جاباما
۶۶۶۵۷۹
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

یک گام به جلو در مصاحبه با مقامات ارشد کشور

یکی از فرمایشات پیشوایان هدایت و یکی از نصایح بزرگان دین و سیاست، ارتباط متقابل و مداوم حاکمان با مردم است. این ارتباط دوسویه و خالی از تشریفات، دستاوردهایی را حاصل می‌کند که این دستاوردها، موجب تقویت و استحکام بنای حکومت خواهد شد.

رویداد ۲۴ نوشت: یکی از فرمایشات پیشوایان هدایت و یکی از نصایح بزرگان دین و سیاست، ارتباط متقابل و مداوم حاکمان با مردم است. این ارتباط دوسویه و خالی از تشریفات، دستاوردهایی را حاصل می‌کند که این دستاوردها، موجب تقویت و استحکام بنای حکومت خواهد شد.
ازجمله دستاوردهای این چنین مراودات ضروری و مهمی، آگاهی یابی حاکمان از مشکلات مردم و اتخاذ تدبیر مناسب برای حل معضلات است. هنگامی که مردم بتوانند بدون لکنت زبان و بدون دلهره از تبعات سخنانشان، به انتقاد بپردازند و مشکلات را بیان کنند، علاوه بر آنکه قدمی در مسیر حل مشکل برداشته می‌شود بلکه موجب جلب اعتماد آنان نیز می‌شود و احساس یکدلی و همراهی با حکومت برای آنان ایجاد می‌شود.

از دیگر دستاوردها نیز می‌توان به فرصت پاسخگویی برای حاکمان اشاره کرد که در فضایی صمیمی و به دور از تشریفات، استدلال‌های خود را بیان می‌کنند و از اقدامات صورت گرفته، گزارش می‌دهند و از قصورها و تقصیرها عذرخواهی می‌نمایند. وظیفه حاکمان و مسئولان حکومت، بیان اقداماتی است که برای اداره امور کشور و ارتقای سطح زندگی مردم انجام داده‌اند و همچنین بیان صریح و شفاف برنامه‌ها و موانع موجود در مسیر پیشبرد اهداف و شعارها برای تسهیل تحقق آن‌ها است.

گفتگوی اخیر رئیس‌جمهور با مردم را می‌توان یک گام به جلو در مسیر تقریب روابط حاکمان و مردم دانست؛ مسیری که همچنان گام‌های فراوانی را باید در آن طی کرد تا به نقطه مطلوب رسید. انتخاب رضا رشید پور که خود از حامیان دکتر روحانی در انتخابات بوده است و در عین علاقه‌مندی به رئیس‌جمهور، انتقادات فراوانی را نیز در برنامه‌های تلویزیونی خود به عملکرد دولت متوجه ساخته است و تسلط مناسبی به مصاحبه‌های چالشی دارد، نمایانگر این موضوع بود که قرار است در سبک مصاحبه‌های تلویزیونی با مقامات جمهوری اسلامی تفاوت‌های مثبتی صورت پذیرد.
رشید پور باید در این مصاحبه، نقش جوانانی را ایفا می‌کرد که به حسن روحانی رأی داده‌اند و اینک خواهان پیگیری مطالبات خود هستند، بدین معنی که درعین‌حالی که از دولت و شخص رئیس‌جمهور حمایت کرده و می‌کنند، از آن سو نیز مطالبات خود را فراموش نکرده و به‌صورتی کاملاً جدی و محکم، پیگیر تحقق وعده‌ها هستند.

ازجمله نکات مثبتی که موجب می‌شود تا این مصاحبه را گامی به جلو بدانیم مطرح شدن سؤالاتی بود که رئیس‌جمهور را مجبور به دادن «قول» کرد و «قول» ها نیز امکان پیگیری و زمان سررسید دارد. اگر سبک مصاحبه‌ها همانند گذشته بود و سؤالات به نحوی بود که منجر به اظهارنظر رئیس‌جمهور در موضوعات می‌شد و یا نهایتاً به ارائه گزارش عملکرد بسنده می‌شد، هیچ‌گاه رئیس‌جمهور مجبور نمی‌شد برای برخی موضوعات، قول بدهد و خود را ملزم به انجام آنان کند.

جدای از مصاحبه‌های محمود احمدی‌نژاد با تلویزیون که حتی پرسش‌ها نیز از قبل هماهنگ شده بود و وظیفه مجری به روخوانی سؤالات تنزل داده شده بود، مصاحبه‌های تلویزیونی حسن روحانی دارای این ظرفیت بود که سؤالات گوناگونی در آن مطرح شود ولی به دلیل برخی ملاحظات و برخی «عصاقورت دادگی‌ها»، سؤالات به سمت‌وسوی چالش و طرح سؤالات چالشی سوق نمی‌یافت و لذا رئیس‌جمهور به ارائه گزارش و اظهارنظر می‌پرداخت اما مصاحبه اخیر گامی روبه‌جلو بود که زمینه‌های نمایان شدن حبابی از چالش را فراهم کرد و رئیس‌جمهور را مجبور به دادن «قول» کرد؛ قول‌هایی که تفاوت ماهوی با شعار دارند.

همین‌که زمینه‌ای فراهم بشود تا از رئیس‌جمهور پرسیده شود که چرا با ماشین ضد گلوله به میان زلزله‌زدگان رفته است و او جواب بدهد که باید فیلم‌های حضور در میان مردم منتشر می‌شد، همین‌که از او پرسیده شود چرا وزیر کار برای پیگیری امور نفت‌کش سانچی، مسئول شد و رئیس‌جمهور از واقعیت ماجرا بگوید، همین‌که از فایده عزای عمومی سؤال شود، همین‌که از عوارض سنگین خودروهای هیبریدی سؤال شود و رئیس‌جمهور قول بازنگری بدهد، همین‌که از قصه پر غصه مؤسسات اعتباری پرسیده شود و روحانی از اقدامات دولتش شفاف‌سازی کند، و بسیاری از همین‌ها موجب می‌شود که برخی از سؤالات مردم با منتخب خودشان، در میان گذاشته شود و آنان متوجه شوند که همه موارد مذکور، از دغدغه‌های رئیس‌جمهور است و او غافل از مشکلات مردم نیست.

هرچند باید از این قبیل برنامه‌ها افزایش یابد و فرصت طرح مسائل مهم‌تر و کلیدی‌تر به‌صورت صریح و شفاف فراهم شود، و هرچند برای دستیابی به نقطه مطلوب و استاندارد در مصاحبه با شخصیت‌های مسئول و حاکمان، باید گام‌های فراوانی را برداشت اما به نظر می‌رسد گام نخست، گام قابل تأمل و مثبتی بود که راهگشای مصاحبه‌های چالشی آتی خواهد شد، مصاحبه‌هایی چالشی با تمامی مقامات مسئول در کشور و پرسش از تمامی مباحثی که به حوزه کاری آنان مربوط است؛ چراکه مردم صاحبان اصلی کشور و انقلاب هستند و نامحرم نیستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بی فایده بودنه بیکاری بحث شدنه فقر

    • بدون نام

      چرا آسمون ریسمون میبافی. تو نظرسنجی هم کسی ضعیف بوده مصاحبه.همش میخاید گنده کنید

    • اواره

      اقا دست وردارین ازاین بازیها کدام پاسخگویی این که ریس جمهور بیاد پشت تریبون صدا وسیمای میلی بشینه ویه مشت حرف دروغ وبی سروته تحویل مردم بده مثل اینه که به بچه دوساله وعده قاقا لی لی بدی وبعدهم بی خیال دیگه این حنا واسه مردم رنگ نداره ریس جمهوری که امسال بگه ماست سال دیگه سیاهدونه یکی به نر بزنه یکی به میخ وماتو یه جوری سرگرم کنن .....

    • بدون نام

      مدیر کاردان ودلسوز مردم ونظام تربیت کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج