۶۶۷۲۵۰
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

وزیر ارشاد: زبان شعر به زبان دین نزدیک است

وزیر ارشاد گفت: حوزه نهاد دینی است و زبان شعر به زبان دین نزدیک است.

خبرگزاری ایلنا: سید عباس صالحی امشب در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق در سالن همایش‌های غدیر قم با تاکید بر اینکه باید همچنان حوزه‌های علمیه به شعر به عنوان یک راه اثرگذار توجه کنند، افزود: حوزه یک نهاد چهار ضلعی شامل نهاد علمی، دینی، تربیتی و اجتماعی است که شعر زبان گویای ارتباط دهنده میان این اضلاع است. زبان شعر کمک کننده به زبان علم و فلسفه است، چراکه شعر مفاهیم انتزاعی را محسوس و معارف را در حوزه علمی و حکمی به مخاطب نزدیک‌تر می کند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه زبان شعر می‌تواند زبان علم نیز باشد، اظهار داشت: حوزه نهاد دینی است و زبان شعر به زبان دین نزدیک است.

صالحی با تاکید بر اینکه حوزه به عنوان یک نهاد دینی نمی‌تواند به زبان شعر کم توجه باشد، افزود: حوزه یک نهاد تربیتی و مربی اخلاق اجتماعی است و زبان شعر نیز به‌دلیل دارا بودن ادبیات تعلیمی می‌تواند کمک کار نهاد تربیتی باشد.

وی حوزه را یک نهاد اجتماعی و دارای تعهد اجتماعی دانست و گفت: حوزه به‌عنوان نهادی که تعهد اجتماعی دارد و شعر به‌عنوان یکی از زبان‌های بیان‌کننده تعهد اجتماعی بسیار به هم نزدیک هستند.

صالحی افزود: دلیل توجه ویژه بزرگان شیعه به شعر، توجه آنان به اضلاع چهارگانه حوزه- اضلاع علمی، دینی، تربیتی و اجتماعی حوزه- است، چراکه اگر حوزه یک نهاد چهار ضلعی است زبان شعر زبان گویایی است که می‌تواند حوزه و روحانیت همچنان وفادار به این اضلاع باشد.

وی با بیان اینکه در فقاهت و اجتهاد شیعه، شعر بیشتر از هر هنر دیگری دیده می‌شود، افزود: در تاریخ دوران‌های مختلف، هنر شعر یک جایگاه خاصی را در حوزه‌های علمیه به خود اختصاص داده طوری‌که شخصیت‌های برجسته حوزه‌های علمیه با ویژگی‌های شاعری آنها شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به تاریخ حوزه‌های علمیه پس از دوره غیبت امام زمان(عج) گفت: علما و فقهای بزرگ و برجسته شیعه در طول تاریخ کنار علم و فضل، به عنوان شاعرانی ماهر شناخته شده طوری‌که این عالمان به قالب‌های مختلف شعری تسلط داشتند.

صالحی با اشاره به توجه فقهای بزرگ شیعه به شعر اظهار داشت: فقهای بزرگ شیعه که به عنوان قله‌های فقاهت شناخته می‌شوند علاوه بر آثار متعدد فقهی دارای منظومه‌های شعری هستند که این نشان از اهمیت و جایگاه شعر در حوزه علمیه است.

وی تاکید کرد: سلسه فقهای شیعه مانند شخصیت کم‌نظیر در تاریخ فقاهت شیعه یعنی حضرت امام خمینی(ره) که بین فقاهت، سیاست، لطافت روح و ادبیات شاعرانه پیوند داده بود، بین فقه و شعر پیوند برقرار کرده بودند.

وزیر ارشاد با بیان این‌که توجه به شعر نه تنها مربوط به بزرگان فقاهت است، بلکه بزرگان فلسفه و حکمت شیعه نیز به شعر و شاعری توجه ویژه‌ای داشته‌اند، افزود: شعر در رگ و پی حوزه‌های علمیه وجود دارد طوری که شعر، حجم قابل توجهی از تاریخ تمدن اسلامی که خاستگاه آن حوزه‌های علمیه است را شامل می‌شود.

همچنین در این جشنواره کتاب «حکمت هنر»، شامل مجموعه‌ای از سلسله مباحث مرحوم آیت‌الله حائری‌شیرازی که سال‌گذشته توسط ایشان در نگارستان اشراق با موضوع حکمت هنر اسلامی برگزار شده، رونمایی شد.

در این آیین حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی یادگار امام خمینی(ره) نیز حضور داشت و شعری از خود با موضوع مقاومت فلسطین قرائت کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج