۶۶۷۴۴۷
۳۱ نظر
۵۰۰۸
۳۱ نظر
۵۰۰۸
پ

هدف یاران محمود احمدی‌نژاد چیست؟

احمدی‌نژادی‌ها از وزارت کشور مجوز راهپیمایی خواستند. اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، علی اکبر جوانفکر، سیدحسن موسوی، مرتضی تمدن، عبدالرضا شیخ الاسلامی و علی ذبیحی نزدیک‌ترین یاران محمود احمدی‌نژاد امروز به وزیر کشور نامه‌ای نوشتند و از خواست خود برای راهپیمایی اعتراضی خبر دادند.

فرارو: احمدی‌نژادی‌ها از وزارت کشور مجوز راهپیمایی خواستند. اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، علی اکبر جوانفکر، سیدحسن موسوی، مرتضی تمدن، عبدالرضا شیخ الاسلامی و علی ذبیحی نزدیک‌ترین یاران محمود احمدی‌نژاد امروز به وزیر کشور نامه‌ای نوشتند و از خواست خود برای راهپیمایی اعتراضی خبر دادند.
آن‌طور که آن‌ها نوشته‌اند، اعتراض‌شان به سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و قضایی است. این هفت نفر در نامه‌ به اعتراضات و ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ نیز اشاره کرده‌اند و آن‌ها گفته‌اند که با تجمعات اخیر برخورد مناسبی صورت نگرفته است. در سیاست‌هایی مورد اعتراض این هفت نفر عنوان شده «سیاست قضایی» هم دیده می‌شود.

از بست نشینی تا درخواست مجوز تجمع

احمدی‌نژادی‌ها قبلا هم در واکنش به دادگاه حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی به دستگاه قضایی هم معترض شده بودند که صریح‌ترین آن‌ها سخنان رئیس دولت‌های نهم و دهم در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) بود. محمود احمدی‌نژاد که در حمایت از بست نشینی حمید بقایی به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) رفته بود در اظهارات تندی گفت: ما با خانواده لاریجانی مخالف هستیم و قبول نداریم مملکت دست این‌ها بیفتد. او در جای دیگری نیز برای قوه قضاییه مهلت ۴۸ ساعته‌ای تعیین کرده بود تا مدارک‌شان علیه احمدی‌نژاد و یارانش را منتشر کنند که البته بعد از پایان این مهلت خواستار استعفای رئیس دستگاه قضا شد.

از سوی دیگر یاران احمدی‌نژاد در حالی از خواستار تظاهرات اعتراضی به سیاست‌های اقتصادی‌اند که بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اجتماعی تجمعات ماه گذشته را در اعتراض به وضعیت معیشتی می‌دانستند. از ناآرامی‌های اخیر حدود ۲۰ روز می‌گذرد و حالا جای سوال است که چرا یاران احمدی‌نژاد این زمان را برای درخواست مجوز انتخاب کرده‌اند؟ آیا آن‌ها می‌خواهند اعتراضات خیابانی ادامه پیدا کند؟

در کنار این سوالات، بحث‌هایی نیز در ارتباط با نقش احمدی‌نژادی‌ها در ناآرامی‌های ماه گذشته مطرح شده است. سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران از ارتباط ناآرامی‌های ماه گذشته به یکی از مسئولین سابق کشور خبر داده و گفته بود: «این موضوع بافراخوان یکی ازسایت‌هایی صورتگرفت که وابسته به شخصی است که اینروزها زبان به مخالفت خوانی نسبت به اصل و ارزش‌های نظام گشوده است.» شخص مخالف خوانی که مسئول سابق هم بوده کسی جز محمود احمدی‌نژاد نمی‌توانست باشد. تنها احمدی‌نژاد و یارانش بودند که قوه قضائیه را به فساد و بی‌عدالتی در کشور متهم می‌کردند. حالا معنای درخواست مجوز راهپیمایی احمدی‌نژادی‌ها در حالی که از نقش آن‌ها در ناآرامی‌های اخیر سخن به میان آمده است چه معنایی دارد؟

احمدی نژاد حق دارد تجمع برگزار کند

محمد کیانوش راد، فعال سیاسی اصلاح طلب صرف نظر از تحلیل سیاسی اقدام اخیر احمدی‌نژادی‌ها، درخواست مجوز آن‌ها را از حقوق این گروه سیاسی می‌داند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به فرارو می‌گوید: وزارت کشور با بررسی‌های خود می‌تواند مجوز این تجمع را صادر کند یا نکند، هرچند که از نظر قانون اساسی تجمعاتی که بدون حمله سلاح بوده و مخل امنیت نباشد آزاد است. اما به هرحال نفس تقاضا برای مجوز برای هرگروه سیاسی باید وجود داشته باشد. اگر این مجوز به احمدی‌نژاد و یارانش داده شود چرا نباید برای دیگران هم چنین مجوزی صادر شود؟ قاعدتا این می‌تواند فصل آغازی مثبت برای اینگونه درخواست‌ها باشد.

کیانوش راد ادامه می‌دهد: آقای احمدی‌نژاد و یارانش تا کنون مطالباتی را مطرح کرده‌اند و صرف نظر از نگاه گروه‌های سیاسی، این مردم هستند که باید نسبت به صحت و صداقت طرح موضوعات نظر دهند. به این ترتیب نباید پیش داوری کرد. اگر این تقاضا مطرح شد قاعدتا محک خوبی برای آن است که ببینیم چه کسانی به دعوت احمدی‌نژاد خواهند آمد و مطالبات آن‌ها چیست. بعد از برگزاری این تجمع است که می‌توان ارزیابی واقع بینانه‌ای از این موضوع ارائه داد.

به اعتقاد این فعال سیاسی حتی اگر احمدی‌نژاد درخواست این مجوز را نداده باشد، چون حلقه اطرافیان او این درخواست را داشته‌اند بدون تردید به معنای همراهی آقای احمدی‌نژاد است؛ بنابراین نمی‌توان گفت، چون شخص احمدی‌نژاد این نامه را امضا نکرده است این درخواست تجمع به او ربطی ندارد.

او ادامه می‌دهد: وقتی ما اصلاح‌طلبان برای مخالفان سیاسی خود حقی قائل هستیم به معنای آن است که همان حق را نیز برای خودمان تثبیت می‌کنیم. اگرچه آقای احمدی‌نژاد مخالف فکری ما اصلاح طلبان است، اما در انتخابات ریاست جمهوری هم ما اصلاح‌طلبان نسبت به رد صلاحیت او معتقد بودیم که باید طبق قانون عمل شود و کاندیداتوری او را نیز حق او می‌دانستیم. همانطور که ما آن زمان از حقوق احمدی‌نژاد دفاع می‌کردیم اکنون هم دفاع می‌کنیم.

دعوت دولت به چالش از سوی احمدی‌نژادی‌ها

صادق جوادی حصار، تحلیل گر مسائل سیاسی هم به فرارو از هدف احمدی‌نژادی‌ها برای درخواست مجوز راهپیمایی سخن می‌گوید. او به فرارو می‌گوید: اولین معنای این درخواست این است که این گروه می‌خواهد دولت روحانی را به این چالش و راستی‌آزمایی دعوت کند که دولت چقدر در ارتباط با وعده‌های خود یعنی دفاع از راهپیمایی آزاد صادق است. این گروه همچنین می‌خواهد درباره ناآرامی‌های ماه گذشته از خود رفع اتهام کند و بگوید که اگر در یک فضای آرام و با جمعیت زیادی بتواینم میتینگ برگزار کنیم یعنی اتفاقات گذشته به ما ربطی ندارد.

جوادی حصار ادامه می‌دهد: این درخواست تجمع همچنین می‌تواند به معنای قدرت‌نمایی و نشان دادن پشتوانه این جریان نیز باشد، اما در وهله اول و دوم این معنا را می‌دهد که می‌خواهند دولت را به چالش بکشد که چگونه از تجمع آزاد دفاع و حمایت می‌کند. اگر این فرضیه را بپذیریم که احمدی نژادی‌ها اعتراضات ماه گذشته را کلید زدند، اما کنترل آن از دست‌شان خارج شد، اکنون در پی این هستند که اعتراضات خود را به مدیریت شده به دولت نشان دهند. آن‌ها از سوی دیگر می‌خواهند بر موج اعتراضات سوار شوند و آن را به نفع خود مصادره کنند.

این فعال سیاسی ادامه می‌دهد: آقای احمدی‌نژاد با حمایت‌های مراکز خاص قدرت روی کار آمد و با مدیریت این مراکز نیز ایفای نقش کرد. این مراکز پیدا و پنهان اکنون هم بی‌میل به ادامه رفتار احمدی‌نژاد نیستند. آن‌هادوست دارند که این شکل از مدیریت وجود داشته باشد. البته برای آن‌ها اهمیت ندارد که مهره‌ای به نام احمدی‌نژاد باشد یا نه. مهم این است که تیمی که این اندیشه را دنبال کرده است در بالانس قدرت کشور موثر باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا شفی پور

      هیچ کس برای ما مردم جای احمدی نژاد را نمی گیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خداشمارابااحمدی نژادمحشورکند

    • بدون نام

      اینقدر مسئله را پیچیده نکنید ، طبق قانون اساسی مجوز راهپیمایی خواستند

    • حسین محبتی

      ازقدیم گفته اندمرده راکه روبدهیدکفنش راخراب میکند ازبس بااین گروه مسامحه کردند که به اینجارسیدند

    • بدون نام

      بابا کسی نیست تو این مملکت به این آدم بگه .مردم نان شب ندارند شما دنبال قدرت نمایی هستید.بخدا تو دهنی لازم دارد

    • عباس شیخ زاده

      مخالفان احمدی نژاداگرشرافت دارندباهاش مناظره کنن ومردم انتخاب کنندمگرمردم مترسکن این بالاترین توهینه به مردم همه چی تحمیل میکنن بهمون.درودبه شرف محموداحمدی نژاد صدها درود

    • جواد مهرطلب

      سلام إيران باوجوداحمدى ننژادگلستان میشه به خدا آقای احمدی نژاد مردی باوقارباشخصیت ویک سیاستمداراثتثنای هست باوربفرماییدتمام محرومین دوستش دارند

    • بدون نام

      بابا یکی مردونگی کنه سر جاش بنشونه

    • بدون نام

      درود بر احمدی نژاد یاور فقرا و محرومان

    • بدون نام

      احمدی نژاد ویارانش هدفی جز نابودی ایران ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگراین مردک راسرجایش نشانند اختلافات به اوج میرسد8 سال ریاست کردسرمایه دو لت وملت راکجاکردچقداختلافات چقدترورشخصیتی ....

    • بدون نام

      من خودم احمدی نژاد رو قبول داشتم.البته کمی تغییر کرده.ولی مردم از دولت انتظار دارند که اینقدر به حاشیه نروند و مجوز راهپیمایی بدهند.

    • مینا

      بااعت اض به هرهدف جدیدی هم که برسن باز نتیجه کا ر دلشان را میزند.کلا مردم ایران انگار ویار دارن .دنبال هدف جانشان را هم درکفه اخلاص میزارن ولی وقتی بهش میرسن میگن این که اون نیست....

    • بدون نام

      بچه هامون بزرگ شدن بزرگامون پیر شدن پیرامون مردن هیچی هم اززندگی نفهمیدیم

    • بدون نام

      خدا قوت یاران کاوه در این کشور یک رییس جمهور مردمی وشجاع امد ودر قلب مردم جای گرفت خدا یاورتان مردان ثابت قدم کافی است لب تر کنید تا کفن پوش بیرون اییم لبیک یا محمود

    • بدون نام

      جدای از عملکرد آقای احمدی‌نژاد و انتقاداتی که به ایشان دارم ولی با تقاضای راهپیمایی ایشان کاملاً موافقم

    • بدون نام

      درسته که مردم مشکل معیشت دارند ولی این مسئله نباید باعث بشه تا مردم از حقوق دیگر خود که بی ارتباط با معیشت جامعه نیست بگذرند

    • یکتا

      فقط محمود

    • بدون نام

      این اقایون طبق قانون الان باید زندان باشند وحالا شده اند مدعی العموم طنز جالبی است!؟

    • مرد ایرانی

      ننگ بر احمدی نژاد که کشور ما را نابود کرد هنوز هم دست بردار نیست حتماً خيلی براش سود داشته که دوباره دنبال قدرت هست

    • بدون نام

      میدونید چرا احمدی نژاد درخاست مجوز کرده؟ میخاد ببینه این مسئولین کشور پای حرفی که زدن گفتن ما مجوز میدیم هستن یا نه؟ این از این. حالا یه مقایسه بین احمدی نژاد و این اعتراضات و موسوی و انتخاباتش بکنید! موسوی یک روز قبل اعلان نتیجه گفت من با اختلاف فاحش رئیس جمهور شدم!و ملتو کشوند تو خیابون فقط واسه خودش. احمدی نژاد چی میگه! میگه مردم از مشکلات اقتصادی و معیشیتی ناراضی هستن. الان این آقا بخاطر خودشه که این حرفارو میزنه؟ چرا بعضیا اینقد نمک نشناسن! چرا وقتی یکی داره حرف دل میلیونها نفرو میزنه میشه بد؟ این کجاش اشتباه؟

    • پارمیس افضلی

      گلی به جمالت یکتا دهنتون درد نکنه موافق۱۰۰%

    • میلاجردی

      خداقوت احمدی نژادیهای باغیرت . حاج حسن کلید دار حیثیت ایران رابادداد .

    • بدون نام

      احمدی نژادمرد افغانیارواخراج کردوبرعکس این دولت کل ایران ودارن میگیرن ومیگن ۱/۵تا۲/۵ملیون چرادرموردبیکاری بزرگ۱۵ملیونن خرجش ازکجامیارین ازجیب مردم

    • بدون نام

      هدف یاران احمدی نژاد نابودی ایران زمین.

    • بدون نام

      احمدی نژاد کبیر

    • علی

      احمدی نژاد اگه میتونست ۸ سال زمام مملکت دست او بود کاری میکرد نه تنها نتونست کشور رو اداره کنه بلکه تمام این گرانیها از روز تصدی ریاست جمهوری او شروع شد زمانی که او معترضین را خس و خاشاک مینامید چطور خودش الان قصد اعتراض دارد فکر نمیکند این صفت خس و خاشاک رو هم به ایشون و طرفدارانش بدهند

    • یاران

      مهم نیست کی تقاضا داده برا اعتراض بامجوز مهم اینه که مجوز میدن یانه فقط بهونشون بود مردم رو ساکت کنن من که میگم مثل همیشه دروغ میگن شما چی میگین؟
      خداوند ایران را از دروغ ودشمن و خشکسالی چی؟

    • بدون نام

      احمدی نژاد انشالله که خدا ازت نگذره که مردمو بدبخت کردی در ضمن کسایی که میگن ایشون یاور محرومین بودن 2 تا از افاضات این آقا رو مثال بزنن هنر محمود ورشکسته کردن کارخانه ها بیکار کردن کارگر ها از هم گسستن خانواده ها و ویران کردن ایران بود خوردن دکل نفت پرورش دادن امثال بابک زنجانی و خاوری ها 10 برابر کردن قیمت کالا ها و برداشتن یارانه کالا و گذاشتن 45 تومن به کف دست مردم ایران بود که با اون 45 تومن قبض ها رو هم نمیشه پرداخت کرد و خالی کردن خزانه مملکت و در یک کلام بد بخت کردن ملت بود

      پاسخ ها

      • احمدی

        ادم سلطنتت طلبی که مملکت رابه گررانیی کشید وهنوز دست بردارنیست قدرت وحکومت می خواهد وارزشی برای خون شهدا درنظرش نیست دوباره هوای ریاست کرده خدارحمت کنداقایرفسنجانی را فرموده بود این لیاقت وگنجازش ریاست جمهوری راندارد تموم شد هشت سال ریاستت برو دنبال کار
        .‌

    • پارمیس افضلی

      مرگ بر مرد ایرانی چرا چرت و پرت میگی درود بر دکتر محمود احمدی نژاد بزرگ مرد ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج