جاباما
۶۶۸۱۲۸
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

مواضع قوه‌قضائیه درباره قضات اتمام حجت بود

آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در جلسه با رؤسای کل دادگستری‌های کل کشور اعلام کرد که نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد. اگرچه اعلام این موضوع ممکن است در بین برخی قضات کشور بازتاب خوبی نداشته باشد، اما این یک اصل پذیرفته شده است که هر کدام از ما مسئولان شفاف‌سازی را باید از خود و نهاد تحت مسئولیت‌مان آغاز کنیم.

روزنامه ایران: آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در جلسه با رؤسای کل دادگستری‌های کل کشور اعلام کرد که نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد. اگرچه اعلام این موضوع ممکن است در بین برخی قضات کشور بازتاب خوبی نداشته باشد، اما این یک اصل پذیرفته شده است که هر کدام از ما مسئولان شفاف‌سازی را باید از خود و نهاد تحت مسئولیت‌مان آغاز کنیم.
قضاوت شغل سختی است و قضات هم مانند بقیه جامعه گاهی با اشتباهاتی روبه‌رو می‌شوند اگر چه میزان آن بسیار کم است زیرا فیلترهای کنترل کننده در دستگاه قضایی وجود دارد. در جامعه آماری که ۲ هزار نفر را شامل می‌شود، طبیعی است که کار تعدادی ولو محدود از اعضای این خانواده نیز با تخلف همراه شود. اگر چه نمی‌توان تخلفات تعداد محدودی از متخلفان را به تمامی قضات پاکدامن تعمیم داد، اما از این هم نمی‌توان غفلت کرد که وقتی از یک قاضی اشتباهی رخ می‌دهد، به ناگاه موضوع برجسته و پررنگ می‌شود. چرا که جامعه چنین انتظاری را ندارد. اهمیت این اتمام حجت رئیس دستگاه قضا از این جهت واجد اهمیت است که اگر تصور کنند کسی بر کار آنها نظارت نمی‌کند و از تخلفات احتمالی آنها چشم‌پوشی می‌شود، احساس خطر نمی‌کنند و چه بسا تبعات همان خطای محدود دامن کل دستگاه قضا را بگیرد. اما اینکه بدانند در صورت تخلف نام و تصویر آنها منتشر می‌شود، قطعاً با دقت و حساسیت به وظیفه خود عمل می‌کنند.
قوه قضائیه که نقش اصلاحی در جامعه دارد و مرجع رسیدگی به جرایم و تخلفات است، باید برای اصلاح امور از خود شروع کند. قضات کشور نباید از صحبت‌های رئیس محترم قوه قضائیه درباره این موضوع ناراحت شوند. کسی که تخلف کرد، باید هزینه تخلف یا اشتباه خود را نیز بپردازد. قابل قبول نیست که اشتباه یک یا چند فرد به پای یک نهاد نوشته شود. وجود تخلف در دستگاه قضایی حتماً هم کارآمدی و هم اعتماد افکار عمومی به این نهاد مهم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که تبعات آن برای خود مردم هم مفید نخواهد بود.
بر این اساس شایسته است که قوای مجریه و مقننه نیز روند برخورد با تخلفات را از خود شروع کنند. اگر این گونه شد و قوای سه گانه اصلاح امور را از خود شروع کردند، آنگاه می‌توانند با اعتماد به نفس بیشتری از اصلاح جامعه حرف بزنند. اولین شرط مصلحان جامعه این است که خودشان صالح باشند.
با این وصف، صحبت‌های رئیس قوه قضائیه را قابل دفاع می‌دانم و به مردم اطمینان می‌دهم که اگر تخلفی در این قوه صورت بگیرد، حتماً با آن برخورد می‌شود. در مجموع خودانتقادی و برخورد با فساد و تخلف در کشور یک اصل است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. ما برای بهبود وضعیت کشور راهی جز صداقت با مردم و آغاز روند اصلاح از خود را نداریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      تبرئه سعید طوسی را کجای دل مان بگذاریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای لعنت برت چرانظرات خوب ومفیدوبیدارکننده مسولین راپخش نمیکنیدولی فحش وتهمت های نارواراچاپ میکنیدخداانشاالله جوابتون روبده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج