۶۶۷۳۵۶
۶ نظر
۵۰۱۴
۶ نظر
۵۰۱۴
پ

تصویر آینده تاریک از آتیه کشور؛ عامل حوادث اخیر

انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران و خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست علمی بررسی ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ را چهارشنبه چهار بهمن برگزار کرد. این جلسه که با حضور حسین سیف زاده، فرشاد مومنی، علی دینی‌ترکمنانی، امیر محبیان، محمد فاضلی، ابوالفضل دلاوری و محمدامین قانعی‌راد برپا شد، با بررسی حوادث و تحلیل علل و عوامل آن دنبال شد.

روزنامه وقایع‌ اتفاقیه: انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران و خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست علمی بررسی ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ را چهارشنبه چهار بهمن برگزار کرد. این جلسه که با حضور حسین سیف زاده، فرشاد مومنی، علی دینی‌ترکمنانی، امیر محبیان، محمد فاضلی، ابوالفضل دلاوری و محمدامین قانعی‌راد برپا شد، با بررسی حوادث و تحلیل علل و عوامل آن دنبال شد.
دغدغه‌های رفاهی آخرین دلیل اعتراضات بود
حسین سیف زاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل درباره نگاه مردم به مقوله سیاست گفت: «به نظر می‌رسد در ایران تعریف درستی از سیاست وجود ندارد و بسیاری از مردم آن را کلک زدن تعریف می‌کنند. اما به نظر من سیاست مدیریت ارزش‌ها، منافع نیروها، مواضع و اصول متناقض است. »او ادامه داد: «آن چیزی که باعث اغتشاشات اخیر شده و بسیاری از کارشناسان را برای آینده ایران نگران کرده این است که در ایران ۵ بحران در این شورش وجود داشت، یکی از بحران‌هایی که در ایران وجود دارد بحران هویت است. به نظر من در مدرنیته جامعه قبیله به شمار نمی‌رود. » این پژوهشگر علوم سیاسی ادامه داد: «دومین بحران، بحران ملت‌سازی است زیرا تعریف این بحران درست نیست و ملت تعریفی شبیه قبیله دارد. این درحالی است که ملت به کسانی اطلاق می‌شود که ذهنی معطوف به حاکمیت انسانی دارند و با انتخاب و بستن قرارداد که در نهایت دولت را می‌سازند. » او تصریح کرد: «سومین بحران در ایران بحران دولت‌سازی است. همه استادان و کارشناسان ما به قوه‌مجریه دولت می‌گویند درحالی‌که دولت یک ساختار ساخته شده بر‌اساس قرارداد بوده که قدرت آن از شهروندان است.
اساسا واژه رییس‌جمهوری برای کسی که تجلی رای تک تک شهروندان نبوده درست نیست زیرا او می‌خواهد تجلی همه باشد و همه بخش‌ها را مدیریت کنند. در ایران رییس‌جمهوری این نقش را ندارد.» سیف‌زاده در نهایت افزود: «شهروندان باید مشارکت فعالانه داشته باشند نه منفعلانه. به نظر من آخرین بحران در کشور که این ناآرامی‌ها را به وجود آورد بحران رفاه است و معتقدم که باید عدالتی همه‌جانبه در تولید و ثروت‌سازی و توزیع ثروت در کشور داشته باشیم و در نهایت همان‌گونه که در زمان ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پیشنهاد داده‌ام پیشنهاد می‌کنم که شورای ملی نخبگان تشکیل دهیم تا هرکس دلش برای کشور می‌سوزد بتواند راهکاری پیشنهاد کند و به هم‌اندیشی و هم‌افزایی برسیم. »
تصویر آینده تاریک از آتیه کشور عامل اعتراضات بود
امیر محبیان، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی نیز در این همایش گفت: تحلیل وقایعی که اتفاق افتاد اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا این وقایع نمود یکسری تغییرات جدی است که در آینده اثرات آن را خواهیم دید. بررسی‌ها نشان می‌دهد، آن چیزی که اتفاق افتاد اگر درست تحلیل شود یک پیش‌لرزه بوده که می‌تواند زلزله‌ای ۷ ریشتری را در پی داشته البته می‌تواند یک هشدار باشد که ما را از افتادن به چاه‌ها یا چاله‌ها نجات دهد. وی معتقد است: «یکی از بحران‌های موجود در کشور بحران ناکارآمدی است؛ زیرا این بحران در حال ایجاد نوعی بحران مشروعیت در کشور است. اعتراض یک مسئله حل نشده است، زیرا مشکلی که شنیده نشود، کم‌کم به مسئله و به تدریج به اعتراض تبدیل می‌شود. درنهایت اگر این اعتراض شنیده نشود ممکن است یک انسداد یا شورش ایجاد کنند که آثار بسیار مخربی داشته باشد.» او چهار عامل اساسی را برای بروز وقایع و اتفاقاتی که در دی‌ماه رخ داد، برشمرد که به اعتقاد محبیان افزایش انتظارات، کاهش امکانات، ایجاد و پیدایش تصویر ناکارآمد از نظام در ذهن توده‌ها و درنهایت کاهش امید به آینده و تصویر آینده‌ای تاریک از آتیه کشور در اذهان عمومی است.
این استاد دانشگاه درباره عوامل تشدید‌کننده این اعتراضات تصریح کرد: «وعده مسئولان در هنگام انتخابات از عوامل تشدید‌کننده این اعتراضات بود، زیرا در دوران انتخابات تصویری از اینکه وقتی ما بیاییم وضعیت بهتر خواهد شد، در ذهن مردم ایجاد شد اما پس از آن این‌گونه نبود و در عمل تحقق پیدا نکرد. کاهش امکانات ضعف و ناکارآمدی مدیریتی و در آخر گسترش دسترسی به داده‌های خبری غیر‌رسمی از عوامل تشدید‌کننده این بحران و اغتشاشات اخیر بود.»
اعتراضات از طبقه‌ای نوپدید بود
ابوالفضل دلاوری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این همایش گفت: «از حوزه حل منازعه اگر به اعتراضات اخیر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که آنچه اتفاق افتاد یک تعارض بی‌سابقه سیاسی در ایران بود که از نظر شدت، گستره و... تا کنون چنین تعارضی در ایران رخ نداده بود. به عنوان مثال انقلاب اسلامی ایران را اگر ارزیابی کنیم می‌بینیم که طی ۴۰ روز گستره آن به کل کشور رسید حال آنکه این اعتراضات طی چند روز به تقریبا همه کشور رسید. از سوی دیگر الگوهای اعتراض هم بی‌سابقه بود چرا که هیچ‌کدام از نیروهای برچسب دار و تعریف شده نقشی نداشتند و به همین دلیل در روزهای نخست همه گنگ بودند که به نفع آنها صحبت کنند و واکنش نشان دهند یا علیه آنها.»وی افزود: رویدادهایی که اتفاق افتاد به نظر من یک جنبش انقلابی بی ساختار بود؛ جنبشی که نه‌تنها با این رویدادها شروع شد بلکه ادامه یکسری تحرکات و جنبش های قبلی بود اما شکل و شمایل و جلوه‌ها و ماهیتش را تحولات پس از جنبش های از سال ۱۳۷۸ به بعد ، متحول کرده بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: تجربیاتی بود که به صورت نه سازمان یافته و تئوریک بلکه به صورت سایبرنتیک به خودآگاهی بخش بزرگی از مردم ایران منتقل شده بود. فعالان میدانی این حرکت شاید تعداد زیادی نداشتند و شدیدترین و گسترده ترین آن از چند هزار نفر فراتر نمی رفت اما مسئله اصلی، نیروهای مستعد و مترصد پیوستن به این حرکت بودند. حرکت ملغمه‌ای از نیروهای نوپدید اجتماعی که تجربه سیاسی نداشتند اما خودشان در سال ۱۳۹۳ و گردهمایی پارک های تهران جمع شده بودند و کاری هم انجام ندادند و بخش بزرگی از آنها محرومین و فقرا در استان هایی بودند که هیچ چیز برای از دست دادن ندارند و امیدی هم به آینده نداشتند که مالباختگان موسسات مالی و اعتباری و جمعیت بیکار که به ویژه در غرب کشور نمود بیشتری دارد را شامل می شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جناب آقای محبیان ازهرتریبونی برای کوبیدن دولت استفاده میفرمایند.چراایشان دردولتهای قبلی سکوت اختیارمیفرمودند؟خوب است واقع بین باشیم وآینده این مملکت رادرنظربگیریم نه خواستهای آنی وزودگذر.موفق باشید.

    • میلاد

      وقتی عقل نباشد جان در عذابه؛من بعنوان یک ایرانی به شما میگویم؛ملت مشکل مالی دارد؛شاید این سیاست دولتهاست که میگذارند ملت مشکلات مالی داشته باشد تا ملت همیشه با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم کنندتا دولتها بتوانند حکومت کنند؛اگر راست میگویید؛بجای اختلاسها مشکلات مالی ملت رو حل کنید؛دوم اینکه؛فساد فراگیر شده یک جایی برای جوانان ملت بگذارید؛تا بتوانند شهوت خود را خاموش کنند؛همانطور که کالای چینی وارد میکنید زن چینی هم میتوانید وارد کنید؛همین دو چیز هفتاد درصد مشکلات ملت را حل میکند

    • میلاد

      مشکلات ملت یکی مالی؛و دیگری شهوت؛زن از بیکاری شوهرش ؛مجبوره خود فروشی کند؛و دیگری جوانان برای خاموش کردن شهوت خود به کارهای حرام روی میاورند که باعث بیماریهای ایدز خواهد شد

    • بدون نام

      میتوانستیدخیلی واضح تروراحت تردلیل این مشگلاترا بیان کنیدامااینکاررانکردیدآقایان آیا
      شما نمیدانیداصلی ترین دلیل این ناآرامیها درکجابودآیاشمانمیدانیدریشه این عصیان درکجاست؟؟؟؟؟
      بنظرمی آیدکه شماهم
      میدانیداماشهامت ابرازکردنش رانداریدهمانطورکه من شهامت ابرازکردن درداصلی

      جامعه راندارم((سعدی به روزگاران دردی
      نشسته بردل /درمان نمیشودکرداللا به
      روزگاران))

    • بدون نام

      متاسفانه هرکس که روی کار میاید وظیفه اصلیش میشود انباشت ثروت در اقصی نقاط دنیا برای نوه ونتیجه وهزار نسل بعد از خودش ووقتی انقدر ثروت انباشته کرد چنان غروری در انها بوجود میاید که گویی پدرانشان این ثروت را با کار وتلاش بدست اورده وبه انها داده اند

    • بدون نام

      حالا۱۰ملیون شغل بدین به افغانیارومیگین بیکاریم وخرج ۱۵ملیون افغانی آب وبرق گاز نان و..‌‌سوبسیویارانه که به ملت ایران از بودجه کشورافغان ارن استفاده‌کنندگان نتیجش این میش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج