۶۶۷۱۷
۱۱۷ نظر
۶۴۲۱
۱۱۷ نظر
۶۴۲۱
پ

دخترهای دهه شصتی و دهه هفتادی!

ما دخترها هر کداممان تصویری از یک نسل را درست می کنیم و برای نسل بعدی می فرستیم؛ تصویری که طبق آن ما را قضاوت می کنند. تصویری که از نسل دخترهای دهه ۶۰ وجود دارد با تصویری که این روزها دخترهای دهه ۷۰ از خودشان می سازند متفاوت است. یک دهه اختلاف، دخترهای جوان این دو دهه را از هم دور و دورتر کرده.

دخترهای دهه شصتی و دهه هفتادی!

همشهری جوان: دختر هم، دخترهای قدیم. همان هایی که جامعه و تاریخ و کلیشه های ذهنی تا می توانستند سنگ انداختند جلوی پایشان؛ سنگ هایی از جنس عقده و تعصب ولی همین دخترها کارهایی می کردند بیا و ببین؛ مسئولیت سرشان می شد، برنامه داشتند، زندگی شان روی روال بود، جدی بودند، مادر و پدرشان را هم راه می بردند. این تصویر امروز از دختر دیروز است. دیروز که می گوییم، یعنی دهه 50 حالا بعد از آن دو نسل دیگر هم آمده اند؛ دخترهای دهه 60 و دخترهای دهه 70.

فکر می کنید فردا دختران دهه 80 در مورد ما چطور قضاوت می کنند؟ ما دخترها هر کداممان تصویری از یک نسل را درست می کنیم و برای نسل بعدی می فرستیم؛ تصویری که طبق آن ما را قضاوت می کنند. تصویری که از نسل دخترهای دهه 60 وجود دارد با تصویری که این روزها دخترهای دهه 70 از خودشان می سازند متفاوت است.

دخترهای دهه شصتی و دهه هفتادی!

یک دهه اختلاف، دخترهای جوان این دو دهه را از هم دور و دورتر کرده. تصمیم هایی که در موقعیت های مختلف می گیرند و تصویری که از آینده خودشان ساخته اند، نشان می دهد چقدر دنیای این دو گروه با هم متفاوت است. در این گزارش دخترهای این دو دهه را در ۴ تا از موقعیت هایی که با شروع دوره جوانی با آنها روبرو می شوند مقایسه کرده ایم؛ تصمیماتی که در این موارد گرفته اند و دیالوگ هایی که در هر موقعیت می گویند تفاوت ها را بهتر نشان می دهد.

۱- ورود به دانشگاه

بهشت موعودی که بود!

دانشگاه رفتن برای دخترها همیشه مهم بوده. دهه شصتی ها چون جمعیتشان زیاد بود و همه شان با هم پشت درهای دانشگاه رسیدند، با سختی های بیشتری هم مواجه بودند. شاید به خاطر همین سختی هم بود که ترجیح می دادند یک رشته شناخته شده را انتخاب کنند، رشته ای که پس فردا توی جمع مجبور نباشند برای همه در مورد آینده شغلی و واحدهای درسی و اصلا چیستی و چرایی وجودش توضیح بدهند.

علاوه بر این، دانشگاه برای خیلی از دخترهای دهه ۶۰ سقف آرزوها و همه آن چیزی بود که از آزادی می توانستند داشته باشند؛ به همین خاطر هم برای رسیدن بهش تلاش می کردند. دخترهای دهه ۷۰ اما دانشگاه رفتن برایشان راحت است. هم ظرفیت دانشگاه ها بالا رفته و هم خیلی از دخترهای این دهه لزومی نمی بینند برای انتخاب رشته تحصیلی نظر پدر و مادر و قوم و خویش را لحاظ کنند. دانشگاه برای این دخترها صرفا جایی است که می توانند علاقه شان را دنبال کنند.

دخترهای دهه شصتی و دهه هفتادی!

دیالوگ دختری از دهه ۶۰ :

دو سال پشت کنکور ماندم تا توی این رشته کوفتی قبول شوم. چهار سال زندگی ام هم که توی دانشگاه گذشت، بعدش هم به بدبختی فوق لیسانس بگیر، حالا هم بنشینم توی خانه و به در و دیوار نگاه کنم! اگر مجبور نبودم این همه به خانواده جواب پس بدهم، می شد کارهایی را که دوست دارم انجام بدهم، رشته بهتر و به دردبخورتر.

دیالوگ دختری از دهه ۷۰:

من یکی که حاضر نبوده ونیستم برای خوش کردن دل کسی (شما بخوانید خانواده) پیشوند دکتر، مهندسی را دنبال اسمم بکشم. برای رشته ای که دوست داشتم جنگیدم و پیروز شدم.


2- انتخاب شغل

سکه و پول و اسکناس

یک کار دولتی که کارت زنش هم ملس باشد؛ این همه تصویری بود که دخترهای دهه 60 برای خودشان و خانواده ها برای دخترهای عزیز کرده شان در ذهن داشتند. کار کردن برای خیلی از دخترهای اوایل دهه 60 هدف نبود؛ لااقل نه به آن اندازه که به دانشگاه به عنوان هدف نگاه می کردند. دخترهای دهه 70 اما زیاد توی ابر بالای سرشان دنبال قبولی در آزمون استخدامی ادارات دولتی نیستند. کار هست؛ حتما هم هست. اما نه کاری که دست و پایشان را ببندد.

خیلی هایشان ترجیح می دهند جایی کار کنند که اگر دو روز بعد دلشان را زد، بتوانند بار و بندیلشان را جمع کنند و بروند. یک عده دیگرشان هم ترجیح می دهند نان هنرهای شخصی شان را بخورند. خیاطی، ساخت زیورآلات و وسایل تزیینی، آشپزی و شیرینی پزی و همه آن چیزهایی که در دهه 60 برای خیلی از دخترها فقط یک تفریح بود، برای دخترهای دهه 70 شغلی است که دستشان را از جیب پدر درآورده.

دیالوگ دختری از دهه 60:

وای، بالاخره کار پیدا کردم. حالا همه خانواده به من افتخار می کنند. دستم هم توی جیب خودم است. فردا روز هم که شوهر کردم لازم نیست برای خریدن دوست داشتنی هایم گردنم کج باشد. همین آب باریکه برایم کافی است، قرار نیست که سرمایه دار بزرگ خاورمیانه باشم، همین که از پس خودم برمی آیم، باید خوشحال باشم.

دیالوگ دختری از دهه 70:

شما جای من! وقتی برای خرید یک هد ست ساده که دو روز بعد هم باز سیمش گیر می کند لای در مترو از کار می افتد، باید 50 دلار ناقابل پیاده شوی، به فکر کار نمی افتی؟ پول دغدغه ات نمی شود؟ نه، خداییش؟


۳- ازدواج

آن مرد با اسب آمد، نیامد؟ یا چی؟

دخترها همیشه در معرض شتری بوده اند که دم در خانه شان می نشیند. این شتر برای دهه هفتادی ها در جاهای زیادی می تواند زانو بزند؛ دانشگاه، محل کار، جمع های دوستانه و گروه های همسالان برای خیلی از دهه شصتی ها اما راضی کردن پدر و مادر برای ازداج با یک همکلاسی یا همکار مشکلاتی را به همراه داشت که گاهی عطایش را به لقایش می بخشیدند. در بین دهه شصتی ها، دختران زیادی به همان شیوه سنتی راضی بودند، ولی دهه هفتادی ها خیلی موافق نظر مادر شوهرها در جلسه خواستگاری نیستند. خیلی هایشان هم که کلا به این مقوله فکر نمی کنند و رویای مردی با اسب سفید را کلا باور نکرده اند.

دخترهای دهه شصتی و دهه هفتادی!

دیالوگ دختری از دهه ۶۰:

تا بیست و سه ... چهار سالگی که اصلا حرفش را هم نزنید، چون من قصد ازدواج ندارم، می خواهم به درسم ادامه بدهم. حالا که بیست و هشت - نه ساله شدم تازه فهمیدم چقدر تنها هستم. البته کمی دیر شده، آنقدر توی این سال ها تاقچه بالا گذاشته ام و نفرتم را نسبت به مردها نشان داده ام که به این راحتی نمی شود درستش کرد.

دیالوگ دختری از دهه ۷۰:

شیب؟! بام؟! تازه دارم با خودم و زندگی ام حال می کنم. حالا همه این فرصت کم را با یکی دیگر نصف کنم؟ حتی فکر پذیرفتن این همه مسئولیت و ادامه زندگی به روزمره ترین و یکنواخت ترین شکل ممکن برایم عجیب است. اگر هم یک روزی تصمیم بگیرم تن به این کار بدهم، ترجیح می دهم دنبال کسی باشم که رویاها و آرزوهایش را دوست داشته باشم، نه آن کسی که پول و تحصیلاتش دل خانواده ام را برده اند.


4- تفریح

چه حرفا، چه چیزا!

وقتی قرار است یک دختر تفریح کند، همه جامعه نگران می شوند، نه اینکه جای نگرانی نباشد، ولی برای دهه شصتی ها این نگرانی همراه بود با حرف های خاله زنکی در و همسایه و فامیل. چیزی که شکر خدا انگار دهه هفتادی ها کم و بیش از شرش رها شده اند. برای دهه هفتادی های همه کافی شاپ های شهر، همه پارک ها و سالن های ورزشی آماده است. این روزها حتی دخترهای زیادی را می بینیم که شال و کلاه کرده اند و تنهایی به سفر می روند؛ سفرهایی که لزوما داخل مرزهای کشور هم نیستند. برای دهه شصتی ها خانه خاله و همراهی با دختر خاله جزو امن ترین و مطمئن ترین تفریحات بود. جلسات دوستانه در خانه و غذاخوری دانشگاه را هم می شد اضافه کرد؛ ولی سفر؟ آن هم یک دختر تنها؟! چه حرف ها!!!

دخترهای دهه شصتی و دهه هفتادی!

دیالوگ دختری از دهه ۶۰:

اگر پدر و مادرم اجازه می دادند به جای کلاس زبان و کنکور بروم نقاشی، الان یک نقاش حرفه ای بودم، شاید هم عکاس، یا شاعر. همیشه دوست داشتم با همکلاسی هایم یک گروه علمی داشته باشیم. آخر توی خانه خاله که نمی شود کا رعلمی کرد. جای دیگری سراغ دارید؟

دیالوگ دختری از دهه ۷۰:

یادم نمی آید آخرین بار کی در جمعی غیر از جمع رفقایم به من خوش گذشته است. اما هر حرکتی که با دوست هایم و بچه ها می زنیم، همیشه و به شدت حال خوب کن می شود. مثلا کافه نشینی های ۶-۵ ساعته مان در ولیعصر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آیلین

      ما دهه شصتی ها نسل سوخته ایم موقعی که میخواستیم بریم دانشگاه انقدر جمعیتمون زیاد بود که چند سال از عمرمون تلف شد واسه پشت کنکور بودن بعد از کنکور حالا واسه شغل تو ترافیک گیر کردیم ولی دهه هفتادی ها تا دیپلم میگیرن با یه رشته خوب میرن دانشگاه .

      پاسخ ها

      • حمیدرضا

        آیلین +++++++++++++
        فکر کنم روزی هم که رو به موت بشیم باید توی صف خرید قبر منتظر بمونیم
        یه عمر که توی صف بودیم لابد واسه مردن هم باید صف وایسیم
        والا گالینابلانکا از ما نسل سوخته ها خوشبخت تره

      • maryam

        بدبختی کشیدیم ما.واقعا دلم واسه خودمون میسوزه.چه مظلوم بودیم....

      • بدون نام

        خیلی جالب گفتی آفریـــــــــــن

      • نهال

        نسل سوخته در واقع کسایی هستن که اواخر دهه پنجاه به دنیا اومدن از اینجا مونده از اونجا رونده. مثل من. هیچکدوم از هم نسلای من بچگی و جوونی نکردن. تا اومدیم با بچگی مون حال کنیم جنگ شد و پدرامون و برادرامون رفتن جبهه. استرس از دست دادنشون بچگی مونو گرفت. بعد که خواستیم بزرگ شیم و وارد دنیای نوجوونیمون بشیم از همه طرف چه خونواده چه مدرسه تحت فشار بودیم که آی یه دخترمتین بلند نمی خنده یه دختر باوقار غیر از مهمونیای خونوادگی تو هیچ مهمونیی شرکت نمی کنه، یه دختر نباید با پسر حرف بزنه حتی در مورد درس و مدرسه. بعد هم که پا به جوونی گذاشتیم شدیم قاطی شما دهه شصتی ها و مشکلاتتون. الان هم که نزدیک میانسالی هستیم دیگه آزادی جوونی کردن برامون لطفی نداره هر چیزی به موقعش خوبه. همین حالاشم برا خرید یه مانتو یا لباس نمی تونیم تنهایی تصمیم بگیریم نکنه که مثلا به کسی بر بخوره یا با عرف جامعه نخونه. خلاصه که بد نسلی بودیم ما اواخر دهه پنجاهیها.

      • کاپیتان

        نهال جان منم اخر دهه 50متولد شدم واینایی که گفتی رو کاملا درک کردم.محرومیتهای زیادی داشتیم.

      • بدون نام

        تا دهه پنجاهی ها هستند شما شصتی ها بهتره صحبت نکنید . این به اصطلاح نسل شما نهایت رنج و عذابش پشت کنکوری بودنه !!!!!

      • بدون نام

        متولدان سالهای آخر دهه پنجاه دقیقا سوخته های واقعی هستند . ما هم بدبختی های دهه پنجاهی ها رو داشتیم و هم بدبختیهای دهه شصتی ها رو . ولی حالا متولدان مرفه نیمه دوم شصت بدبختی های ما رو مصادره کردند و مظلوم نمایی می کنند ! در حالی که شرایط نیمه دوم شصتی ها با هفتادی ها هیچ فرقی نداره .

      • سپیده

        نمیدونم سر چه حساب میگین دخترای دهه 60 مظلوم و بیچارن همین دهه 60 یا بودن که زمان خاتمی ترکوندن و کشور رو به فساد رسوندن همین دهه شصتیان که با تعداد زیادشون شغل و تحصیل رو برای ما دهه 70 مشکل کردن با اون ازادیا ی نسبی که بهشون دادن اونقدر گند بالا اوردن که ماها رو این همه محدود کردن وا... ماییم نسل سوخته

    • آمیتریس

      من دهه هفتادیم خداییش بیشتر چیزایی که گفت در مورد من حداقل راست بود :D
      البته من میخوام دکتر شم.بابامم در اومده سره خرخونی.بچه برام دعا کنین.همتون ویزیت رایگان آگه دکتر شدم

      پاسخ ها

      • بی تو

        انشاالله که دکتر بشی عزیزم

      • فاطمه

        حتي متن هاتون هم بايد چند بار خوند تا ازش سردربياري.موفق باشي

    • حدیث

      ایول...خیلی باحال بود...والبته حقیقت...راجع ب من ک درست بود...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرسی صداقت

    • سراج

      من متولد70 هستم نامردیه همه ی این چیزایی که درمورد هفتادی ها گفتید برای خیلی ها ازجمله من صدق نمیکنه حرفتونو پس بگیرید.

      پاسخ ها

      • آتی

        دقیقا منم متولد سال 70 ام ولی همه ی اینایی که راجع به دهه 60 گفتید در من صدق میکنه نه 70

      • بدون نام

        این شصتی ها شورش رو در آوردند ! همه رو انداختند به جون هم . آخه من نمی دونم یک متولد سال شصت که با من پنجاه و هشتی هم دوره بوده چطور ممکنه با یک شصت و هشتی هم نسل باشه ؟!!!!

    • Hadi

      خخخخخخخ

    • ناشناس س س

      دهه پنجاه و شصت واقعا نســـل سوخته هستند.
      چه بدبختیها که کشیدیم و همچنان هم ادامه دارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دهه پنجاه و نیمه اول دهه شصت .

    • بدون نام

      به نظر من اینا رو یه عقده ای حسود نوشته
      من خودم دهه هفتادی نیستم ولی معلومه که هیچ دهه هفتادی این قدر خوشبخت نبوده و حرفش نمیرفته و هیچ دهه شصتی ای این قدر مظلوم و قدیسه نبوده

      پاسخ ها

      • laya

        نه عزیزم شما باید هم با دهه هفتادی هم با دهه شصتی نشست و برخاست داشته باشی تا فرق این دو دهه که خیلیم زیاده بفهمی...حتما هیچکی نمیگه که دهه هفتادی همشون تو نازو نعمتند..نه...فرق بزرگشون اینه امکاناتی که الان واسه اونا هست واسه دهه شصتیا نیست...تفریحهای اون موقع با الان قابل قیاس نیست...دانشگاهها..امکانات...پیشرفت علم وتکنولوژی...وخیلی چیزای دیگه..

      • ناشناس س س

        نگفتند که خوشبخت هستند
        با این اوضاع هیچکس خوشبخت نیست ولی مثل دهه 50 و دهه 60 نسل سوخته نیستند و خیلی از نوشته ها واقعیت داشت.
        البته همیشه استثناء هم وجود داره کاربر جون

      • هتی

        من باهات موافقم امکان نداره هیچ دهه ای اینقد خوش بخت بوده باشه این رو حتی خود 60 ها هم میدونن

    • بدون نام

      واقعاعالی بود
      من به دخترهای دهه شصت افتخارمی کنم
      دهه هفتادی هاسبک وجلف هستند

      پاسخ ها

      • هتی

        درست صحبت کن.. مگه همه دخترایی که بیرون میبینین جلفا دهه 70 هستن؟ شما دهه 60 از آسمون افتادین؟ نخیر شمام الان کم نمیارین از دهه هفتاد

      • ناشناس س س

        جلف نیستند عزیزم
        دنیای اونا با دنیای ما فرق داره
        تفاوت فقط تو گذر زمان و عوض شدن فرهنگهاست

      • مجتبی

        آی گل گفتی . مجتبی 1365

      • نازی

        اگه چنین فکری میفرماید پس خیلی خوب هم میکنیم که جلفیم و سبک. ما بخاطر کوچکترین ازادیا جنگیدیم با دبیر دین و زندگی با جامعه با همه حتی برا ساپورت و مانتو جلو بازم جنگیدیم

    • بدون نام

      دهه 50 و60 نسل سوخته!!!8سال جنگ و بمب بارانو ما دیدیم و لمس کردیم !!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بابک

        موافقم باهات .
        ما توی 7 سالگی موشک و هواپیمای عراقی رو بالای شهر تهران لمس کردیم . بچه های 15 ساله الان دارن گوشی تاچ لمس میکنن موزیک ساسی مانکن که اونم دهه 70 ی هست پلی میکنن !!!!

      • هتی

        به بچه های امروزی چه ربطی داره؟ مگه الان جنگه؟ خوب شمام مهستی وهایده گوش میدادین

      • بدون نام

        عزیزم خوبه که بدونی ساسی مانکن متولد سال 67 هست

      • بابک

        ولی رفتار و حرکات ساسی مانکن خیلی جلف و بچه گانه هست انگار دهه 80 ی هست !!!!!

      • ناشناس س س

        هتی جوون مهستی و هایده ؟
        یه فیلم هندی tv کویت پخش میکرد با ترس و لرز نگاه میکردیم که آیا الان بابا و مامان برسه یا دقیقه ای دیگه.
        رادیو میذاشتیم با کلی خش خش بلکه رادیو عراق یه ترانه درخواستی بذار ما بشنویم.
        ویدئو رو تو چند تا پتو و ملحفه قایم میکردیم تا یه فیلمی ببینیم.
        عروسی هامون مثل مولودی بود
        تا یه چیزی میشد داماد بیچاره رو میگرفتن بقیه شم که دوستان زحمت کشیدن و گفتن
        و..........
        بازم بگو هتی جوون
        حالا فهمیدی چرا ما نسل سوخته ایم ؟؟؟؟؟

      • هتی

        به ما 70 چه ربطی داره؟؟؟؟ من الان با 69 چه فرقی دارم؟

      • ناشناس س س

        هتی جوون نگفتن همه 70 اینجوری هستن
        یه نظریه کلی بود که تقریبا صدق میکنه
        توهین هم نبود
        تفاوت این دهه سنی ها فقط " زمان " هست عزیزم.
        وگرنه نگفتن که دهه هفتادیها بد هستن یا دهه پنجاه و شصت خوب.
        مشکلاتی که اون زمان بود الان نیست فقط همین.بعضی ها بد برداشت کردن بعضی ها هم جبهه گرفتن.
        من که بالا نوشتم که جلف نیستن فقط زمان و دنیای اونا با ما فرق میکنه.و واقعا فرق میکنه.

      • بدون نام

        آخه دهه شصتی ها هشت سال جنگ کجا تشریف داشتند ؟! سه سالشون که بعد از جنگ دنیا اومدند . متولدان سال های آخر دهه پنجاه هشت سال جنگ رو بودند و بچه بودند . حساب کتاب بلد نیستیدا !

      • بدون نام

        تتلو متولد سال 1362 هست .

      • آیدا

        درسته تو جنگ نبودیم ولی میدونین خیلی از ناهنجاریهای ما دهه ۶۰ تیا به خاطر اینه که وقتی جنینمون شکل میگرفت بمب میریختن رو سر مادرانوم بر اثر استرس دوران حاملگی مادرامون خیلیامو اصلا اختلال ژنتیکی داریم به خدا مخصوصا ۶۴ یا

    • هتی

      من متولد 70 هستم...
      1) واسه یک سال من الان جزو 70 میشم آیا؟
      2) من در 18 سالگی ازدواج کردم
      3) رفتم رشته ای که با کمک خانوادم انتخاب کرده بودم
      4) هیچوقت توی عمرم با دوستام تو کافه ننشستم و همیشه جمع خانواده برام مهمتر و بهتر بوده
      5) همچنان دنبال کار دولتی میگردم اما نمیشه چون پارتی ندارم
      6) وضعیت جامعه کلا عوض شده علم پیشرفت کرده مردم بیشتر از اون طرف آبها تقلید میکنن این فقط مختص 70ها نیست مگه این دهه چند سالشونه؟ بزرگشون منم که 22 سالمه.. اون گنده تراش که اونجوری میان بیرون دقیقا کدوم قسمت دهه هفتاد هستن؟
      8) مگه ما گفتیم در دانشگاهها رو باز کنین ؟ به ما چه افکار خانواده ها باز تر شده؟ چرا مارو به گلوله میبنید؟
      9) این مقایسه شما واقعا اشتباه هست چون حتی 60 رو هم میشه با دهه 50 مقایسه کرد و به دهه 60 گفت جلف
      10) شما الان به دهه 70 میگین جلف به دهه 80 چند سال دیگه چی میگین؟ روتون میشه مقایسه کنین و بگین 70 ها بهتر و ساده تر بودن؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • همراه آبی

        عزیزم تو مشکل روحی روانی داری.برو خاله بازیت رو بکن

      • سی سی

        همراه آبی مودب باش!....هیچ وقت هم به کسی نگو "مشکل روحی و روانی داری!!!!".
        تو که چیزی نمی دونی.....پس حرف زدن در این باره برای تو درست نیست!

    • نرگس

      دخترم دخترای قدیم؟؟اصلا قبول ندارم.کسی که این متن نوشته یه آقا بوده که دوست داره زنا بشینن کنج خونه بشورن بسابن بپزن یا خانوم بوده که خودشم نفهمید چی گفته.دخترای قدیم بودن کسایی که موفق بودن الانم هستن خیلیم بیشترم

      پاسخ ها

      • 1358

        این ها متوهم هستند . دهه پنجاهی ها هیچ وقت سنتی نبودند .حتی نسل مادر های ما هم که متولدان دهه سی یا حتی بیست بودند هم این همه سنتی نبودند که بشینن یه گوشه و رو حرف شوهرهاشون حرف نزنند .این تغییرات در سبک زندگی و عوض شدن رفتار زنان خیلی وقته در جامعه ما آغاز شده و ادامه داره . وقتی مباحث جامعه شناسی بیافته دست یه مشت عامی و بی سواد همین میشه .

    • shaghayegh

      با این آخریه (تفریح) کاملا موافقم!!!!
      ما فقط با دوستامون حال میکنیم!

    • مريم

      كاملا مخالفم هنوز هستن هفتاديايي كه مثل شصتيا زندگي ميكنن يكيش خودم بخدا خيلي كمن ولي هسن!دلم خون شد خوندم اين حرفارو!!!!!هههععععيييي

      پاسخ ها

      • ناشناس س س

        ما هم نگفتیم همه هفتادیها
        گفتیم دهه هفتاد به دهه پنجاه و شصت این تفاوت ها رو داره خانمی.
        ربطی به بد یا خوب بودن کسی نداره فقط تفاوتها بیان شد.

    • بیان

      من متولد هفتاد وسه ام و واقعا با اطرافیانم این تفاوت نسل رو حس میکنم احساس میکنم یه دهه هفتادی رو فقط دهه هفتادی درک میکنه با دهه شصتیا خیلی غریبه ام

      پاسخ ها

      • Hadi

        دقیقا ++++++++

      • آرش

        چی میگی تو منم متولد هفتادم برادرم شصت و شش بود ولی با هم همبازی بودیم و تو یه دنیا سیر می کردیم الان هم هرچی عکس از کارتون ها و خوراکی و وسایل دهه شصتی ها میذارن من یادمه چون زمان بچگی منم همونا بود

    • بدون نام

      یک سوال کسی که تو سال 69 متولد شده با کسی که تو ساله 70 متولد شده چه قدر فرق داره ؟

      به نظر من همه ما یک جوری به هم وصل هستیم و هر چی زمان میگذره شرایط زندگی بهتر میشه چه فرقی داره دهه 60 یا هفتادی یا هشتادی یا ....
      به نظر من هر دورانی هم سختی و هم شیرینی خودش رو داره زندگی هیچ وقت کاملا سفید و هیچ وقت هم کاملا سیاه نبوده و نیست و نخواهد بود

      پاسخ ها

      • فاطمه

        من آخرای 69 هستم ولی هیچ شبیه هفتادیا نیسم.با شصتیام فرق دارم ولی به شصتی ها نزدیک ترم.

      • بدون نام

        فاطمه جان منم دقیقا همینو میگم اینکه زندگیه ما چه جوریه اصلا به اینکه تو چه دهه ای متولد شدیم ربطی نداره ای شرایط زندگی که ادمو میسازه حالا 60 یا 70 یا 80 یا ...
        اینا همه برچسبه

      • فاطمه

        آره خوب. این یه چیز مسلمیه که شرایط زندگی باعث میشه ما چه جوری زندگی کنیم. الان به طور مثال یه دهه شصتی باید خوشحال باشه چون دهه شیرینی مثل هفتادو تجربه کرده که بچه هایی که تو این دهه متولد شدن نکردن چون خیلی بچه بودن .مثل برنامه های خوب تلویزیون: کلاه قرمزی اورجینال،دنیای شیرین و غیره،مثل هوای خوب اون موقع ها و خیلی چیزای دیگه.

    • saba

      درسته دهه 50 و60 نسل سوخته اند....جون کندیم تا رفتیم دانشگاه..بعد هم کار کجابود..یاجایی میرفتیم سر کار که هیچ مرتبط با رشتمون نبود..میرفتم ارایشگری الان درامدمان بیشتر بود

    • بدون نام

      اینا ک میگن دهه 60نسل سوخته هستن خیلی ناراضی هستن دستور بفرمایند ی جنگ8ساله ی دیگه هم راه بیوفته ما دهه هفتادیام فیض ببریم ما هم جزو نسل سوخته بشیم نیست حالا امکانات داره سر به فلک میذاره
      درضمن نهایتا هفتادیا22ساله هست پس این خانوما که 40سالشونه والبته جلف مال کدوم دهه هستن؟

      پاسخ ها

      • من

        عزیزم من باشما موافقم.خودم متولد 63 هستم.اما نمیگم دهه 70 یا 80 جلفن.بی انصافیه.فکر میکنم اینجا هم منظور عوض شدن نوع پوشش بود.تو مدرسه زمان ما زورکی باید همه لباسای مشکی مانتو بلند و گشاد و حتما هم یه چادر از راهنمایی میپوشیدیم.خیلی سخت بود.من که نپوشیدم اما واسه اینکه چادر نداشتم بابامو میخواستن انضباتم کم میشدو.... الان از این چیزا خبری نیست.ومن خوشحالم که این مشکلات رو شما نداشتید....

      • sima Z

        +++++++++++++++++++++++++++++++

      • آرش

        واللا

      • saba

        کاربر جان همیشه دعا میکنم ودعا کنید که هیچ وقت جنگ نباشه..نمیگیم امکانات امروز هم خیلی عالی ..اما دهه 60زمان شروع درس وتحصیلشان موقعی بود که هشت سال جنگ پشت سر گذاشته بودند زمان تحریم .نبود امکانات ..تمام بوجه مملکت خرخ جنگ میشد جنگ هم که تمام شد خرابیهای جنگ پیش پا بود..برای رفتن به کلاسهای فوق برنامه باشگاه ورزشی باید فرسنگهاراه میرفتی سوار اتوبوسهای دوطبقه که مثل لاکپشت راه میرفتند.وخیلی چیزهای دیگه...منظور از نسل سوخته نبود امکانات ورسیدگی دولت بود ..نه جلف بودن بعضی ها که در تمام نسل ها وجود داره.جلف بودن ادمها بر میگرده به شخصیت خودشون...اتفاقا ما شصتیها بخاطر اینکه برای هرچیز که میخواستیم به دست بیاریم زحمت بسیار کشیدیم قدر همه چیز رو بهتر میدونیم

      • بدون نام

        مساله اینه که این شصتی ها بیخود خودشون رو می اندازند وسط چون در کل هشت سال جنگ حضور نداشتند ...یا وسطهاش به دنیا اومدند یا بعد از جنگ !

    • رویا

      اینو بهش میگن پیشرفت ...ممکنه دهه ی هشتادی ها خیلی امکاناتشون از ما بیشتر باشه...دلیل نمیشه ما خودمون رو با اونا مقایسه کنیم..

    • آیسان

      من 73 هستم و واقعا تفاوتو با دهه شصتیا حس میکنم.اما قبول ندارم کسی به ما بگه جلف چون فرهنگ ها عوض شده
      الان من ارزو میکنم کاش 92ب دنیا میومدم تا امکانات بیشتری رو تجربه میکردم!

    • آلبالو

      در مورد من هم کاملا صدق می کرد

    • یه مرد

      دخترای دهه 60 با اون همه دب دبه و کب کبه مادرای امروز هستن و این هم وضعیت دختراشون
      هر روز بر مقدار جلفیت اونا اضافه میشه...
      همیشه واسم سوال بوده این دخترا بالاخره مادر میشن اونوقت وضع دختراشون چجوریه؟؟؟؟
      یه شعر از خودم واستون میزارم شاید جالب باشه
      خواندن این شعر برای دختران زیر چهارده سال توصیه نمیشود!!!!!



      عجب خلقه ای ز پیشم گذشت

      هراس عجیبی به قلبم نشست

      بگفتم چه ای؟این چنینی چرا؟

      چه باید نهم من نشان تو را؟

      بگفت آدمم دختری خوش جمال

      ‘تمام وجودم بود عشق و حال

      بگفتم که جنی نه آدم که تو

      نباشی شبیهش بترسم ز تو

      بگفت ای عقب مانده گیج و منگ

      ندیدی تو آرایش هفت رنگ؟

      نگاهی بکردم به موهای او

      مروری به دست و به پاهای او

      بگفتم که ابرو نداری چرا؟

      کشیدی زغال جای این ماجرا؟

      بگفت تاتو است جنس ناب قطر

      که هرکس مرا دید شود در به در

      بگفتم که چشمت به گربه شبیه

      چه تصویر زشتی چه شکل قبیه!

      بگفت خط چشمی به چشمم زدم

      تو گویی که من هم چو مانکن شدم

      بگفتم دماغت چرا سربالاست

      گمانم که دستش به سوی دعاست

      بگفتا که ده بار عمل کرده ام

      چقدر پوست و گوشت زان جبل کنده ام

      بگفتم چقدر گچ به رویت زدی

      چه رنگ کریهی به مویت زدی

      بگفت ب۱۲ بود رنگ مو

      زدم پنکک مارک مای را به رو

      بگفتم که سنت بگو ای صنم

      بگفتا که من زیر چهارده زنم

      بگفتم صداقت؟بگفتا مرنج

      بود سن من کمتر از سی و پنج

      در این لحظه دیدم که یک پیرمرد

      خمیده شده هیکلش زیر درد

      بیامد به سویش بگفتم که کیست؟

      تو گویی گدایی زبان بسته نیست؟

      بیانداخت سرش را به زیر و بگفت

      که باشد پدر او مرا و دیگر نگفت

      قشنگ شدن یا به قول تهرانی ها خوشگل شدن خوبه ولی نه به هر قیمتی

      پشت تمام هزینه های لوازم آرایشی عرق یه مرد ریخته شده

      پاسخ ها

      • ناشناس س س

        حالا از کجا تشخیص دادی زیر 14 ؟؟؟؟؟؟

      • فاطمه

        ببخشيد ما رو چند ساله حساب كردين كه بچه ما شده اين سني و اين وضعي. نهايت 18 سالگي هم متولد 60 ازدواج كرده باشه و بچه اش مي شه 14 ساله !!! آقااااي مرد
        من 62 يي هنوز بچه ندارم چه برسه به اين كه بخواد هر روز بر مقدار جلفیتش اضافه بشه...
        يكم نگاهتون رو مثبت كنيد

    • مهنا

      من متولد 78 ام چرا به هفتادی ها توهین کردین من میخوام (خداییش میخوام ) دکتر شم . بعدشم چرا دختر ها ،پسر ها نه؟

      پاسخ ها

      • مهنا

        منفی ها نشون میده اکثرا آقا پسر تشریف دارین

      • بدون نام

        تو الان باید حدود 20 سالت باشه. الان بیا بگو ببینیم کجای کاری؟

    • mary

      بعضی حرفاش درسته مخصوصا کنکور ...کنکور برا هفتادیا مثل تفریحه و برا ما شصتیا مثل غول بود یا دولتی روزانه یا آزاد..... خبری از غیرانتفاعی و پیام نورو علمی کاربردی و مجازی و نیمه حضوری نبود یعنی بود اما خیلی کم ... تعذاذمون موقع کنکور زیاد بود ظرفیت کم الانم که تموم کردیم برای کار هم تعدادمون زیاده و کار کم ....... ای خدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حضور شما دهه شصتی عرض کنم که پیام نور 20 و خورده ای ساله که تاسیس شده. متولدین 63 به بعد تا اونجایی که اطلاع دارم خیلیاشون پیام نور رفتن. در همون سن 18 سالگی.

      • سحر

        چرا الکی میگین کنکور تفریحه اخه کسی مثه من که تو تهران زندگی میکنه و نه میتونه بره شهرستان ونه دانشگاهای پولی...قبول شدن تو دانشگاهای تهران خیلی سخته بعدشم اره از اون زمان طرفیت زیاد شده ولی نه تو دانشگاه دولتی.......تازه منابع که همونه و کسی که کنکور 88 رو داده نمیتونه کنکور 93 رو بده اینقدر که سخت شده

    • لیلا

      دهه 60 و 70 و 80 و 90 و........وآخرالزمان نداریم جلف همیشه جلفه

    • milad

      سلام

      موضوع دیگه ای پیدا نکردید؟

    • پارسا

      آقا یا خانم همراه آبی!
      مشکل روحی روانی تو داری که به حقایق و نظر منطقی اینطوری نگاه میکنی!! پیشنهاد میکنم هر شب قرص اعصاب بخور تا بدتر نشدی جونم!

      پاسخ ها

      • سی سی

        کاملا موافقم!..البته به نحوی مودبانه تر!

    • صنم

      دهه ها همراه باپیشرفت دنیا جلوتررفتن ومسلما نودها جوردیگه ای خواهند بود توشهرهای کوچک ومحدودماکه سفر زیارتی هم دخترتنها نمیره اما توشهرهای بزرگ پیشرفتها سریعترومحسوس تره مثل اون مسئول سابقی که گفت اینهمه پیشرفت کردیم وازتکنولوژی حرف زد غافل ازاینکه این پیشرفتها هماهنگ بادنیا واجباری بوده وربطی به عملکرد ضعیف اونانداشته

    • الهام

      سلهم.به نظرم 90درصدحرفاشون راسته.منم دهه60هستم.الان خیلی چیزا تغییرکرده.ماواقعابدبخت بودیم........

    • نسرين

      من كاملا با اين نظر مخالفم. خودم دهه ٦٠ هستم . و به جرأت ميگم لذت هايي كه ما داشتيم الان دهه ٧٠ ندارند و نه دهه ٥٠. ما بهترين دوران نوجواني و بچگي و حدودا تا ٢٤ الي ٢٥ سالگي را در دوران رياست جمهوري خاتمي بودم. ياد ندارم ذره اي مشكل لباس پوشيدن داشته باشيم. يا اينقدر كه دهه هفتادي ها مشكل جواني كردن دارند ما داشتيم. تنها مورد همان ازدحام دانشگاه ها بود كه اون هم شيرين بود. الان من تو هر مقطعي مي روم چه ليسانس و چه فوق و چه محل كارم تماماً با هم سن و سالهاي

      پاسخ ها

      • سودابه

        باشه کوچولو فهمیدیم طرفدار خاتمی هستی ولی طفلک این چه ربطی به موضوع ما داره الکی هر چی میشه یه کامنت چرت میذارین خاتمی ورفسنجانیو قاطیش میکنین بگین ما طرف ایناییم جم کنید بچه بازیا رو

      • بدون نام

        دمت گرم شصتی منصف و منطقی

    • raha

      شخصیت ادما به سال تولدشون نیست به فرهنگ و خونواده ای هست که توش زندگی میکنن. این ادما هستن که خودشونو به هزار دلیل جورواجور توجیح میکنن که مثلا چون من این سال متولد شدم بدبختم یا خوشبختم!!!!

    • خانم

      هر دهه ای شرایط خوبی و بدی خودشو داشت....

    • نیلوفر

      دوستان محترم دهه شصتی و هفتادی خواهشا اينقدر از نگواری های زندگی خودتان نگوييد چون نسل سوخت واقعی دهه چهلی ها خصوصا نیمه دوم دهه چهل بودند که در عنفوان نوجوانی با انقلاب و جنگ و تعطیلی دانشگاهها مواجه بودند نه شما عزیزان کوچولو که از ترافیک کنکور ناراحت هستید اگر چند سال دانشگاه ها تعطیل میشد و بعد از بازگشایی با سیل داوطلبان که چند سال خانه نشینی و روییای کنکور را فقط به عشق دانشگاه درس خوانده بودند و رقابت بسیار وحشتناکی را برای ورود به دانشگاه تجربه کردند در نظر بگیرید آنوقت قضاوت کنید نسل سوخته کیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نسل سوخته بودن رو جمعیت زیاد مدعیان ساکن اینترنت تعیین می کنند !! و شما چهلی های طفلی جنگ رو پیشاپیش باختید :(

    • زهرا

      نظرا از خود مطلب جالب تر بود!

    • بابک

      من هم براساس تجربیاتم معتقدم دخترهای دهه شصتی بهترند

      پاسخ ها

      • میریام

        حرفت درسته.....باوجودنیمبازو...متاسفانه استفاده نادرست ازاینترنت و..بی حجابی هم زیادشده متاسفانه رفتار دخترای ایرانی بدتر شده

    • بدون نام

      شرایط دهه هفتادی هارو خیلی آرمانی گفتی دهه هفتادی ها شرایطشون خیلی هم خوب نبود البته شاید نسبت به ده شصت وپنجاه بهتربودولی عالی نبود

    • مهدی

      تا بیست و سه ... چهار سالگی که اصلا حرفش را هم نزنید، چون من قصد ازدواج ندارم، می خواهم به درسم ادامه بدهم. حالا که بیست و هشت - نه ساله شدم تازه فهمیدم چقدر تنها هستم. البته کمی دیر شده، آنقدر توی این سال ها تاقچه بالا گذاشته ام و نفرتم را نسبت به مردها نشان داده ام که به این راحتی نمی شود درستش کرد.

    • بدون نام

      نسل بندی بر اساس دهه تولد کاری احمقانه ست . بیشتر شبیه کل کل فوتبالیه . مثلا یک متولد سال 69 با یک متولد سال 70 چه فرقی می کنه ؟! همه چیزشون با هم بوده از کودکی تا جوانی .دست بردارید از این دهه شصتی هفتادی کردن . به نظر من از نیمه دهه شصت به بعد یک نسل دیگه شروع میشه .

    • ستاره

      درسته دهه 60 تیا نسل سوخته حساب میشن ولی ما 70دیا دیگه خاکستر شدیم والااااااااااا!!!!!!!

    • setare

      من دهه هفتادی ام .میدونم الان واسه نظر دادن دیره اما مطلب و نظرات انقدر غیر قابل تحمل بود که نمیشه نادیدشون گرفت..اولا دهه هفتادیا مثل تمام دهه ها آدمای خوشحال و بیخیال داره اونم نه زیاد "نمیگم جلف چون نمیخوام مثل اون ادمای بی فکر باشم"یه دسته شونم آدمای فوق العاده آینده نگر بلند پرواز و برنامه ریزهای تحصیلی و شغلی هدفمندی دارن یه دسته شونم که شما به خاطرش به عزوجز افتادین بابت رفاه و آرامششون برمیگرده به اواخر نیمه ی دوم هفتاد که اونم حق مسلمشونه و شما بابتش هیچ حقی واسه توهین ندارین..اگه مسئله جنگه ،این نتیجه اتفاقات مشخص دوران خودتون بوده و مسئولش بچه های دهه ی بعد از شما نیست .اگرم مسئله دانشگاست درواقع شما باید جوابگو باشید اونم جوابگوی دهه ی قبل از خودتون که وقتی میخواستن برگردن به دانشگاهشون که به دلایل معلوم، بسته شده بوده با سیل داوطلبین مواجه شدن ، نه ماها که حتی با وجود تمام دهه هفتادیا ظرفیت اونقدر پر نمیشه که بخوایم جایه کسیو گرفته باشیم یا اصلا حق کسیو خرده باشیم .خیلی زشته واستون واقعا...در ضمن قابل توجه اونایی که نظرشون بر جلف بودن دهه هفتادیاس حتی اگرم بر فرض جلف باشن حداقل آخر خلافشون جلف بودنه و با اون تیپایه زننده و 5 کیلو آرایش و بینی عملی و گونه پرتزی صد تا عمل جورواجور دیگه که مربوط به سنهای بالای 27، 26 یا حتی هستش تو ملا عام خود نمایی نمیکنن ...آدم جلف باشه خودنما نباشه...راستی شما دهه شصتیا بچه های شما باید دهه 80 یا 90 یی باشن که از هفتادیا جلوترن تو هر امکاناتی، وقتی بدنیا میان سرشونو بزارید لب باغچه ببرید! آخه رفاه و آرامششون همونیه که شما همیشه حسرت نداشتنشو میخورین و بخاطرش به جون هفتادیا افتادین..

    • زهرا

      سلام دوستان من نظرندادم که بخئام درس اخلاق به کسی بدم یاجانماز اب بکشم من همیشه سعی کردم به همه چیز ازبالانگاه کنم تاجامع تر فکرکنم چون یادمه یه معلم تاریخ داشتم همیشه میگفت به نوشته هاتون ازبالانگاه کنیدحتی خاطراتتون تاهمه رنج درنظربگیرید من هم یک دهه هفتادی هستم وافتخارهم میکنم چون نمیدونم بقیه دوستان چه طورودرچه فرهنگ وخانواده ایی تربیت شدن چون فرهنگ خانواده هاکه ازهمه چیزمهم تره فرق میکنه این مطلب ونظرهمه شماروخواندم اما من برعکس بقیه بودم حتی هم سن های خودم چون من به فرهنگ واصول خانواده ام پایبندبودم وهمیشه سعی کردم خوب یابدبودن ازاونهایادبگیرم وپدرم خیلی تذکرمیدادکه دختروپسربایدچطورباشه وجامعه وافرادچه طور افرادی قبول داره من همیشه نسبت به هم سن های خودم چیزهی کمترمیدونستم حتی زمانی که اکثر خانه هارایانه بودکه پدرم سال دوم راهنمایی برام تهیه کرد ومن سال سوم دبیرستان تازه بهم اجازه دادن که واردفضای مجازی مثل اینترنت بشم چون تاقبل ازاون مثل بچه ها فضای مجازی یه سیاره فرض میکردم چون واقعااجازه نداشتم تازمانی که خودشون بخوان

    • زهرا

      وازمین تکنولوزی هم من بایددرست استفاده میکردم وبکنم حتی رفتن به خونه دوستانم وبیرون رفتن بااونهادرالان که 21سالمه ممنوعه چون خانواده ام شناختی ندارن ازاونها.من یکسال پشت کنکورماندم الان هم خیلی هاهستن بخاطراینکه بخوان تورشته موردعلاقه خودشون قبول بشن خیلی تلاش میکنن درس وکتاب هم که روزبه روز داره سخت ترمیشه چون کارشناسان معتقدند که هوش بچه هابالارفته واین به من ثابت شده درسته تکنولوژی وعلم اومده اماخیلی ازهم سن وسال های من ویاکوچیکترهستندکه نمیتونن درست استفاده کنندوچون خوب وبدتشخیص نمیدن ممکنه اینده خودشونوازدست بدن.ظرفیت دانشگاه هادرسته بالارفته امابازهرکسی نمیتونه تورشته موردعلاقه اش بره مثل پزشکی ووکالت...چون ارزش پول اومده پایین یادمه قبلاازمون میپرسیدن علم بهتراست یاثروت مامیگفتیم علم اماحالاباثروت میتونی علم بخری همین دانشگاه ازاد خودمون.امابازرفتن ببه دانشگاه پزشکی اون هم بابهترین رتبه جزافتخاراته.حتی به همین ازدواج نگاه کنیم خیلی ازجوون هاتن به ازدواج نمیدن چون دروغ زیادشده درنتیجه اعتمادکم معضل بیکاری زیادشده طوری که حتی خودم سالی که داشتم انتخاب رشته میکردم بیشتربه درامدرشته فکرمیکردم تاعلاقه ام حتی نسل هاهم که دارن ازبین میرن من خیلی اززن ومردهای بیست وچندساله وسی ساله و..میبینم که هشت سال یابیشترازدواج کردن که هنوزبچه ندارن یامیگن همین یک دونه کافیه محبت هاهم کمترشده وهمه دارن ازهم دورمیشن وارتباط هم سخت ترشده

    • زهرا

      نوع پوشش درمدرسه من خودم سال راهنمایی بودم ماتنومدرسه ام کمی کوتاه بود مدیرومعاونش تااخرسال ولم نمیکردن که بایدیکی دیگه دست کنم ازاون سال به بعد توبه کردم مانتویی میپوشیدم که دونفردیگه هم توش جامیشدن البته بعضی هاهم باتریپ افتضاحی میومدن که انگاراومدن عروسی ولی خانواده من هیچ وقت همچین اجازه ای بهم نمیدادن که هرکاری وهرکجاکه دلم میخوادانجام بدم الان هم خوشحالم چون همه چیز سروقتش یادگرفتم واموختم وبه اونهحق میدم میخوام به بعضی ازدوستان یه چیزی بگم بعضی هاواقعاادبیات بدی دارن وتوهین به هم کارغیرانسانیه ویه انسان فهمیده وباشخصیت این حرف های دورازادب نمیزنه خلی عذرمیخوام این بازبه فرهنگ خانواده برمیگرده درسته تعاریف شماازبعضی کلمات ولغات بامافرق میکنه امااین کلمات هم ریشه درخانواده داره چون این خانواده است که نسل به نسل این ادبیات منتقل شده.یه چیز دیگه مامدیون ادم های جنگ هستیم اونهااحترام های خاصی دارن چون الان اگه نبودن مااینجانمیتونستیم راجبشون قضاوت کنیم نمیدونم چرا بعضی ها خودشونوقاطی جنگ میکنن یعنی کسی که دهه 60 به دنیا اومدبازنمیتونه جنگ تصورکنه مگرخیلی باهوش باشه بچه ایی که هنوز یکسال نشده جنگ احساس کرده چون طبق روانشناسی یه انسان از4الی5سالگی به شناخت کامل میرسه واقعاکدوم ادمی یکسالگی یادوسالگی خودش یادشهچه برسه اون فضابخوادترسیم کنه گلوله واتش و...خودتونوقاطی اونهانکنیداحترام دارن

    • زهرا

      دوستانی که کامنت میزارن میزارن نیومدم که درس اخلاق بدم شمادهه 60 چه هفتادفرهنگ اجتماعی باخانواده قاطی کردید این باعث دوگانگی وتوهین به هم میشه این مشخصه فرهنگ اجتماعی هرزمان مربوط به خودشه حلا عاشق شدن واون زمان اس ام اس و.. نبود تکنولوژی علم وفناوری نبود والان پیشرفت ترشده.امابیرون رفتن ونرفتن،وکافه رفتن ونرفتن،وسفرخارجه وبیرون ازشهر رفتن ،توانتخاب رشته باخانواده جلف بودن و... به نظرتون اینهاجزفرهنگ خانواده نیست من که اجازه همچین کارهایی ندارم ونداشتم مگه چندنفرامارگرفتیدویابه امروز امارثابتی نشان داده شده همه دختروپسرهاهمچین مستقل وازادی این چنینی بهره مندهستند من خودم رشته انسانی خواندم یعنی کسی اینجا رشته انسانی نبوده یابوده جامعه شناس نخونده تودوران تحصیلیش بخدابچه های ابتدایی قدیم هم تعلیمات اجتماعی داشتن یعنی چیزی راجب این فرهنگ وخورده فرهنگ نخو ندن وقتی ازفرهنگ رفتن ونرفتن وازادی وجلف بودن حرف میزنید دوستان من ممکنه شخصیت وفرهنگ خانواده یکی خدشه اربشه وزیرسوال بره

    • یاسر

      به نظرمن اگه کسی یه خواهریابرادردهه70 داشت اینطورقضاوت نمیکردچون هرطورباشه باهم بزرگ شده اندوبهترمیشناسن تفاوت دنیای الان بااون زمان فقط تکنولوژ که اومده اینترنت و....

    • مهدیس

      من خودم ده هفتادیم اما قبول دارم ده هفتادی ها از ده هشتادی ها ازادتر و راحت ترن... اما بیایم قبول کنیم ده هشتادیا فاجعن...

    • رسول

      من 65 ام
      اما مقایسه کنید ببین سر کی کلاه رفته
      1.دوره بچگی 3تا6 اتاری بازی
      2.تلوزیون 2تا کانال داشت
      3.سن 6 تا 11 سگا و فوتبال و دوچرخه سواری تو خیابونهایی که ماشینش پیکان با هفتصهزار تا در کل کشور
      4. 11تا 18 پلی استیشن و18 تا حال هم کامپیوتر که چه کلاسی داشت سال 82
      5. با صد تومن میرفتیم مدرسه کیک نوشابه بستنی پفک ادامس و..... ساندویچ که معرکه بود
      6.فوتبال تو کوچه ای که ماشین توش پارک نبود چون فقط چنتا ماشین بود
      7. با کامیون میرفتیم پارک شهید رجایی (اصفهان) از تو میدان امام رد میشدیم و از پنجره کامیون روی ماشینا تف میکردیم البته سال73 که کوچیک بودیم
      8.اگه الان امکانات زیادهولی نمیتونی همش را استفاده کنی چرا؟ چون پول نداری حتی بچه گندهای مملکت تو موناکوی فرانسه کم میارن
      9.مدرسه هاشلوغ بود در طول سال تحصیلی معلم یک بار صدامون میکرد پای تابلو اونم خیالی نبود یه 4و5 میگرفتیم میرفتیم مینشستیم
      10. اون روزا برگه امتحانی و کارنامه دوران راهنمایی را مینداختیم توی چاه فاضلاب کوچه از ترس پدر مادر که نگیم چنتا تک و تجدید داریم و در جواب خانواده میگفتیم مدرسه هنوز کارنامه چاپ نکرده
      اما در پایان ماشاله به دهه هفتایه چون خوانواده و هیچی براشون ملاک نیست کاش ده 60 اینجوری بود دیگه هیچی کم نداشت
      اگه زمان ما همه چیز کم بود ولی همه داشتن مثل توپ اتاری و چیزای که بوده اما از 75 به پایین و80 خاکشان بسره بااین اوضاع فرهنگی
      نکته:::: بیشتر ده 60 ها که ازدواج نکردن توکف ده 70ها اند چه پسر وچه دختر
      با این حال دخترای 65 روبه 70 بیشتر باحالن تا 65به 60چرا چون همش توی کوچه به پسر همسایهاشون تیکه مینداختن
      من 60ام اما 70 را دوستدارم اما خیلیها جونیشون را در شما میبینند پس شما اینه برای ده 60 و راهنمای ده 80 و الگوی ده 1400
      از ده 60 ها ناراحت نباشدید ما سرخورده روزگاریم
      شاید روزی اتش زیر خاکستر شدیم

    • negin

      سلام'من یک دهه هفتادی ام'متاسفانه دهه هفتادیا رو خیلی مزدور و پررو توصیف کردین'از صبح که بیدار میشم توی خونه به همه کمک میخونم'درسمم توی دانشگاههای دولتی خوندم'درطول دوره لیسانسم اینقدر دنبال کار گشتم تا بتونم پول جمع کنم'حالا هی بگین دهه هفتاد دهه هفتاد'هی کنکور دادین خب به ماچه?!میخواین طلبتونو ما بدیم?!? کنکورو شلوغ کردین و جای ما رو گرفتین'الان دانشجوی ارشدم و با دهه شصتیا هم اتاقی و همکلاسی ام'این نشون میده که میتونست بجای دهه شصتیا'دهه هفتادیا همکلاسیم باشن?اونا کجان?جاشونو شما پر کردین!

    • الهام

      قطعاکسی که خواهریابرادردهه هفتادی داره اینطورقضاوت نمیکنه چون تنهاتفاوت میشه گفت که فناوری هستش من خودم دهه هفتادی هستم ویه خواهردهه هشتادی دارم خیلی هم باهم خوب هستیم فقط کتاب هاشون حرص دراوره که کلی تفاوت داره وکاملافرق میکنه این دلیل نداره بگم که دهه هشتادی هااین طوری هستن واون طوری هستن دوره مامگه وایبرولاین وگوشی بودفرهنگ اجتماعیشون فرق داره وماهم داریم استفاده میکنیم وبادوره خاصی زندگی میکنن همین دیگه .بدوخوب همه جاهست بخدا

    • دختر 69

      دختر متولد 69 و 70 رو چرا با یه دختر جلف اخرای متولد 70 مقایسه میکنید اخه زمین تا اسمون فرقشونه ای بابا انسانیتتون رو ببرید بالا مملکتو درست کنید به جای مقایسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم. دخترای متولد 70 هم شبیه دهه شصتی ها هستن. اما خیلی جالبه که 71 ای ها نه.

    • هلیا

      فین گیلش

    • امین

      من متولد 66 هستم و می خوام برای یک لحظه هم شده به حرف من دقت کنید. بنظر من ریشه ی اختلافات بین دهه های مختلف به چنتا چیز بر می گرده : 1 تمسخر نسل قبلی که این مسئله هر روز داره شدتش بیشتر می شه 2 مورد قبول نبودن پیشرفت علم برای نسل های قدیم 3 عدم توجه نسل های جدید به نسل کشی خودشون چون واقعا دارن به لحاظ روحی و جسمی خودشون رو به آتیش می کشن 4 عدم توجه به خواسته های عمیق در نسل جدید و تعویض این خواسته ها با خواسته های لحظه ای 5 عدم آینده نگری که به صورت نسل به نسل واقعا داره به جایی می رسه که دیگه ذهنی باقی نمونه برای یه جوون مثلا در سال 1420 که حتی یه لیوان چایی چطور درست می شه و ...

    • مهدی

      من هم به اختلاف دهه اعتقاد ندارم . مسلما امکانات متولد 78، 79 با متولد 82 یکی بوده . و سلیقه و امکانات متولد79 با متولد 70 ، 71 تفاوت زیاد داشته داره . نمیشه هم نسل و هم دوره بودن رو با دهه تعیین کرد

    • مریم

      دهه ی شصت خیلی سختی کشیدن درست ما دهه هفتادوهشتاد هم بدتراناییم انا بهترن درست ولی شماها که نبایدبه جون هم دیگه بیفتید می تونید کاملا محترمانه عیب وایرادهاروگوشزد کنید

    • ناصر

      من متولد سال 63 هستم، ما دهه شصتی ها خیلی هم خوشبخت بودیم و فقط کنکور سختی داشتیم، ما از تیله و آتاری بازی گرفته تا فیسبوک و اینستاگرام را تجربه کردیم، البته باید خوشحال باشیم که دهه هفتادی ها که یکیشون هم برادر منه تو رفاه و آرامش هستند تا اینکه بهشون حسودی کنم، اتفاقا اگه پسر و دخترای دهه هفتادی به قول بعضی دوستان جلف هستند ولی در عوض ساده تر و بی غل و غش تر از ده شصتی ها هستند، الان هم اگه امکانات بهتر شده ما هم داریم ازش استفاده می کنیم، دهه هفتادیا که جلوی ما را نگرفتند، در ضمن بیشتر آمار طلاق و جدایی هم مربوط میشه به دهه شصتی های قدیس و قدیسه، البته منظورم از دهه شصت و دهه هفتاد لزوما دهه سالی نیست و دهه فرهنگیه، این دهه هفتادی های معصوم نه حق ما را خوردند و نه ... . اگه هم سختی هایی بوده مسببش مسئولان مملکت اند نه نسل های بعد از ما.

    • ناصر

      من متولد سال 63 هستم، ما دهه شصتی ها خیلی هم خوشبخت بودیم و فقط کنکور سختی داشتیم، ما از تیله و آتاری بازی گرفته تا فیسبوک و اینستاگرام را تجربه کردیم، البته باید خوشحال باشیم که دهه هفتادی ها که یکیشون هم برادر منه تو رفاه و آرامش هستند تا اینکه بهشون حسودی کنم، اتفاقا اگه پسر و دخترای دهه هفتادی به قول بعضی دوستان جلف هستند ولی در عوض ساده تر و بی غل و غش تر از ده شصتی ها هستند، الان هم اگه امکانات بهتر شده ما هم داریم ازش استفاده می کنیم، دهه هفتادیا که جلوی ما را نگرفتند، در ضمن بیشتر آمار طلاق و جدایی هم مربوط میشه به دهه شصتی های قدیس و قدیسه، البته منظورم از دهه شصت و دهه هفتاد لزوما دهه سالی نیست و دهه فرهنگیه، این دهه هفتادی های معصوم نه حق ما را خوردند و نه ... . اگه هم سختی هایی بوده مسببش مسئولان مملکت اند نه نسل های بعد از ما.

    • مهین

      من با دهه شصتی ها و دهه هفتادی ها زندگی کردم و ما زمان خودمان تفریحات و خوشی های خودمان را داشتیم و الان که نزدیک سی سال داریم مقایسه الان ما با دهه هفتادیها درست نیست چون از نظر سنی هم اختلاف داریم. دهه هفتادی ها کمی لوس هستند بچه های ما خیلی بانمکتر بودن به خیلی چیزهای مسخره می خندند که اصلا خنده دار نیست. ولی آنها هم مثل ما مشکل اعتماد به نفس دارند. زندگی رو هم سخت نمی گیرن و تکیه کلامشان بی خیال بابا است.اینکه میگید دهه شصتی ها دنبال شوهر می گردند و هفتادیها نه! اشتباه است چون هنوز سنشان کم است. در ضمن ما با دوستانمان مسافرت خارج از کشور میرویم و علاقه ای هم به ازدواج نداریم چون دوستانم هم بسیار پرتوقع هستند وگرنه مجردی خیلی لذت بخش است و ما قصد نداریم عمر گهربار را سر جنگ با خانواده شوهر و شستن کهنه هدر دهیم این هیچ ربطی به دهه شصتی بودن ندارد. هر قدر که سنمان بیشتر می شود بلند پروازتر می شویم و هنوز هم عده زیادی از دهه ما میخواهند دنیا را فتح کنند. ما هم از کارهای دولتی بخور و نمیر خوشمان نمیاد و میخواهیم شغل مورد علاقه مان را در هر نقطه از دنیا راه اندازی کینم. من و دوستانم نصف ایران را شخم زدیم تا تجارت خودمان را شروع کنیم. این تصویرتان را از کلیشه ای بودن دهه شصتی ها پاک کنید.

    • زیبا

      اه اه اه این دهه هفتادیا نوبرشو اوردن یک مشت بچه نه نه و لوس کسی جرات نداره باشون مثل ادم حرف بزنه ،فکر میکنن همه چیز حالیشونه ولی در حقیقت هیچی حالیشون نیست ،دنیای الکی دارن منکه اصلا دلم نمیخواست دهه هفتادی باشم

    • هلیا

      من که دهه هشتادی هستم

    • هلن

      اگه دهه 60نسل سوخته ان،ما دهه هفتاديا خاكستريم،

    • مجید

      بابا مشکل سده است. سده 300 اینجوریه. از هزارو سیصد تا هزار و چهارصد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج