شیعیان و ناکارآمد کردن حکومت در بغداد هستند و با همکاری آمریکا می خواهند حضور ایران در عراق را کم رنگ کنند چرا که چالش اصلی بغداد امروز اهل سنت و کردها هستند.

ما شاهد مسائلی در منطقه بودیم که برای جمهوری اسلامی نگران کننده و دارای هزینه بود. بازسازی روابط با کردستان می تواند این نگرانی ها را برطرف و هزینه ها را برای ایران کم رنگ تر کند از جمله اینکه اردوغان با وجود وعده ی همکاری به ایران در بستن مرزهایش با کردستان عراق، خلاف آن عمل کرد و افکار عمومی کردها را علیه ایران بسیج کرد و به نوعی ایران را دور زد و در برابر کردها قرار داد. مساله ی دوم در مساله ی خیانت کرکوک، اتحادیه میهنی کردستان که اولین حزب هم پیمان و استراتژیک جمهوری اسلامی است با بحران بزرگی روبه رو شده و اگر ایران و پارت دموکرات کردستان از هژمونی خود در کردستان استفاده و از آن حمایت نکنند اتحادیه میهنی در غیاب مام جلال بازنده ی بازیهای سیاسی آینده خواهد بود و بیشترین عوارض آن نصیب جمهوری اسلامی می شود.

نیچیروان بارزانی با هوشیاری سیاسی و رویکرد دیپلماتیک توانست با سفر به فرانسه، آلمان، ایتالیا و ایران تحولات کردستان را به خوبی مدیریت و به نوعی مهندسی دیپلماسی را به نفع مردم کردستان و همکاری با همسایگان و نگاه اروپا به کردستان را وارد دوران جدید کند تا همه ی تهدیدها به فرصت تبدیل شوند و البته سفر ایشان به کنفرانس داووس در سوئیس و دیدارهای دیپلماتیک با رهبران جهان تکمیل کننده ی این پکیچ دیپلماتیک برای کردستان خواهد بود.

این سفر باعث ناخشنودی ترک ها شده است و علی رغم مخالفت آنها با این روابط پررنگ اقلیم کردستان و تهران بزودی نیچیروان بارزانی را به آنکارا دعوت خواهند کرد تا در رقابت با ایران کم نیاورند. چرا که سیاست ترکیه اقتصاد محور است و گسترش روابط اقتصادی با کردستان و بازسازی موصل و حضور شرکت های ترک در رقابت با شرکت های ایرانی استراتژی ترکیه در تحولات آینده با کردستان خواهد بود.

ایران و کردستان بی میل نیستند در انتخابات آینده در کنار حزب دعوه به رهبری نوری مالکی باشند به دلیل اینکه حیدر عبادی بیشتر تمایل به همکاری با آمریکا و عربستان دارد و وه عده هایی به اعراب و آمریکا مبنی بر کم رنگ کردن حضور ایران در عراق داده است. از این نظر ایران و اقلیم کردستان علاقمندند همکاری با نوری مالکی را به عنوان نخست وزیر آینده عراق دوباره تجربه کنند و البته امکان پیروزی نوری مالکی بیش از حیدرعبادی در انتخابات آینده عراق به نظر می رسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج