۶۶۸۶۸۲
۷ نظر
۵۰۷۱
۷ نظر
۵۰۷۱
پ

قدم در کوچه‌های نرفته‌ی «یزد»

کوچه پس کوچه های این بافت خشتی و میراث جهانی، آثار تاریخی فراوانی را در دل خود جای داده است که با گردش در میان آن ها حتما زبان به تحسین این شهر کویری می گشایید.

ماهنامه همشهری سرزمین من - سمیه گلابگیریان: کوچه های خشتی این شهر را باید قدم زد، در میان بادگیرهای برافراشته، خنکای دلچسب خانه هایش در روزهای داغ و کویری تابستان یزد را حس کرد، از کنار خانه های ساکنان خونگرمش که وفادارانه به سبک معماری کهن کویرنشینان ایران همچنان در میان این بافت تاریخی زنده مانده است، گذشت و از آرامش کویر لذت برد. به یزد که سفر کنید گویی به تاریخ سفر کرده اید؛
کوچه پس کوچه های این بافت خشتی و میراث جهانی، آثار تاریخی فراوانی را در دل خود جای داده است که با گردش در میان آن ها حتما زبان به تحسین این شهر کویری می گشایید. در محله های قدیمی شهر پیاده راه بیفتید تا یزد زیبا، غافلگیرتان کند؛ برای پیاده روی در شهر خشتی یزد راه های ریلی، هوایی و جاده ای می تواند شما را از هر شهر و استانی به استان یزد در مرکز ایران برساند.
قدم در کوچه‌های نرفته‌ی «یزد»

چه بخریم؟
کویر شیرین

باقلوا، قطاب، لوز بیدمشک، حاجی بادام و لوز پسته ها معروف ترین سوغات های خوراکی یزد هستند که می توانید آن ها را از تمام قنادی های یزد بخرید. معروف ترین شیرینی فروشی یزد؛ حاج خلیفه رهبر است با سه شعبه، یکی در میدان امیرچخماق، دیگری در بلوار جمهوری کنار امامزاده سید جعفر و شعبه جدیدی در بلوار دانشگاه صفاییه یزد. بهترین ترمه ها و زیباترین طلاها را هم می توانید در بازار «خان» پیدا کنید و یکی از کارگاه های دارایی بافی یزد هم در کنار «زندان اسکندر» است. اگر دوست دارید آخرین کارگاه های حناسابی یا «مازاری کاری» یزد را ببینید، باید وارد خیابان کاشانی شوید و به کوچه مازاری کاری بروید.
قدم در کوچه‌های نرفته‌ی «یزد»

کجا بگردیم؟

پیاده در تاریخ

بیشترین تجمع آثار تاریخی یزد در بافت تاریخی اطراف محله «فهادان» است پس پیاده راه بیفتید؛ گردش را از این محله آغاز کنید و به سمت جنوب شهر بروید.

محله فهادان: فهادان از قدیمی ترین محله های یزد است که شکل سنتی خود را حفظ کرده و از معدود بافت های سنتی زنده ایران است. با پیاده روی در این مسیر می توانید از خانه «عرب زاده» (موزه سکه)، خانه «نواب وکیل»، خانه «لاری ها»، مسجد جامع یزد، «زندان اسکندر»، و خانه قاجاری «هتل موزه فهادان» در مجاورت آن دیدن کنید.
قدم در کوچه‌های نرفته‌ی «یزد»

مجموعه امیرچخماق: در یزدگردی تان حتما سری به مجموعه امیرچخماقِ بازمانده از عهد تیموری هم بزنید. برای دیدن این مجموعه باید تا خیابان امام خمینی (ره) بروید که شاهراه اصلی بافت تاریخی یزد است و بعد به سمت خیابان مسجد جامع حرکت کنید. یک مسجد تاریخی، تکیه و نخل مشهورش، بازارچه، حمام، کاروانسرا، خانقاه، آب انبار و البته یک میدان بزرگ، آن جا در انتظار شماست.
قدم در کوچه‌های نرفته‌ی «یزد»
مجموعه امیرچخماق

بازار یزد: بازارچه های خان، شاهزاده فاضل، زرگری و مسگرها، بازارهای معروف و البته دیدنی یزد هستند که علاوه بر تاریخ گردی، انواع سوغات شهر یزد را هم در آن ها می توانید پیدا کنید. این بازارها همگی در نزدیکی میدان امیرچخماق قرار دارند.
قدم در کوچه‌های نرفته‌ی «یزد»
بازار یزد

موزه آب: راست می گویند که ساکنان کویر بهتر از هر کس دیگری، قدر آب را می دانند. کافی است برای فهمیدن آن، به موزه آب یزد سری بزنید. بیش از ۱۵ سال است که خانه کلاهدوزهای یزد در ابتدای خیابان قیام و در نزدیکی میدان امیرچخماق تبدیل به موزه آب شده است؛ موزه ای در خانه تاریخی پنج طبقه دوران قاجار که در آن با قدیمی ترین شویه های دستیابی و نگهداری آب در ایران آشنا خواهیدشد.
قدم در کوچه‌های نرفته‌ی «یزد»
موزه آب

باغ دولت آباد: گردش در این باغ باصفا و میراث جهانی یزد را از دست ندهید؛ باغی ایرانی با مجموعه ای تاریخی و بادگیر بلند 33 متری در میان آن که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در اصلی باغ دولت آباد در خیابان شهید رجایی قرار دارد و می توانید بعد از بازدید و گشتی در باغ، روی نیمکت و تخت های چوبی کافی آن استراحتی کنید و چای یا بستنی و فالوده بخورید.
قدم در کوچه‌های نرفته‌ی «یزد»
باغ دولت آباد

آتشکده: برای دیدن آتشکده زرتشتیان یزد که چند سالی است بخشی از آن برای بازدید گردشگران باز شده باید به خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آتشکده بروید. دیدن آتش این آتشکده که گفته می شود از دوره ساسانی تا امروز هنوز شعله ور است می تواند از جاذبه های هیجان انگیز بازدید باشد. این آتشکده هر روز به جز روزهایی که در آن مراسم مذهبی برپاست و تعطیلات رسمی، برای بازدید عموم باز است. ساعت بزرگ «مارکار» یا میدان ساعت یزد هم در نزدیکی همین آتشکده قرار دارد.
قدم در کوچه‌های نرفته‌ی «یزد»
آتشکده

میراث جهانی

بافت تاریخی یزد که به سبک معماری کویری ایران و از خشت و گل پس از قرن ها هنوز پابرجاست، به عنوان بزرگ ترین بافت تاریخی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
قدم در کوچه‌های نرفته‌ی «یزد»

چطور برسیم؟

خودروی شخصی: از تمامی شهرهای اطراف یزد، جاده آسفالته و راحتی برای یزد وجود دارد. از تهران تا یزد مسیرتان از کویر می گذرد و بعد از گشت و گذار در شهرهای قم، کاشان، اردستان، نائین، اردکان، میبد و اشکذر به مقصد می رسید.

وسایل نقلیه عمومی: پایانه های شهرهای مختلف ایران به سمت یزد اتوبوس دارند. اتوبوس های معمولی و وی‌آی‌پی شما را از تهران حدود هشت ساعته به یزد خواهندرساند. از بیشتر فرودگاه های ایران و ایستگاه های قطار شهرهای بزرگ هم می توانید راهی یزد شوید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زيباترين و جالبترين شهرى كه به عمرم ديدم.

    • یلدا

      انقدررر دوست دارم به بار برم یزد...من مطمئنم در آینده ای نه چندان دور برای همیشه از شهر مزخرف و مسخره تهران میرم یزد زندگی میکنم:-))
      خدایا یه شوهر یزدی لطفا-_*

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه شوهر یزدی میخوای باید آخر هفته ها هم پاهاش تو تشت شیر ماساژ بدی خخخ

      • بهاره

        یکی از بدترین شهرها ی ایران برای زندگی .... برای گردش و عکاسی و خرید شیرینی شاید تا ۴ روز خوب باشه .... بیشتر از اون افسردگی میاره

    • اردکانی

      بی دغدغه ترین شهر برای زندگی در ایران یزده . هم کار فراوان هست و هم مردمانش خوب نجیبن و مومن و هم مرکز ایرانه و به تمام نقاط به راحتی دسترسی داری . ولی حیف که آب و هواش گرمه و آب نداره .

    • بدون نام

      هنوز نرفتم ولی جزو جاهاییه که حس خوبی بهش دارم

    • Fa

      من ۱۵ ساله ساکن یزدم اصلااااااا جای خوبی برای زندگی نیست .شهر دلگیر و خسته کننده و ادمای بی فرهنگ فقط بالا شهرش خوبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج