جاباما
۶۶۷۰۶۳
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

کارگردان ارباب حلقه‌ها مستندی درباره جنگ جهانی اول می‌سازد

غرق‌شدن پیتر جکسون در آرشیو

حتما لزومی ندارد انگلیسی باشید تا از هر راهکاری برای ادای دین به بریتانیای کبیر استفاده کنید. گاهی می‌توان نیوزیلندی یا استرالیایی بود اما بریتانیا را دوست داشت.

روزنامه آسمان آبی: حتما لزومی ندارد انگلیسی باشید تا از هر راهکاری برای ادای دین به بریتانیای کبیر استفاده کنید. گاهی می‌توان نیوزیلندی یا استرالیایی بود اما بریتانیا را دوست داشت. این همان داستانی است که کریستوفر نولان را به ساخت فیلمی جنگی و ملی‌گرایانه مانند «دانکرک» می‌رساند و حالا باعث‌شده که پیتر جکسون نیوزیلندی (یکی از کشورهای بریتانیا) مشغول ساخت مستندی درباره جنگ جهانی اول باشد.
غرق‌شدن پیتر جکسون در آرشیو
این‌که یک نیوزیلندی درباره جنگ جهانی اول مستند بسازد به این نکته نیز بازمی‌گردد که این کشور در جنگ جهانی اول به‌عنوان حامی بریتانیا جنگید و «ارتش مشترک نیوزیلند و استرالیا» یا به اختصار آنزاک در نبرد گالیپولی در ترکیه امروزی شرکت کرد. در مجموع بیش از 18هزار نیوزیلندی در خلال جنگ جهانی اول کشته شدند.
این مستند که به‌مناسبت صد‌سالگی پایان یافتن جنگ جهانی اول به بازگویی این مجموعه حوادث ویرانگر از زاویه‌ای جدید خواهد‌پرداخت، شیوه‌های تازه‌ای از روایت یک مستند توسط جکسون خواهد بود. پیتر جکسون که امروز او را به خاطر ساخت دو سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» به‌یاد می‌آوریم، این روزها به‌عنوان تهیه‌کننده درگیر تولید پروژه‌ «موتورهای مرگبار» براساس نخستین رمان از چهارگانه فیلیپ ریو و به کارگردانی کریستین ریورز است. اما قرار شده در سال 2018 پروژه مهم دیگری نیز از او شاهد باشیم و آن مستندی بزرگ درباره جنگ جهانی اول است.
به گزارش «هالیوود ریپورتر» جکسون به‌مناسبت صد‌سالگی پایان یافتن جنگ جهانی اول، با استفاده از تصاویر آرشیو شده در BBC و همچنین اسناد و مدارک نظامی، فیلم، عکس، کتابخانه، ادوات نظامی و همچنین مجموعه آثار هنری پیرامون جنگ‌ها که در موزه سلطنتی جنگ بریتانیا نگهداری می‌شود، به بازگویی این مجموعه حوادث ویرانگر از زاویه‌ای جدید خواهد پرداخت. از فیلم مستند که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، ابتدا در جشنواره فیلم لندن در پاییز 2018 رونمایی خواهد شد و در ادامه، شبکه BBC کار پخش آن را بر عهده خواهد گرفت. آن چه از منابع این مستند برمی‌آید، قرار است یک اتفاق بزرگ در صنعت مستندسازی را شاهد باشیم.
هرچند که نمی‌توان کتمان کرد بازهم تاریخ یک جنگ از سوی پیروز آن روایت خواهد شد، اما به نظر می‌رسد باتوجه به اطلاعاتی که دردسترس قرار گرفته جکسون در فکر ساخت فیلمی متفاوت است. جکسون برای ساخت این مستند در قالب‌های دو بعدی و سه بعدی، به بازسازی و رنگ‌آمیزی بخشی از تصاویر تاریخی پرداخته که پیش از آن هرگز در معرض دید عموم قرار داده نشده بودند. بنا بر اظهارات جکسون، این مستند داستان مردمی است که در خلال جنگ‌های بین سال‌های 1914 تا 1918 در ترس و وحشت زندگی می‌کردند.
شرکت بخت‌آزمایی ملی بریتانیا، شورای هنر و بخش فرهنگی دولت بریتانیا به همراه کمپانی شخصی جکسون تامین هزینه‌های این فیلم را برعهده خواهند داشت. چند سال قبل بود که برای نخستین‌بار موزه سلطنتی جنگ بریتانیا از پیتر جکسون خواست تا با بررسی فیلم‌های آرشیو شده، اعلام کند که چگونه می‌تواند این آثار را به گونه‌ای ارائه دهد که پیش از آن کسی انجامش نداده باشد. جکسون در این باره گفته است: «ما قرار است یک فیلم بسازیم؛ البته نه یک فیلم معمولی درباره‌ حوادث جنگ جهانی اول که شما انتظارش را دارید. ما به‌دنبال نمایش تصاویری باورنکردنی هستیم که تاثیرات بصری و روانی شدیدی را روی مخاطب خود خواهد گذاشت و به‌این وسیله، جانی دوباره به مردمانی که در آن دوره می‌زیستند خواهیم بخشید. ما به‌دنبال ساخت فیلمی هستیم که مخاطبان با تماشای آن، بدون استراتژی و تن دادن به نبرد، در تجربه جنگیدن در خلال جنگ جهانی اول سهیم شوند.»

البته این همه سرمایه‌گذاری برای ساخت این مستند آن هم توسط پیتر جکسون چندان هم بی‌هدف نیست. فارغ از این که چنین مستندی تبدیل به اثری می‌شود که می‌توان برای سال‌های زیادی به آن ارجاع داد، قرار است پس از اتمام ساخت این مستند، به هر یک از دبیرستان‌های بریتانیا یک نسخه از این فیلم داده شود و هدف از این کار، کمک به نسل جوان برای درک وقایع یک قرن گذشته است. این همان مسئله‌ای است که شارلوت مور، رئیس بخش محتوای BBC در اظهارنظری بیان کرده‌است: «این مستند به دنبال زنده کردن صداهایی است که در یکصد‌سال اخیر شنیده نشده‌اند و به‌این وسیله، تجربه‌ای نو را برای نسل جدید به ارمغان خواهد آورد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج