۶۶۶۷۴۳
۱۳ نظر
۵۰۱۵
۱۳ نظر
۵۰۱۵
پ

نگاهی به رتبه ایران در بین شادترین کشورهای دنیا

سیدغلامرضا کاظمی‌دینان؛مدرس ارتباطات در روزنامه ایران نوشت: بر اساس «گزارش جهانی شادترین کشورها در سال ۲۰۱۷»، رتبه ایران ۳ پله نسبت به سال قبل تنزل کرده و در مقام ۱۰۸ جهان قرار گرفته‌ایم. در این‌که جامعه امروز ایران به شادی و نشاط نیاز دارد، شکی نیست و جامعه‌شناسان ایرانی نیز بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند.

سیدغلامرضا کاظمی‌دینان؛مدرس ارتباطات در روزنامه ایران نوشت: بر اساس «گزارش جهانی شادترین کشورها در سال ۲۰۱۷»، رتبه ایران ۳ پله نسبت به سال قبل تنزل کرده و در مقام ۱۰۸ جهان قرار گرفته‌ایم. در این‌که جامعه امروز ایران به شادی و نشاط نیاز دارد، شکی نیست و جامعه‌شناسان ایرانی نیز بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند.
وقتی از شادی و نیاز به شاد بودن حرف می‌زنیم، فقط جنبه‌های شخصی و سراسری ندارد بلکه این موضوع را می‌توان در بخش‌بخش زندگی جاری کرد. این موضوع حتی در تبلیغات و آگهی‌ها هم باید دیده شود. هشدار، ایجاد نگرانی از آینده، توجه بیش از حد به احتیاط و... به پیام‌های ثابتی در زندگی ما تبدیل شده‌اند اما علوم ارتباطات می‌گوید می‌توان حتی همین موارد را به صورت مثبت نیز طرح کرده و جامعه را به چنین موضوعاتی توجه داد. در علوم ارتباطات این یک اصل است که اثرگذاری بر مخاطب با فعل‌های مثبت بیشتر امکان‌پذیر است و اقبال به تیترهای مثبت روزنامه‌ها بیشتر از تیترهای منفی است.
اخیراً تبلیغاتی در بیلبوردهای شهری و در صداوسیما پخش می‌شود که از این منظر قابل تأمل است. فراخوان تبلیغاتی «پنیر ویلی» از شرکت کاله به‌عنوان یک نمونه موفق از تبلیغات انرژی‌بخش قابل بررسی است اما این تبلیغات فقط به این بخش محدود نشده و ابعاد مختلفی دارد که بازخوردهای متفاوتی در بین مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی نیز داشته است:
- ارتباطات اجتماعی: در تصویرهای مختلف این فراخوان تبلیغاتی تصویر پنیر خامه‌ای به همراه خوراکی‌های دیگر مانند پاستا، کیک و عسل دیده می‌شود و سعی شده است چنین نمایانده شود که از کنار هم قرار گرفتن پنیر و این خوراکی‌ها، نشاط و شادمانی خاصی ایجاد شده است و آن‌قدر این اتفاق خوشایند است که آنها هویت جدیدی پیدا کرده‌اند. تصویر ترسیم‌شده در این تصویرها، مخاطب را به‌وجد آورده و انرژی ناشی از حرکات موزون آنها مخاطب را به خواندن بقیه متن تبلیغات هدایت می‌کند.
- ارتباطات کلامی: در بخشی از فراخوان یادشده، تک‌بیت شعری درج شده است. در ادبیات، به برخی شعرها، شعرهای «کوچه‌بازاری» یا «کم‌عمق» می‌گویند که در واقع از آنها قرار نیست معنای عمیقی دریافت شود بلکه قرار است مخاطب عام پیام را به سادگی درک کند و بدون فکر و تأمل، با آن ارتباط برقرار کند. از این منظر نیز فراخوان یادشده موفق بوده است چرا که قطعاً کسی از تبلیغاتی با اکران عمومی انتظار شعرهای ناب و عرفانی ندارد. به‌عنوان مثال، برای کنار هم قرار گرفتن پنیر و پاستا، چنین شعری درج شده است: «بی تو خنثام/ با تو پاستام» یا برای ترکیب پنیر خامه‌ای و عسل این شعر آمده است: «بی‌تو کسلم/ با تو عسلم».
- ارتباطات تغذیه: در برخی دانشگاه‌های کشورهای اروپایی ارتباطات از معنای کلاسیک خودش فراتر رفته و در دانشگاه‌ها ارتباطات بو، مزه و... هم مورد توجه قرار می‌گیرد. از جمله خلاقیت‌های این فراخوان تبلیغاتی، توجه به ارتباطات تغذیه‌ای است. بسیاری ممکن است از طعم برخی موارد غذایی خوششان نیاید، اما ترکیب آن با مواد دیگر ممکن است مزه آن را دلپذیرتر کند. از سوی دیگر، بسیاری از ترکیبات غذایی وجود دارند که همه آنها را امتحان نکرده و شاید خیلی به نظرشان خوشایند نیاید اما معرفی آنها به دیگران، جذابیت‌هایی داشته و در این فراخوان نیز از همین ظرفیت استفاده شده تا مخاطب برای چنین ترکیب‌هایی تهییج شود و آنها را امتحان کند.

خلاقیت و شکستن «روتین‌»ها ویژگی فراخوان‌های موفق تبلیغات است. تردیدی نیست فراخوان‌های تبلیغاتی که حرف تازه‌ای دارند، چالش ایجاد می‌کنند، بازتاب‌های مختلف دارند و در جامعه ایجاد دیالوگ می‌کنند و...، موفق‌ترند. در جامعه امروز ایران، باید به این عناصر اشاره‌شده، ایجاد نشاط و مثبت‌اندیشی را هم اضافه کرد که نیاز امروز جامعه است و سازنده.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      بیخیال ،تجارت ترس و بچسب،تو ایران کلا باید براهمه چیز بترسون،مثلا میشه بجای اینکه بگند اگه جریمه تو سر موقع ندادی دو برابر میشه،بگند اگه جریمتو به موقع بدی نصف میشه،یکیش ترسه،یکیش تشویق

    • بیخیال

      مگه میشه شاد هم بود

    • بدون نام

      ما ایرانیان آخرین آدمها هستیم چون ترس بیرون انداختن از سر کار بی پولی فقر همگانی اونوقت انتظار دارید که رتبه اول هم داشته باشید ...

    • بدون نام

      مدیر و کارمند وکارگر کاردان تربیت و انها را استخدام استخدام کنید

    • بدون نام

      دلار رو گرون کنید که شادتر بشن

    • حامد

      شادی مال یه عده آقا زاده پورشه سواره نه مردم گشنه که به نون شب محتاجند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با نظرت موافقم حامد

    • بدون نام

      از بين چند كشور 108 هستيم ؟ احتمالا از بين 107 كشور !!

    • بدون نام

      شرم آور بیشترش ازبیکاری وفقرچراهزینه کشورین جای ایران وایرانیبه۱۵ملیون افغانی خارجی خرج می‌کنی اگه خوب بودن ژاپن الان پرمهاجرمیشدبااینهمه پیشرفت وقدرت

    • ایرانی

      اولا":تحلیل یه تحلیل بچگانه وسطحی بود....دوما" اینکه 108 جهانیم نه !!که باز پایینتریم.. از رئیس جمهور تویه برنامه زنده اش می پرسیدید :چرا مردم ایران شاد نیستند؟!!! اونکه امید بادکنکی به مردم داده به این سئوال جواب بده... من از اینکه در ایران بدنیا اومدم وزندگی می کنم بسیار از خودم شرمنده ام....

    • بدون نام

      خاک تو سرما که تو این وضعیت بدنیا اومدیم ۳۷سالمه هیچ خوشی ندیدم تو این دوره

    • .

      ما تو ایران دنیا اومدیم تا بدبخت باشیم

    • بدون نام

      جالبه و این بالاخره باعث خوشحالی و خنده ما شد هر چی رو مثبت و منفی نظرات میزنیم شمارش زیاد نمیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج