۶۶۸۴۰۴
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

مهمترین عوامل ابتلا به سرطان در ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اعلام کرد که مصرف تریاک، قلیان، بهداشت پایین دهان و نوشیدن چای داغ جزو عوامل خطر اختصاصی ایران در زمینه ابتلا به سرطان هستند.

خبرگزاری ایسنا، رضا ملک‌زاده امروز در همایش روز ملی مبارزه با سرطان، با اشاره به راه‌اندازی ۳۴ مرکز تحقیقات سرطان در کشور و ثبت ۱۰ هزار مقاله علمی در این حوزه در مجلات معتبر، اظهار کرد: سالیانه بیش از ۲۴۰۰ تحقیق علمی در زمینه سرطان در ایران انجام می‌شود. در حال حاضر ۱.۳ درصد مقالات علمی ما در این حوزه نگاشته می‌شود. در سه سال گذشته ۵۰ پروژه مهم تحقیقاتی با بیش از ۱۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام شده است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت تصریح کرد: هر اقدامی که بخواهیم در حوزه سرطان انجام دهیم، نیازمند نظام ثبت این بیماری هستیم. با وجود اینکه سرطان معده در بیشتر نقاط دنیا کاهش یافته، اما در ایران هنوز شیوع بالایی در میان مردان دارد. مطالعات نشان می‌دهد که ابتلا به سرطان در ایران عوامل خطرهایی بومی مانند مصرف تریاک، قلیان، بهداشت پایین دهان، نوشیدن چای داغ و غیره دارد.

ملک‌زاده با بیان اینکه ۳۰ درصد از سرطان‌های ایران مربوط به دستگاه گوارش است، ادامه داد: آمار سرطان پستان در زنان ایرانی مشابه زنان کشورهای دیگر است. سرطان مری در ایران زمانی بالاترین رقم را داشت که به تدریج کاهش پیدا کرد، اما به تدریج سرطان روده بزرگ افزایش پیدا کرد. افزایش امید به زندگی، کنترل عفونت، تغییر سبک زندگی و تشخیص بیشتر بیماری از جمله عواملی است که سبب افزایش سرطان در ایران شده است. هر چه تعداد زایمان زنان بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطان پستان نیز کاهش پیدا می‌کند.
شیوع سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است

وی با تاکید بر اینکه شیوع سرطان در ایران هنوز از متوسط دنیا کمتر است، بیان کرد: مصرف سیگار،‌ ترک الکل، عفونت‌ها، رژیم غذایی نامناسب، هورمون‌های زنانه و چاقی از عوامل موثر درسرطان هستند. علت بروز ۳۰ درصد سرطان‌ها چاقی است. این در حالی است که ۳۰ درصد زنان ایرانی و ۲۵ درصد مردم چاق هستند؛ در مجموع ۷۰ درصد ایرانیان چاق یا دچار اضافه وزن هستند.

به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت آلودگی هوای خانه‌ها، مصرف نوشیدنی‌های داغ، سیگار ، قلیان، ناس، تریاک، آب غیر بهداشتی، مصرف زیاد گوشت کبابی، سرخ شده، شور و مانده، فقر اقتصادی، سابقه خانوادگی، چاقی و برخی عفونت‌ها جزو عوامل خطر سرطان مری و معده هستند.

ملک زاده با بیان اینکه مصرف تریاک در ایران بسیار متداول است، اضافه کرد: 10 درصد ایرانیان برای تفریح تریاک مصرف می‌کنند. آمار مصرف آن نیز از هفت تا ۱۸ درصد در استان‌های مختلف متفاوت است. برخی افراد در سن ۴۰ سالگی روزانه نیم گرم تریاک مصرف می‌کنند. این ماده مخدر دو برابر تنباکو سرطان‌زا است.

ملک‌زاده افزود: در ۳۰ درصد موارد ابتلا به سرطان، هیچ عامل خطری در فرد بیمار دیده نمی‌شود. ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و ۵۰ درصد آنها قابل درمان است. در ایران بیش از 1000 متخصص درمان سرطان داریم، اما به تعداد زیادی جراح نیز نیاز داریم. ۳۰ درصد از تمام هزینه‌هایی که برای سرطان خرج می‌شود، مربوط به داروهای این بیماری است که معمولا هزینه بالایی دارند.

وی همچنین به مردم توصیه کرد که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به صورت مرتب مسواک بزنند، میوه و سبزیجات مصرف کنند، آب سالم بنوشند، گوشت سالم و سفید به خصوص ماهی مصرف کنند، از مصرف زیاد نمک، سیگار ، قلیان و تریاک خودداری کنند. علاوه بر آن تلاش کنند که دچار چاقی و اضافه وزن نشوند. پرهیز از تنفس طولانی مدت در هوای آلوده خانه‌ها، نوشیدنی‌های داغ، استفاده از واکسن هپاتیت و درمان عفونت‌ها نیز در این زمینه موثر است.

ملک‌زاده تاکید کرد:‌ مصرف مولتی ویتامین از بروز سرطان جلوگیری نمی‌کند، اما استفاده از قرص آسپرین می‌تواند از سرطان روده بزرگ و معده جلوگیری کند؛ به همین دلیل مردان از ۵۰ سالگی و زنان از ۵۵ سالگی به بعد اگر مانعی برای مصرف آسپرین ندارند، می‌توانند از آن استفاده کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سرطان مدیریت بی خاصیت

    • بدون نام

      پارازیتهاوترریخته هاوکودهای شیمیایی بد

    • بدون نام

      چای داغ ؟؟؟!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج