جاباما
۶۶۶۷۳۹
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

استمرار و تعمیم، شرط صداقت صدا و سیما

ابراهیم بهشتی در روزنامه ایران نوشت: گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب رئیس جمهوری با مردم از زوایای مختلف مورد ارزیابی کارشناسان و فعالان سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای قرار گرفته است. در این میان یک وجه که بیشتر مورد توجه قرار گرفت، اجرای متفاوت آن با حضور رضا رشیدپور از مجریان سیما است.

ابراهیم بهشتی در روزنامه ایران نوشت: گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب رئیس جمهوری با مردم از زوایای مختلف مورد ارزیابی کارشناسان و فعالان سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای قرار گرفته است. در این میان یک وجه که بیشتر مورد توجه قرار گرفت، اجرای متفاوت آن با حضور رضا رشیدپور از مجریان سیما است.
به نظر بسیاری از کارشناسان یکی از وجوه ممیزه گفت‌وگوی مورد اشاره، متفاوت بودن آن از نظر شکلی بود و اینکه مصاحبه کننده، به نسبت همکاران خود در برنامه‌های مشابه سابق، از جسارت بیشتری برخوردار بود و مصاحبه را از حالت رسمی و تشریفاتی تا حدودی خارج کرد. رشیدپور ابایی از این نداشت که سؤالات خود از بالاترین مقام اجرایی کشور را با صراحت بیشتری مطرح کند و رئیس جمهوری را نیز به چالش بکشد. از طرف دیگر این تجربه مورد انتقاد کسی هم قرار نگرفت و حتی هواداران رئیس جمهوری هم عموماً این وجه از کار رسانه‌ای را پسندیدند.
این مهم از آنجا بیشتر مورد توجه قرار گرفت که چنین شیوه‌ای در مواجهه با مسئولان کشوری از سوی سیما یا دیده نشده یا موارد مشابه آن بسیار اندک بوده است. در حالی که یکی از وظایف یا رسالت‌های رسانه همین وجه انتقادی آن است، انتقاد در چارچوب‌های متعارف، بیان صریح ابهامات و سؤالات افکار عمومی. تجربه دوشنبه شب در صورتی می‌تواند قابل دفاع باشد که در حکم آغاز یک راه باشد و به یک مورد بسنده نشود.
اگر چه بخش زیادی از امور کشور به قوه مجریه مرتبط است، اما شایسته است که سایر نهادها و مسئولان کشوری هم به فراخور مسئولیت‌ها و اختیاراتی که دارند، در برابر چنین شیوه رسانه‌ای قرار گیرند و نقش صدا و سیما در این گفت‌وگوها تنها در یک تریبون برای ارائه گزارش محدود نشود.
استمرار این شیوه در مقابل همه مسئولان و ایفای نقش واقعی رسانه ملی، از یک طرف زمینه‌ساز جلب اعتماد از دست رفته بخش‌هایی از افکار عمومی به صدا و سیما می‌شود و از سوی دیگر با ابهام‌زدایی از سؤالات و مسائل مطرح در جامعه، جلوی بسیاری از شایعات گرفته می‌شود و نتیجه آن هم شفافیت بیشتر خواهد بود.
به هر حال درباره عملکرد نهادهای دیگری همچون قوه قضائیه، مجلس، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی، تریبون‌های نماز جمعه، برخی نهادهای نظامی و خود صدا و سیما و... هم سؤالات، ابهامات و گاهاً شایعاتی مطرح است که پاسخ گویی شفاف به آنها قطعاً بیش از همه به نفع خود آن نهادها خواهد بود.
بیراه نیست اگر گفته شود مخاطبان رسانه ملی از این پس منتظر برنامه‌هایی شبیه گفت‌وگوی دوشنبه شب با رئیس جمهوری هستند و صداقت مسئولان صدا و سیما را در استمرار این شیوه و تعمیم آن به سایر نهادها و مسئولان خواهند دید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همش تعارف تیکه پاره کردن شد مصاحبه؟ خجالت بکشید

    • بدون نام

      چرته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج