۶۶۷۱۳۵
۵ نظر
۵۰۰۸
۵ نظر
۵۰۰۸
پ

حال زلزله زدگان وخیم شد؛ حال مسئولان وخیم‌تر!

تابناک در گزارشی نوشت: زلزله‌زده باشی، بی امکانات و در شرایط برفی باشی و به چشم هم نیایی؛ این حال و روز اهالی کوهبنان است که شانس دیده شدن مانند زلزله زدگان کرمانشاه را نداشتند و از این روی، مجبورند سردترین روز‌های عمرشان را با سوز و سرما و لرز و غم پشت سر گذارند.

تابناک در گزارشی نوشت: زلزله‌زده باشی، بی امکانات و در شرایط برفی باشی و به چشم هم نیایی؛ این حال و روز اهالی کوهبنان است که شانس دیده شدن مانند زلزله زدگان کرمانشاه را نداشتند و از این روی، مجبورند سردترین روز‌های عمرشان را با سوز و سرما و لرز و غم پشت سر گذارند.

کوهبنان، ساعت ٨ و ٣٤ دقیقه ٣٠ آذر ماه ١٣٩٦، ٣ ساعت و ٢٦ دقیقه پیش از نیمه شب، ٥ و ٢ دهم ریشتر لرزید؛ لرزشی مخرب در شب یلدا که خوشبختانه به جان هیچ یک از اهالی این دیار گزندی نرسید، ولی سقف و در و دیوار خانه بسیاری را آوار کرد؛ آواری در سکوت!

کوهبنان در حالی لرزید و تخریب شد که چند روز پیشتر از آن کرمانشاه لرزیده بود و تخریب و خسارات جانی، چشم ایرانیان را به خود خیره کرده بود؛ اتفاقی که موجب شد کوهبنان و خساراتش را کسی نبیند، در حالی که ۸۰، ۹۰ نود درصد خانه‌های این دیار تخریب شده است. این را حسنی، فرماندار کوهبنان می‌گوید و می‌افزاید؛

«١٥٠٠ خانه تخریب شده و بیشتر تخریب ها، خیابان طالقانی بوده و دهستان جور. دهستان جور که ۱۷۰۰ نفر جمعیت دارد و یک کیلومتر با کانون زلزله فاصله داشته،٥٠٠ کانکس می‌خواهد. خانه‌هایی که فرو نشسته که هیچ، اما آن‌هایی هم که از بیرون سالم هستند و سرپا، دیوارهایشان ترک خورده و پای سازه، سست شده، طوری که مردم جرأت نمی‌کنند داخل خانه بروند.»

همه این‌ها در حالی است که برف زمستانی باریده و زندگی در چادر‌های امدادی یکی از مشقت بارترین کار‌های ممکن است. وضعیتی که اهالی این خطه چاره‌ای ندارند، جز تن دادن به آن. مردمانی که کمتر مسئولی راهی دیارشان شده و می‌شود و از این روی، امیدی به گلایه کردن به مسئولان بابت کمبود‌ها هم ندارند.

این گزارش را که ساعاتی پیش مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان در این خصوص داده، بخوانید: «تا کنون ۹۶ کانکس در شهر کوهبنان و ۵۰ کانکس در روستای جور شهرستان کوهبنان تحویل مردم شده است و روند توزیع کانکس به افرادی که نسبت به آواربرداری منازل خود اقدام می‌کنند، ادامه دارد.

تاکنون بیش از ۳۰۲ واحد تخریب شده در مناطق زلزله زده شهرستان کوهبنان آواربرداری شده‌اند و حدود ۴۳۱ متقاضی به شهرداری برای صدور پروانه معرفی شده‌اند. همچنین تاکنون ۵۵۶ متقاضی به بانک‌های عامل جهت در یافت تسهیلات ویژه معرفی شده‌اند و بیش از ۲۷۷ تن با بانک‌های عامل با ضمانت سفته زنجیره‌ای قرارداد بسته است و این روند همچنان ادامه دارد.»
این گزارشی از برخی خدمات ارائه شده به زلزله زدگان کوهبنان در یک ماه و چند روز اخیر است. گزارشی که نشان می‌دهد، هنوز کار آواربرداری از خانه‌های تخریب شده هم صورت نگرفته و توزیع کانکس هم به یک سوم آنچه نیاز است، نرسیده. کانکس‌هایی که تنها به قدر تأمین حداقل مورد نیاز برای زندگی کارایی دارند، ولی تا این لحظه اغلب زلزله زدگان کوهبنان از دریافتشان محروم مانده اند.

حال و روز مردمانی که بسیاری شان کشاورز و معدن کارند و وسع خرید کانکس و ساختن سقف بر سر خود را ندارند؛ مردمانی که حتی حال و روزشان به چشم خیرین نیز نیامده که اگر این گونه شده بود، بعید بود در این شب‌های برفی شب را در چادر به روز و روز را به شب بدوزند و از کمبود ارزاق و ده‌ها مشکل ریز و درشت دیگر احساس نومیدی کنند.

هموطنانی که به مصیبتی گرفتار آمده و از فرط دیده نشدن، حالشان روز به روز وخیم تر می‌شود. دیده نشدنی که حکایت از حال وخیم تر مسئولان و نهادهای امدادی در کشورمان دارد. مسئولانی که می‌بایست در این دست مواقع به یاری مردم بشتابند و مشکلاتشان را مرهم بگذارند، اما ظاهرا تنها زمانی پا پیش می‌گذارند که کسی جان به جان آفرین تسلیم کند، نه مثل زلزله کوهبنان که به رغم تخریب های وسیعش، تلفات جانی نداشته!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آخه قربونِ تو برم _ چجوری میشه 2/5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای بودجه دفاعی بگیرند و برای زلزله زدگان و محیط زیست و...... 1/5 میلیارد دلار؟!؟!؟! چه تناسبی وجود داره؟

    • بدون نام

      ای 30ساله من بهم زلزله زده یه فکری هم بحال من بکنین.هیچی ندارم نه خونه نه ماشین نه سر کار نه درآمد...

    • رضا

      انشا الله حجاج امسال منصرف شدند پولشان می دهند مناطق زلزله زده این واجبتر است اگر رضایت خداوخلق شو میخواهیداین حج قبولست ولا غیر

    • بدون نام

      مدیریت نا کارامد جامعه چه به خوشبختی جامعه بره کشکشو بسابه

    • یاراحمدی

      اینهمه حسینیه و مسجد در شهرها داریم چرا تا فصل گرما پناهشان نمی دهیم بخدا کفار دلسوزترند‌ برای ملتشان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج