۶۶۸۳۴۸
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

خشم‌ اجتماعی، زمینه‌ساز رفتارهای ناهنجار در جامعه

«الو... الو... اورژانس؟ آقای دکتر یه مریض بدحال داریم؛ قلبش نمی‌زنه... نبض نداره.. تور وخدا هر چی زودتر خودتون رو برسونید».

روزنامه قانون: «الو... الو... اورژانس؟ آقای دکتر یه مریض بدحال داریم؛ قلبش نمی‌زنه... نبض نداره.. تور وخدا هر چی زودتر خودتون رو برسونید». مرد مدام پشت تلفن التماس می کند و تاکید دارد که هر چه زودتر ماموران خودشان را برای مداوای بیمارش برسانند.
آدرس را می دهد و تلفن را قطع می کند. ماشین آمبولانس اورژانس همراه با پزشک و پرستار آژیرکشان در خیابان می پیچد تا خودش را هر چه زودتر به بیمار برساند. کوچه به کوچه و پلاک به پلاک می‌گردد اما آدرس را پیدا نمی کند. ماموران منطقه را می گردند اما نه آدرس و نه نشانی از بیماری که ساعتی پیش تماس گرفته بود، پیدا نمی‌کنند؛ آخرسر دست خالی برمی گردند. همزمان با این اتفاق، بیماری در خانه اش حال وخیمی دارد. با اورژانس تماس می گیرد اما به علت کمبود تعداد آمبولانس، خدمت رسانی به او با تاخیر رو به رو می شود و در نهایت بیمار جان می دهد.
خشم‌ اجتماعی، زمینه‌ساز رفتارهای ناهنجار در جامعه
این داستان دردآوری است که سال‌هاست در اورژانس یا آتش‌نشانی اتفاق می افتد و همچنان ادامه دارد. این در حالی است که دیروز رضا معتمدی، معاون فنی و عملیاتی اورژانس تهران در گفت و گو با ایرنا گفته است: روزانه به طور متوسط هفت هزار تماس با اورژانس تهران گرفته می‌شود که از این میان، هزار تماس آن مزاحمان تلفنی هستند. او در ادامه با بیان اینکه از هفت هزار تماس مردم با اورژانس، حدود یک هزار و 500 تماس منجر به ماموریت اورژانس و 500 ماموریت منجر به انتقال بیماران و مصدومان به مراکز درمانی می شود. این در حالی است که در تیر امسال اسماعیل فراهانی، معاون عملیات اورژانس تهران نیز گفته بود: در سال 94 روزانه 878 تماس مزاحمت با اورژانس تهران برقرار شده و در آن سال 316 هزار و 275 مورد مزاحمت تلفنی به ثبت رسید.
در سال96 نیز 225 هزار و 165 مزاحمت تلفنی در اورژانس ثبت شد که به طور میانگین روزانه 625 تماس تلفنی مزاحمت بود. معاون عملیات اورژانس تهران از مردی خبر داده بود که در یک روز 170 بار مزاحم اورژانس شده بود و او را شناسایی کرده بودند. این مرد بعد از هر تماسی که با اوررژانس می گرفت یا داخل گوشی فوت می کرد و یا اینکه اصلا حرف نمی زد. فراهانی همچنین از مزاحمت تلفنی کودکان برای اورژانس هم خبر داده بود که این تماس ها در غفلت یا نبود والدین انجام گرفته است. صحبت های فراهانی در حالی مطرح می‌شود که مزاحمان سمج و حرفه ای اورژانس شناسایی شده و به مراجع قضایی تحویل داده می شوند.

مردم باید حقوق شهروندی را بدانند

درباره تمام مزاحمان تلفنی که با اورژانس یا آتش نشانی به قصد مزاحمت تماس می گیرند، نمی شود به همین راحتی قضاوت کرد که همه شان متهم هستند. مثلا مردی 60 ساله یا جوانی که در خانه است و مدام با اورژانس تماس می گیرد، شاید نیاز به مشاوره روانی داشته باشد اما راهش را بلد نباشدیا اینکه او نتوانسته ظلمی که در جامعه به او شده، به نوعی تخلیه کند و این طور خشمش را بروز می دهد. این موضوعی است که نیره توکلی، جامعه‌شناس در گفت و گو ب ا «قانون» مطرح می کند.
او می‌گوید:«واقعا باید بپذیریم اشخاصی هستند که احتیاج به توجه و مشاوره دارند. این ها باید بدون اینکه بترسند یا فکر کنند که پشت دیوار شیشه‌ای قرار گرفته اند صحبت کنند و دردشان را بگویند. مخصوصا سالمندانی که در خانه و تنها زندگی می کنند، باید این امکان برای‌شان وجود داشته باشد که مشاورانی پشت خط های تلفن به آن‌ها پاسخ دهد. کسانی هستند که به تازگی یکی از عزیزان‌شان را از دست داده اند و نمی توانند با کسی صحبت کنند اما این تبدیل به خشمی می شود که این‌چنین سرباز می کند».

این جامعه شناس با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل این مساله جدی، نگرفتن قانون از سوی کسانی است که به قصد مزاحمت این کار را انجام می‌دهند ،گفت:« کسی که این کار را انجام می دهد باید مطمئن باشد که قانون پیگیر او ا ست و به زودی دستش رو می شود. اینکه بعضی‌ها این را می‌دانند و همچنان به خلاف‌های‌شان ادامه می دهند، نشان می‌دهد که قانون آن طور که باید، نتوانسته در این مورد اجرا شود». توکلی به نقش اعتمادسازی مردم در جامعه نسبت به نهادها و ارگان های خدمات اجتماعی مانند اورژانس هم اشاره می کند و می گوید:« باید اعتمادسازی در سطح وسیعی صورت گیرد.
یعنی شهروندان باید این اعتماد را داشته باشند که همه ارگان های دولتی و حکومتی کارشان را به نحو احسن انجام می دهند که حتی یک لحظه هم به این فکر نکنند که در کار آن‌ها مداخله ایجاد کند. متاسفانه این عدم اعتماد مردم به مسئولان دولتی و حکومتی ریشه چنین رفتارهایی هم می تواند باشد». او با اشاره به اینکه مردم بایددر مقابل شکایت هایی که از سازمان ها وارگان ها می کنند جواب منطقی بگیرند ، گفت:« هیچ شهروندی نباید از این بترسد که اگر انتقاد داشت با حمله مواجه می شود و ممکن است برایش گران تمام شود.
این به صورت عقده های فروخورده در ميان رفتارهای بیمار گونه ای مانند ایجاد مزاحمت برای اورژانس یا آتش نشانی بروز می کند. البته مردم هم باید یاد بگیرند اگر گله ای دارند باید به صورت قانونی مطرح کنند». نیره توکلی همچنین جای خالی آموزش حقوق شهروندی را در جامعه یکی دیگر از دلایل این موضوع عنوان کرد و گفت:«باید مردم این را یاد بگیرند که اگر برای اورژانس مزاحمت تلفنی ایجاد کنند، جان شهروندی دیگر به خطر می افتد و این ماجرا تبعات فراوانی را خواهد داشت. این آموزش ها باید نهادینه شود و به‌طور مداوم رسانه ها آن را اعلام کنند تا مردم مطلع شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج