۶۶۷۳۶۰
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

عضو شورا: تفحص از «همشهری»، مصلحت نیست؟

«به مصلحت نیست»، شاید تاثیرگذارترین جمله در تاریخ معاصر ایران برای مسائلی مثل برخورد با فساد باشد. جمله‌ای که بسیاری از طرح‌های تحقیق و تفحص را شروع نشده خاتمه داده، مانع از انتشار نتایج برخی طرح‌ها شده و گاهی بی‌سر و صدا باعث هم آوردن سر و ته یک تخلف شده است.

روزنامه وقایع‌ اتفاقیه: «به مصلحت نیست»، شاید تاثیرگذارترین جمله در تاریخ معاصر ایران برای مسائلی مثل برخورد با فساد باشد. جمله‌ای که بسیاری از طرح‌های تحقیق و تفحص را شروع نشده خاتمه داده، مانع از انتشار نتایج برخی طرح‌ها شده و گاهی بی‌سر و صدا باعث هم آوردن سر و ته یک تخلف شده است.
«مصلحت»‌های کوتاه‌مدت، بعضا جای مصالح بلندمدت نهادها را در تصمیم‌گیری‌ برای مقابله با فساد گرفته است. طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری که در شورای شهر تهران مطرح شده با مانع مصلحت روبه‌رو شده است. این طرح از اوایل آغاز به کار شورای پنجم مطرح شده و در حال طی کردن روال قانونی خود بوده. قرار بود این طرح این هفته در صحن شورای شهر مطرح و درباره‌اش تصمیم‌گیری شود اما این اتفاق نیفتاده است.
حجت نظری، عضو این شورا دیروز به ایسنا گفت: «برخی صداها به گوش می‌رسد که به مصلحت نیست این تحقیق و تفحص ادامه یابد. امیدوارم اعضای شورا با این‌گونه مصلحت اندیشی‌ها همراه نشوند و ‌ای کاش حداقل استدلال می‌شد که چرا به مصلحت نیست؟ این درحالی است که معتقدیم همچنان نیاز است در این مورد بررسی‌های بیشتری صورت گیرد و ابعاد مختلف تخلف‌ها آشکارتر شود. اگر تحقیق و تفحصی شروع شده به‌دلیل الزام بوده و باید تا آخر راه را رفت. متاسفانه شاهد هزینه‌کردهای نامتعارف در دوره پیشین موسسه همشهری هستیم که به نظر می‌رسد ابعاد بیشتری دارد و برهمین اساس باید بررسی بیشتر و دقیق‌تری صورت گیرد.»
تاکید این عضو شورا درواقع شاید نوعی فشار به مصلحت‌اندیشان برای مطرح کردن طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری در صحن علنی شورا باشد. کلید کشف این مصلحت‌اندیشی‌ها را شاید بتوان در جملات بعدی نظری هم جست. آنجا که او از کسانی صحبت می‌کند که برای مناصبی در شهرداری مطرح می‌شوند و شائبه‌هایی درباره‌شان مطرح بوده: «گاهی می‌بینیم افرادی از سوی شهرداری برای برخی مناصب مطرح می‌شوند که در مورد آنها شائبه‌های مالی و اقتصادی وجود دارد. مبارزه با فساد و شفافیت در پاسخگویی باید در تمام سطوح و همه‌جانبه باشد و نگاه جناحی یا حزبی یا رفاقتی نباید اصول ما را تحت‌الشعاع قرار دهد. هرچقدر هم که منصب کوچک باشد، بی‌دقتی ما می‌تواند آثار خود را بر جامعه باقی بگذارد.»
طرفداران این طرح البته قصد ندارند تسلیم مصلحت‌اندیشی‌ها شوند و حداقل آن را تا مطرح شدن در صحن علنی شورای شهر و رای‌گیری دنبال خواهند کرد. الهام فخاری، طراح تحقیق و تفحص از همشهری و عضو شورا، بر همین اساس، همچنان مدافع مطرح شدن مسئله در شورای شهر و تصمیم‌گیری علنی درباره همشهری است. او به «وقایع‌اتفاقیه» گفته: «تلاش می‌کنیم که در فرآیند قانونی و طبق روال طرح به صحن بیاید واگر موافق و مخالفی نظری درباره طرح تحقیق و تفحص دارند در صحن نظرشان را بگویند. این نظرات هم کاملا قابل احترام است.»فخاری ایراد شکلی هیات‌رییسه به طرح را باعث به تاخیر افتادن طرح آن در صحن علنی شورا دانسته و معتقد است که این ایراد از طرف طراحان در حال برطرف شدن است. او در ادامه اضافه می‌کند: «در حال طی کردن فرآیند قانونی هستیم. ابهامی در هیات‌رییسه وجود داشت که به‌همین‌دلیل مطرح شدن طرح در صحن را چند روز به تاخیر انداخت.
حتما پیگیر هستیم که در صحن مطرح شود. اصل فرآیند قانونی طی شده و ابهامی در آخرین مرحله در هیات‌رییسه وجود داشت که ایرادی شکلی بود و در حال برطرف‌کردن آن هستیم.»سخنان فخاری البته نشان می‌دهد که ایراد شکلی درواقع بهانه‌ای برای مصلحت‌ها بوده است. آنجا که با تاکید بر لغت «مقاومت» گفت: « مقاومتی از سمت موسسه همشهری در مقابل طرح تحقیق و تفحص نیست. آقای نجفی که هم در رویکردشان و هم در عمل گفته‌اند که موافق هرگونه شفافیت و تحقیق و تفحص هستند و در عمل از شفاف کردن ابهام‌ها و پیگیری تخلفات در هر یک از حوزه‌های مدیریت شهری استقبال کرده‌اند.» درواقع روی دیگر سخنان او این است که مقاومت از درون شورا و از سمت هیات‌رییسه بوده است.
مقاومت در برابر طرح تحقیق و تفحص اگر به‌دلیل هزینه‌های مالی بالا نباشد نشان‌دهنده نوعی جلوگیری از شفافیت امور است و شفافیت همان چیزی است که همه اعضای شورای فعلی و شهردار تهران در برنامه‌های اولیه خود از آن دفاع کرده‌اند. فخاری هم همین را به اعضای شورای شهر یادآوری کرد و گفت: «شفافیت، عدالت و آگاهی‌بخشی را همه ما برنامه کاری خود اعلام کرده‌ایم. آگاهی حق همه مردم است و درهمین‌راستا و براساس خواسته مردم و شعارهای انتخاباتی، فکر می‌کنم اولین گام مشخص با استفاده از ابزار تحقیق و تفحص، همین طرح تحقیق و تفحص از همشهری است. و اگر استدلالی هم درباره به صلاح نبودن این طرح وجود دارد در صحن مطرح و روی آن صحبت می‌شود. ما صلاح را در شفافیت و روشن شدن ابهام‌ها می‌دانیم. چه‌بسا نظرات دیگری هم وجود داشته باشد که سعی داشته باشند دیگران را اقناع کنند.»
طبق قانون، با اصرار طرفداران اجرای تحقیق و تفحص، این طرح دیر یا زود در صحن علنی شورای شهر مطرح خواهد شد و مخالفت کردن با آن در صحن علنی احتمالا آن‌قدر هزینه‌زا است که مصحلت‌ها کنار گذاشته شود. بااین‌حال، شاید این جملات فخاری برای یادآوری اینکه تحقیق و تفحص‌ها گره‌ نیستند و گره‌گشا هستند ضروری باشد: «معتقدم به‌هرحال با توجه به اینکه این مسئله هم مطالبه مردم بوده و هم در تبلیغات انتخاباتی از طرف کاندیداها و گروه‌ها درباره این مسئله صحبت شده این طرح دنبال می‌شود.
این طرح را هم به صلاح موسسه همشهری می‌دانم و هم خیرش را برای مردم و مجموعه مدیریت فعلی شهر می‌دانم که ابهام‌ها برطرف شود. یکی از سازوکارهای قانونی برای بررسی ابهام‌ها و تخلف‌های احتمالی یا اتهام‌ها، تحقیق و تفحص و طرح آن است. این طرح از هر نظر کمک‌کننده است و پیگیر هستم که طرح به صحن بیاید. درواقع این طرح هم در راستای خواست مردم و هم برای بهبود وضعیت و روشن‌تر شدن وضعیت برای مدیریت شهری است.»



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تنها مصلحت تفحص از همه ارکان نظام لازم است برای بقا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج