۶۶۶۱۸۰
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

نوسانات ارزی و توان اقتصادی بازار ایران

جعفر خيرخواهان در روزنامه اعتماد نوشت: نمي توانيم نوسانات قيمت ارز را بررسي كرده و از كنار اينكه دولت يكي از اصلي‌ترين عرضه‌كنندكان ارز در كشور است، نوسانات قيمت ارز مي‌تواند قيمت تمام شده واردات و صادرات را تغيير دهد و اينكه قيمت ارز مي‌تواند در رقابت‌پذيري توليد موثر باشد، به راحتي بگذريم.

جعفر خيرخواهان در روزنامه اعتماد نوشت: نمي توانيم نوسانات قيمت ارز را بررسي كرده و از كنار اينكه دولت يكي از اصلي‌ترين عرضه‌كنندكان ارز در كشور است، نوسانات قيمت ارز مي‌تواند قيمت تمام شده واردات و صادرات را تغيير دهد و اينكه قيمت ارز مي‌تواند در رقابت‌پذيري توليد موثر باشد، به راحتي بگذريم.
ناگفته پيداست كه هر زماني كه قيمت دلار در بازار روابط متوازن‌تري با ريال دارد، واردات به صرفه‌تر است و در نهايت از اين محل توليد داخلي زيان ديده و قدرت رقابت‌پذيري خود را از دست مي‌دهد و برعكس هرگاه قيمت دلار افزايش مي‌يابد به دليل اينكه رابطه‌اي معكوس با آنچه پيش‌تر عنوان شد پيدا مي‌كند، صادرات به صرفه‌ شده و در عين حال وارد‌كنندگان مجبورند با بهاي بيشتري خريد كنند كه در نهايت به زيان مصرف‌كننده خواهد بود.
در نتيجه حاصل اين معادله خبر از تمايل توليدكننده و صادركننده به افزايش قيمت دلار مي‌دهد و وارد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان به قيمت پايين دلار تمايل دارند. در ايران با آنكه همه مسوولان و اقتصاددانان حمايت از توليد داخل و تقويت اقتصاد ملي را يك اصل مهم مي‌دانند، ولي در عمل به دليل فشار سياسي واردكنندگان و مصرف‌كنندگان، بانك مركزي همواره در تلاش است تا قيمت ارز را پايين نگه دارد؛ به بيان ديگر اين حكايت دايمي اقتصاد ايران در تمام سال‌هاي پس از انقلاب بوده است اما براي آن هيچگاه راهي علمي و منطبق براي واقعيت اقتصادي پيدا نشده و به همين دليل پايين نگه داشتن قيمت دلار همواره به شكل دستوري و از بالا بوده است. امري كه در نهايت موجب مي‌شود پس از چند سال فشار فنر تورمي انباشت شده و با در رفتن اين فنر تورمي قيمت دلار به صورت فزاينده‌اي افزايش يابد، اتفاقي كه درسال جاري رخ داد.

در اين ميان صحبت‌هاي رييس كل بانك مركزي كه نسبت به كاهش قيمت ارز تا عيد ابراز اميدواري كرده است نيز، يادآور وعده‌هايي است كه آقاي بهمني در دوران جهش قيمتي اواخر دهه ٨٠ و اوايل دهه ٩٠ مي‌داد. ايشان آن زمان مي‌گفتند بازار توجيه اقتصادي ندارد و قيمت ارز كنترل خواهد شد. ولي در عمل اتفاق معكوس رخ داد. آقاي سيف نيز دقيقا همان صحبت‌ها را بعد از ٦ سال تكرار كرده‌اند. متاسفانه به نظر نمي‌رسد جامعه چندان به اين گفته‌ها توجه كند و در اين روزها حتي زنان خانه‌دار نيز كه پس اندازي داشتند، متقاضي ارز شدند.

گفته‌هاي رييس كل بانك مركزي بيش از آنكه بخواهد بازار را به سمت آرامش ببرد، محرك بازار خواهد شد، چرا كه مردم با شنيدن صحبت‌هاي آقاي سيف مطمئن شدند كه قيمت ارز باز هم بالاتر خواهد رفت و از نظر واقعيات اقتصادي نيز به نظر نمي‌رسد دولت ياراي مقابله با اين افزايش قيمت را داشته باشد. احتمالا در روزهاي آينده نيز بازار دوباره با جهش و شوك ارزي مواجه شود. رييس كل بانك مركزي به خوبي مي‌داند كه موضعي عليه واقعيات اقتصادي گرفتند و به نظر مي‌رسد با فشاري كه از بالا به ايشان وارد شده، ايشان مجبور شده‌اند تا از كارتي سوخته دوباره استفاده كنند؛ اما مساله به همين جا ختم نمي‌شود چرا كه اگر نتايج معكوس رخ دهد، آن‌گاه از ميزان اعتماد مردم به دولت كاسته شده و اين در آينده تبعات سخت‌تري نيز خواهد داشت.
نگراني آن است كه پس از اين نيز دولت رويه گذشته را تكرار كند و دوباره در بازار به دنبال «جمشيد بسم‌الله» تازه‌اي بگردند تا كاسه و كوزه را بر سر آن بشكنند. حال آنكه هيچ دلالي مسبب وضعيت فعلي نيست و اگر چنين شود جز فرافكني حاصل ديگري ندارد. در هر حال دولت بايد هر‌چه سريع‌تر در اين رابطه اقدامات لازم را در دستور قرار دهد و هر‌چه سريع‌تر به اين نوسانات پايان دهد. نبايد فراموش كنيم كه اقتصاد ايران در شرايطي قرار ندارد كه بتواند نوسانات اينچنيني را تاب آورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج