۶۶۷۷۲۴
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

میانجیگری عمان برای اصلاح نواقص برجام؟!

وزیر امور خارجه انگلیس در سفر دو روزه خود به «مسقط»، پیرامون حفظ توافق هسته ای ایران و راههای پایان دادن به جنگ داخلی در یمن با پادشاه عمان گفتگو کرد.

خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه انگلیسی زبان نشنال نوشت: «بوریس جانسون» در جریان سفر دو روزه خود به «مسقط» پایتخت عمان و دیدار با «سلطان قابوس» پادشاه این کشور، پیرامون حفظ توافق هسته ای ایران و راههای پایان دادن به جنگ داخلی در یمن با وی گفتگو کرد.

یک دیپلمات انگلیسی اعلام کرد که بوریس جانسون در گفتگو با پادشاه عمان، به موضوع اتخاذ تدابیر تنبیهی جدید و سختگیرانه علیه ایران به بهانه نقض توافق هسته ای (برجام) اشاره کرد؛ تدابیری که از سوی کشورهای اروپایی امضاء کننده این توافق و با هدف ممانعت از خروج آمریکا از برجام پیشنهاد شده اند.

این دیپلمات انگلیسی در ادامه خاطرنشان کرد: «جانسون اقدام [کشور] عمان برای ایفای نقش یک میانجی که بتواند با کسب موافقت طرف ایرانی، نواقص موجود در بخش مربوط به برنامه موشکی ایران مندرج در توافق هسته ای ۲۰۱۵ را برطرف نماید، بسیار تعیین کننده می داند».

این دیپلمات انگلیسی در ادامه افزود: «پیش بینی می شود که عمان ایران را ترغیب کند که با کنترل حوثی ها در یمن موافقت نماید».

گفتنی است که رسانه رسمی کشور عمان تنها به اعلام این خبر اکتفاء کرد که محور گفتگوی بوریس جانسون و سلطان قابوس، موضوع «ثبات در منطقه» بوده؛ اما مقامات نزدیک و آگاه به این گفتگوها اعلام کردند که جانسون و سلطان قابوس همچنین بر سر لزوم پایان دادن به بحران یمن در سریعترین زمان ممکن به توافق رسیدند.

وزیر خارجه انگلیس در این دیدار دوجانبه، مجموعه ای از گامها در مسیر دستیابی به صلح را تشریح کرد که «دربرگیرنده تمام طرفهای درگیر- از جمله حوثی ها، ایران و نیروهای وفادار به رئیس جمهور یمن» بود.

یک مقام رسمی عمان نیز به روزنامه نشنال گفت: «هدفِ جانسون از سفر به منطقه خلیج فارس، اعطای فرصتی حقیقی به روند صلح از طریق انجام مذاکره پیرامون مناقشه یمن است. پادشاه عمان با این راهکار موافقت کرده و وعده داده است که تمام توان خود را برای حمایت از مذاکراتی که به تجاوزات در یمن پایان دهد، بکار می بندد».

به گفته دیپلماتهای انگلیسی ساکن در مسقط، وزیر خارجه انگلیس ماحصل گفتگوهای خود با سلطان قابوس را به «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در ریاض انتقال خواهد داد؛ شهری که اواخر روز پنج شنبه میزبان جانسون است.

گفتنی است که از ماه دسامبر تاکنون، سفر بوریس جانسون به مسقط دومین سفر وزیر خارجه انگلیس به پادشاهی عمان بشمار می رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی هویج هم داخل میوه ها شده؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج